ik zie geen definitie van romp snelheid verschijnen, zal ik dan maar een poging wagen?
Zonder formules, gewoon in Jip en Janneke taal.
Op motor of onder zeil, daar zit soms een behoorlijk verschil in.
Eerst maar even op motor, daar gaat het hier om.
Bij lage snelheid zie je een aantal golfjes langs de waterlijn, hoe hoger de snelheid, des te minder golfjes zijn er te zien, ze worden wel wat groter, op zeker moment is er maar één golf over de totale waterlijn lengte van de boot, ga je nog wat harder dan wordt die golf langer dan de boot en moet je de boot opduwen tegen de boeggolf.
Mijn stelling is dat de rompsnelheid samenvalt met de snelheid die gevaren wordt bij waterlijn lengte en golflengte gelijk.
Er is behoorlijk verschil of dit zeilend of op motor is (in ieder geval bij mijn scheepje).
Ik ben van mening dat gewicht daarbij een ondergeschikte rol speelt. Mogelijk omdat dieper inzinken een langere waterlijn geeft?
Mijn waarnemingen zijn zeker niet met laboratorium metingen gedaan.
kijkend naar de golf over de zijde van de boot, het toerental en het brandstof verbruik.
Dan kom ik op een snelheid van ongeveer 5,5 knoop bij 2200 toeren en ruim een liter brandstof per uur, ongeveer ruim een kg per uur, dat is zo´n 6pk.
Volume meting: tank vol tot overlopen, dan de vaartijd meten en weer voltanken tot overlopen, net zoals we dat vroeger bij de auto deden.
Dit bij rimpelloze zee, de motor wordt gebruikt omdat er geen wind is.
Dit gemeten over een flinke dagtrip, dus de (hier geringe) getijde stroom een tij mee en een tij tegen, verwaarloosd.
Ik kan best op motor een stuk harder, maar dan schiet het brandstof verbruik exponentieel omhoog, bij veel te geringe snelheidverhoging.
Wanneer ik naar het gewicht van cascades boot kijk zit ik met 5000 kg eerder wat te laag dan te hoog.
Onder zeil is de snelheid heel wat hoger, dan kom ik, bij gunstige koers en wind wel boven de 7 knopen.
Yellow, welke snelheid noem jij nu het broodje aap verhaal?
De hoogst gemeten snelheid onder zeil is zeker niet de rompsnelheid op motor.
Het hellende water wat de stroom veroorzaakt vindt ik ook te verwaarlozen in deze discussie, valt in ´t niet bij de onnauwkeurigheid van andere observaties.
Het brandstof verbruik hangt ook sterk af van een schoon schip en een goed gekozen schroef.
Een vaste tweeblad schroef met smalle bladen geeft hier het beste rendement.
Een kimkieler heeft heel wat hoger brandstof gebruik dan een smalle fin kiel en dan laat ik de verdere stroomlijn maar buiten de discussie, dat is al heel duidelijk gemaakt met het kano voorbeeld.
De vele kano´s hier in de buurt zoeven behoorlijk snelle zeilschepen vlot voorbij, het zijn wel de kampioenen van de regio, niet zo lang geleden zelfs van het land.