joyce schreef :
Nee duidelijk niet:
Een motor met en inhoud van 1 l in theorie dus 1 l lucht p/omw aanzuigen.
1 l lucht kan max x liter diesel verbranden.
waarom zou een fabrikant een pomp instaleren die meer kan inspuiten dan de motor maximaal p/omw kan verbranden?
Stel de motor draait 1000rpm ,de pomp spuit 500 keer hoeveelheid x in oftewel volgas.
jullie zeggen dat de pomp meer inspuit dan de motor verbranden kan want immers volgas maar dan moet de pomp harder draaien en dat kan dus niet,want er is een directe verbinding met de krukas.(1:2)
bij 2000rpm spuit de pomp maximaal 1000 keer x in (in theorie er is een compensatie op ivm de vullingsgraad)
enzovoort.(over)
Klopt helemaal , alleen geldt die maximale hoeveelheid diesel per omwenteling ( het is trouwens per twee omwentelingen van de motor , is immers een viertakt....
) bij het maximale vermogen van de motor dus bij het maximale toerental.
Bij een lager toerental wordt er minder diesel ingespoten . Ga je echter ervoor zorgen dat de motor het maximale toerental niet kan bereiken door bijv. een te grote schroef gaat de regulateur dus bij dat lagere toerental de hoeveelheid diesel inspuiten die bij maximaal toeren hoort en dat is teveel.
Overigens is de hoeveelheid ingespoten diesel niet precies de hoeveelheid die met de lucht kan worden verbrand maar een stuk minder. Anders krijg je nl. geen verbranding maar een explosie en dat zijn twee verschillende dingen. De benaming "explosiemnotor"die je wel eens leest is dan ook fout. Het zijn verbrandingsmotoren.
Ad
Ad