Dan kan je dus stellen dat je een kwaliteitsschip hebt.
Prima toch. Heb de zelfde ervaring met mijn maar 33 jaar oude boot, die handgemaakt is (en dat is altijd beter?)
Het is gewoon onzin allemaal, als je een kwaliteitsschip mooier vindt en je kan het betalen dan moet je het doen. Als je een AWB kan betalen moet je het doen. Heeft de een er minder plezier van dan de andere, dat betwijfel ik.
Ik geloof direct dat er verschillen zijn in kwaliteit.
Heb ze ook wel opgemerkt, als je zoekt. Maar toen ik de betreffende AWB voer had ik veel plezier ermee. Met mijn huidige boot die niet in een hokje te plaatsen is zie ik verschillen die ik beter vindt. En bij een eventuele vervolg boot ook zou willen. Zeil eigenschappen van mijn huidige boot zou ik minimaal terug willen, snel op rompsnelheid en het balans of de volle loden kiel.
Overigens is het niet allemaal zo zwart/wit. Op sommige punten denk ik bij mijn handgemaakte boot dat een productie boot dat mooier heeft.
Voorbeelden zijn altijd mooi. Mijn boot is met de hand gemaakt, er was maar 1 type waar er 6 van gemaakt zijn. Van die 6 waren er twee dek layout versies en 3 interieur versies. Met maatwerk opties. En met die maatwerk zaken gaat het dan mis, omdat de medewerker schijnbaar hiervoor geen gevoel had. Dus zijn de twee kleppen op de bakskisten niet symmetrisch. Aangezien de zusterboten deze kleppen niet hebben en ook geen bakskisten op die plek, was het blijkbaar lastig.
Als het gaat om uit het roer lopen of het aantal lagers van het roer, ja dan heeft mijn boot het weer beter voor elkaar dan mijn eerdere ervaring met een boot. Kijkend naar de schotten die mooi ingelamineerd zijn en het aantal wrangen zit dat allemaal erg mooi.