Ok. Een hele tijd meegelezen. Wat opvalt is dat 2 merken vaak erbij gehaald worden. Bavaria en HR.
En een paar mensen die iets van een klok en klepel hebben gehoord mbt de kiel van een Match 42 die in Croatie met een amateurbemanning in een race een rots heeft geraakt.
Ook de bewering dat de oude HR of Bavaria. En dan kom ik graag met wat cijfers.
Bron: vd Bosch yachting prijslijst 1991.
: bavaria 370 Caribic. Standaardprijs 278.000 gulden.
Wat opvalt is dat dit echt een kale prijs is.
: De optielijst van mijn schip was nog 53.000 gulden
extra. ( Denk aan lazy jacks, verwarming koelkast
etc, incl inbouw)
Totaal 331.000 gulden in 1991.
reken ik dat om naar de huidige waarde , dan is dat 241.435 Euro. Bron:
Internationaal Instituut voor Sociale geschiedenis
Vervolgens probeer ik de HR 372 prijs te achterhalen. De prijs daarvan is 265.251 Euro, incl BTW. Maar wel met een uitrusting die standaard gelijk is aan de Bavaria + opties.
( Bron:
Hallberg rassy zelf Zoek onder het kopje testen in het Duits, de test van de 372 in Palstek, daar staat de prijs. Hallberg zelf is niet zo scheutig met de prijsinformatie.
Hieruit komt een verschil van ongeveer 20.000 Euro Wellicht is dat een stukje kwaliteit, wellicht een stukje Marketing maar waarschijnlijk de zwaardere motor of het merk waar je voor betaald.
Geloof me, als mijn schip een grondberoering krijgt valt die kiel er ook echt niet af.
Conclusie, een beetje kort door de bocht natuurlijk, maar kwaliteit zit niet in een naam, maar in een produkt. Ik weet bijvoorbeeld ook dat er ergens op het forum een discussie is geweest over een bijzonder slecht geconstueerde HR. Als iemand het draadje even kan linken graag.
Toch blijft het jammer dat ik iedere keer een degelijk Llyods schip moet verdedigen voor mensen die redelijk onkundig zijn in verschillende modellen en bouwwijzen. Van dik hout zaagt men planken lijkt het wel.
Er worden echt geen mega slechte AWB boten gebouwd, hooguit dat ze niet aan je criteria beantwoorden.
Maar Bavaria is net zo'n AWB als de HR. Van de HR352 zijn er zelfs meer dan 900 gebouwd! het uitgangsprincipe is alleen anders geweest van de bouw, want ( tegenwoordig ) Bavaria richt zich niet meer op het duurdere segment. Wat ze vroeger dus wel deed,zoals je kunt narekenen. Ze hadden zelfs het doel om tot de absolute top te gaan behoren.
Zelf had ik de mogelijkheid om een 352 te kopen of mijn 370. De 352 ken ik in den treure, aangezien die van mijn ouders was. maar de kleine, onpraktische kombuis, kleine koeling, miniscule doorgang naar achteren en beperkte zitruimte in de kuip deden mij anders beslissen.
Inmiddels vaar ik al een aantal jaar met de 370, en heb technisch het verschil nog niet gemerkt. Wel zeilt de 370 sneller, hoger en fijner, en is deze comfortabeler.
Wat ik mis zijn zeekooien in het midden, echter deze heb ik in de achterkajuit (4 x!!)en voldoen perfect.
Ach, uiteindelijk kiest ieder zijn schip, en gaat het erom of je er tevreden mee bent. En dat kan ik volmondig beantwoorden, terwijl ik me op de HR stoorde aan een aantal details.