Sturgeon22 schreef :
Sea Force One schreef :
En waar gaat dit topic over? Kwaliteitsverschil vs prijs oudere boten.
Nee over het prijsverschil tussen een oude HR en een nieuwere Bavaria
Oude HR en nieuwere Bav was eigenlijk meer bedoeld als voorbeeld. Exemplarisch voor wat je dus veel ziet; oude schepen van - laten we het zeggen - goede komaf waarvoor net zoveel gevraagd wordt als nieuwe(re) schepen van - in de algemene opinie - minder goede kwaliteit. De vraag ging er dus eigenlijk over of dat enorme prijsverschil zich dan ook terug vertaalt in betere kwaliteit.
Je kunt met de term kwaliteit blijkbaar alle kanten op. Had ik niet verwacht eigenlijk. Voor mij is het vrij duidelijk. Als je het hebt over een schip van goede kwaliteit dan is de romp degelijk en stijf, het beslag ruim bemeten en niet kapot te krijgen en het tuig onverwoestbaar. Het interieur is netjes, met ingelamineerde schotten (maar dat moest eigenlijk toch al in verband met de stijfheid) en geen fineer van nauwelijks een streep dik. Op vlam, mwah, maakt het wel af natuurlijk.
Dat niet iedereen op zoek is naar een schip met deze hoge kwaliteit en dus ook veel plezier heeft van een schip waarvan de kwaliteit minder hoog is lijkt me duidelijk. Is ook al eerder aan bod geweest; de plassenzeiler vs. de wereldreiziger. Dat doet echter niets af aan het feit dat het ene schip van veel betere kwaliteit is dan het andere schip. Maar nogmaals: niet iedereen heeft die hoge kwaliteit nodig. Ik gaf zelf het voorbeeld van de roeiersvereniging in Rotterdam waar ze met een handvol Mercedessen 1,2 miljoen km per jaar afleggen om de loodsen te vervoeren. Mijn vrouw heeft aan haar Pandaatje genoeg om wat boodschappen te doen en ééns in de twee weken naar haar moeder te rijden. Is een Panda dan net zo'n kwaliteitsauto als de Mercedes E-klasse diesel? Lijkt me niet.... Het gebruik bepaalt niet de kwaliteit, de eigenschappen bepalen de kwaliteit. Gebruikt materialen, constructie, duurzaamheid.
Kern van de vraag is dus eigenlijk: zie je het prijsverschil tussen schepen terug in kwaliteitsverschil? Op een HR van 30 jaar oud zul je niet veel meer afschrijven. Sterker: ik denk dat als je hem nu koopt, je er over een jaar of tien misschien nog wel méér voor terugkrijgt (inflatie e.d.). Mijn vader heeft zijn 2e hands motorjachtje een jaar of 25 gehad en bij hem was dat inderdaad zo. Ook dat zal wellicht een rol spelen, op een Bav schrijf je vermoedelijk veel meer af. Dat kan een deel van het prijsverschil verklaren. Maar is er dan niet meer?
Uiteindelijk wordt de prijs van een schip uiteraard bepaald door wat een gek ervoor geeft. Maar betaalt die gek dan echt alleen voor de naam?