Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 16:44 #803514

  • ALRD
  • ALRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Erikdejong schreef :
hscharft schreef :
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?
Omdat dat niet kan. Gewicht heeft namelijk helemaal niets met de weerstand van de boot te maken, en dus ook niet de benodigde hoevelheid vermogen om een bepaalde snelheid te bereiken...

Met het risico deze discussie weer langer voort laten te slepen dan noodzakelijk: zit er niet een kern van waarheid in dat gewicht wel verschil maakt? Massa is traag, dus al zou de rompsnelheid uiteindelijk wel worden bereikt, het accelereert wel sneller met meer vermogen. Dat kan met manoeuvreren uiteindelijk wel verschil maken. Of dat in de praktijk uitmaakt? Geen idee.
Feeling 960 (1987)
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 16:45 door ALRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 18:01 #803532

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Is 19 PK genoeg voor 33 voet? JA maar.... is afhankelijk van je vaargebied..
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 19:12 #803551

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
holtere schreef :
...Vergelijk het eens met je auto. Je rijdt toch altijd in een zo laag mogelijke versnelling? Zuinig, comfortabel, zo min mogelijk herrie, enz. ...

Bedoel je niet een zo HOOG mogelijke versnelling?

Klopt trouwens ook niet altijd. Het best is om bij het juiste toerental te schakelen. Dat is niet bij stationair, maar zeker ook niet het hoogst haalbare toerental. Waardoor je dus ook in een boot zou moeten zoeken naar een voor jouw bootmotor optimaal toerental, en dan eigenlijk bij dat toerental je kruissnelheid zien te behalen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 21:17 #803573

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Is 19 PK genoeg voor 33 voet? JA maar.... is afhankelijk van je vaargebied..

Hey mannen.

Jullie hebben hier toch allemaal een ZEILboot?
als er geen wind is ja dan moet je motorren maar in alle andere situaties ZEIL je toch.

Ergo 19 pk is zat want dan is het water ook vlak en tegen de tijd dat het torretje het niet meer kan doen door wind en zee en weet ik het allemaal dan ZEIL je toch al lang.

ergo 19 pk is zat ongeacht vaargebied ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 27 jan 2017 21:22 #803576

hscharft schreef :
ergo 19 pk is zat ongeacht vaargebied ;)
Dat schreeft ik al op de eerste pagina :cheer:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 05:32 #803606

plusfast schreef :
holtere schreef :
...Vergelijk het eens met je auto. Je rijdt toch altijd in een zo laag mogelijke versnelling? Zuinig, comfortabel, zo min mogelijk herrie, enz. ...

Bedoel je niet een zo HOOG mogelijke versnelling?

Klopt trouwens ook niet altijd. Het best is om bij het juiste toerental te schakelen. Dat is niet bij stationair, maar zeker ook niet het hoogst haalbare toerental. Waardoor je dus ook in een boot zou moeten zoeken naar een voor jouw bootmotor optimaal toerental, en dan eigenlijk bij dat toerental je kruissnelheid zien te behalen.


Ja, precies.
Waarom hebben wij op de boot alleen maar een voor- en achteruit? En niet net als de Kameleon een versnellingsbak?
Waarbij ik dan meen te begrijpen dat door de rare belastingscurve van de schroef, je bij lage snelheden juist in een hogere versnelling moet varen)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 05:32 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 07:07 #803609

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
hscharft schreef :
Is 19 PK genoeg voor 33 voet? JA maar.... is afhankelijk van je vaargebied..

Hey mannen.

Jullie hebben hier toch allemaal een ZEILboot?
als er geen wind is ja dan moet je motorren maar in alle andere situaties ZEIL je toch.

Ergo 19 pk is zat want dan is het water ook vlak en tegen de tijd dat het torretje het niet meer kan doen door wind en zee en weet ik het allemaal dan ZEIL je toch al lang.

ergo 19 pk is zat ongeacht vaargebied ;)


je zal maar met veel wind en stroom tegen een haven in moeten vluchten, of zeil je er dan in omdat de motor het "niet trekt" :woohoo:
ik heb gelukkig voldoende pk's.
zit er niet op te wachten net als de Eendracht jaren geleden aan de grond zat.
zijn hoofdmotor had veel te weinig vermogen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 07:29 #803615

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even een vraag voor de kenners hier.

Bij Denemarken eens een klein gat in moeten zeilen met 30+ steady en 40 knopen in vlagen op de kop. Hoger wal, prachtig weer maar wel storm(achtig). Niemand bang alles onder controle. Water werd steeds smaller en we besloten op de motor de laatste 4 mijl te doen. Storm fok weg en pruttel aan.

Hebben we er meer dan anderhalf uur over gedaan. Die wind geeft zoveel weerstand dat het net lijkt of je een zware sleep achter je hebt. Logisch, mijn vraag is, helpt dan extra vermogen om toch hier tegen op te kunnen boxen?

By the way, ik ben in de haven onder de boot gedoken want ik dacht dat er wat in de schroef zat, zo langzaam gingen we. Tot ik hoorde van een HR 50 voeter die ook max 4,5 knopen haalde met zijn vrachtwagen motor onderin.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 09:02 #803640

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
It Paradyske schreef :
plusfast schreef :
holtere schreef :
...Vergelijk het eens met je auto. Je rijdt toch altijd in een zo laag mogelijke versnelling? Zuinig, comfortabel, zo min mogelijk herrie, enz. ...

Bedoel je niet een zo HOOG mogelijke versnelling?

Klopt trouwens ook niet altijd. Het best is om bij het juiste toerental te schakelen. Dat is niet bij stationair, maar zeker ook niet het hoogst haalbare toerental. Waardoor je dus ook in een boot zou moeten zoeken naar een voor jouw bootmotor optimaal toerental, en dan eigenlijk bij dat toerental je kruissnelheid zien te behalen.


Ja, precies.
Waarom hebben wij op de boot alleen maar een voor- en achteruit? En niet net als de Kameleon een versnellingsbak?
Waarbij ik dan meen te begrijpen dat door de rare belastingscurve van de schroef, je bij lage snelheden juist in een hogere versnelling moet varen)

Uit mijn vaarpraktijk. Ik heb op een sleepboot gevaren waar je kon kiezen uit drie verschillende reducties. Zware sleep; grootste reductie(dus schroef langzaamst t.o.v.toerental motor). Sleep boven 7 a 8 knopen; middelste reductie. Losse boot; kleinste reductie.
De motor kan in dit geval steeds z, n ontwerp toerental en vermogen bereiken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 09:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 09:05 #803642

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Beauty schreef :
Even een vraag voor de kenners hier.

Bij Denemarken eens een klein gat in moeten zeilen met 30+ steady en 40 knopen in vlagen op de kop. Hoger wal, prachtig weer maar wel storm(achtig). Niemand bang alles onder controle. Water werd steeds smaller en we besloten op de motor de laatste 4 mijl te doen. Storm fok weg en pruttel aan.

Hebben we er meer dan anderhalf uur over gedaan. Die wind geeft zoveel weerstand dat het net lijkt of je een zware sleep achter je hebt. Logisch, mijn vraag is, helpt dan extra vermogen om toch hier tegen op te kunnen boxen?

By the way, ik ben in de haven onder de boot gedoken want ik dacht dat er wat in de schroef zat, zo langzaam gingen we. Tot ik hoorde van een HR 50 voeter die ook max 4,5 knopen haalde met zijn vrachtwagen motor onderin.

Gr Michel
Groter vermogen had je in dit geval zeker geholpen om sneller tegen de wind in te komen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 09:11 #803645

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Erikdejong schreef :
hscharft schreef :
ergo 19 pk is zat ongeacht vaargebied ;)
Dat schreeft ik al op de eerste pagina :cheer:

Ik ook toen ik aangaf dat mij vrijwel identieke boot hetzelfde vermogen heeft en daar 7 knopen mee loopt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 10:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 09:34 #803654

hscharft schreef :
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?

JA ZAT!"

Slotje.

maar goed zo rollen we hier niet he ;)

Om te voorkomen dat dit draadje wordt afgesloten heb ik de vraag maar even omgedraaid.

Nu gaat het om de situatie dat er een 19pk motor beschikbaar is en dat er een boot bij moet worden gezocht. Is 33 voet dan een geschikte lengte?
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 09:36 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 09:50 #803658

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
keeszeiler schreef :
Om te voorkomen dat dit draadje wordt afgesloten heb ik de vraag maar even omgedraaid.

Nu gaat het om de situatie dat er een 19pk motor beschikbaar is en dat er een boot bij moet worden gezocht. Is 33 voet dan een geschikte lengte?


<zucht>


:lol:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:01 #803662

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
www.debinnenvaart.nl/schepen_home/

Is dus ook zeer afhankelijk van de maat van het schip. In de binnenvaart is 0,5 tot 1 pk per ton normaal. Maar op een totaal vermogen van 2000 pk is die vijf pk extra die wat tegenwind vraagt natuurlijk verwaarloosbaar. Bij 18 pk is 5 pk "verlies" door tegenwind natuurlijk veel meer.

Verder hoor ik hier in de hele discussie nergens het toerental waarbij het maximale koppel van de motor beschikbaar is aan bod komen. Dit is het toerental waarop de motor per omwenteling de meeste Newton meters levert. Dit toerental is ideaal voor de kruissnelheid omdat dit het punt is waarop de motor met relatief weinig toeren toch genoeg kracht heeft. Stijgt het toerental dan zal het koppel veelal zakken. De kracht per omwenteling neemt dus af. Doordat er echter meer omwentelingen zijn blijft het totale vermogen echter gelijk of neemt bij meer toeren zelfs iets toe. Er zijn dus wel degelijk motoren die van 1500 tot 2500 toeren hetzelfde vermogen hebben.

Het ene plaatje is een constant vermogen motor uit een motorfiets. Veel toeren, weinig, sterk dalend koppel. Het andere is een constant koppel motor uit een landbouw trekker. Een wereld van verschil.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 10:10 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:07 #803663

Keeszeiler,

Ha...een nieuw begin voor de volgende 50 pagina´s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:09 #803665

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Rikken schreef :
Verder hoor ik hier in de hele discussie nergens het toerental waarbij het maximale koppel van de motor beschikbaar is aan bod komen. Dit is het toerental waarop de motor per omwenteling de meeste Newton meters levert. Dit toerental is ideaal voor de kruissnelheid omdat dit het punt is waarop de motor met relatief weinig toeren toch genoeg kracht heeft. Stijgt het toerental dan zal het koppel veelal zakken. De kracht per omwenteling neemt dus af. Doordat er echter meer omwentelingen zijn blijft het totale vermogen echter gelijk of neemt bij meer toeren zelfs iets toe. Er zijn dus wel degelijk motoren die van 1500 tot 2500 toeren hetzelfde vermogen hebben.

Vandaar ook dat in een koppelgrafiek itt een vermogensgrafiek de kromme heel snel steil omhoog gaat met op relatief weinig toeren (1500-2000) zijn max te bereiken, het vermogen haalt zijn max bijna aan max der toeren diezelfde motor.

Ik had vroeger een 6 cylinder diesel 115pk, die pruttelde aan 1500rpm overal door, nu heb ik een 4 cylinder 160pk, die pruttelt aan 2000 toeren overal door. Verschil tss beide jeeps was 250kg

Koppel kan je omschrijven als maximum rendement van de motor aan minimum van verbruik waarbij je vermogen kan omschrijven als maximum kracht aan maximum verbruik.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 10:12 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:09 #803666

Rikken,

het vermogen loopt op met toeren, bedoel je misschien dat de koppelkromme redelijk vlak is in dit toeren bereik??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:13 #803667

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Saeftinghe schreef :
Rikken,

het vermogen loopt op met toeren, bedoel je misschien dat de koppelkromme redelijk vlak is in dit toeren bereik??

Dat is dus niet waar. Tenminste niet per definitie. Bekijk de grafieken maar eens die ik bij mijn eerste post geplaatst heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:16 #803668

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Saeftinghe schreef :
Rikken,

het vermogen loopt op met toeren, bedoel je misschien dat de koppelkromme redelijk vlak is in dit toeren bereik??

Nee het koppel daalt na het bereiken van zijn max.

www.google.be/search?q=koppelk...rc=6VeL9_XPNYSj6M%3A

hier zie je voor dezelfde motor BMW M3 het verschil tss koppel en vermogen

Hier zie je het verbruik erbij

www.google.be/search?q=koppelk...rc=FshT4krYIccvNM%3A
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 10:18 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:31 #803670

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
It Paradyske schreef :
plusfast schreef :
holtere schreef :
...Vergelijk het eens met je auto. Je rijdt toch altijd in een zo laag mogelijke versnelling? Zuinig, comfortabel, zo min mogelijk herrie, enz. ...

Bedoel je niet een zo HOOG mogelijke versnelling?

Klopt trouwens ook niet altijd. Het best is om bij het juiste toerental te schakelen. Dat is niet bij stationair, maar zeker ook niet het hoogst haalbare toerental. Waardoor je dus ook in een boot zou moeten zoeken naar een voor jouw bootmotor optimaal toerental, en dan eigenlijk bij dat toerental je kruissnelheid zien te behalen.


Ja, precies.
Waarom hebben wij op de boot alleen maar een voor- en achteruit? En niet net als de Kameleon een versnellingsbak?
Waarbij ik dan meen te begrijpen dat door de rare belastingscurve van de schroef, je bij lage snelheden juist in een hogere versnelling moet varen)

Het heet een verstelbare schroef. Kun je ook weer heel lang over doorouwehoeren betreffende alle voor- en nadelen. Maar het werkt wel.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:43 #803672

Rikken,

Die grafiekjes zien er een beetje vreemd uit, het lijkt alsof het maar een deeltje van iets is.

In de grafieken uit de link van DavidS zie ik toch echt meestal een vrij vlakke koppelkromme en een, tot vlak bij de top een min of meer liniaire vermogenskromme.

Voor speciale doelen kun je natuurlijk motoren maken met heel speciale koppel/vermogenskrommes.

Ik heb wel eens iemand ontmoet die een paar krachtige motoren uit een totall los gevaren motorboot ombouwde voor wedstrijden om de zwaarste last door mul zand te kunnen slepen met enorme tractor wielen.
Hij versleep de nokken tot een heel ander profiel om meer klepopening te krijgen bij een bepaald toerental zodat er meer koppel was bij hoger toerental, meen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 33 voet genoeg voor 19 PK ? 28 jan 2017 10:48 #803673

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
keeszeiler schreef :
hscharft schreef :
Mijn gommes 7 pagina's met geneuzel over een vraag die beantwoord had kunnen worden met:

"Wat weegt dat ding? 5,5ton?

JA ZAT!"

Slotje.

maar goed zo rollen we hier niet he ;)

Om te voorkomen dat dit draadje wordt afgesloten heb ik de vraag maar even omgedraaid.

Nu gaat het om de situatie dat er een 19pk motor beschikbaar is en dat er een boot bij moet worden gezocht. Is 33 voet dan een geschikte lengte?

een 25 meter "praam" lukt best wel :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:49 #803674

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Het zijn wel degelijk totale grafieken, maar wel van twee totaal verschillende motoren. Een hoog toerige motorfiets en een landbouwtrekker met een extreeme constant vermogen karakterestiek. Dit alleen om aan de geven dat maximaal toerental lang niet altijd maximaal vermogen is. Meestal juist niet. En dat van alles roepen over toeren, schroeven en vermogen geen nut heeft als je de bij die motor horende koppelkromme niet weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:50 #803675

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Douwe

Ik vraag het om het volgende. Stel nu eens dat het zo hard waait dat je niet meer vooruit komt. Is het dan niet zo dat bij een stilliggend schip de kracht die de motor levert niet op de schroef overgebracht kan worden? Anders gezegd, zakken je toeren dan niet, bij mij was dat wel het geval vandaar dat ik dacht dat er iets om de schroef zat.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 28 jan 2017 10:52 #803676

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Dat klopt, vooral in de autowereld wordt 1 motor ontwikkeld, bvb de renault 15D en die vind je ook terug bij Nissan en Volvo, maar elke constructeur past de motor aan (inspuiting, klepopening/sluiting, pomp, uitlaat etc) aan zijn eigen noden. Maar origineel is het dus wel dezelfde motor, maar verschillende uitkomsten als je de 3 motoren op een testbank zet.

Zonder dan nog te spreken over andere versnellingsbak, grootte van de wielen, gewicht van de carosserie etc
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl