Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het ken nét...

Re:Het ken nét... 18 mrt 2011 08:35 #183760

Pjetrow schreef :
Intruder schreef :
Met maar 10 cm speling onder een brug doorvaren lijkt mij nogal gewaagd.
Vaak heb je onder een brug wervelingen van de wind.
Eén klotsgolf van opzij en je zit wellicht met flink schade.

Tja het was meer het plan voor een windstille dag, een beetje pielen, als ik me toch verveel. Geen gekke dingen.
Heb net met dank aan YELLOW BOAT uitgerekend dat ik, wil ik een speling van 60 centimeter aanhouden ik onder bijna 30 graden helling moet varen. Dat ga ik dus niet doen, de dikke zoen, picknickmand en het kacheltje komen in beeld! (valt allemaal wel mee hoor, mijn vriendin vindt zeilen best leuk)
Om precies te zijn zelfs 31graden!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:35 #183761

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik vraag me af wat je met de sinus wilt.
De mast is altijd de schuine zijde en de brughogte de aanliggende zijde. de Hellinghoek is de hoek tussen deze twee.

de hellingshoek is tussen mast en water, dus de brughoogte is de overstaande zijde van die hoek... maak hem nou niet in de war, hij doet al zo gevaarlijk. ;-)

groet
t

Hellingshoek tussen mast en water?
Bij 0 graden helling lig jij dus al plat?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:40 #183764

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schreef :
Maar hoe weet je dat je daar 1500 kilo voor nodig hebt? weet je het oprichtend moment van je boot?

de vraag is natuurlijk het aandeel van de vormstabiliteit in dat oprichtende moment.
De momenten van ballast*diepte en mast*waterzakken zijn eenvoudig.
Als je de vormstabiliteit gelijk stelt aan die van de gewichtsstabiliteit (mag dat bij 30 graden?) dan lijkt ruim 500kg water ongeveer voldoende voor een Fortunella.

Benaderen vanuit het zeiloppervlak kan ook.
Boot is 10,5m, zal dus aan de wind misschien 40m2 zeil voeren?
kracht a 100N per m2, arm halve masthoogte 7 meter, levert een moment van 28000NM, dus aan de masttop 1400 kg nodig. Da's andere koek...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:43 #183765

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schreef :
Bij 0 graden helling lig jij dus al plat?

het is gewoon een andere benadering ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 mrt 2011 08:45 #183766

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
YELLOW BOAT schreef :
Pjetrow schreef :
Intruder schreef :
Met maar 10 cm speling onder een brug doorvaren lijkt mij nogal gewaagd.
Vaak heb je onder een brug wervelingen van de wind.
Eén klotsgolf van opzij en je zit wellicht met flink schade.

Tja het was meer het plan voor een windstille dag, een beetje pielen, als ik me toch verveel. Geen gekke dingen.
Heb net met dank aan YELLOW BOAT uitgerekend dat ik, wil ik een speling van 60 centimeter aanhouden ik onder bijna 30 graden helling moet varen. Dat ga ik dus niet doen, de dikke zoen, picknickmand en het kacheltje komen in beeld! (valt allemaal wel mee hoor, mijn vriendin vindt zeilen best leuk)
Om precies te zijn zelfs 31graden!
Ad

Tja dat hangt dus ook weer af van de exacte hoogte van de burg en boot. Bootje kan ik zo opmeten, maar de gegevens van de brug verschillen dus nogal. Er zit overigens een peilschaal dus daar ga ik eerst maar eens even naar kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:47 #183767

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7921
@ capo:

Precies, al kan het preciese bepalen van de moment-arm van de gewichtsstabiliteit nog knap lastig zijn bij gekke kielvormen. Ik weet niet hoe die fortunella er uit ziet en welke gegevens er bekend zijn?
Maar het hoeft dit keer natuurlijk niet persé op de cm uit te komen ;)

Het zwaartepunt van een driehoek is op 1/3e van de hoogte. Aangenomen dat de boot geen dwarsgetuigde bark is, is die arm mogelijk nog wel wat korter en die krachten aan de masttop wat minder, afhankelijk van de giekhoogte natuurlijk.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 08:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 09:12 #183775

(was n beetje dom)
Je bent toch niet incognito en het in werkelijkheid Willem Alexander hè ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 09:15 #183776

wybeslot schreef :
Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik vraag me af wat je met de sinus wilt.
De mast is altijd de schuine zijde en de brughogte de aanliggende zijde. de Hellinghoek is de hoek tussen deze twee.

de hellingshoek is tussen mast en water, dus de brughoogte is de overstaande zijde van die hoek... maak hem nou niet in de war, hij doet al zo gevaarlijk. ;-)

groet
t

Hellingshoek tussen mast en water?
Bij 0 graden helling lig jij dus al plat?

Nee ik zei "de hellinghoek tussen die twee" (mast en brughoogte dus) en dat is dus de hoek met de vertikaal!

Ad
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 09:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 09:24 #183778

Als iemand trouwens een wat wil rekenen aan een maststrijkinstallatie dan kun je onderstaand pogrammaatje gebruiken dat ik ooit heb gemaakt voor de Engelse Leisure club.
leisureowners.memberlodge.org/...ent.ashx?DocId=71367
Gewoon de voor jouw specifieke waarden invoeren.
Je zult zien dat dat bj grotere masten nogal een stevig probleem wordt!

AD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 09:43 #183782

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik vraag me af wat je met de sinus wilt.
De mast is altijd de schuine zijde en de brughogte de aanliggende zijde. de Hellinghoek is de hoek tussen deze twee.

de hellingshoek is tussen mast en water, dus de brughoogte is de overstaande zijde van die hoek... maak hem nou niet in de war, hij doet al zo gevaarlijk. ;-)
Ohnee, je hebt toch gelijk ;-) (was n beetje dom) (kan de beste gebeuren) (dat zie je maar weer) ;-)
groet
t

Here, het is maar net welke hoek je als uitgangspunt neemt. de hulpjes voor de sin/cos/tan zijn: SOS/CAS/TOA, weet je nog wel?

Dus:

Sinus(hoek) = Overstaande / Schuine
Cosinus(hoek) = Aanliggende / Schuine
Tan(hoek) = Overstaande / Aanliggende

In mijn voorbeeld ga ik uit van:
Sinus (hoek) = hoek tussen mast en waterlijn
Overstaande = brughoogte
Schuine zijde = doorvaarthoogte (bijn rechtop)

In jouw voorbeeld pak je:
Cosinus (hoek) = hoek tussen mast en verticaal
Aanliggende = brughoogte
Schuine zijde = doorvaarthoogte (bij rechtop)

Reken maar uit, er komt echt hetzelfde uit!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 18:18 #183927

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Iedereen hierboven vraagt zich iets af over goniometrie.

Ik vraag me af wat je met zo'n hoge mast bij de Hollandse Brug te zoeken hebt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 18:43 #183934

Ik verbaas me er ook over dat er eigenlijk niemand zegt dat dit misschien toch niet zo`n goed idee is...
Theoretisch kan het misschien allemaal wel (ik vind de helling die nodig is erg groot) en ik zou eens even goed kijken naar de krachten (horizontaal en verticaal) die op de mast en verstaging komen.

Wat ik alleen niet snap, is het enorme risico dat je neemt: stel dat de bigbag kapotgaat, stel dat je val breekt of losgaat etc, dan is er echt geen houden aan, en zit je muurvast onder die brug... Ik denk ook niet dat je verzekering dit erg leuk vindt...

Ik zou (als het toch maar voor 3 keer per jaar is) lekker de andere kant opvaren, en dan door de Ketelbrug (er vanuit gaande dat die niet weer stuk / gestremd is).

Maar goed...het is jouw boot... B)
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 19:25 #183949

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ballast is grofweg te berekenen met een momentenstelling, alleen is dit heel onnauwkeurig, omdat ik niet weet wat de vorm van het onderwaterschip onder die hoek bijdraagt aan het oprichtende vermogen. Verder is het giswerk. Maar 1500 kg is zo'n beetje de max. Het gaat overigens niet om de fortunela, maar om een +10ton ferro boot. Deze is behoorlijk breed (3,44m) wat ook weer nadelig is in dit geval.
Al met al wordt het dus experminteren, en daar nemen we ruim de tijd voor. Gaat het niet, dan de mast er af.

De vallen, blokken en stagen moeten het houden, de breeksterkte is vele malen groter gekozen dan de belasting. Het is wel zo dat we alle belasting op de top van de mast concentreren, maar jullie hebben zelf kunnen zien (filmpje) dat het kan. Daarbij moet wel gezegd worden dat de boot extreem zwaar is getuigd met 12 zijstagen, 3 voorstagen en 2 achterstagen. We hopen er zelfs handigheid (vertrouwen)in te krijgen zodat we meer dan alleen tijdens de zomervakantie wat ruimer water kunnen kiezen. De ligplaats is voor ons ideaal genoeg om de moeite te nemen, de brug daar gelaten dan ;) Als iemand nog een alternatief voor bigbags heeft hou ik me aanbevolen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 20:42 #183964

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Die waterzak, ik weet het niet.
Ik zou eerder een ander schip gebruiken ipv een waterzak. Het andere schip kan dan wat verder weg varen waardoor je meer helling krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 21:14 #183967

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4005
ReinierZeilt schreef :
Ik verbaas me er ook over dat er eigenlijk niemand zegt dat dit misschien toch niet zo`n goed idee is...
Theoretisch kan het misschien allemaal wel (ik vind de helling die nodig is erg groot) en ik zou eens even goed kijken naar de krachten (horizontaal en verticaal) die op de mast en verstaging komen.

Wat ik alleen niet snap, is het enorme risico dat je neemt: stel dat de bigbag kapotgaat, stel dat je val breekt of losgaat etc, dan is er echt geen houden aan, en zit je muurvast onder die brug... Ik denk ook niet dat je verzekering dit erg leuk vindt...

Ik zou (als het toch maar voor 3 keer per jaar is) lekker de andere kant opvaren, en dan door de Ketelbrug (er vanuit gaande dat die niet weer stuk / gestremd is).

Maar goed...het is jouw boot... B)
Reinier


Ik had het idee hier niet eens neer gezet, na een nieuws bericht over een foute afloop, kan je hier natuurlijk je nooit meer vertonen.
Het Topic je grootste blunder zal dan aangepast moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 21:15 #183968

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@nardus: en één stuurfout en je hebt gigantische brokken, die je echt niet kunt verzekeren. Gewoon via de Ketelbrug, voor die 3 maal per jaar.

Als de boot zo breed is en ook een flinke bolling opzij heeft, kan het zijn dat het onderste punt van de mast onder flinke helling hoger zit dan onder horizontale toestand. Kan weer enkele tientallen centimeters schelen. Maar hoe reken je dat in godsnaam uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 21:21 #183969

ik ben een fries, dus het ken net, niet doen, mast verliezen, rekening van de waterweg beheerder, dit is een discussie voor in een bruine kroeg, met genoeg vloeibare versnaperingen, maar niet om in praktijk te brengen.

ik ken die brug, mast strijken, als je het goed doet, ik heb het gezien op een platbodem, zonder de zeilen naar beneden te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 19 mrt 2011 10:28 #184017

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5666
zeehond schreef :
Ik vraag me af wat je met zo'n hoge mast bij de Hollandse Brug te zoeken hebt :P
De discussie over de moeite die mensen bereid zijn te doen (of offers die mensen bereid zijn te brengen) voor een paar tientjes per maand besparing op liggeld, hebben we al eens uitgebreid gevoerd in een mast-kortwiek-topic. Vandaar misschien, dat die discussie hier niet direct weer opgepakt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 13:54 #184501

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
We hebben het getest, en het werkt goed!
Water erin laten kost minder tijd (accu vermogen) dan gedacht.
De zakken zijn eenvoudig op te hangen/ op te bergen.
Ook het lozen van al die liters water gaat prima.
De mast houdt het (geeft geen krimp).
En de boot vaart constant en is stuurbaar onder helling.

Waar ik me wel zorgen over maak: Welke helling mag een dieselmotor eigenlijk maximaal maken?

Groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 14:05 #184505

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7921
In de lengte 15 a 20 graden inbouw afhankelijk van het merk en tijdens gebruik wel wat meer... In de breedte zal het wel wat meer mogen zijn, minder grote 'arm' maar lange tijd varen met zo'n grote hoek is misschien inderdaad niet zo handig. Ik wet het eigenlijk niet maar wel een terechte zorg.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 14:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 14:18 #184507

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Voor de Vetus Mitsubishi motoren is het 25 graden maar voor korte tijd, maximaal 5 minuten 30 graden dwars.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 14:20 #184508

Philip schreef :
In de lengte 15 a 20 graden inbouw afhankelijk van het merk en tijdens gebruik wel wat meer... In de breedte zal het wel wat meer mogen zijn, minder grote 'arm' maar lange tijd varen met zo'n grote hoek is misschien inderdaad niet zo handig. Ik wet het eigenlijk niet maar wel een terechte zorg.

Dat staat in je handboekje . De meeste scheepsmotoren kunnen zo'n 25-30 graden aan. Mij Vetus kan continue 25 en korte tijd 30 graden aan.De oude MD(5/7/11) motoren van Volvo Penta bijvoorbeeld maar 15-20 graden!
En omgebouwde automotoren waarschijnlijk ook zoiets.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 14:23 #184510

Als ik dat zo hoor kun je het beste een sleepje vragen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 14:46 #184516

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Overigens schoot mij van het weekend nog iets te binnen...

Het scheeftrekken is niet eens zo raar, het heeft zelfs een specifieke naam:

"krengen"

De test klinkt indd alsof die goed verlopen is. Sterkte met de uitvoering!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 21 mrt 2011 16:04 #184534

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Mijn oude yanmar NTS70r (1960) mocht eigenlijk helemaal geen helling in de breedte hebben. Volgens mij omdat de motor een dwars liggende horizontale cilinder heeft, en er dan carter olie in loopt. Deze sloeg dan wel eens op hol (olie verbranden?) Erg lastig soms.
Nu gaat het om een yanmar gm3, en deze zal een korte tijd (max 5min, eerder 1, a 2 min) meer dan 35 graden helling moeten hebben. We hebben het al geprobeerd (zonder problemen trouwens) maar vraag me af of het echt schade kan aanrichten.

Het testen ging echt uitstekend. Er is trouwens maar zo'n 1000 liter (max) nodig. Maar met 700 was het ook al te doen.
Krengen heet het inderdaad. 10 jaar terug deden we het met onze lelyvletjes (waarvan de mast trouwens in een handomdraai plat lag)
Slepen willen we niet. Het gaat zo goed, en we hebben er zoveel vertrouwen in dat dit wel te doen is een paar keer per jaar. Dus we willen het onafhankelijk kunnen toe passen. Foto's en filmpjes volgen nog!

Groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl