Ik zit niet zo snel om een reactie verlegen
.
Kom grofweg drie soorten reacties tegen. De lollige, de serieuze die vooral een probleem hebben met de onderverdeling in categorieën van kwaliteit en een enkeling die zich met mij de vraag stelt in hoeverre de prijsverschillen daadwerkelijk te rechtvaardigen zijn.
Toegegeven, die kwaliteitscategorieën waren wat kort door de bocht. Nog los van dat je inderdaad toch wel wat mensen op de ziel trapt (wat toch echt niet de bedoeling was, dus excuses wel op hun plaats!) heeft het ook niet veel zin. Zoals door anderen opgemerkt zijn er nog heel veel meer merken dan de nu door mij genoemde (al was volledigheid ook niet direct de insteek). Bovendien heeft het ook met perceptie te maken. En zeker als schepen op leeftijd komen is goed onderhoud waarschijnlijk belangrijker dan de uiteindelijke "afkomst". De afgeragde X vs. een keurig onderhouden Bavaria.
Mijn ouders hadden een Vanguard III, in 1976 gebouwd bij Dirk Klein in Hoogezand-Sappermeer. Met een Bukh. Die het altijd deed. Ze zijn met die dingen de wereld rondgezeild, wij voeren met 4 kids en de beide ouders m.n. in Zeeland rond. Beetje proppen, twee in het voorschip, mijn ouders op de bank aan weerszijden van de tafel en nog twee in de achterkajuit. Een twee-master was het. Knikspant, achteraf bezien een geweldig ding.
Later had ik zelf een Jan Haring 960, van DEVO in Hellevoetsluis. Ik heb een aantal jaren op dat schip gewoond en ben er ook wel mee naar Zuid-Engeland en Noord-Frankrijk geweest. Scandinavië stond toen al op mijn lijstje, alleen toen kwam het meisje dat een (voorlopig) eind maakte aan dit lijstje.
Maar beide schepen dus van staal. En al wat ouder (beide rond 1980 gebouwd), van Nederlandse werven. Waar de lasser nog een vakman was. Die tijd had om tussendoor even een sjekkie op te steken om alles nog eens rustig te bekijken. Dat is voor mij bouwkwaliteit.
Momenteel heb ik een Randmeer. Omdat ik niet zonder kan, namelijk. Maar het kriebelt. Al jaren, trouwens. Maar een stalen schip, daar begin ik dus niet meer aan. Het kost me teveel werk. Vroeger had ik er tijd voor, maar ik ben inmiddels twee kinderen en een drukke baan verder.
En dus op zoek naar een polyster (of aluminium, maar die zijn uiteraard een stuk zeldzamer) schip van een meter of 12/13. Het eerder genoemde bedrag van 125k is overigens niet mijn budget, dat ligt wel een stukje lager. Dat bedrag was meer om het verschil aan te geven tussen een bijna nieuwe Bavaria en een 33 jaar oude HR van dezelfde lengte. Bij beiden is de vraagprijs ongeveer 125k. Mijn verbazing daarover was de aanleiding voor dit draadje.
Want wat zou nu precies de reden kunnen zijn voor dit enorme verschil? Ik kon alleen kwaliteit bedenken. Misschien heeft het ook met aanbod te maken, bij een merk als Bavaria niet ondenkbaar. Het ritselt ervan. Wat dus ook aanleiding kan zijn voor hogere afschrijvingen. Die je op die HR misschien niet eens meer hebt.
Maar goed. Kwaliteit is blijkbaar maar voor een deel te omschrijven in termen van sterkte, stijfheid, afwerking (waarbij de één de lat ook een stuk hoger heeft liggen dan de ander) en onderhoudsgevoeligheid. Het heeft voor een groot deel ook met beleving te maken. En dat wekt dan de indruk dat je toch in belangrijke mate voor het merk betaalt. Immers: het merk draagt een bepaald (kwaliteits-)imago met zich mee.
Met auto's is het wat eenvoudiger. Een kennis zit bij de roeiers in Rotterdam. Die rijden de loodsen rond, hebben een stuk of 7 auto's waar ze 1,2 miljoen km per jaar mee rijden. Dat gaat 24/7 door. Die wagens staan elke paar weken voor een 20.000 beurt bij de dealer. Maar stuk gaan? Nooit. Echt nooit. Ze rijden Mercedes E-klasse diesel. Gewoon het basismodel. Tot er 3,5 ton op de teller staat (meestal na 2,5 jaar) en dan worden ze nog voor redelijk geld verkocht. Dat is wel kwaliteit, denk ik.
Ik ga lekker verder zoeken. Ik zag een Oceanis 430 te koop staan. Heb ik goede ervaringen mee. Een keer flink slecht weer mee gehad in de Middelandse Zee (aan het charteren in de Cycladen) en het ding gaf geen krimp. Maar ja, van 1987. Dus kielbouten? Osmose? Ze kunnen er allemaal weinig over vertellen. Maar eens kijken.
Prettig weekend alvast!