Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 09:17 #797007

Yellow, in een kg brandstof zit ongeveer een uur lang 6 pk.
Met huis tuin en keuken middelen is het allemaal redelijk uit te rekenen.

Er is een enorm verschil in efficiency tussen de aandrijflijnen van diverse schepen en hun rompstroomlijn en vooral aangroei niet te vergeten.

Die factoren kunnen een verschil maken van 1 of 2 kg/ltr verbruik voor gelijke lengte!!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 09:50 #797022

Saeftinghe schreef :
Yellow, in een kg brandstof zit ongeveer een uur lang 6 pk.
Met huis tuin en keuken middelen is het allemaal redelijk uit te rekenen.

Er is een enorm verschil in efficiency tussen de aandrijflijnen van diverse schepen en hun rompstroomlijn en vooral aangroei niet te vergeten.

Die factoren kunnen een verschil maken van 1 of 2 kg/ltr verbruik voor gelijke lengte!!!!!!

Dieselverbruik per pk per uit varieert nogal wat hoor , afhankelijk van het toerental.
Bij mijn Vetus Mitsunishi varieert dat van 195 tot 210 gram per pk per uur wat dus per kg diesel tussen 5,15 en 4,75 pk is maar echt geen 6. Dat zal ds voor alle merken die op deze Mitsubishis zijn gebaseerd hetzelfde zijn. Overigens liggen de verbruiken bij de Kubota's vrijwel hetzelfde.( zie plaatjes). ps. soortelijk gewicht diesel is 0,84 .

Uiteraard praat ik over een schoon onderwaterschip van een gemiddelde zeilboot en een optimale schroef. De weerstand is afhankelijk van het onderwateroppervlak en dat weer van het gewicht en inderdaad de vorm van het onderwaterschip . Rondspant zal dus naar verhouding minder oppervlak , dus minder wrijving hebben dan een knikspant maar ook dan een s-spant.de laatste heeft wel waarschijnlijk een lagere weerstandsfactor . Hier wat meer over de weerstand van schepen nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand
Vandaar dat de benodigde pk's per ton voor de rompsnelheid ook kunnen varieren tussen 3,5 en 4,5 maar vrijwel alle zeilboten liggen tussen krap 4 en 4,5 pk .
Ad



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 09:55 #797025

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :
Water stroomt meestal van hoog naar laag, dus vaar jij tegen de stroom in van laag naar hoog.

Leg dat nog eens uit met de volgende gegevens erbij:
- vertrek Den Helder op HW aldaar, waterstand zeg 75 cm + NAP (den Helder is nooit zo hoog)
- 5 uur varen naar Harlingen, kleine 30 mijl. 6 kts over de grond.
- de stroom staat tegen, want de eb gaat lopen na HW Den Helder....
- aankomst Harlingen na 5 uur varen, precies op Laag Water.
- waterstand LW Harlingen 100 cm - NAP.

In die 5 uur zijn we dus 175 cm gezakt, waardoor we net iets makkelijker tegen de ebstroom in konden varen.... :woohoo:

Wil jij hiermee beweren dat water tegen de bult op stroomt? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 09:59 #797028

It Paradyske schreef :
Wil jij hiermee beweren dat water tegen de bult op stroomt? :-)

Ik toon aan dat we energie krijgen (M*g*h) doordat we 175 zakken.
Wat er verder onderweg gebeurt (dat is overigens alleen zakken, er is geen bult) doet er niet toe, daar zou de plus de min opheffen.
Val anders even van een 175 cm hoog trapje af, dan voel je wat ik bewijs. :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 10:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 10:06 #797031

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Stel je staat in een lift die naar beneden gaat. In die lift staat een trap. Je klimt de trap op. Die actie kost energie, klopt? Stel de lift gaat omhoog en je klimt weer de trap op. Dat kost meer energie, klopt ook?

@BK is dat wat je zegt? Het kost wel energie (tegen de stroom in varen) maar minder omdat we 'zakken'?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 10:13 #797036

De tegenstroom en het hoogteverschil moet je apart van elkaar bekijken.

Tegen de stroom in varen kost meer energie omdat je over de grond langzamer gaat en er dus langer over doet. Per meter door het water kost het niet meer energie, je vaart gewoon de snelheid door het water (met of zonder stroom).

Hoogte is Potentiële Energie (daarom doet vallen pijn): Massa maal G (zwaartekracht) maal Hoogte (meters).
Iets wat naar beneden gaat verliest potentiële energie: de H wordt kleiner. Iets omhoog brengen (in absolute zin, niet in de lift) kost energie: de H wordt groter.

Het gebruik van de potentiële energie die er in Den Helder (NAP +75) nog wel is en in Harlingen niet meer (NAP -100) heeft de boot een beetje vooruit geholpen. Niet meer en niet minder. Alles wat er onderweg gebeurt is irrelevant (zelfs als je een golf van 10 meter zou moeten opvaren, je gaat er ook weer af, netto potentiële energie zero).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 10:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 10:16 #797037

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :
Wil jij hiermee beweren dat water tegen de bult op stroomt? :-)

Ik toon aan dat we energie krijgen (M*g*h) doordat we 175 zakken.
Wat er verder onderweg gebeurt (dat is overigens alleen zakken, er is geen bult) doet er niet toe, daar zou de plus de min opheffen.
Val anders even van een 175 cm hoog trapje af, dan voel je wat ik bewijs. :woohoo:
Als je nu ook nog bewijst dat het begin van die valpartij in Den Helder begint en je in Harlingen op de grond terecht komt, heb je gelijk.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 10:28 #797042

Yellow, ik pretendeer niet een zeer nauwkeurige meting, alleen wat voorieder waarneemnaar is.
Met de theorie die jij aanvoert zou zelfs maar met 4.5 pk dit resultaat gehaald zijn.
Ik heb bewust wat afgerond naar de veilige kant.
De oorspronkelijke vraag; "Is 19 pk genoeg?" lijkt me wel beantwoord uit de reacties.
Een broodje aap verhaal is het zeker niet.
Aan boord kijk ik naar waarneembare praktische gegevens, niet naar grafieken die de fabrikant ons wil laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 12:57 #797090

Interessant verhaal dat van dat hoogteverschil. Dus in principe zou een boot op een rivier zonder wind vanzelf een snelheid (door het water) gaan ontwikkelen in de richting van de zee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 13:05 #797092

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Interessant verhaal dat van dat hoogteverschil. Dus in principe zou een boot op een rivier zonder wind vanzelf een snelheid (door het water) gaan ontwikkelen in de richting van de zee?

Klopt er werd vroeger zelfs gebruik van gemaakt door schepen zonder motor die de Rijn afzakten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 13:25 #797102

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
douwe schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessant verhaal dat van dat hoogteverschil. Dus in principe zou een boot op een rivier zonder wind vanzelf een snelheid (door het water) gaan ontwikkelen in de richting van de zee?

Klopt er werd vroeger zelfs gebruik van gemaakt door schepen zonder motor die de Rijn afzakten.

Dat waren toch de zogenaamde ¨sleepschepen¨, die werden met meerdere achter elkaar door een sleepbootje de Rijn opgetrokken en dan weer terug naar Rotjeknor gesleept. In de havens liggen er nog een paar maar varen nog maar zeer zelden. B)

Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 13:30 #797106

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
svalk schreef :
Dat waren toch de zogenaamde ¨sleepschepen¨, die werden met meerdere achter elkaar door een sleepbootje de Rijn opgetrokken en dan weer terug naar Rotjeknor gesleept.

Nee, dat is niet hetzelfde als vaart door het water lopen door de helling van de rivier, waar Douwe het over heeft. Die techniek heet Stevelen, en gebeurde zonder verdere voortstuwing door een sleper of anderszins.
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 13:35 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 14:26 #797124

Grappig,

Heb even zitten rekenen voor mijn boot (LWL=28 ft, M=4000 kg), waterhoogte Lobith NAP + 700 cm, afstand tot zee = 140 km. Verder een lineaire afname in waterhoogte.

Hoe sneller de boot deze afstand aflegt, hoe meer potentiële energie er vrij komt. Deze potentiële energie is nodig om de boot door het water te bewegen.

De vrijkomende energie is lineair (2x zo snel geeft 2x zoveel beschikbare energie), echter de energie die de boot nodig heeft is niet-lineair en gaat met de derde macht tov de snelheid door het water.

Dit is dus een gelijkheid met 2 oplossingen: met snelheid 0 (er komt niets vrij en er is niets nodig), en een positief snijpunt van beide vergelijkingen. Je zult de boot dus een zetje stroomafwaards moeten geven opdat deze snelheid door het water bereikt wordt.

Hier hoe de vrijkomende potentiële energie berekend kan worden:


Voor de "gebruikerskant" van de vergelijking heb ik PropKing gebruikt (een schroef-berekeningsprogramma). Ik weet niet of deze vergelijkingen zo ver naar beneden geextrapoleerd mogen worden, maar ik heb het hier gebruikt om het vermogen wat een (mijn) romp nodig heeft om een bepaalde snelheid door het water te halen te berekenen. PropKing berekent de energie die een romp gebruikt om golven te produceren; bij dit soort snelheiden zal echter de wrijvingsweerstand belangrijker worden.

Hier beide vergelijkingen en de resulterende snelheid (0.17 kn):



Dat gaat niet heel hard dus, maar geeft wellicht nét voldoende snelheid om te sturen op de stroom. De stroom brengt je dus primair van Lobith tot de zee, deze bonussnelheid is verwaarloosbaar, maar (in dit voorbeeld niet) wellicht voldoende om te kunnen sturen.

Iemand een idee hoe dit realistischer kan voor een binnenvaart-bak uit die tijd?
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 14:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 14:47 #797133

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Yellow Boat schreef :
Jurrien schreef :
Die rompsnelheid klopt wel. Zo zwaar is een IF trouwens niet . dik 2 ton voor een boot van 7,87 is meer een "middengewiht" .sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=218
Maar of je echt met 6 pk 5, knopen haalt waag ik te betwijfelen. Allereerst , hoe kom je aan die 6pk want dat kun je niet echt makkelijk meten en bovendien moet je zoiets wel meten zonder wind anders ga je langzamer of juist sneller.
Als ik het uitreken zou jij voor de rompsnelheid van goed 6 knopen 8,8 pk nodig hebben en voor die 5,5 knopen geen 6 maar 7 pk.
Ad

Ad,
Mijn 5 knopen haal ik volgens de Navionics app. De 6 pk baseer ik op het opgegeven vermogen van mijn buitenboordmotor (Tohatsu 6 pk, met extra lange staart en werkschroef).
Van dit type berekeningen heb ik weinig kaas gegeten, maar volgens mij is de combinatie niet heel verassend. Overigens heb ik gemeten op stilstaand water bij weinig wind op verschillende koersen.
Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:11 #797144

Een schip wat van Harlingen gelijk met BK vertrekt heeft ook vallend water, maar wel de stroom mee.

Hoe denken we daarover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:28 #797149

Een drijvend lichaam verdringt z'n massa aan water.
Waarom zou het dan sneller gaan dan het omringende water.
Een brok water van het zelfde gewicht gaat toch ook niet harder dan zo'n zelfde hoeveelheid ernaast?

Het schip zal wel iets langzamer dan de stroom gegaan zijn door wind/lucht weerstand en daaraan z'n bestuurbaarheid ontlenen.

Lijkt me een spannende wijze van reizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:29 #797151

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 832
Toch lekker hoe zo'n topic ontspoort :ohmy: :unsure: :angry: :P

Zou de Topic starter er wat aan hebben en is zijn vraag nu beantwoord? :S

Of is hij verdwenen? :whistle:

HVA weet je inmiddels voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:34 #797153

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3265
Zie nieuw topic stevelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:41 #797158

TS heeft al lang iets nuttigs uit de reacties gedestileerd en leest nu zwijgend mee met een leerzame ontsporing.
Best wel leuk waar je belandt wanneer je alleen maar de helft van de betreffende gegevens meeneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:52 #797164

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
douwe schreef :
La Mavare schreef :
Erikdejong schreef :
...De formule on die snelheid te bereiken is: 1.34* wortel uit Lwl (in voet)...

De formule is metrisch 2,5 x wortel waterlengte in cm. Dit is een versimpeling van het 'Getal van Froude' die goed toepasbaar is op normale waterverplaatsers (vracht- en zeeschepen).
In die zin zijn moderne, lichte jachten met vlakke bodem en vinkiel geen echte waterverplaatsers kennelijk, want mijn ervaring is dat des te korter de waterlijn is des te sneller de boot in vergelijk met de formule.

Je bedoeld wortel van waterlijn in METERS. Mijn boot als voorbeeld 2,43 x wortel 9 = 7,29 kn.

ik dacht dat het: 2.45 x √wl in m = snelheid in knts
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 15:58 #797167

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Vlieter1 schreef :
svalk schreef :
Dat waren toch de zogenaamde ¨sleepschepen¨, die werden met meerdere achter elkaar door een sleepbootje de Rijn opgetrokken en dan weer terug naar Rotjeknor gesleept.

Nee, dat is niet hetzelfde als vaart door het water lopen door de helling van de rivier, waar Douwe het over heeft. Die techniek heet Stevelen, en gebeurde zonder verdere voortstuwing door een sleper of anderszins.

Idd. de zeilschippers deden het.
Net ook het woord gevonden in het boek;"De laatste echte zeilschippers"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 16:22 #797171

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Nachtvlinder schreef :
Interessant verhaal dat van dat hoogteverschil. Dus in principe zou een boot op een rivier zonder wind vanzelf een snelheid (door het water) gaan ontwikkelen in de richting van de zee?

Bijna, net niet helemaal goed. Het schip ontwikkelt een negatieve snelheid door het water, maar een positieve snelheid over de grond. Dus het schip gaat altijd langzamer dan het water stroomt, maar komt uiteindelijk wel bij de zee uit. En op zee kan datzelfde schip dan weer met de zeestroming meevaren, en zo de wereld over komen. Ook dat is al eens gedaan, bijvoorbeeld door Thor Heyerdahl.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 16:28 #797172

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
plusfast schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessant verhaal dat van dat hoogteverschil. Dus in principe zou een boot op een rivier zonder wind vanzelf een snelheid (door het water) gaan ontwikkelen in de richting van de zee?

Bijna, net niet helemaal goed. Het schip ontwikkelt een negatieve snelheid door het water, maar een positieve snelheid over de grond. Dus het schip gaat altijd langzamer dan het water stroomt, maar komt uiteindelijk wel bij de zee uit. En op zee kan datzelfde schip dan weer met de zeestroming meevaren, en zo de wereld over komen. Ook dat is al eens gedaan, bijvoorbeeld door Thor Heyerdahl.

Nee, door de zwaartekracht krijgt het schip een snelheid in de richting van de stroom. Gaat dus sneller dan de stroom. Het zal niet veel zijn, maar net genoeg om te sturen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 16:32 #797175

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Volgens Wiki tot 2 keer de stroomsnelheid van het water, best pittig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 jan 2017 17:48 #797194

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Godskrampachtig...
Wat mijn opmerking over "berg opwaarts"al niet te weeg brengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl