Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het ken nét...

Re:Het ken nét... 22 nov 2010 21:54 #162041

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Nou kan die ene lage Gerrit Krol brug wel gewoon open (zoals ik tot mijn spijt 6 keer in de week aan den lijve ondervindt) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 08:45 #162785

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
tuurlijk kan die open, maar dat kost tijd! En als t gaat, dan gaat t!

Ik kan het verhaaltrouwens nog uitbreiden.

Bij onze tocht naar huis zijn we een heel stuk over de Vecht gevaren. Prima tochtje met leuk uitzicht en we waren de enige, dus konden we lekker doorvaren.

Totdat we bij Maarssen kwamen dus. BLijkt die brug dus net een paar cm te laag te zijn. Maar goed, het is 16.15, dus draait ie nog een kwartiertje....

HELAAS! bediening 24 uur vantevoren aanvragen! Grrrr....
Met veel overredingskracht de ambtenaar op het gemeentehuis kunnen overtuigen om de volgende dag om 9 uur toch de brug te draaien zodat wij gewoon door konden varen en een klein stukje verderop het ARK op te gaan in plaats van helemaal naar Nigtevecht terug te moeten!

pfff.... (lees binnenkort meer van onze toch bij de grote verhalen!)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 08:53 #162787

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Johnnie/Trotti nam met die (weliswaar errug mooie) toeristische route over de Vecht ook wel een risico qua bedieningstijden. De route over A'dam voert langs water waar de beroepsvaart ook komt, dan weet je zeker dat je niet voor dergelijke verrassingen komt te staan. Met een kruiphoogte van max. 2,45 heb je van het IJ tot aan de Braassemer alleen de Schipholbrug (1,80 m?) als obstakel.

Enfin, je hebt een ambtenaar toch aan het werk gekregen, en daarmee het schier onmogelijke verricht ;)
Laatst bewerkt: 26 nov 2010 09:09 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 09:04 #162789

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het was een bewust risico.
Ik had alle bruggen bekeken en geconcludeerd dat het kon. Ik had helaas niet goed gekeken en dus alleen de brug bij Maarssen moest aangevraagd worden!
Ergens is dat ook wel vreemd omdat daarna niets laags meer zit tot de afslag naar het ARK...

Maar goed, we hadden hooguit nog een uurtje verder gevaren, want dan was het donker geweest, dus erg veel hebben we er niet mee verloren!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 10:10 #162802

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
beewee schrijft:
Enfin, je hebt een ambtenaar toch aan het werk gekregen, en daarmee het schier onmogelijke verricht ;)
Dat laatste is in dit specifieke geval natuurlijk populistisch geklets van het zuiverste water.
Het mag toch bekend worden geacht dat veel bruggen in Nederland een 'winterregime' kennen? Dat wordt gewoon gepublubliceerd in het algemeen. Als je na 1 november wilt varen moet je dus plannen. Er is minder ruimte voor improvisatie.
Als een ambtenaar de regels (24 uur van tevoren melden) laat voor wat ze zijn om iemand die niet plant toch terwille te zijn, dan is bovenstaande opmerking tamelijk kinderachtig. Hij hoeft het niet te doen, namelijk.

Dat Johnny een beetje z'n best heeft moeten doen om de betreffende ambtenaar zover te krijgen is niet meer dan terecht. De ambtenaar in kwestie heeft namelijk altijd de zogenaamde 'precedentwerking' in het achterhoofd. De volgende die vastloopt voor die brug en toevallig Johnny's verhaal kent, wil binnen een uur bedient worden en gaat de welwillendheid jegens Johnny als argument gebruiken. Hij wel en ik niet, enz.. En ook als ambtenaar moet je tegenwoordig ieder uur kunnen verantwoorden.
Enige terughoudendheid in het toegeven aan dit soort gedreutel is dus wel op z'n plaats.

Stelletje verwende burgers!

--
stegman
(inderdaad; ik ben ook ambtenaar)
Laatst bewerkt: 26 nov 2010 10:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 10:20 #162806

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@stegman: het was puur als grap bedoeld. Als ik iemand daarmee heb gekwetst: mijn welgemeende excuses!

(en ik besef nu dat ik 't dus een stuk beter had kunnen nuanceren...)

EDIT: mijn vrouw is ex-ambtenaar, en je moest eens weten wat ze allemaal heeft meegemaakt, er zijn daar complete woningen behangen onder werktijd door een complete ploeg ambtenaren. En de klacht ging zo de doofpot in.. Ook gezien de vele bureaucratieperikelen waar ik in een aantal van mijn vorige betrekkingen en bij een recente verhuizing mee te maken heb gehad, waar ambtenaren willens en wetens het nodige dwarsboomden of lieten liggen heeft een ambtenaar bij mij eigenlijk altijd het nadeel van de twijfel...
Laatst bewerkt: 26 nov 2010 10:25 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 10:24 #162808

lodewijk stegman schrijft:
beewee schrijft:
Enfin, je hebt een ambtenaar toch aan het werk gekregen, en daarmee het schier onmogelijke verricht ;)
Dat laatste is in dit specifieke geval natuurlijk populistisch geklets van het zuiverste water.

Dat Johnny een beetje z'n best heeft moeten doen om de betreffende ambtenaar zover te krijgen is niet meer dan terecht. De ambtenaar in kwestie heeft namelijk altijd de zogenaamde 'precedentwerking' in het achterhoofd. De volgende die vastloopt voor die brug en toevallig Johnny's verhaal kent, wil binnen een uur bedient worden en gaat de welwillendheid jegens Johnny als argument gebruiken. Hij wel en ik niet, enz.. En ook als ambtenaar moet je tegenwoordig ieder uur kunnen verantwoorden.
Enige terughoudendheid in het toegeven aan dit soort gedreutel is dus wel op z'n plaats.

Stelletje verwende burgers!

--
stegman
(inderdaad; ik ben ook ambtenaar)

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de mogelijkheid van Precedent werking wel heel erg snel en hardnekkig in de hoofden van ambtenaren zit. Met name die ambtenaren die ook de "verwende burgers" te woord staan :-).

Ik zal het wel nooit leren :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 10:30 #162812

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ik bij het laten aanbrengen van een aantal schuine opritstenen in de stoeprand, tegen uurtarief en bij een door de gemeente aangewezen aannemer, ook moest betalen voor de extra uren dat de betrokken ambtenaar hier voor de deur heeft staan kletsen met de werklui over andere klussen. Een opritje verbreden met nog geen 3 meter kostte me ongeveer 900 euro... grumpf..

Ik weet ook heus wel dat er ook legio ambtenaren zijn die het wél snappen en gewoon hun best doen, maar ik vind 't jammer dat ik ze nog niet tegen ben gekomen. My bad luck :(

Nu maar weer ontopic..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 11:22 #162819

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Wij zijn in ieder geval netjes geholpen! en het heeft niet eens heel veel moeite gekost hoor!

Maar het is wel typisch dat het laatste kunstwerk/obstakel op een route een andere bedieningsregime heeft dan alle anderen die we al tegengekomen waren!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 13:04 #162839

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
beewee schrijft:
@stegman: het was puur als grap bedoeld. Als ik iemand daarmee heb gekwetst: mijn welgemeende excuses!

(en ik besef nu dat ik 't dus een stuk beter had kunnen nuanceren...)
Ach, ik doe principieel niet aan smilies (de ironie wordt geproeft of niet; dat laat ik aan de lezer over), maar ik neem het allemaal niet zo serieus. Blijft wel staan dat het zo langzaam aan een ongelofelijk afgekloven en muf cliche is, dat gezeur over ambtenaren.
EDIT: mijn vrouw is ex-ambtenaar, en je moest eens weten wat ze allemaal heeft meegemaakt, er zijn daar complete woningen behangen onder werktijd door een complete ploeg ambtenaren. En de klacht ging zo de doofpot in.. Ook gezien de vele bureaucratieperikelen waar ik in een aantal van mijn vorige betrekkingen en bij een recente verhuizing mee te maken heb gehad, waar ambtenaren willens en wetens het nodige dwarsboomden of lieten liggen heeft een ambtenaar bij mij eigenlijk altijd het nadeel van de twijfel...
Mja. Iedereen weet wel wat van die verhalen.
Het punt is: hoe groter een organisatie wordt en hoe meer regels er zijn na te leven, hoe bureaucratischer zo'n toestand wordt.
Grote organisaties als ABN-AMRO, UPC en noem maar op, weten van voren ook niet dat ze van achteren leven. Evengoed zijn ze ISO gecertificeerd, natuurlijk.
Wat dat betreft lost verschuiven van allerlei taken en diensten naar de markt helemaal niks op.

Maar dit terzijde.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 26 nov 2010 13:11 #162842

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ook de markt wordt overspoeld met strijkstokken, zo groot als een gemiddelde mast (wanhopige poging om ontopic te komen...).

Had laatst een leuk akkefietje met de andere (onderkant) kant van de boot: op een zaterdag met zijn tweetjes gevaren, op de motor vlak bij een boei langs de bocht afsnijden en dat ging prima. De zondag erna waren we dus met z'n vieren en: boink, aan de grond. Ik kukelde bijna voorover... Die dag ervoor ben ik dus met volle vaart echt vlak over de ondiepte gejacheld.. (geen dieptemeter, wat niet weet wat niet deert (ja, en boem is ho..)).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 30 nov 2010 15:52 #163524

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Apae schrijft:
douwe schrijft:
beewee schrijft:
Knappe voorstag inderdaad, net als de mastvoet en consorten.
Die bestonden nog niet toen het gebeurde. Zo'n ouwe ...
ben ik
Da's wel heel oud, als je van voor de mastkoker en het voorstag bent ;)
Het ging om de video camera
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 mrt 2011 14:56 #183343

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Binnenkort heb ik ook even een 'net wel of net niet' klusje aan de hand. Om mijn vriendin voor de deur van ons huis op te halen (in het kader van motivatie) wil ik kijken of ik onder de Jan Schaeferbrug te Amsterdam door kan. Opvallend is dat de doorvaarthoogte bij verschillende bronnen behoorlijk uiteen loopt. Opgave van de gemeente is 7.27, de kaarten op GeoGarage geven 6,9 aan en de almanak geloof ik 7,6. Mijn bootje is ongeveer 7,8 denk ik (dit weekend de mast opmeten nu die er nog af is). Dus dat wordt nog even passen en meten en de boot een beetje onder helling varen (met z'n allen aan een kant, niet op de zeilen natuurlijk...) B)
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 14:56 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 mrt 2011 17:08 #183370

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een suggestie voor het draadje "mijn grootste blunder": 3 zwaargewichten op de giek zetten, en de vervolgens naar buiten draaien om de boot scheef te leggen. Eén zwaargewicht kukelt meteen van de giek en gaat visjes voeren, waarna de kraanlijn alsnog niet sterk genoeg blijkt zodat de 2 andere zwaargewichten, terwijl de punt van de giek het dek flink beschadigt, in één beweging de zeereling slopen en daarna waterplantjes mogen eten.

Pas op dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 mrt 2011 18:08 #183388

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
beewee schreef :
Een suggestie voor het draadje "mijn grootste blunder": 3 zwaargewichten op de giek zetten, en de vervolgens naar buiten draaien om de boot scheef te leggen. Eén zwaargewicht kukelt meteen van de giek en gaat visjes voeren, waarna de kraanlijn alsnog niet sterk genoeg blijkt zodat de 2 andere zwaargewichten, terwijl de punt van de giek het dek flink beschadigt, in één beweging de zeereling slopen en daarna waterplantjes mogen eten.

Pas op dus...

Zo heb ik ooit een keer een schip onder de Hollandse brug zien gaan waarvan de schipper de schipperse in een bootmansstoel aan het uiteinde van de giek hing en de giek naar buiten bracht. Het ging nét....

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 mrt 2011 19:24 #183403

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Daar ga ik uiteraard niet aan beginnen. Maar een centimeter of tien moet wel lukken met het zitten in het gangboord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 mrt 2011 19:30 #183407

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Met maar 10 cm speling onder een brug doorvaren lijkt mij nogal gewaagd.
Vaak heb je onder een brug wervelingen van de wind.
Eén klotsgolf van opzij en je zit wellicht met flink schade.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 16 mrt 2011 19:35 #183411

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
Ik zeg, vriendin dikke kus geven voor de motivatie en 100 meter te laten lopen om net aan de andere kant van de brug haar een warm welkom aan boord te geven :P

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 16 mrt 2011 19:40 #183414

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je kunt 'r ook prima lokken met een goedgevulde picknickmand. Wel eerst even de kachel aan in de boot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 10:00 #183525

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hangt er geen peilschaal bij die brug waar je ff kan gaan kijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 13:57 #183575

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Je kunt er heen varen en hem er rustig op de hand wel of niet :P onderdoor duwen. Of er een naar toe rijden en met een rolmaat de hoogte van de brug meten.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:00 #183576

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Misschien moet je je nog even af vragen of meteen bij het eerste tochtje lopen klooien bij een te lage brug nu zo motiverend is?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:05 #183579

Opening aanvragen.
Als het om een vaste brug gaat, mast strijken.
Als dat ook niet gaat....dan heb je de verkeerde boot gekocht voor jouw doeleinden. ;)

Zelf heb ik uiteraard ook voldoende "kan net" situaties mee gemaakt.
Zonder ballast, maar alles naar beneden, is mijn schip leeg 5 meter hoog
Met ballast natuurlijk lager, maar dat heeft een keerzijde.
Als ik "te veel" ballast zet, dan komt het voorschip omhoog.
Ik heb maar 1 ruim, en verder geen mogelijkheden meer, om het voorschip naar beneden te pompen. Enige remedie hier, is de radar-scanner van de voormast af halen, dat scheelt weer een beetje.
En op deze manier ben ik er vorig jaar onder de brug van Wervik (aan de Leie in België) dus achter gekomen, dat ik NET onder 4,72 door kan.
Als er een ander schip in de buurt was geweest, had het dus net NIET gegaan. Je zweet dan wel peentjes, hoor.
Ik ben ook wijselijk naast de stuurhut gaan staan. Als die eraf gaat, wil ik er niet in zitten, tenslotte.

En zo maak je wel meer mee.

Overigens realiseer ik mij ineens, dat ik geen flauw idee heb, hoe hoog de Lanaverre is...ff meten dan maar...

Gr. Ed

*edit*
Meten is weten, 7,70 vanaf de kiel met iets speling.
Theoretische diepgang is 30 cm, dus zou dat 7,40 betekenen, vanaf de waterlijn. In zo'n geval zeg ik dan, de Lanaverre is 7,50 hoog.:)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 14:15 door Eemspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:08 #183584

Soms ken het ook NET NIET:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:23 #183589

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wij gaan eind deze maand met 14m doorvaart hoogte ook proberen onder de Hollandse brug door te komen (12,6m). Daarvoor moet de boot tenminste een helling van 26 graden hebben. Veiligheidshalve gaan we voor de 35graden. Dan is er 1,4m speling over.

We hangen 2 bigbags met een capaciteit van max. 2000kg water aan de mast, en dan gassen maar. Zie ook onderstaande link:

Tips zijn welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl