Saeftinghe schreef :
Volgens Douwe is de verbrandingsdruk van een benzine motor ruw weg 30 bar
De verbrandingsdruk van onze turboloze "boot"dieseltjes is ruw weg 65 bar.
I.v.m emissie normen liggen de compressie- en verbrandingsdruk van moderne "scheeps"diesels heel dicht bij elkaar. Kwestie van later tijdstip van inspuiting. Maar daar gaat het om verbrandingsdrukken van zo'n 200 bar.
Douwe,
We praten hier over ons formaat dieseltje.
Dat heeft een compressie einddruk van ergens nabij de 23 bar.
Brandstof wordt over een deel van de arbeidslag ingespoten,diesel verbrandt minder snel dan benzine (vandaar de aanduiding explosie en gelijkdruk motor).
Dan vind ik die 65 bar verbrandings einddruk wel héél erg veel.
Een (moderne) benzine motor heeft een compressie einddruk van ruim 10 bar denk ik, daar zou 30 bar wel bij passen, al had ik die heel wat hoger verwacht.Het gaat maar over een heel kort deel van de arbeid slag, de druk schiet snel omhoog en daalt ook weer snel door expansie.
Een diesel heeft over een beduidend groter deel van de slag een periode van verbranding en houdt over een groter deel van de slag een gelijke druk. Zolang er ingespoten wordt ongeveer.
Het laatste drupje diesel moet ook nog verbanden tijdens die arbeid slag.
De verbrandingsdruk blijft langer bestaan en hoeft dus niet zo hoog te zijn.
Ik zou verwachten dat de verbrandings druk bij een diesel wat minder hoge piek zou hebben dan benzine.
De materiaal diktes bij diesel verschillen niet zoveel van een benzine motor dat ze meer dan de dubbel druk zouden kunnen weerstaan.
Mijn kennis zal zeker wat gedateerd zijn, maar een dubbele verbrandingsdruk lijkt me wel erg veel.
Die 200 bar lijkt me een redelijke druk voor de verstuiver, wanneer die begint in te spuiten.
23 bar compressie einddruk en 65 bar verbrandingsdruk ligt nu niet echt dicht bij elkaar.
Een tikfoutje?[/quote]
Geen tik foutjes. Gewoon bekende waardes.
Voor onze motortjes geldt idd zo,n 65 bar
Dat andere verhaal van die 200 bar en compressiedruk bijna gelijk aan verbrandingsdruk gaat over grote scheepsmotoren.