Doejong schreef :
De vorige heb ik op mijn kosten laten keuren voordat ik het koopcontract heb getekend. Dat is niet de HISWA-manier, geloof ik, maar volgens mij de aanpak die het minste gedonder kan geven.
Heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Risico is dat wanneer je helemaal niets vastlegt het eindresultaat kan zijn dat je met een betaalde keurmeester bij een lege steiger aankomt, omdat de boot al aan een ander is verkocht. Wanneer de keuring bij wijze van spreken "morgen" kan plaatsvinden is dat veel gemakkelijker af te spreken dan wanneer de keuringsdatum nog vele maanden duurt.
In de praktijk heb ik meer dan eens gezien dat de ontbindende voorwaarden van een contract zo zijn geformuleerd dat het wel heel erg moeilijk is om er onderuit te komen. Het doel van de verkoper/makelaar is immers dat de verkoop doorgaat en de formeel juridische kans op afbreuk zo klein mogelijk wordt gehouden.
Je kan een contract opstellen waarin simpelweg staat dat definitieve aankoopbeslissing pas na keuringsresultaat volgt zonder termijnen, boeteclausules, etc. Ook dat gebeurt, maar niet wanneer er achter jou nog andere kandidaat kopers staan te dringen om de boot ook te kopen. Dan maak je voor jezelf de keuze of je toch doorzet of deze boot aan een ander overlaat.