Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is 19 PK genoeg voor 33 voet ?

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 16:11 #805040

joyce schreef :
Nee duidelijk niet:

Een motor met en inhoud van 1 l in theorie dus 1 l lucht p/omw aanzuigen.
1 l lucht kan max x liter diesel verbranden.
waarom zou een fabrikant een pomp instaleren die meer kan inspuiten dan de motor maximaal p/omw kan verbranden?
Stel de motor draait 1000rpm ,de pomp spuit 500 keer hoeveelheid x in oftewel volgas.
jullie zeggen dat de pomp meer inspuit dan de motor verbranden kan want immers volgas maar dan moet de pomp harder draaien en dat kan dus niet,want er is een directe verbinding met de krukas.(1:2)
bij 2000rpm spuit de pomp maximaal 1000 keer x in (in theorie er is een compensatie op ivm de vullingsgraad)
enzovoort.(over)

Klopt helemaal , alleen geldt die maximale hoeveelheid diesel per omwenteling ( het is trouwens per twee omwentelingen van de motor , is immers een viertakt.... :whistle: ) bij het maximale vermogen van de motor dus bij het maximale toerental.
Bij een lager toerental wordt er minder diesel ingespoten . Ga je echter ervoor zorgen dat de motor het maximale toerental niet kan bereiken door bijv. een te grote schroef gaat de regulateur dus bij dat lagere toerental de hoeveelheid diesel inspuiten die bij maximaal toeren hoort en dat is teveel.
Overigens is de hoeveelheid ingespoten diesel niet precies de hoeveelheid die met de lucht kan worden verbrand maar een stuk minder. Anders krijg je nl. geen verbranding maar een explosie en dat zijn twee verschillende dingen. De benaming "explosiemnotor"die je wel eens leest is dan ook fout. Het zijn verbrandingsmotoren.
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 16:33 #805051

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
"Ga je echter ervoor zorgen dat de motor het maximale toerental niet kan bereiken door bijv. een te grote schroef gaat de regulateur dus bij dat lagere toerental de hoeveelheid diesel inspuiten die bij maximaal toeren hoort en dat is teveel."

Yellow boat succes je wilt het niet snappen en je lezen houd helaas te wensen over, ik zou zeggen volg eens een cursusje dieseltechniek.(mischien kunnen ze het je daar beter uitleggen)
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 16:56 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 16:59 #805060

Dankje Ad.

Succes Joyce!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 17:55 #805084

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heren, geen ruzie.

Ik ben in ieder geval een dieselbeet, maar eentje met een vraag om het te snappen.

Ik lees dat de hoeveelheid diesel afhangt van het aantal toeren, toch Ad? Toeren omhoog is meer diesel en andersom. Je hebt alleen wel eerst meer diesel nodig om meer toeren te draaien maar goed, dat is mijn vraag niet.

Ad, je schrijft, .... als ik het goed begrijp, ..... een lager toerental is minder diesel. Ik las eerder dat door een overbemeten schroef die niet past in je configuratie / motorisatie, dat je dan bij stormachtige tegenwind ook een terugval ziet in toeren. Toch? Als je toeren dan teruglopen, ongeacht de oorzaak, dan wordt je diesel toevoer toch ook minder? Anders gevraagd, hoe weet je motor dat het aantal toeren minder wordt door minder 'gas' of meer 'wind'?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 17:55 #805085

Joyce, heb je een link naar de cursus dieseltechniek die JIJ gevolgd hebt?
Ben ik wel benieuwd naar.


Explosie motor wordt wel gebruikt voor benzinemotoren omdat benzine veel sneller verdampt en verbrandt dan diesel.
Diesel werdt ook wel met gelijkdrukmotor aangeduid, dit omdat over een tijds periode brandstof ingespoten word.
De verbrandingsdruk is dan over een deel van de slag gelijk.
Diesel verbrandt veel minder "explosief" dan benzine.
De piekwaarde van de druk tijdens de arbeid slag zou wel eens hoger kunnen zijn dan van een diesel.

Ik denk dat Douwe dat wel weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:22 #805101

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Saeftinghe
Dat mag; mts ,1 monteur ,vakbekwaamheid automobielbedrijf.

Maar blijkbaar stap ik op wat teentjes maar leg mij eens uit dan waarom een de regelateur die aan een een inspuitpomp zit p/omw bij een lager toerental meer diesel zou inspuiten dan die bij een hoger toerental bij vollast zou inspuiten terwijl de motor niet meer verbranden kan en er een directe overbrenging zit tussen de inspuitpomp en dus het toerental van de motor .
zoals sommige het hier zeggen zou een diesel die overbelast wordt evenveel verbruiken als een diesel die max vermogen levert(er word nm gezegd ,de regelateur gaat de pomp de brandstof laten inspuiten van zijn max toerental) ,geef mij eens een grafiek die dat aantoont .
plunjertje spuit bij zeg 1500rpm 1 cc per omwenteling dus 750cc per minuut bij 3000 rpm spuit die dan 1500cc p/m jullie beweren dat een dieselmotor bij overbelasting 1500cc of iets in die buurt krijgt ingespoten. Ik zeg dat dat volkomen flauwekul is.Waarom zou een fabrikant een motor maken die dat doet,wat is de toegevoegde waarde daarvan? is het niet logischer dat een regeling heeft die dat voorkomt? Een dieselpomp heeft wel een overcapaciteit maar ook een regulatuer en een rookstop. grafiek bijgevoegd
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:24 #805102

Michel, de diesels op onze boot hebben een toerenregeling. Met de "gashandle" stel je dus niet direct de hoeveelheid ingespoten diesel in, maar het setpoint voor het aantal rpm die je wilt bereiken. De regeling is een soort servo; die manipuleert de hoeveelheid diesel dusdanig dat het gewenste toerental gehaald wordt.
Die hoeveelheid neemt toe bij een zwaardere belasting (tegenwind, golven, zwaardere schroef) en indien je de handle verder naar voren zet.

Dit werkt allemaal prima indien het door de schroef gevraagde vermogen lager ligt dan het maximale vermogen dat een motor KAN leveren bij een bepaald rpm.
Het gaat mis indien je meer vermogen dan dat vraagt: de pomp is een stom ding en gaat dan meer diesel inspuiten dan in vermogen omgezet kan worden.

Met het trukje wat ik verteld heb zoek je onder zwaar belastte (mogelijk overbelastte) situaties DAT toerental op waarbij het beschikbaar motorvermogen gelijk of groter is dan door de schroef gevraagd.

Is het duidelijker zo?

Ps: diagram van Joyce laat zien dat er een bepaald regelbereik is; dit geldt voor normale (niet overbelastte) situaties. Een niet overbelastte motor heeft in z'n vrijloop bij 1500 rpm uiteraard minder diesel nodig dan bij diezelfde 1500 rpm is z'n werk.
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 18:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:29 #805105

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Echte zeilers doen het zonder diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:31 #805107

Joyce,

Zou je vanuit jouw achtergrond de volgende vragen kunnen beantwoorden:
  1. Als de hoeveelheid ingespoten brandstof toerental afhankelijk is, waarom verbruikt een onbelaste diesel dan maar een fractie van de brandstof die een belaste diesel verbruikt bij hetzelfde toerental? hoeveelheid luchtvulling is immers hetzelfde want die is toeren afhankelijk
  2. Hoe word een vergroting van het toerental bewerkstelligd als je van bijvoorbeeld halfgas naar 3/4 gaat?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:35 #805111

Nog een vraag aan Joyce: wanneer is volgens jou een dieselmotor met regulateur overbelast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:42 #805113

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Erik

ja de opbrengst van de pomp word geregeld door de regulateur als de motor onbelast is zal de plunjer zodanig gedraaid worden dat die weinig inspuit bij meer belasting of meer "gas "geven zal de pomp meer gaan inspuiten p/omw maar met natuurlijk een maximum (compensatie en rookstop)omdat anders de motor zal gaan roken zou je bij een boot volgas geven dan zal de pomp de hele tijd tot het bereiken van het max toerental maximaal inspuiten p/omw!!!!!!!!(van de pomp 1/2 rpm motor) of totdat er een evenwicht bereikt is tussen belasting en toerental.
Half gas naar 3/4 is hetzelfde als hierboven beschreven.
De grafiek bijgevoegd in mijn vorige post laat dat ook zien je hebt een regelgebied en onder de grafiek staat het toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 18:49 #805116

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
nachtvlinder

Dat is als de regulatuer zorgt voor maximale inspuiting(volgas) bij een toerental wat lager ligt dan wanneer het maximaal vermogen geleverd kan worden en het toerental niet stijgt.
o.a. Door de lage zuigersnelheid zal de luchtwerveling te gering zijn en kan de motor gaan roeten.
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 19:56 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 19:13 #805127

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Oke, ik geef dus eigenlijk geen extra 'gas' maar extra toeren met mijn 'gashendel'. Zet ik mijn gashendel maximaal naar voren dan gaat het systeem maximaal brandstof geven omdat ik maximaal toeren vraag. Ervan uitgaande dat mijn gashendel ook op het blok via die kabel de maximale stand doorgeeft. Zoiets?

En stel dat het maximum toerental 3500 is, maar mijn overbemeten schroef dit beperkt tot 3000, dan krijg ik diesel voor 3500 wat dus teveel is. Zoiets?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 19:17 #805129

joyce schreef :
nachtvlinder

Dat is als de regulatuer zorgt voor maximale inspuiting(volgas) bij een toerental wat lager ligt dan wanneer het maximaal vermogen geleverd kan worden en het toerental niet stijgt.
Door de lage zuigersnelheid zal de luchtwerveling te gering zijn en kan de motor gaan roeten.

En dat is dus precies wat er gebeurt als je met een te zware schroef te veel gas geeft. Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde, alleen bekijk jij het mechanisme conceptueel vanuit een andere hoek dan ik. Vandaar de spraakverwarring.

Mooi om te zien trouwens, zo'n mechanische toerenregeling. Ben me wat aan het inlezen betreft remapping (vroeger noemde men dat chiptuning) van de software in m'n auto. Ongelofelijk hoeveel variabelen de regeling van een moderne turbomotor gebruikt; totaal niet vergelijkbaar met wat wij aan boord hebben!
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 19:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 19:44 #805139

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
hmm nachtvlinder je schreef dat er een overmaat aan diesel geinjecteerd zal worden bij overbelasting en yellowboat dat er net zoveel geinjecteerd als bij maximaal toerental(in het totaal dus niet per/omw hij zegt dat er meer word geinjecteerd als er lucht beschikbaar is) en dat is dus niet zo er word niet teveel geinjecteerd er is voldoende lucht aanwezig en de motor gaat dus ook niet roeten door een overmaat diesel er word immers net zoveel geinjecteerd als er bij per omwenteling! bij het maximaal toerental word geinjecteerd (in theorie ).Dat houd dus in dat er in thoerie bij volgas en 1500 rpm er de helft word ingespoten van wat er bij 3000rpm word ingespoten (weer in theorie ,compensatie pompverliezen etc.)
Een motor kan ook gaan roeten bij overbelasting ,dit is geen vast gegeven.

"Het gaat mis indien je meer vermogen dan dat vraagt: de pomp is een stom ding en gaat dan meer diesel inspuiten dan in vermogen omgezet kan worden."

Hier schrijf je dat ook en dit klopt niet en dat kun je ook uit die grafiek halen je ziet dat het regelbereik per omwenteling gelijk blijft in het gebied waarin de diesel vermogen levert als die meer zou gaan inspuiten p/omw zou dat in de grafiek naar voren komen doordat de bovenste regelgrens schuin zou lopen en dat is dus niet zo.(je ziet in de grafiek wel dat er een compensatie is voor een lagere vullingsgraad bij hoger toerentallen)
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 19:54 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 19:54 #805143

En toch weet ik zeker dat als ik de gashendel helemaal max zet (van de MD2030D) en de boot geforceerd over de rompsnelheid probeert te kopen, dat er dan grote zwarte wolken uit de uitlaat komen.
Dat is deels of helemaal niet verbrande diesel (lucht kan het niet zijn, die wordt niet zwart) en iets anders dan diesel (GTL, zelfs) en lucht gaat er niet de motor in.

Ofwel, de regeling is zeker niet perfect.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 19:55 #805144

@Joyce: Ik ga mij er eens verder in verdiepen; interessant wat je zegt.

Volgens jou mag je dus altijd volgas geven (handle maximaal), ook als er een veel te zware schroef onderhangt en de motor niet het toerental kan bereiken wat wel lukt wanneer ze lager belast zou zijn?
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 19:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 20:07 #805151

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Nee dat zeg ik zeker niet ,zelf heb ik een vreselijke hekel aan het overbelasten van een motor je voelt gewoon dat een motor niet lekker loopt Bij een auto merk je dat duidelijk dat nieuwe rijden is er ook een voorbeeld van ,zal wel zuiniger zijn maar dan moet je wel op tijd terug schakelen.
Zou ook niet weten waarom je dat zou willen, een motor de hele tijd maximaal belasten leibaankracht,lagerdruk etc altijd maximaal lijkt mij niet echt aanbevelingswaardig.
Baasklusje zegt weer wat anders die heeft een kloppende overbrenging en die motor roet bij volgas dan loopt de motor ook zijn max toerental of dichtbij en dan zijn er (ook) andere redenen voor roeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 20:27 #805162

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Beauty schreef :
Oke, ik geef dus eigenlijk geen extra 'gas' maar extra toeren met mijn 'gashendel'. Zet ik mijn gashendel maximaal naar voren dan gaat het systeem maximaal brandstof geven omdat ik maximaal toeren vraag. Ervan uitgaande dat mijn gashendel ook op het blok via die kabel de maximale stand doorgeeft. Zoiets?

En stel dat het maximum toerental 3500 is, maar mijn overbemeten schroef dit beperkt tot 3000, dan krijg ik diesel voor 3500 wat dus teveel is. Zoiets?

Gr Michel

Als je toerental bij vollast 3000rpm is dan krijg je diesel ongeveer(compensatie uitgezonderd) 3/3,5 deel van wat de motor ingespoten (per uur) krijgt als die bij vollast de 3500rpm zou kunnen halen. En vrijwel hetzelfde per omwenteling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 21:40 #805212

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
joyce schreef :
Erik

ja de opbrengst van de pomp word geregeld door de regulateur als de motor onbelast is zal de plunjer zodanig gedraaid worden dat die weinig inspuit bij meer belasting of meer "gas "geven zal de pomp meer gaan inspuiten p/omw maar met natuurlijk een maximum........

Het bovenstaande is m.i. juist, maar kan misschien wat duidelijker gemaakt worden.
De opbrengst van een brandstofpomp per/omw. wordt geregeld door de regulateur, maar bij ons type motoren begrensd door een aanslag. (bijv. een stelschroef in de motor bij de regulateur)
Als door een te zware schroef, volle toeren worden gevraagd, maar de motor niet z'n maximale toerental haalt, dan staat de brandstofpomp maximaal uitgestuurd. Door het iets terughalen van de "gashendel" blijven de toeren nog hetzelfde en blijft de brandstofpomp op z'n aanslag. Nog iets terugnemen, waardoor ook de toeren iets dalen, dan neemt het gevraagde koppel van de schroef af en zal ook de brandstofpomp iets minder brandstof (= koppel) hoeven te geven.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 01 feb 2017 23:41 #805244

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Een simpele vraag of 19 pk genoeg is voor een 33 voets boot leidt hier tot een complete cursus dieseltechniek...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 02 feb 2017 18:38 #805469

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
joyce schreef :
...
Baasklusje zegt weer wat anders die heeft een kloppende overbrenging en die motor roet bij volgas dan loopt de motor ook zijn max toerental of dichtbij en dan zijn er (ook) andere redenen voor roeten.
Zoals bijvoorbeeld te weinig lucht. Eens even kijken of het luchtfilter wat aandacht behoeft c.q. de luchttoevoer richting motorruimte en luchtfilter.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 12:34 #805620

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
JotM schreef :
joyce schreef :
...
Baasklusje zegt weer wat anders die heeft een kloppende overbrenging en die motor roet bij volgas dan loopt de motor ook zijn max toerental of dichtbij en dan zijn er (ook) andere redenen voor roeten.
Zoals bijvoorbeeld te weinig lucht. Eens even kijken of het luchtfilter wat aandacht behoeft c.q. de luchttoevoer richting motorruimte en luchtfilter.

Het is heel normaal dat een motor even roet als je vol gas geeft maar mag maar kort zijn. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 15:25 #805660

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Beauty schreef :
Oke, ik geef dus eigenlijk geen extra 'gas' maar extra toeren met mijn 'gashendel'. Zet ik mijn gashendel maximaal naar voren dan gaat het systeem maximaal brandstof geven omdat ik maximaal toeren vraag. Ervan uitgaande dat mijn gashendel ook op het blok via die kabel de maximale stand doorgeeft. Zoiets?

En stel dat het maximum toerental 3500 is, maar mijn overbemeten schroef dit beperkt tot 3000, dan krijg ik diesel voor 3500 wat dus teveel is. Zoiets?

Gr Michel

Michel
Je hebt het verhaal volledig begrepen.
En met brandstof voor 3500 toeren en maar 3000 toeren draaiend, draai je met een overbelaste motor.
En dat is NIET goed.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 16:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is 19 PK genoeg voor 33 voet ? 03 feb 2017 15:54 #805664

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
Joyce, heb je een link naar de cursus dieseltechniek die JIJ gevolgd hebt?
Ben ik wel benieuwd naar.


Explosie motor wordt wel gebruikt voor benzinemotoren omdat benzine veel sneller verdampt en verbrandt dan diesel.
Diesel werdt ook wel met gelijkdrukmotor aangeduid, dit omdat over een tijds periode brandstof ingespoten word.
De verbrandingsdruk is dan over een deel van de slag gelijk.
Diesel verbrandt veel minder "explosief" dan benzine.
De piekwaarde van de druk tijdens de arbeid slag zou wel eens hoger kunnen zijn dan van een diesel.

Ik denk dat Douwe dat wel weet.

Volgens Douwe is de verbrandingsdruk van een benzine motor ruw weg 30 bar
De verbrandingsdruk van onze turboloze "boot"dieseltjes is ruw weg 65 bar.
I.v.m emissie normen liggen de compressie- en verbrandingsdruk van moderne "scheeps"diesels heel dicht bij elkaar. Kwestie van later tijdstip van inspuiting. Maar daar gaat het om verbrandingsdrukken van zo'n 200 bar.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 16:07 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl