Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 11:16 #803679

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Beauty schreef :
@ Douwe

Ik vraag het om het volgende. Stel nu eens dat het zo hard waait dat je niet meer vooruit komt. Is het dan niet zo dat bij een stilliggend schip de kracht die de motor levert niet op de schroef overgebracht kan worden? Anders gezegd, zakken je toeren dan niet, bij mij was dat wel het geval vandaar dat ik dacht dat er iets om de schroef zat.

Gr Michel

Ik ben geen motorspecialist, maar deel die ervaring wel. Als je tegen de wind in moet motoren is het het beste om te kruisen, bvk met grootzeil vrij strak, motorzeilend dus. Als je iets meer ruimte hebt, dan nog iets lager varen met puntje voorzeil/stormfok. Meestal haal je dan je rompsnelheid wel, ook met een bescheiden motor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 11:57 #803686

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Beauty schreef :
@ Douwe

Ik vraag het om het volgende. Stel nu eens dat het zo hard waait dat je niet meer vooruit komt. Is het dan niet zo dat bij een stilliggend schip de kracht die de motor levert niet op de schroef overgebracht kan worden? Anders gezegd, zakken je toeren dan niet, bij mij was dat wel het geval vandaar dat ik dacht dat er iets om de schroef zat.

Gr Michel

De kracht van de motor wordt wel degelijk overgebracht op de schroef. Maar als je stilligt door die tegenwind is de kracht die de tegenwind uitoefend op je boot en de tuigage gelijk aan de stuwkracht van de schroef.
Omdat de motor een heel groot vermogen levert zal het toerental afnemen wanneer de brandstofpomp niet meer brandstof in kan spuiten dan z'n maximum capaciteit. De z'g. regelstand van de pomp staat dan op 100%.
Hoop dat ik het begrijpbaar uitgelegd heb.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 12:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 12:50 #803703

Bij zeer harde tegenwind zal het motortoerental terug zakken naar kort bij het maximum koppel.
Bij een boot blijft hij wel draaien.
Maar met een auto een helling op en de motor kan niet meer het maximale koppel bereiken slaat hij af, probeer maar eens in 5 een steile helling op te rijden.

Ooit (met de boot, niet met de auto) één keer niet rechtstreeks tegen wind in voldoende snelheid kunnen handhaven, door, alleen op motor, te kruisen kon er toch voortgang gemaakt worden, schuin tegen wind en golven kon er voldoende vaart gemaakt worden en lift van de kiel zorgde voor de tegenwindse voortgang.
Het waren geen slagen van 45º, eerder nabij de 20º, maar het lukte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 13:44 #803713

Saeftinghe schreef :
Bij zeer harde tegenwind zal het motortoerental terug zakken naar kort bij het maximum koppel.
Bij een boot blijft hij wel draaien.
Maar met een auto een helling op en de motor kan niet meer het maximale koppel bereiken slaat hij af, probeer maar eens in 5 een steile helling op te rijden.

Ooit (met de boot, niet met de auto) één keer niet rechtstreeks tegen wind in voldoende snelheid kunnen handhaven, door, alleen op motor, te kruisen kon er toch voortgang gemaakt worden, schuin tegen wind en golven kon er voldoende vaart gemaakt worden en lift van de kiel zorgde voor de tegenwindse voortgang.
Het waren geen slagen van 45º, eerder nabij de 20º, maar het lukte.

Iets dergelijks had ik een keer toen ik van Haugesund in Noorwegen richting Hardangerfjord wilde.
In de baai die ik daar over moest stond dermate veel zeegang ( wind was er niet , kwam van ergens buitengaats) dat ik met mijn toenmalige Leisure 23 van 2 ton met MD5A nog 2 knopen haalde.
Heeft me twee dagen gekost tot de golven weg waren. Is trouwens een berucht stuk om over te steken (Sletta ) .
Dat probleem heeft me er wel toe gedreven een nieuwe motor te kopen (Vetus M2C5 van 11 pk) waarmee ik nooit meer dat soort problemen heb gehad.Later heb ikm die motor in mijn huidige boot van 3 ton overgezet waar ook een MD5A in stond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 14:53 #803722

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Begrijp ik, ik dacht alleen dat doordat het toerental terugloopt (meer brandstof heeft geen zin) dat meer pk ook geen zin zou hebben. Maar die logica gaat dus niet op maak ik hieruit op.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 15:43 #803732

Beauty,

Het kritieke is altijd de schroef, de boot heeft, afhankelijk van de tegenwind, een hoeveelheid stuwdruk/pk´s nodig.
Hoe groter de schroef, des te meer druk kan geleverd worden.
Maar er zijn grenzen aan de schroefmaat, zoals de ruimte beschikbaar, de wensen van de eigenaar(weerstand tijdens zeilen, prijs etc.)

Aan de andere kant van de schroefas heb je dus iets nodig wat dat vermogen kan leveren.

Een schroef die maar 8 pk kan overbrengen kan maar 8 pk uit een beschikbaar motorvermogen opnemen, al zou je er 100 pk in kunnen zetten, er worden er toch maar 8 aangesproken.

Zoiets als een autoband op een asfaltweg behoorlijke aandrijving geeft, maar op een ijslaag vrijwel niets.
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 15:45 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 19:40 #803806

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
Saeftinghe schreef :
Zoiets als een autoband op een asfaltweg behoorlijke aandrijving geeft, maar op een ijslaag vrijwel niets.


Prachtig uitgelegd! :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 08:47 #803906

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
B
Ooit (met de boot, niet met de auto) één keer niet rechtstreeks tegen wind in voldoende snelheid kunnen handhaven, door, alleen op motor, te kruisen kon er toch voortgang gemaakt worden, schuin tegen wind en golven kon er voldoende vaart gemaakt worden en lift van de kiel zorgde voor de tegenwindse voortgang.
Het waren geen slagen van 45º, eerder nabij de 20º, maar het lukte.

De lift van de kiel zorgt er echt niet voor dat je zonder zeilen sneller gaat varen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 09:11 #803921

Saeftinghe schreef :
Beauty,


Een schroef die maar 8 pk kan overbrengen kan maar 8 pk uit een beschikbaar motorvermogen opnemen, al zou je er 100 pk in kunnen zetten, er worden er toch maar 8 aangesproken.

Zoiets als een autoband op een asfaltweg behoorlijke aandrijving geeft, maar op een ijslaag vrijwel niets.

Leuke vergelijking :lol:
Alleen dat met die 8pk klopt niet helemaal.
Een schroef die 8 pk kan leveren voor de voortstuwing bij een bepaald toerental neemt 11,5 tot meer dan 13 pk vermogen op van de motor.Bij een slecht berekende schroef kan dat nog meer zijn. Oorzaak is dat een scheepsschroef maar 60-70% van het schroefasvermogen omzet in voortstuwing, de rest is "slip"in het water( anders zou een schroef immers niet willen draaien als je aangemeerd vastligt :huh:
En ook die slip neemt fors toe als je tegen golven of wind in vaart.
Vandaar dat optrekken met slippende banden je minder snel op snelheid brengt dan precies doseren zodat de banden net niet slippen.
In feite vaart een boot dus heelaas altijd met slippende banden , correctie , schroef. :(
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 09:18 #803926

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Beauty,


Een schroef die maar 8 pk kan overbrengen kan maar 8 pk uit een beschikbaar motorvermogen opnemen, al zou je er 100 pk in kunnen zetten, er worden er toch maar 8 aangesproken.

Zoiets als een autoband op een asfaltweg behoorlijke aandrijving geeft, maar op een ijslaag vrijwel niets.

Leuke vergelijking :lol:
Alleen dat met die 8pk klopt niet helemaal.
Een schroef die 8 pk kan leveren voor de voortstuwing bij een bepaald toerental neemt 11,5 tot meer dan 13 pk vermogen op van de motor.Bij een slecht berekende schroef kan dat nog meer zijn. Oorzaak is dat een scheepsschroef maar 60-70% van het schroefasvermogen omzet in voortstuwing, de rest is "slip"in het water( anders zou een schroef immers niet willen draaien als je aangemeerd vastligt :huh:
En ook die slip neemt fors toe als je tegen golven of wind in vaart.
Vandaar dat optrekken met slippende banden je minder snel op snelheid brengt dan precies doseren zodat de banden net niet slippen.
In feite vaart een boot dus heelaas altijd met slippende banden , correctie , schroef. :(
Ad
Ad

Zo is het en niet anders.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 10:17 #803957

Douwe,

Lees jij zo slecht of schrijf ik zo onduidelijk?
Dat laatste gebeurt best wel, maar deze keer kan ik er niet uithalen dat er meer snelheid direct tegen wind en golven gemaakt wordt.

Door niet meer direct tegen wind en golven te varen maar zo´n 60º opzij maak ik wel meer vaart, maar niet in de goede richting.
En, net als bij kruisen op zeil, zorgt de kiel dat niet zijdelings afgedreven wordt.
Eind resultaat is een veel langere weg, maar wel voortgang tegen wind en zeegang in. Wel moeizaam, maar je komt uiteindelijk wèl ter plaatse. (Mits voldoende brandstof natuurlijk)

Zoiets als met schroefdraad; Wanneer je niet rechtstreeks voldoende druk kunt uitoefenen dan gebruik je een bout, hoe fijner de draad hoe groter de kracht kan zijn.
In dit geval hoe harder de tegenwind, hoe meer slagen er gemaakt moeten worden.



Yellow,

Je hebt helemaal gelijk met het invullen van de overbodige details die ik heb weggelaten om het een beetje overzichtelijk te houden.
Het was ook niet de bedoeling om tot het geringste detail te gaan.

Vergelijkingen gaan bijna altijd mank, maar scheppen wèl duidelijkheid.
En dàt was het doel; Duidelijk maken voor hen die niet van de kleinste details op de hoogte zijn.
Ik denk dat iedereen begrijpt wat bedoeld wordt.
Jij in ieder geval wel, want je vult perfect het ontbrekende in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 12:37 #804010

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Thanks allemaal. Een nabrander dan:

Stel ik heb een overbemeten schroef, ergo, ik haal mijn max toerental niet. Dit werkt dan waarschijnlijk nog meer in mijn nadeel bij harde tegenwind?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 12:53 #804014

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Het gaat om je max. koppel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 13:37 #804032

Beauty schreef :
Thanks allemaal. Een nabrander dan:

Stel ik heb een overbemeten schroef, ergo, ik haal mijn max toerental niet. Dit werkt dan waarschijnlijk nog meer in mijn nadeel bij harde tegenwind?

Gr Michel

Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 13:44 #804033

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beauty schreef :
Thanks allemaal. Een nabrander dan:

Stel ik heb een overbemeten schroef, ergo, ik haal mijn max toerental niet. Dit werkt dan waarschijnlijk nog meer in mijn nadeel bij harde tegenwind?

Gr Michel

Nadeel is een erg groot woord, het grote voordeel is dat je motor altijd goed belast loopt en dat lijkt mij veel belangrijker dan met harde wind een paar tiende minder hard te gaan. Het is maar net wat je zelf het belangrijkste vindt maar een net overbemeten schroef is volgens mij essentieel. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 15:14 #804053

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
svalk schreef :
Beauty schreef :
Thanks allemaal. Een nabrander dan:

Stel ik heb een overbemeten schroef, ergo, ik haal mijn max toerental niet. Dit werkt dan waarschijnlijk nog meer in mijn nadeel bij harde tegenwind?

Gr Michel

Nadeel is een erg groot woord, het grote voordeel is dat je motor altijd goed belast loopt en dat lijkt mij veel belangrijker dan met harde wind een paar tiende minder hard te gaan. Het is maar net wat je zelf het belangrijkste vindt maar een net overbemeten schroef is volgens mij essentieel. B)

Persoonlijk, maar ik ga voor een iets onderbemeten schroef.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 29 jan 2017 16:58 #804095

Met een overbemeten schroef dien je wel op te passen niet meer toeren te vragen dan de motor onder de heersende omstandigheden kan halen. Zet je de handle verder dan dat toerental, dan wordt er een overmaat aan diesel geinjecteerd waardoor de motor intern zal vervuilen en het verbruik en milieubelasting hoger ligt dan nodig.

Wat ik (overbemeten schroef) daarom doe, is, als de motor op zijn max draait, af en toe de handle een fractie terugzetten om zeker te weten dat de toerenregeling niet verzadigd is.

Cruised normaal heerlijk: 75% van rompsnelheid (boot het efficientst) bij maximum koppel (motor ook het efficientst) en 2100 rpm (stil en rustig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 31 jan 2017 20:42 #804741

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
svalk schreef :
JotM schreef :
svalk schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hier heeft Erik het m.i. prima uitgelegd. Later in dat draadje iets over "kruissnelheid".

klik

helemaal mee eens en geen spijker tussen te krijgen, rompsnelheid is een gegeven. ! B)

[...]

En een bulb bij een (zee-)schip om erop aan te sturen dat een dal van de boeggolf de hekgolf teniet doet? Serieus? Wel eens overwogen dat een bulb zo gevormd wordt dat bij kruissnelheid het eerste dal achter de door de bulb veroorzaakte golf samenvalt met de boeggolf?

[...]

Bulbs werken niet voor jaggies maar dat wist je al denk ik dus hoef je de vergelijking ook niet te maken denk ik dan maar. B)
Dit is aan het adres van Erik gericht?
Ik vermoed dat Erik die bulb erbij haalde om wat duidelijk te maken over interferentie van golven. Dat werkt bij jachtjes ook zo, het is het fenomeen wat o.a. de zgn "rompsnelheid" tot gevolg heeft.
Het kan natuurlijk zijn dat je dat maar matig interesseert, maar dan zou je ook kunnen overwegen er in z'n geheel niet op te reageren en de discussie te laten aan de mensen die het wel de moeite waard vinden. Toch?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 01:00 #804816

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
"Met een overbemeten schroef dien je wel op te passen niet meer toeren te vragen dan de motor onder de heersende omstandigheden kan halen. Zet je de handle verder dan dat toerental, dan wordt er een overmaat aan diesel geinjecteerd waardoor de motor intern zal vervuilen en het verbruik en milieubelasting hoger ligt dan nodig."


Lees dit vaker op deze side maar dit is echt onzin er is geen dieselmotor die een regeling heeft die meer inspuit dan de motor verbranden kan.oftewel de regelateur is zo afgesteld dat er altijd een overschot lucht aanwezig is. wat ook logisch is waarom zou een fabrikant een motor maken die meer kan inspuiten dan die motor verbranden kan?
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 01:02 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 08:30 #804844

joyce schreef :
"Met een overbemeten schroef dien je wel op te passen niet meer toeren te vragen dan de motor onder de heersende omstandigheden kan halen. Zet je de handle verder dan dat toerental, dan wordt er een overmaat aan diesel geinjecteerd waardoor de motor intern zal vervuilen en het verbruik en milieubelasting hoger ligt dan nodig."


Lees dit vaker op deze side maar dit is echt onzin er is geen dieselmotor die een regeling heeft die meer inspuit dan de motor verbranden kan.oftewel de regelateur is zo afgesteld dat er altijd een overschot lucht aanwezig is. wat ook logisch is waarom zou een fabrikant een motor maken die meer kan inspuiten dan die motor verbranden kan?

Hier speelt denk ik het misverstand dat een dieselmotor een diesel motor is maar niets is minder waard.
Een moderne (auto)diesel wordt ook geregeld door de meting in het uitlaatgas en de hoeveelheid aangezogen lucht ( net als een benzinemotor). Bij de meeste simpele scheepsdiesels is dat niet het geval want die worden alleen met een regulateur geregeld. En een regulateur zal braaf meer diesel gaan inspuiten als de motor zijn met de "gashandel" ingestelde toerental niet kan bereiken.De hoeveelheid lucht wordt daar niet bij gemeten en ook een uitlaatgas sensor die corrigeert is (meestal) niet aanwezig .
Dus meer gasgeven dan de motor aan toeren kan halen geeft meer vervuiling van motor en uitlaat wat in het uiterste geval; ook zwarte rook geeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 11:14 #804904

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Helaas wederom onzin, daarom maakte ik die eerdere opmerking dat dat op deze side blijkbaar leeft nogmaals waarom zou een fabrikant zoeen motor maken terwijl de maximale te verbranden hoeveelheid diesel afhankelijk is van de hoeveelheid beschikbare hoeveelheid lucht wat weer direct samenhangt met het toerental en ook de injectiepomp heeft een gerelateerd toerental wat er op neerkomt dat de pomp niet meer kan inspuiten dat waar die maximaal op ingesteld is per omwenteling! de regelateur zorgt wel voor een negatieve of positieve compensatie ivm de vullingsgraad (turbo of niet turbo)
En heeft dus niets te maken met modern of oud maar gewoon met een logische motorconstructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 11:32 #804913

Tricolor schreef :
Is 19 PK genoeg voor 33 voet? JA maar.... is afhankelijk van je vaargebied..

Klopt, het is maar wat je met je 33 voeter wilt gaan doen.
Bij het ene doel is een wrikriem voldoende, voor een ander doel is die 19 pk niet voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 11:59 #804925

joyce schreef :
Helaas wederom onzin, daarom maakte ik die eerdere opmerking dat dat op deze side blijkbaar leeft nogmaals waarom zou een fabrikant zoeen motor maken terwijl de maximale te verbranden hoeveelheid diesel afhankelijk is van de hoeveelheid beschikbare hoeveelheid lucht wat weer direct samenhangt met het toerental en ook de injectiepomp heeft een gerelateerd toerental wat er op neerkomt dat de pomp niet meer kan inspuiten dat waar die maximaal op ingesteld is per omwenteling! de regelateur zorgt wel voor een negatieve of positieve compensatie ivm de vullingsgraad (turbo of niet turbo)
En heeft dus niets te maken met modern of oud maar gewoon met een logische motorconstructie.

In feite schrijf jij dus precies wat ik vertelde. ;)
Met de gashandel stel je het gewenste toerental in. Gaat dat omlaag zal de regulateur toch echt wel de hogedrukpomp meer diesel laten inspuiten om dat toerental te halen. Haalt de motor dat niet vanwege bijv. een te grote schroef dan blijft de regulateur proberen dat toerental te halen waardoor er teveel diesel wordt ingespoten t.o.v. de aangezogen hoeveelheid lucht die , omdat die uiteraard afhankelijk is van het toerental, op het niveau blijft van het bereikte toerental en niet van het ingestelde toerental.

Dat is ook een van de grote verschillen van een klassieke carburateur benzinemotor waar je met het gaspedaal niet het gewenste toerental maar de aangezogen hoeveelheid lucht in stelt m.b.v. de "gasklep" in de carburateur.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 12:34 #804942

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Nee duidelijk niet:

Een motor met en inhoud van 1 l in theorie dus 1 l lucht p/omw aanzuigen.
1 l lucht kan max x liter diesel verbranden.
waarom zou een fabrikant een pomp instaleren die meer kan inspuiten dan de motor maximaal p/omw kan verbranden?
Stel de motor draait 1000rpm ,de pomp spuit 500 keer hoeveelheid x in oftewel volgas.
jullie zeggen dat de pomp meer inspuit dan de motor verbranden kan want immers volgas maar dan moet de pomp harder draaien en dat kan dus niet,want er is een directe verbinding met de krukas.(1:2)
bij 2000rpm spuit de pomp maximaal 1000 keer x in (in theorie er is een compensatie op ivm de vullingsgraad)
enzovoort.(over)
Bij volgas word de motor dus maximaal belast, niet meer dan dat ,maximale (over)belasting kan zwart roken tot gevolg hebben maar dat ligt dan aan een te hoge tempratuur van de verbrandingskamer of op andere manieren onvoldoende lucht in de cilinder (wervelingen te laag)maar niet aan de teveel ingespoten diesel p/omw want de pomp kan niet meer inspuiten.(daar zorgt de regulateur voor)
(las het nog na maar dit gaat dus op voor motoren met een injectiepomp gekoppeld aan de motor en niet voor commonrails o.i.d. die een pomp hebben die constant druk leveren en waarbij de inspuiting door een ecu geregeld word)
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 20:14 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 12:48 #804949

Joice,
Motoren worden voor een doel ontworpen, wanneer je ze op de juiste manier belast, geen probleem.
Maar misbruik je ze dan heb je problemen.
Automotoren zijn wat meer hufterproof ontworpen, maar ook daar zijn sommigen in staat de zaak te vernielen.

Gebruik de spullen zoals bedoeld is!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl