Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 19:33 #799076

Naar aanleiding van de vraag van JotM zou ik alweer een lang opstel gaan schrijven, maar dat heeft Koko Nachtvlinder al voor me gedaan zie ik :P
Dank :)

Excuus: verkeerde naam opgeschreven!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 20:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 20:10 #799096

Proost,
Wanneer je goed ontwerpt reken je dat goed uit en in genoemde volgorde.
Je begint niet met een motor, bouwt daar een boot omheen en Oh ja er moet ook nog een aandrijving in, das verkeerd om.

Er wordt eerst een schip ontworpen, daar wordt de juiste schroef voor gemaakt/gekozen, en dan kom je pas aan de motor toe.

Er zijn best wel veel schepen waar het niet allemaal goed is uitgerekend, wanneer ik hier de problemen lees.
En moet je roeien met de riemen(motor) die er zijn.

Maar gelukkig zijn er ook heel wat schepen waar het direct goed is uitgevoerd, daar lees je hier weinig probleemregels over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 20:25 #799106

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is heel mooi wanneer je nieuw bezig bent, maar de meeste motoren en schroeven zijn ter vervanging van. En daar geldt dan een andere volgorde voor. Boot ontwerpen was in het verleden gewoon minder op motorisering en schroeven gericht. Vandaar dat er 30 voeters uitgerust werden met een thuiskomer van 8 à 10 pk. Nu moet er power in een bestaande boot. Gaat dan dat mooie uitgangsontwerp nog gelden? Bij vervanging van de motor kijk je eerst naar de boot, dan welke motor met kk je wenselijk acht en dan welke schroef je er onder hangt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 20:34 #799112

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Proost schreef :
Dat is heel mooi wanneer je nieuw bezig bent, maar de meeste motoren en schroeven zijn ter vervanging van. En daar geldt dan een andere volgorde voor. Boot ontwerpen was in het verleden gewoon minder op motorisering en schroeven gericht. Vandaar dat er 30 voeters uitgerust werden met een thuiskomer van 8 à 10 pk. Nu moet er power in een bestaande boot. Gaat dan dat mooie uitgangsontwerp nog gelden? Bij vervanging van de motor kijk je eerst naar de boot, dan welke motor met kk je wenselijk acht en dan welke schroef je er onder hangt.

Bij vervangen motor;
als alles nu goed op elkaar is afgestemd, maar je moet de motor vervangen dan lijkt het mij verstandig niet eerst de motor en dan OOOHH JA er moet toch een andere schroef onder als volgorde toe te passen.
zie mijn uitleg over het zusterschip van onze Coronado 35
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 20:37 #799113

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is juist, als alles goed is afgestemd! Vaak niet bij wat oudere schepen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 21:32 #799134

Proost ook bij vervanging zou ik eerst kijken welke schroef het beste is en dan pas welke motor het gaat aandrijven.
Wanneer de motor aan vervanging toe is zal de koppeling ook niet ver daar vanaf zijn.
Wanneer je gaat vervangen dan doe je dat toch direct in één keer goed.

Dan houd je toch : je hebt een (bestaand) schip, dat heeft DIE schroef nodig, met DAT toerental, dus komt men uit op DIE motor/keerkoppeling combinatie.

Wanneer je de aandrijf lijn in z´n geheel vervangt omdat je een grotere motor wilt is dat de juiste volgorde.
Je wilt toch een wat ouder schip opnieuw juist afstemmen. Dat begrijp ik toch goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 10 jan 2017 23:19 #799153

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
svalk schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hier heeft Erik het m.i. prima uitgelegd. Later in dat draadje iets over "kruissnelheid".

klik

helemaal mee eens en geen spijker tussen te krijgen, rompsnelheid is een gegeven. ! B)

Is dat zo? Of zou het kunnen zijn dat als je in de formule die voor het bepalen van de "rompsnelheid" gebruikt wordt onder het wortelteken Lwl/2 invult ipv Lwl er een andere snelheid uitkomt dan ongeveer halve rompsnelheid? Of anders gezegd, dat er bij de helft van de "rompsnelheid" 4 golven in Lwl passen en niet 2?

En een bulb bij een (zee-)schip om erop aan te sturen dat een dal van de boeggolf de hekgolf teniet doet? Serieus? Wel eens overwogen dat een bulb zo gevormd wordt dat bij kruissnelheid het eerste dal achter de door de bulb veroorzaakte golf samenvalt met de boeggolf?

Met het eindresultaat (ongeveer 75%) is trouwens niet zo veel mis (zou op 81,6% moeten uitkomen, namelijk de wortel van 2/3), dus gewoon toepassen die werkinstructie.

Een lang verhaal schrijven is verder niet nodig, dat is al gedaan en een collegedictaat van de TU Delft kan gewoon hier gedownload worden.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 14:32 #799319

Gister even geprobeerd bij de yanmar2GM20.
normaal vaar ik op 2800 toeren. snelheid tapas dan 5 knoop.
als ik dan meer gas geeft kan ik wel tot aan 4500 toeren, maar dat durf ik eigenlijk niet. Er komt een halve knoop bij dan. wellicht nog meer als ik langer doorzet. Hoop herrie ook.

Overigens, mijn aandrijving is vervangen. Het bedrijf dat dat uitvoerde kwam met een berekening waarbij de schroef groter moest, de huidige klopte niet met de yanmar met keerkoppeling.
Ze konden er met een beetje kunst en vliegwerk een 14 inch type onder krijgen. Door de grotere spoed zou het beter moeten werken. Het blijft een compromis met een bestaande boot.
Maar ik heb zeker wel een driekwart knoop gewonnen vergeleken met de oude situatie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 14:53 #799329

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
roozeboos schreef :
Gister even geprobeerd bij de yanmar2GM20.
normaal vaar ik op 2800 toeren. snelheid tapas dan 5 knoop.
als ik dan meer gas geeft kan ik wel tot aan 4500 toeren, maar dat durf ik eigenlijk niet. Er komt een halve knoop bij dan. wellicht nog meer als ik langer doorzet. Hoop herrie ook.

Overigens, mijn aandrijving is vervangen. Het bedrijf dat dat uitvoerde kwam met een berekening waarbij de schroef groter moest, de huidige klopte niet met de yanmar met keerkoppeling.
Ze konden er met een beetje kunst en vliegwerk een 14 inch type onder krijgen. Door de grotere spoed zou het beter moeten werken. Het blijft een compromis met een bestaande boot.
Maar ik heb zeker wel een driekwart knoop gewonnen vergeleken met de oude situatie.

4500 toeren is veel te veel. De motor is ontworpen op 3600 toeren. Maximale instelling van de regulateur moet dus ook 3600 toeren zijn, anders krijg je een te hoge zuigersnelheid met evt gevolgen.
Zou dat dus toch maar bij laten stellen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 14:57 #799331

Dank voor de info. Had het ook nooit eerder geprobeerd hoor,normaal kom ik niet boven de 3000. Dat het ingesteld kan worden wist ik niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:02 #799336

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
roozeboos schreef :
Dank voor de info. Had het ook nooit eerder geprobeerd hoor,normaal kom ik niet boven de 3000. Dat het ingesteld kan worden wist ik niet.

Oke. trouwens bij 3600 toeren zou je theoretisch 6,4 knopen lopen. En dat is ong. de rompsnelheid van je Loper
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:06 #799338

Nou ik zal t nog es bekijken bij 3600 toeren.
Maar is dus ook omdat de aandrijving niet helemaal optimaal is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:08 #799340

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
roozeboos schreef :
Dank voor de info. Had het ook nooit eerder geprobeerd hoor,normaal kom ik niet boven de 3000. Dat het ingesteld kan worden wist ik niet.

weer een vraag;
is er een 2 of 3 blad gemonteerd?
kan je NA het monteren van de nieuwe schroef nog "belast" 4500 toeren halen?
zoja dan lijkt mij de nieuwe schroef nog te klein.
bij 2 blad een 3 blad monteren.

3000 rpm niet in z'n werk zo afstellen!
in z'n werk met de boot vastgebonden (in bv. de box :) zal hij net niet z'n max. rpm halen.
vrij varend zal hij dit wel halen.
dit is een simpele test.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:12 #799344

zoals ik al schreef, een grotere schroef past niet. dus is er als compromis een twee blads 14 inch onder gezet. De extra grote spoed zou wat helpen, werd me verteld. alsdus ingezet.
Het is overigens een klapschroef.

doe paaltest heb ik nooit gedaan. Overigens ook geen behoefte aan. Het is zoals het is.
En het is een zeilboot .
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 15:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:16 #799348

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeilhaas schreef :
roozeboos schreef :
Dank voor de info. Had het ook nooit eerder geprobeerd hoor,normaal kom ik niet boven de 3000. Dat het ingesteld kan worden wist ik niet.

weer een vraag;
is er een 2 of 3 blad gemonteerd?
kan je NA het monteren van de nieuwe schroef nog "belast" 4500 toeren halen?
zoja dan lijkt mij de nieuwe schroef nog te klein.
bij 2 blad een 3 blad monteren.

3000 rpm niet in z'n werk zo afstellen!
in z'n werk met de boot vastgebonden (in bv. de box :) zal hij net niet z'n max. rpm halen.
vrij varend zal hij dit wel halen.
dit is een simpele test.

Het gaat er om dat de motor onbelast 3600 toeren mag draaien en niet veel sneller(+ of - 200)
Ik ben uitgegaan van roozebos z,n 5 knopen bij 2800 rpm en dan loop je theoretisch 6,4 bij 3600 toeren.
En dat is prima voor een boot van 8,25 mtr. En met die 16 pk heb je ook nog flink wat over bij dikke tegenwind en zeegang.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 15:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:20 #799352

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Grote spoed werkt alleen maar bij snelvarende planeerboten Tenzij je een zeer langzaam draaiende motor hebt zoals vroeger wel in oude slepers gebruikt werd.

Het 16 pk Vetusje van Proost werkt samen met een 3 blads 12x9 en voldoet uitstekend.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 15:58 #799362

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
als je geen waarde hecht aan de test die ik aangaf,
moet je ook niet verder schrijven (lijkt me)
ze hebben er nu een "slagroomkloper" van gemaakt :laugh:
helaas weer "te veel aan laten praten"

er bestaan ook 3 blad klapschroeven!
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 16:01 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 17:42 #799381

oh de test is vast erg nuttig.
maar ik kan niks met de uitslag. Het is niet dat ik er dan meteen een andere schroef onder zet.
sommige dingen wil je niet weten.
vwb teveel aan laten praten , kan inderdaad. Uiteindelijk maak je een keus van dat wat geadviseerd wordt. Je kan niet overal verstand van hebben, nietwaar?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 17:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 11 jan 2017 17:45 #799384

5 knopen bij 2800 rpm lijkt me prima bij jouw boot! Tussen 2800 en 3600 rpm komen er maar weinig pk's bij - wss kom je net boven rompsnelheid - wat dat dan ook wezen mag ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 07:59 #803371

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
La Mavare schreef :
JotM schreef :
....
PS Larsson noemt een "normale" grens van 125%, als gevolg van overhangen die de werkelijke waterlijnlengte groter maken dan de nominale. Herken je dat?

Bedoel je dat je onder flinke helling gaat motoren?

Bij nader inzien: nee, dat is denk ik eigenlijk niet nodig.
Met name wat bol-buikige schepen met wat overhangen zullen die overhangen volgens mij (gedeeltelijk) in het water krijgen als de snelheid de rompsnelheid nadert (en de golflengte van de transversale golf in de buurt komt van Lwl) doordat het schip wat "inzinkt".
(in het deel van de romp waar het meeste volume onder water zit - de bolle buik - daalt de druk (en daarmee het waterniveau) in het golfdal; om aan de voorwaarde van Archimedes te voldoen zinkt het schip wat in)

Een mooie illustratie hiervan is te zien in onderstaand filmpje vanaf pakweg 2'30". Er valt m.i. makkelijk in te zien dat als het een opduwertje met lepelboeg zou zijn geweest en niet alleen een kleine overhang bij het hek, de verlenging van de waterlijn bij rompsnelheid duidelijk groter zou zijn geweest.



Zoals je al aangaf zal dit bij veel moderne zeiljachten waarschijnlijk veel minder spelen, omdat er nauwelijks overhangen zijn om in het water te krijgen. Daarover zijn we het wel eens.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 08:06 door JotM. Reden: pogingen naar tijd in video te verwijzen opgegeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 08:18 #803376

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?

JA ZAT!"

Slotje.

maar goed zo rollen we hier niet he ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 09:05 #803390

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16924
Het blijft een eeuwig gedoe rondom die schroeven.
De een vindt dat je max toerental moet resulteren in "is gelijk aan rompsnelheid". Een ander vindt dat zijn motor zo lekker mogelijk toerental moet lopen bij de kruissnelheid. Ik behoor zelf zeker tot de laatste club. Van een onnodig hoog toerental bij een tuttelsnelheid word ik zenuwachtig (understatement)
Vergelijk het eens met je auto. Je rijdt toch altijd in een zo laag mogelijke versnelling? Zuinig, comfortabel, zo min mogelijk herrie, enz. Een max toerental en je snelheid speelt bij een auto (of tractor zo je wilt) geen enkele rol. Waarom bij een boot dan ineens wel...in z'n vrij haalt ie dat toerental toch :silly:
Met schroeven laten berekenen heb ik zelf hele slechte ervaringen. Reden te meer om voor een instelbare schroef te kiezen. Kun je mee pielen net als met je zeiltjes B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 09:21 #803397

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
hscharft schreef :
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?

JA ZAT!"

Slotje.

maar goed zo rollen we hier niet he ;)

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 15:17 #803484

hscharft schreef :
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?
Omdat dat niet kan. Gewicht heeft namelijk helemaal niets met de weerstand van de boot te maken, en dus ook niet de benodigde hoevelheid vermogen om een bepaalde snelheid te bereiken...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 15:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 15:55 #803499

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
JotM schreef :
svalk schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hier heeft Erik het m.i. prima uitgelegd. Later in dat draadje iets over "kruissnelheid".

klik

helemaal mee eens en geen spijker tussen te krijgen, rompsnelheid is een gegeven. ! B)

Is dat zo? Of zou het kunnen zijn dat als je in de formule die voor het bepalen van de "rompsnelheid" gebruikt wordt onder het wortelteken Lwl/2 invult ipv Lwl er een andere snelheid uitkomt dan ongeveer halve rompsnelheid? Of anders gezegd, dat er bij de helft van de "rompsnelheid" 4 golven in Lwl passen en niet 2?

En een bulb bij een (zee-)schip om erop aan te sturen dat een dal van de boeggolf de hekgolf teniet doet? Serieus? Wel eens overwogen dat een bulb zo gevormd wordt dat bij kruissnelheid het eerste dal achter de door de bulb veroorzaakte golf samenvalt met de boeggolf?

Met het eindresultaat (ongeveer 75%) is trouwens niet zo veel mis (zou op 81,6% moeten uitkomen, namelijk de wortel van 2/3), dus gewoon toepassen die werkinstructie.

Een lang verhaal schrijven is verder niet nodig, dat is al gedaan en een collegedictaat van de TU Delft kan gewoon hier gedownload worden.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Bulbs werken niet voor jaggies maar dat wist je al denk ik dus hoef je de vergelijking ook niet te maken denk ik dan maar. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl