Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het ken nét...

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 15:13 #143189

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Yep, en het verhaal gaat ook, dat die hoogte voornamelijk bepaald is door de info die Gait Kroes uit Kampen heeft gegeven, welke doorvaarthoogte noodzakelijk was.
Om een of andere reden kunnen vrijwel alle Kroes-jachten dan ook onder de Ketelbrug doorzeilen... Kroes onderhield geen botters ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 15:20 #143191

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
Apae schrijft:
Yep, en het verhaal gaat ook, dat die hoogte voornamelijk bepaald is door de info die Gait Kroes uit Kampen heeft gegeven, welke doorvaarthoogte noodzakelijk was.
Om een of andere reden kunnen vrijwel alle Kroes-jachten dan ook onder de Ketelbrug doorzeilen... Kroes onderhield geen botters ;)

Da's dan maar goed ook, want de Ketelbrug kan open, nou ja, soms dan... en de Stichtste en Holandse niet, daarom waren die Botterschippers er nou juist zo op gebrand. ;)

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 17 aug 2010 21:53 #143276

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Apae schrijft:
Zie je een snelvarende motorboot van een metertje of twaalf over het hoofd, die zo'n leuke kuil trekt, dan is het ineens niet meer zo'n simpel sommetje....
Als je 'op het randje' onder een brug door wilt varen, dan moet je geen motorboten over het hoofd zien. Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Ik denk dat ik nog een redelijke schets kan maken van de positie van alle boten in de buurt... de brug draaide niet dus het was er stervensdruk, reken maar dat ik gecontroleerd heb op rare scheeps- en waterbewegingen aan mijn zijde van de brug en aan de jetski-zijde.

Je blikveld hoeft trouwens niet eens zo belachelijk groot te zijn: je bent in zo'n 10 seconden voorbij het gevaar. Als jij verrast wordt door een vrachtschip in die 10 seconden heb je een veel groter probleem dan een laag bruggetje.

Apae schrijft:
Er zijn daadwerkelijk schepen op die manier gekraakt....en ik ken ook iemand die het met 30 centimeter speling op vlak water nog bij de ketelbrug deed. Is ook jaren goed gegaan, zo lang als hij in Ketelhaven lag.
Right... het tweede deel van dit citaat ontkracht het eerste deel geloof ik :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 aug 2010 08:45 #143334

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij een vrachtschip varen in z'n golfdal aan lij om onder de brug door te komen als er geen andere mogelijkheid is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 aug 2010 09:08 #143342

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Hard varen zodat je schip 'dompt' (tussen de boeg en hekgolf varen zodat de boot lager komt te liggen)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 aug 2010 09:22 #143346

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zie het, jullie houden wel van een gokje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 aug 2010 11:48 #143371

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
De meeste bruggen die hoog genoeg zijn om met staande mast onderdoor te willen, zijn bij mij toch bruggen in vierbaanswegen. Die dingen zijn best breed, en ben ik met een snelheid van een knop of vier, vijf echt niet in tien seconden onderdoor... dat is namelijk gelijk aan 2-2,6 meter/seconde, en die bruggen zijn heus breder.
Een minuutje moet je dus minimaal vooruit kijken, inclusief de gevaren die achter de meestal forse brugpijlers verborgen kunnen zitten.

@Delphi: de kotten in kwestie is, zonder gekraakte kiel, enkele jaren geleden verkocht en uit Ketelhaven verdwenen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 29 aug 2010 19:28 #145625

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Laatst bewerkt: 29 aug 2010 19:38 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 29 aug 2010 19:34 #145628

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
lekker handig (not). Ik kan me de schrik goed voorstellen ...
Blijft toch lastig ... dieptes, doorvaarthoogten. Je moet ook overal aan denken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 29 aug 2010 19:48 #145633

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jaren geleden ook eens meegemaakt bij de Ketelmeerbrug.
Wij kwamen met onze Draak aanvaren, er draaide net een groter polyester jacht om en ik hoorde de schipper tegen z'n bemanning zeggen: Ik ga hem hoog aanhalen en op één oor kunnen we er makkelijk onderdoor.
Nou, dat vonden we een spannende operatie.
Toen hij zijn rondje gedraaid had, kwam hij scherp aanvaren, echter onder brug was de woei kennelijk anders en richtte het schip zich op...en zaten ze vast tussen de kruisbalken van het brugdeel. :headbang: :bonk:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 29 aug 2010 22:02 #145669

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is dan ook wel verschrikkelijk dom. Als je ook maar 1x onder een brug doorgevaren bent met oog voor de wind (en als zeiler let je daar toch bijna automatisch op), dan weet je dat die wind alle kanten op kan wapperen.

Ik als TS wil dus graag bij deze in de notulen opgenomen zien dat ondergetekende deze optie nooit overwogen heeft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 29 aug 2010 22:24 #145672

  • deffufa
  • deffufa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
30 jaar gelden wedstrijden gevaren op het ijselmeer met een pion, komende vanuit Zc37 in kampen door het beweegbare gedeelte van de ketelbrug naar het ijsselmeer, te laat terug om dat nogmaals te kunnen doen.

Op de volgende manier dan maar! de wind kwam van achter grootzeil stukje laten zakken 2 man in de ontstane zak gaan liggen en de giek naar bak cq stuurboord zoveel dat de achterkant net het water raakt motor aan, en gaan met die banaan.


Hoogte mast ca 12 meter :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 30 aug 2010 04:49 #145680

  • jieter
  • jieter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Las net dit berichtje op de site van de KNRM:

Zeiljacht zeilt mast van het dek
Neeltje Jans, 29 augustus 2010

Zondagmiddag even voor half vier werd de bemanning van het reddingstation Neeltje Jans opgeroepen voor hulpverlening aan een zeiljacht welke een aanvaring had gehad met de Zeelandbrug en zijn mast had verspeeld.

Het bleek te gaan om het ruim 11 meter lange kajuitzeiljacht 'Anemoon' uit Yerseke, welke met 10 personen aan boord, waarvan 4 volwassenen, op de Oosterschelde aan het zeilen was en onder het vaste deel van de Zeelandbrug bij Colijnsplaat door wilde varen richting Yerseke.

Een misrekening wat de hoogte van de mast aanging, was de oorzaak dat hij de Zeelandbrug raakte en de mast en het zeil overboord gingen. Wonderbaarlijk genoeg was de mast totaal afgebroken en bleef het zeil en de verstaging aan de boot vast zitten.

De bergingsboot 'Mistral' en de KNRM reddingboten 'Harder' en 'Koopmansdank' meldden zich voor de hulpverlening.

Aangezien stroming en wind richting oost ging, was het de beste oplossing het geheel naar de oosterlijk gelegen haven van Kats te brengen. Op de Oosterschelde was er te ruime wind en te sterke stroming.

Het jacht is aldaar in de haven door de bemanning van de 'Mistral' en de 'Harder' binnen gebracht en ontdaan van de resten van het zeil en de verstaging, de 'Koopmansadank' keerde al eerder terug naar het station.

De mast was in zijn geheel onderwater verdwenen bij de Zeelandbrug en niet terug gevonden.

Er hadden zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan, zij het dat de schrik wel groot was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 30 aug 2010 11:35 #145726

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ja, daar had ik enkele posts hierboven al de link naartoe gepost ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 sept 2010 15:07 #149458

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
It kin net.
Waar?Brug bij Wartena
Wat? Een 16m2 pal voor de wind( 5 bft) die netjes piekeval laat zakken om onder de brug door te kunnen. Dat kan bij bruggen van 7,00 mtr.
De brug bij Wartena is ong.5mtr.
De 16 m2 stijgerde tot de kiel uit het water en zakte braaf weer terug met de mast er nog op.
Hulde voor de voorstag
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 sept 2010 17:09 #149470

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En jij had weer spijt dat je geen videocamera bij de hand had.. Knappe voorstag inderdaad, net als de mastvoet en consorten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 16 sept 2010 21:37 #149558

Ik geloof dat ik - samen met mijn broer - die "Anemoon" nog gezien heb. Alleszins was ik twee zaterdagen terug op't water vlak aan de Zandkreekdam en zag ik een boot met afgebroken mast en begeleiding richting Kortgene varen...
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 sept 2010 10:05 #149763

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
beewee schrijft:
En jij had weer spijt dat je geen videocamera bij de hand had.. Knappe voorstag inderdaad, net als de mastvoet en consorten.
Die bestonden nog niet toen het gebeurde. Zo'n ouwe ...
ben ik
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 nov 2010 21:19 #161360

  • eilard
  • eilard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Wij liggen met ons schip, een Maurice Griffiths Vulcan, kits in Langweer. De mast is 11.78 boven de waterlijn, ik heb dat 's winters precies opgemeten. Vlakbij onze thuishaven ligt de vaste brug over de Noorder Oude weg, hoogte 11,50 volgens het bord op de brug.

De eerste keer heb ik ons schip vlak voor de brug afgemeerd en ben langs het talud omhoog geklommen zodat ik vlak onder de brug doorkeek. Daar zag ik dat ik nog een klein beetje, zo'n 20 cm speling had. Dus wij onder de brug door. Ik heb wel even goed gekeken of de waterstand afweek.

Inmiddels varen we al weer voor het derde jaar met ons schip en regelmatig gaan we onder deze brug door. Wel even opletten op de waterstand en enthousiaste motorbootvaarders steeds. Het blijft spannend maar het lukt.

Les: de aanduiding van de brughoogte is voor de zekerheid een halve meter te laag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 20 nov 2010 20:16 #161657

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
douwe schrijft:
beewee schrijft:
Knappe voorstag inderdaad, net als de mastvoet en consorten.
Die bestonden nog niet toen het gebeurde. Zo'n ouwe ...
ben ik
Da's wel heel oud, als je van voor de mastkoker en het voorstag bent ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 20 nov 2010 22:35 #161669

  • Ivo
  • Ivo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Deze zomer over de IJssel gevaren, de heen weg ging perfect.
Maar had het nou net heel veel geregend tijdens ons verblijf op het IJsselmeer :blink:
We konden een brug niet meer onderdoor, dus daar zit je dan, vast op de IJssel!
Nou, niet dus, gewoon met z'n 2e buitenboord hangen en hopen, volgens mij raakte de windmeter de brug nog even :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 21 nov 2010 21:02 #161782

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
vanochtend nog een....

Wij schutten om 09:00 plus een paar minuten het starkenborgh kanaal op en tuffen lekker richting lemmer. Komen we de Gerrit Krol bruggen tegen. Op de kaart staat h24, dus ik in de kuip (voor mijn gevoel sta ik dan net op de waterlijn) kijken of de mast boven mijn hoofd uit komt.. Ja, net dus. Ok ik op de kuipbank (zo'n 30-40 cm hoger) ja, nu kom ik boven de mast uit! En ja, volgens mij kan ik de onderkant van de liggers van de brug zien, dus passen we!
Ik stationair in zijn vooruit, kijk schat, dat gaat goed zo... Komen we onder de brug, joh da's toch wel krap he schat... Nee joh, geen zorgen zeg ik, het past echt!
Nou, uiteindelijk had ik gelijk, maar meer dan 5 cm hadden we echt niet over :-$

Groeten,
Globe_Trotti / Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 22 nov 2010 08:58 #161830

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Mijn record is 1,5 cm speling, met liggende mast uiteraard, bij de bruggen in Emmeloord.
Hoewel ik keurig licht zag tussen de bovenrand van de preekstoel (het hoogste punt) en de brugliggers, heben we 'm toch maar op de hand er onderdoor getrokken.
Bij de tweede brug van "dezelfde" hoogte bleek, dat het bruglicht daar iets verder uitstak, en dat heeft net een hoekje van de radarreflector geschampt. Kwestie van "net wel" en "net niet" ineen dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 22 nov 2010 10:16 #161847

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wij zijn met onze motorgrundel met steunzeil wel eens klem komen te zitten in Amsterdam. Die route deden we vaker, maar nu had het steunzeil nieuwe, iets dikkere kloten. Ja, en met gestreken mast vormen die precies het hoogste punt... Die boot woog 7 ton dus een beetje extra gewicht doet niet zo gek veel. Naast de brug was een typisch Amsterdams terrasje, en toen één van de terrasbezoekers 'het licht zag' hadden we in ene paar minuten het halve terras aan boord, dat werkte wel. Als dank hebben we de mensen getrakteerd op een tochtje over de Amstel en toen weer bij de brug afgezet.

Ik ken trouwens het verhaal van een campereigenaar die bij Almelo altijd precies onder een tunneltje door paste. Daar ging hij op een gegeven moment bijna vol gas onder door, tot grote ontzetting van de bijrijders. Dat ging jarenlang goed, totdat hij een setje banden met iets stuggere/hogere wangen had laten monteren. Naar verluidt lag het dak als een sardineblikje open. Zal wel een broodje aap verhaal zijn, maar evengoed heel herkenbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 22 nov 2010 10:39 #161852

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Begin jaren zeventig voer ik nog met mijn ouders mee op hun omgebouwde vrachtscheepje van 2,45 m hoog.
Op een stormachtige dag wilden we naar Koudum, vanaf de Fluessen en het Zwarte Woude. We konden net onder de Zijlbrug door. De visser die daar bezig was vroeg of we de hele vakantie in Koudum wilden doorbrengen. Op onze verbaasde reactie zei hij dat de wind 's avonds ging liggen en dat het water dan terug zou komen.

Kortom het kon nét, hoewel het net wel kon. :S
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl