Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het ken nét...

Het ken nét... 24 juli 2010 23:30 #138900

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Op de laatste dag van onze vakantie willen we gewoon graag naar huis. Je kent het wel: de boordvoorraden raken leeg, hoogste tijd voor boodschappen dus, het is een zaterdag dus de winkels sluiten op tijd.

We naderen de Haringvlietbrug, het laatste obstakel tussen onze boot en de auto. Vreemd, ik zie daar erg veel boten... toch de marifoon maar bijzetten. En jawel, technisch mankement, de brug draait niet tot nader order. Wat nu? Omkeren naar een van de jachthavens in the middle of nowhere (also known as Stad aan 't Haringvliet)? Anker uit en hopen dat de brug voor maandag gefixt is?

We kiezen voor optie drie: peilschaal bij de brug bekijken. Misschien passen we er nét onderdoor!. Snel gaan we rekenen, de masthoogte kennen we vanuit de documentatie, hoogte boven dek heb ik vorig jaar gemeten, dus weten we dat we bij 13 meter hoogte de instrumenten eraf varen, bij 13,20 meter de marifoonantenne krom maken en bij 13,50 nergens last van hebben.

De peilschaal is pas laat leesbaar, het zal 50 meter zijn. Het blok van 13 meter is volledig zichtbaar dus we hebben meer dan 13, maar minder dan 14. Ik haal de snelheid eruit om in geval van calamiteiten om te kunnen keren; gelukkig zijn er vrijwel geen golven... twee paar ogen turen omhoog, het derde paar durft niet meer te kijken... komt ie dan he... KGGGGG! De marifoonantenne buigt zwaar door als hij de mast raakt. De golven worden natuurlijk net nu iets groter! Sh*t, toch maar meer gas! En met een tingelende antenne halen we het onder de brug door. Pff! We wisten dat het kon, maar weten en ook echt doen blijken toch weer twee heel verschillende dingen. En 2 dingen weten we na vandaag heel zeker:
1. de boot kan met 13,5 meter onder elke brug door (golfslag optellen bij deze hoogte)
2. HEMA-ondergoed absorbeert zweet enorm goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 05:33 #138905

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Tjeempie ... zou het zelf niet hebben aangeduid ... misschien iets voor een nieuwe hema reclame
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 06:39 #138908

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Ik lig nu in Friesland, en daar zou 't kan net' toch anders aflopen ;-)

mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 25 juli 2010 06:47 door mgbgt1975.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 09:14 #138920

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25903
Delphi32 schrijft:
We wisten dat het kon, maar weten en ook echt doen blijken toch weer twee heel verschillende dingen. En 2 dingen weten we na vandaag heel zeker:
1. de boot kan met 13,5 meter onder elke brug door (golfslag optellen bij deze hoogte)
2. HEMA-ondergoed absorbeert zweet enorm goed!

Je durft wel moet ik zeggen..

Exact op een paar cm's nauwkeurig weten hoe hoog je bent is en blijft een heikele kwestie. Je komt er het dichtst bij als je de mast een keer plat hebt. Dan kun je mast zelf en alles wat erop zit exact meten. De hoogte van de mastvoet boven het water bepalen blijft moeilijk. 10 - 20 cm afwijking van de werkelijkheid (tijdens het varen) heb je zo te pakken, zeker bij een relatief kleine boot.
Meetmethodes met staande mast en vallengtes zijn altijd tamelijk onbetrouwbaar.

Overigens (schiet me nu weer te binnen) zag ik een paar weken geleden nog iemand bijna z'n mast eraf varen tegen de Haringvlietbrug. Er stond een aardig windje en een Winner 950 (donkerblauw, geloof ik) zeilde hoog aan de wind aan de oostzijde recht op de brug af. Hij was duidelijk te hoog voor de genoemde 13 meter-en-nog-wat. Ik verwachtte dus ook niet anders dan dat hij zou afbuigen en bij de klapbrug zou strijken, of op z'n schreden terug zou keren.

Dat gebeurde echter niet en ik keek met stijgende verbijstering toe hoe de boot onstuitbaar op de brug af zeilde.
Toch zag de stuurman op het laatste moment zijn vergissing in. Bijna onder de brug werd het roer radicaal omgegooid naar sb, maar de boot raakte duidelijk toch de brug en kwam onder het van de hoofdligger utstekende brugdek (2-3 m hoger dan de onderzijde van de hoofdligger, schat ik) min of meer stil te liggen. Vanuit de hoofdligger wordt dat brugdek op regelmatige afstanden gesteund door dwarse schoren, die schuin omhoog lopen. Daar zal ie wel tegenaan hebben gezeten, denk ik.

Na wat een oneindig lange tijd leek kwam de boot vrij van de brug. Gelukkig stond de wind de goede kant op en werd ie er vanzelf weer onder vandaan geblazen. Ik heb door de kijker z'n maststop nog even bekeken. Meestal staat daar nog wel het een en ander op qua lichten, een windvaan en een marifoonantenne. De masttop was volledig schoongeveegd.

Gek genoeg kwam ik dezelfde de boot de volgende dag weer tegen aan de oostzijde van de brug. Deze keer kon ik z'n bb-zijde zien. De groene verf van de brug zat op de eerste driekwart meter vanaf de top van de mast. Vrijwel zeker heeft ook het topwant de brug geraakt. De schipper heeft dus veel geluk gehad.

Ik vroeg me wel af of er in tussenliggende tijd nog iemand omhoog is geweest om de verstaging te checken. Dat zou ik in dit geval in ieder geval altijd hebben gedaan, voor ik weer ging zeilen..

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 juli 2010 09:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 17:43 #138970

aiaiaiaiai... Dat moet een spannend schouwspel geweest zijn.

Ik kwam ook een keer op de haringvlietbrug aanvaren, net voor mijn neus de brug dicht...

We voeren al een tijdje op met een first 31.7, en die ging er zo onderdoor... Ik dacht; "He, een 31.7... dat kan toch niet?"

Ik tegen mijn vrouw; "wij wachten wel"...

Eenmaal in Zierikzee lagen er twee 31.7-ens. De ene had duidelijk een lagere mast dan de andere. Achterop de speigel stond dan ook "Huizen".

Tja, dat verklaard een hoop!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Laatst bewerkt: 25 juli 2010 17:44 door visser_rick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 18:17 #138975

  • inSaNo
  • inSaNo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Wauw, wat een verhaal.. :laugh:

Ik zou de gok niet genomen hebben.. Stel je voor je bent toch net 10 cm te lang.. :laugh:

Of dr komt net toevallig zo'n speedboot mongool met een grote hekgolf van de andere kant.. :dry:
sailing yesterday, today, and forever
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 18:22 #138976

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ah, nu snap ik de oorzaak van "het technisch mankement" snap je toch niet he ? Dat zo'n mastje de H'vliet brug zo kan beschadigen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 19:26 #138982

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Dat ging ook maar net goed blijkbaar....moeilijk in te schatten zover omhoog onder die hoek...dan lijkt een meter wel enkele centimeters.

Volgende keer misschien ook een idee om volgende keer iedereen aan de zeereling te hangen, een beetje meer helling kan een hoop uitmaken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 19:55 #138988

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Het ging maar net goed, maar dat was dan ook verwacht :D
Ik weet de masthoogte uit de documentatie van mn boot. Ik heb dit voorjaar de hoogte van het dek al opgemeten. Beide met wat marges naar boven afgerond, en als je dan weet dat je marifoonantenne op 13,50 meter hoog topt, dan is die 13,40 gewoon goed te doen hoor. Al blijft het eng. Maar even voor de duidelijkheid: de peilschaal gaf echt ruim 13 meter aan, en aan de peilschaal kon ik ook de hoogte van de golfjes zien. Tja, dan blijft er een rekensommetje over, en (toegegeven) de bereidheid om een gokje te nemen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 20:08 #138990

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Pas je wel een beetje op met dat gokken....... ;)

groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 25 juli 2010 21:08 #138993

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Dezelfde dag meteen een staatslot gekocht? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 09:08 #143090

Vorige week onze nieuwe boot(oceaan 22) omgevaren uit schoonhoven naar heusden, met een tussenstop in Willemstad. Het strijken van de mast in de haven is d.m.v een slimme lijnenconstructie te doen, maar lastig. En dus besloten we de gok te wagen. Goed kijkend naar de brughoogthes bij Moerijk en Keizersveer, er onderdoor laten drijven. vooral bij keizersveer moeten we niet meer dan 20 cm over hebben gehad!

Met rustig weer en weinig golfslag is dit uitstekend te doen! Mits je je schip kent natuurlijk! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 09:31 #143092

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij een licht bootje als een Oceaan 22 kun je ook met zijn allen aan één kant gaan zitten om hem een beetje scheef te houden, scheelt weer een paar cm's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 09:37 #143094

  • lena
  • lena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Wij hadden op vakantie ook zoiets bij Dordrecht. Ben wat verbaasd dat hier zoveel mensen zeggen het niet gedaan zouden hebben, ik zag het net als Delphi32: het is gewoon een sommetje. Het was toen wel rustig water, terugweg was er meer golfslag en stond het water nog iets hoger, toen durfde ik het niet meer aan. Mijn redenering was ook dat het ergste dat zou kunnen gebeuren als we het toch verkeerd ingeschat hadden een geknakte marifoonkabel was, ik had dus niet het idee dat het zo enorm risicovol was. Voor de rampverhalen uit deze draad moet je toch wel een enorme vergissing maken.

Ik zag bij Alblasserdam ook bootjes wachten die volgens mij makkelijk onder de brug door konden. Wij voeren daar rond 13.00, de brug zou pas om 20.00 weer draaien. Het leek mij zo zonde van je dag! Maar goed, misschien hadden ze een andere reden om daar te liggen, kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 09:58 #143100

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Een herkenbare situatie, net te laat voor de laatste middag opening (15.30 uur)toch maar even proberen, 3 uur wachten is wel erg lang. Mijn documentatie geeft aan dat de mast 10.50 mtr. is en ik kan vrij nauwkeurig nameten de hoogte van de waterlijn tot de mastvoet. Ruim genomen totaal 13.50 mtr. In de almanak staat dat de brug 14 mtr. hoog is in het midden
Toch maar heel voorzichtig, dwars er naar toe gedobberd met toch redelijke golven. Resultaat een stevige tik nog tegen de mast zelf - tussen top en stagen -, hard dwars (draaibare hekmotor) achteruit en gelukkig geen schade.
Komende winter toch maar eens de mast opmeten en helaas geen vrije doorvaart onder de Haringvlietbrug.

Jan :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 10:27 #143101

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
In het kader van dit topic zou het leuk zijn als er een lijst komt van bruggen met de echte (praktijk) doorvaarthoogtes. Dennis (Delphi) schrijft ;"1. de boot kan met 13,5 meter onder elke brug door (golfslag optellen bij deze hoogte)."
Dat maakt me erg nieuwsgierig!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 10:51 #143103

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Toen ik een weekendje rihting willemstad ging vroeg ik me al af hoe mensen het toch voor elkaar krijgen om op de onderkant van de brug een kras te maken... Maar nu is het me duidelijk!

Je zag duidelijk een spoor onder de brug waar de mast ertegenaan had gezeten! En ik zei nog, nou lekker dan... dat zal wel wat duiten hebben gekost!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 11:09 #143110

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Soms ken het echt hélemáál niet..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 12:14 #143119

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Gaat het??

Moeilijk te zien vanaf je eigen dek:



Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 12:42 #143132

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Ben ik met je eens hoor: op zicht valt echt niet te beoordelen of het gaat passen. Tenzij de brug ongeveer op ooghoogte zit natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 12:46 #143135

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
indd, op zicht kan je het gevoel hebben dat het centimeters scheelt terwijl het''in het echt' decimeters is!

Op hetzelfde tochtje als die eerder genoemde waarop ik de krassen op de brug zag, maar dan op de terugweg gingen wij onder de haringvlietbrug door en op ons gemakje door. Na enige tijd zag ik een zeilboot paralel aan de brug varen op de motor...
Na enig aarzelen gingen ze zo langzaam als het kon onder de brug door en zag je heel veel zenuwachtige gezichtjes.... Eenmaal onder de brug door ging het gas er weer op en richting de volkerak.. Vanuit hun perpectief zal het wel geleken hebben dat het maar net zou passen!

Alleen vanuit ons perpectief zag je dus dat er nog zeker 2 meter tussen mast enbrug zat! Was best leuk (en leerzaam) om te zien!

groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 12:48 #143137

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou toch bijna een laserwaterpas op je masttop monteren. Rood stipje op de brug: nu even niet ;)

Wij hadden vroeger zo'n grote zwiepende glasfiber sprietantenne van een meter of 2 op de mast, daar hadden we al eens over zitten piekeren of we die niet met een extra val naar voren konden laten scharnieren, als voelspriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 14:23 #143173

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Ik lees nu net dit bericht Dennis.
Ik doe het je niet na moet ik bekennen.Petje af.
Heb ook net een bericht geplaatst in ergenissen ivm een jetski aan de haringvlietbrug..
Moest het bij jou geweest zijn,had je gegarandeert brokken.Maar de Jetskier waarschijnlijk ook achteraf :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 15:08 #143187

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5991
In het kader van dit topic een leuke anecdote...

Tijdens mijn eerste 'Nacht van Spakenburg' zag ik dat bij het passeren van de Stichtste- en Hollandse brug de botters, die uiteraard ook meevaren, met een lijntje en een blokje en eenscharniertje het bovenste eind van de masttop horizontaal neerlaten. En die masttop na het passeren van de bruggen weer rechtop zetten. Het gaat hier om het topje boven het zeil, dus er wordt geen zeil neergelaten.

Het verhaal gaat dat tijdens de aanleg van de polder en de bouw van de bruggen was besloten die bruggen op ca. 12,7 m doorvaarhoogte (zomerpeil) te bouwen. En dat was net niet genoeg voor de Spakenburger- en wellicht wat Huizer Botters. Die schippers kwamen natuurlijk in opstand en het compromis dat was dat de schippers van de botters werden gecompenseerd voor het aanbrengen van zo'n 'top-strijk installatie'.

Mooi toch?

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 15:10 #143188

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6360
lena schrijft:
Ben wat verbaasd dat hier zoveel mensen zeggen het niet gedaan zouden hebben, ik zag het net als Delphi32: het is gewoon een sommetje.
Zie je een snelvarende motorboot van een metertje of twaalf over het hoofd, die zo'n leuke kuil trekt, dan is het ineens niet meer zo'n simpel sommetje. De calculatie dat het je hooguit een marifoonantenne kost gaat dan ineens niet op: je boot krijgt een flinke zwieper vrijwel recht naar boven, en de complete kracht van de klap van de mast tegen het brugdek wordt regelrecht aan de mastfundatie doorgegeven. Bij een doorgestoken mast is dat je kielbalk....
Er zijn daadwerkelijk schepen op die manier gekraakt en ter plekke gezonken, dus bedenk heel goed tevoren welk risico je wilt nemen!
Natuurlijk, het kan, en ik ken ook iemand die het met 30 centimeter speling op vlak water nog bij de ketelbrug deed. Is ook jaren goed gegaan, zo lang als hij in Ketelhaven lag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl