Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 16:36 #805679

en het is ook eens veel beter om bij een diesel niet steeds over pk's te beginnen.

heb je geen bal aan, koppel is het enige wat we nodig hebben en gebruiken, pk's zijn leuk als je op snelheid gaat, nou ja dan zijn we met onze bootjes snel klaar toch??.

Wie niet gelooft dat koppel het enige is.........

Goed neem een trailer pak daar 40 ton op :

ik neem een scania r420 (420 pk) en 2200nm

jij neemt een BMW M5 507pk 520nm

wie zou er winnen? BMW heeft ruim 87PK meer
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 16:47 #805686

Dat hangt er vanaf waar dat koppel beschikbaar is. Als die Scania een piek heeft bij 1000 rpm en daarboven snel (veel) minder zou worden (wat hier natuurlijk niet zo is), dan heb je daar minder aan als wanneer die andere motor over z'n gehele bereik een gelijk koppel heeft (en het vermogen zich dus lineair zou ontwikkelen).

Maar je voorbeeld is duidelijk!

Op Youtube "Mighty Car Mods" een leuke vergelijking tussen 2 exact dezelfde Mazda MX5's, waarbij er 1 een turbo krijgt en de andere een compressor...
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 16:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 16:54 #805690

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Michel
Je hebt het verhaal volledig begrepen.
En met brandstof voor 3500 toeren en maar 3000 toeren draaiend, draai je met een overbelaste motor.
En dat is NIET goed.[/quote]

Nu ben ik neiuwsgierig Douwe stel een dieselmotor heefte de juiste schroef draait max 3500 rpm en verbruik bij vollast 5 l per uur.

Nu word er op die motor een te grote schroef gezet en haalt die bij vollast 3000rpm hoeveel zal die motor dan verbruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 17:28 #805700

Nachtvlinder schreef :
Dat hangt er vanaf waar dat koppel beschikbaar is. Als die Scania een piek heeft bij 1000 rpm en daarboven snel (veel) minder zou worden (wat hier natuurlijk niet zo is), dan heb je daar minder aan als wanneer die andere motor over z'n gehele bereik een gelijk koppel heeft (en het vermogen zich dus lineair zou ontwikkelen).

Maar je voorbeeld is duidelijk!

Op Youtube "Mighty Car Mods" een leuke vergelijking tussen 2 exact dezelfde Mazda MX5's, waarbij er 1 een turbo krijgt en de andere een compressor...

Klopt, trouwnes leuk filmpje van die mazda's !!

Hier filmpje van een 1160 aan een dyno, waar je goed ziet dat op een gegeven moment koppel door gaat terwijl het aantal pk's blijft steken en toeren terug aan het lopen is .

Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 17:38 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 17:46 #805708

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Vermogen is toeren maal koppel, en dat klopt in het filmpje precies: anders nog maar eens goed kijken.
En in de trekker is het simpel: de BMW wint: kwestie van juiste overbrenging (versnellingsbak dus)
Dat koppel van 2200 Nm haal je met 1 pk ook: kwestie van tandwieltjes erachter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 21:25 #805774

Aad77 schreef :
Vermogen is toeren maal koppel, en dat klopt in het filmpje precies: anders nog maar eens goed kijken.
En in de trekker is het simpel: de BMW wint: kwestie van juiste overbrenging (versnellingsbak dus)
Dat koppel van 2200 Nm haal je met 1 pk ook: kwestie van tandwieltjes erachter.

daarmee bevestig je dus dat pk's niet zoveel zeggen, over de motor levert een berg koppel of de bak.

gezien je laatste opmerking 2200nm en 1 pk ....
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:15 #805795

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
joyce schreef :
Michel
Je hebt het verhaal volledig begrepen.
En met brandstof voor 3500 toeren en maar 3000 toeren draaiend, draai je met een overbelaste motor.
En dat is NIET goed.

Nu ben ik neiuwsgierig Douwe stel een dieselmotor heefte de juiste schroef draait max 3500 rpm en verbruik bij vollast 5 l per uur.

Nu word er op die motor een te grote schroef gezet en haalt die bij vollast 3000rpm hoeveel zal die motor dan verbruiken?[/quote]

6/7 x 5 ltr. Het vermogen wordt dus ook 6/7 x max vermogen. Ik ga er vanuit dat de brandstofpomp op maximale stand staat en dus niet meer brandstof per slag kan leveren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:20 #805797

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
en het is ook eens veel beter om bij een diesel niet steeds over pk's te beginnen.

heb je geen bal aan, koppel is het enige wat we nodig hebben en gebruiken, pk's zijn leuk als je op snelheid gaat, nou ja dan zijn we met onze bootjes snel klaar toch??.

Wie niet gelooft dat koppel het enige is.........

Goed neem een trailer pak daar 40 ton op :

ik neem een scania r420 (420 pk) en 2200nm

jij neemt een BMW M5 507pk 520nm

wie zou er winnen? BMW heeft ruim 87PK meer


Het leuke is dat bij scheepsmotoren specifikaties het koppel NIET eens genoemd wordt.Het vermogen WEL.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:30 #805799

Jeroen,

Vergeet je niet dat er tussen motor en wielen een koppelomvormer zit???
Ook wel versnellingsbak genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:31 #805800

@ Douwe :dat zou kunnen, en op zich merkwaardig zijn, bij een truck, auto, motorfiets etc etc vinden we dat reuze interessant, vaak wordt er bij het koppel nog het toerental vermeld waarbij dit het hoogst is.......

bij het gemiddelde auto blad vliegen de termen als aantal kleppen per cilinder je ook nog om de oren en een hoop andere technische in's en out's waarvan je denkt tja leuk maar uhm .....

En bij een boot motor zijn we er kennelijk, zeg jij niet in geïnteresseerd

@Saeftinghe hoe bedoel je de zin van de koppel omvormer?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 22:37 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:49 #805801

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
douwe schreef :
joyce schreef :
Michel
Je hebt het verhaal volledig begrepen.
En met brandstof voor 3500 toeren en maar 3000 toeren draaiend, draai je met een overbelaste motor.
En dat is NIET goed.

Nu ben ik neiuwsgierig Douwe stel een dieselmotor heefte de juiste schroef draait max 3500 rpm en verbruik bij vollast 5 l per uur.

Nu word er op die motor een te grote schroef gezet en haalt die bij vollast 3000rpm hoeveel zal die motor dan verbruiken?

6/7 x 5 ltr. Het vermogen wordt dus ook 6/7 x max vermogen. Ik ga er vanuit dat de brandstofpomp op maximale stand staat en dus niet meer brandstof per slag kan leveren.[/quote]


"dan blijft de regulateur proberen dat toerental te halen waardoor er teveel diesel wordt ingespoten t.o.v. de aangezogen hoeveelheid lucht"

Oke dat is hetzelfde wat ik eerder zei (3/3,5 deel) en op een ws ongelukkige manier probeerde duidelijk te maken en waarmee je dus ook zegt dat het bovenstaande van Yellow boat dus niet klopt.
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 22:51 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:53 #805803

Volgens Douwe is de verbrandingsdruk van een benzine motor ruw weg 30 bar
De verbrandingsdruk van onze turboloze "boot"dieseltjes is ruw weg 65 bar.
I.v.m emissie normen liggen de compressie- en verbrandingsdruk van moderne "scheeps"diesels heel dicht bij elkaar. Kwestie van later tijdstip van inspuiting. Maar daar gaat het om verbrandingsdrukken van zo'n 200 bar.[/quote]



Douwe,

We praten hier over ons formaat dieseltje.
Dat heeft een compressie einddruk van ergens nabij de 23 bar.
Brandstof wordt over een deel van de arbeidslag ingespoten,diesel verbrandt minder snel dan benzine (vandaar de aanduiding explosie en gelijkdruk motor).
Dan vind ik die 65 bar verbrandings einddruk wel héél erg veel.
Een (moderne) benzine motor heeft een compressie einddruk van ruim 10 bar denk ik, daar zou 30 bar wel bij passen, al had ik die heel wat hoger verwacht.Het gaat maar over een heel kort deel van de arbeid slag, de druk schiet snel omhoog en daalt ook weer snel door expansie.
Een diesel heeft over een beduidend groter deel van de slag een periode van verbranding en houdt over een groter deel van de slag een gelijke druk. Zolang er ingespoten wordt ongeveer.
Het laatste drupje diesel moet ook nog verbanden tijdens die arbeid slag.
De verbrandingsdruk blijft langer bestaan en hoeft dus niet zo hoog te zijn.
Ik zou verwachten dat de verbrandings druk bij een diesel wat minder hoge piek zou hebben dan benzine.
De materiaal diktes bij diesel verschillen niet zoveel van een benzine motor dat ze meer dan de dubbel druk zouden kunnen weerstaan.

Mijn kennis zal zeker wat gedateerd zijn, maar een dubbele verbrandingsdruk lijkt me wel erg veel.

Die 200 bar lijkt me een redelijke druk voor de verstuiver, wanneer die begint in te spuiten.
23 bar compressie einddruk en 65 bar verbrandingsdruk ligt nu niet echt dicht bij elkaar.
Een tikfoutje?
Laatst bewerkt: 04 feb 2017 00:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 22:57 #805804

douwe schreef :
Het leuke is dat bij scheepsmotoren specifikaties het koppel NIET eens genoemd wordt.Het vermogen WEL.
Die koppel curves, curves van specifiek brandstofverbruik en vermogenscurven staan gewoon allemaal op de website van de fabrikanten hoor. Heb even vlug gekeken bij Yanmar en Beta om te zien of het nog zo is, en het staat er gewoon allemaal bij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 23:12 #805805

Jeroen,

Die koppelomvormer/versnellingsbak past de motor aan voor het gebruik waarvoor het voertuig bedoeld is.

Die BMW zal die 500 pk´s kunnen gebruiken om heel even zeer snel te kunnen accelereren. En haalt een top van ergens tegen de 300Km per uur.
Heeft niet echt veel druk op de wielen nodig om die 2 ton vooruit te krijgen. al zullen die wielen wel kunnen slippen.


Die vrachtwagen met 40 ton gewicht haalt misschien 1/3 van de BMW snelheid. Maar heeft heel wat meergewicht in beweging te brengen.
En dáár is koppel voor nodig.

Vandaar een heel andere koppel omvormer in beide voertuigen.
Gewoon passend voor het gewenste doel.

Met alleen de motoren geruild, niet de koppel omvormers, zal die BMW motor die vrachtwagen sneller voortbewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 23:18 #805806

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
joyce schreef :
Door de lage zuigersnelheid zal de luchtwerveling te gering zijn en kan de motor gaan roeten.
Dus als ik het goed begrijp is de zwarte rook uit de uitlaat van een diesel geen extra niet-verbrande diesel maar roet, wanneer je plots een gasstoot geeft?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 23:23 #805807

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
plusfast schreef :
Een simpele vraag of 19 pk genoeg is voor een 33 voets boot leidt hier tot een complete cursus dieseltechniek...

Interessant. :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 07:39 #805817

Saeftinghe schreef :
Jeroen,

Die koppelomvormer/versnellingsbak past de motor aan voor het gebruik waarvoor het voertuig bedoeld is.

Die BMW zal die 500 pk´s kunnen gebruiken om heel even zeer snel te kunnen accelereren. En haalt een top van ergens tegen de 300Km per uur.
Heeft niet echt veel druk op de wielen nodig om die 2 ton vooruit te krijgen. al zullen die wielen wel kunnen slippen.


Die vrachtwagen met 40 ton gewicht haalt misschien 1/3 van de BMW snelheid. Maar heeft heel wat meergewicht in beweging te brengen.
En dáár is koppel voor nodig.

Vandaar een heel andere koppel omvormer in beide voertuigen.
Gewoon passend voor het gewenste doel.

Met alleen de motoren geruild, niet de koppel omvormers, zal die BMW motor die vrachtwagen sneller voortbewegen.

je zegt precies wat ik al in mijn allereerste stukje zei, lees maar na.7
Ik merkte nog op dat pk's leuk zijn maar we er niets aan hebben gezien de bootjes, ik doel daarmee op de rompsnelheid.

Als het waar is wat je zegt met de motorruil, heeft Scania jaren de verkeerde motoren ingebouwd :S
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 08:38 #805825

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
Volgens Douwe is de verbrandingsdruk van een benzine motor ruw weg 30 bar
De verbrandingsdruk van onze turboloze "boot"dieseltjes is ruw weg 65 bar.
I.v.m emissie normen liggen de compressie- en verbrandingsdruk van moderne "scheeps"diesels heel dicht bij elkaar. Kwestie van later tijdstip van inspuiting. Maar daar gaat het om verbrandingsdrukken van zo'n 200 bar.



Douwe,

We praten hier over ons formaat dieseltje.
Dat heeft een compressie einddruk van ergens nabij de 23 bar.
Brandstof wordt over een deel van de arbeidslag ingespoten,diesel verbrandt minder snel dan benzine (vandaar de aanduiding explosie en gelijkdruk motor).
Dan vind ik die 65 bar verbrandings einddruk wel héél erg veel.
Een (moderne) benzine motor heeft een compressie einddruk van ruim 10 bar denk ik, daar zou 30 bar wel bij passen, al had ik die heel wat hoger verwacht.Het gaat maar over een heel kort deel van de arbeid slag, de druk schiet snel omhoog en daalt ook weer snel door expansie.
Een diesel heeft over een beduidend groter deel van de slag een periode van verbranding en houdt over een groter deel van de slag een gelijke druk. Zolang er ingespoten wordt ongeveer.
Het laatste drupje diesel moet ook nog verbanden tijdens die arbeid slag.
De verbrandingsdruk blijft langer bestaan en hoeft dus niet zo hoog te zijn.
Ik zou verwachten dat de verbrandings druk bij een diesel wat minder hoge piek zou hebben dan benzine.
De materiaal diktes bij diesel verschillen niet zoveel van een benzine motor dat ze meer dan de dubbel druk zouden kunnen weerstaan.

Mijn kennis zal zeker wat gedateerd zijn, maar een dubbele verbrandingsdruk lijkt me wel erg veel.

Die 200 bar lijkt me een redelijke druk voor de verstuiver, wanneer die begint in te spuiten.
23 bar compressie einddruk en 65 bar verbrandingsdruk ligt nu niet echt dicht bij elkaar.
Een tikfoutje?[/quote]

Geen tik foutjes. Gewoon bekende waardes.
Voor onze motortjes geldt idd zo,n 65 bar
Dat andere verhaal van die 200 bar en compressiedruk bijna gelijk aan verbrandingsdruk gaat over grote scheepsmotoren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 10:11 #805838

Inderdaad wat je zegt : Compressie en verbrandings druk en openings druk brandstof inspuiting worden nog wel eens door elkaar gehaald

Bij mijn farryman is de openingsstuk van de verstuiven inderdaad rond de 180 bar

Moderne diesel is dit op de commonrail al gauw >1000 bar

Hierdoor is het mogelijk om de diesel zo fijn als mist in te spuiten en betere vermenging met de lucht
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 04 feb 2017 10:12 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 10:13 #805839

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Beter is het om eerst maar te vertellen hoe èèn pk berekend werd en hoe dat naar de pk's in motoren geleidt heeft. Dan ook maar de omzetting naar KW en het gros van de ZFers weet ook waar het om gaat. Hoort dat niet tot de inleiding van o.a. motorentechniek? Basiskennis inplaats van uitleg en vragen voor en door enkelen moet toch ook kunnen. Anders een nieuw topic openen en de oorspronkelijke vraag beantwoorden met ja of nee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 12:24 #805871

Ik denk dat uit de discussie blijkt dat dit antwoord niet eenvoudig is te geven maar op basis van vergelijkbare voorbeelden wel goed ingeschat kan worden

Zal nooit vergeten een seminar over down sizen van motoren

We kwamen binnen vroeg de gever wat heb je nodigen hard te lopen ???

Antwoord hier antwoord daar maar vooral lange benen , goed noem er een paar Keniaanse hardloper paard antilope etc etc

Toen vroeg hij hebben jullie lange benen ?

Uhm ja best wel toch ???

Hij vroeg kan iemand van jullie een wild konijn bij houden ???


Uhm hè !!! Nee niet echt hmmmmm dhuh valstrik

De toon was in elk geval gezet in theorie klopt het allemaal
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 04 feb 2017 13:21 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 15:59 #805910

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Beter is het om eerst maar te vertellen hoe èèn pk berekend werd en hoe dat naar de pk's in motoren geleidt heeft. Dan ook maar de omzetting naar KW en het gros van de ZFers weet ook waar het om gaat. Hoort dat niet tot de inleiding van o.a. motorentechniek? Basiskennis inplaats van uitleg en vragen voor en door enkelen moet toch ook kunnen. Anders een nieuw topic openen en de oorspronkelijke vraag beantwoorden met ja of nee.

Als je maar geniet! Jouw credo! En dat hebben we met deze discussie toch gedaan zo in de wintermaanden?
Maar ik heb net m'n bootje ff bezocht ,want dat kriebelt.
1 pk = 75 kgm/seconde.
Zal ik doorgaan of stoppen? ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 feb 2017 16:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 18:10 #805937

  • Flipje
  • Flipje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Minimaal benodigd 3pk per ton, beetje extra power is uiteraard wel fijn; zeker op zee maar ook bij stroming en wind.
Let ook op type schroef etc.
Zeilen en mooi leven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 04 feb 2017 23:48 #806006

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Flipje schreef :
Minimaal benodigd 3pk per ton, beetje extra power is uiteraard wel fijn; zeker op zee maar ook bij stroming en wind.
Let ook op type schroef etc.

Dan zit ik safe met 5pk voor 890kg. :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 05 feb 2017 00:24 #806011

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
DavidS schreef :
Flipje schreef :
Minimaal benodigd 3pk per ton, beetje extra power is uiteraard wel fijn; zeker op zee maar ook bij stroming en wind.
Let ook op type schroef etc.

Dan zit ik safe met 5pk voor 890kg. :laugh:
Zeer safe zelfs, maar Flipje schreef nog wat. :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl