Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het ken nét...

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:33 #183590

Zorg dat de zakken niet lek zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:36 #183591

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
mjanssen schreef :
Wij gaan eind deze maand met 14m doorvaart hoogte ook proberen onder de Hollandse brug door te komen (12,6m). Daarvoor moet de boot tenminste een helling van 26 graden hebben. Veiligheidshalve gaan we voor de 35graden. Dan is er 1,4m speling over.

We hangen 2 bigbags met een capaciteit van max. 2000kg water aan de mast, en dan gassen maar. Zie ook onderstaande link:

Tips zijn welkom!

Een tijdje terug was hier ook iemand die had geprobeerd onder de hollandse brug door te varen (Link)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:36 #183592

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7978
Ja ik heb een tip: zorg dat je gaat als het IJselmeer nog op winterpeil is, dat scheelt alweer 20cm ;) Vroeger was dat 20 maart, weet niet of dat nog zo is. Opschieten dus :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:40 #183594

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@mjanssen: waarom al die moeite, en met name het risico op schade, als je ook via de Ketelbrug kunt?

De spoorbrug naast de Hollandse brug is volgens mij nog 10 cm lager, 12,50 m. Met een beetje geluk heb je nog 20 cm extra door het winterpeil (maar met flinke noordenwind dus echt niet!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:46 #183596

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Dat truckje met die balast in de mast is ook door de VOR boten gedaan. Ik kan zo snel niet meer terugvinden waar, maar ik weet het zeker!

Gevonden:

http://volvooceanrace.com/gallery/photos/2005-06/22#66


En indd, wel opletten dat de big-bags wel waterdicht zijn...

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 14:52 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:47 #183597

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
We hebben een plekje kunnen bemachtigen op het gooimeer. lekker goedkoop, en dichtbij huis. Die boot zal dus wel een keer of 3 per jaar de brug onderdoor gaan. Dus winterpeil is niet aan de orde. We hopen een handzaam systeem (ballast in e vorm van water) zodat het niet al te veel werk is. De moeite weegt wel op tegen de flinke besparing van haven geld vinden we.

overigens gaan we alles uitvoerig testen komend weekend. Bij twijfel gaat de mast er gewoon af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:48 #183599

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heb je uitgerekend hoeveel water je nodig hebt voor die helling?
zo'n bigbag is ongeveer 1m3 groot, maar je krijgt er geen m3 water in, want als hij aan de hengels hangt trekken die naar elkaar toe.
Met zand of stenen erin is dat niet zo'n probleem, maar water loopt dan lekker over de rand......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:50 #183600

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
trotti schreef :
Dat truckje met die balast in de mast is ook door de VOR boten gedaan. Ik kan zo snel niet meer terugvinden waar, maar ik weet het zeker!

En indd, wel opletten dat de big-bags wel waterdicht zijn...

Groeten,
Johnnie

Dat klopt inderdaad.

Big bags zijn de enige betaalbare zakken die dat gewicht kunnen dragen. We hebben natuurlijk wel de wat duurdere uitvoering, geschikt voor gevaarlijke stoffen, en voor meermalig gebruik. Als we ze 6 keer kunnen gebruiken komt dat neer op een setje per jaar... Die profesionele zakken die ook op de youtube filmpje te zien zijn kosten 2800 euro per stuk!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:51 #183601

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Capolavoro schreef :
heb je uitgerekend hoeveel water je nodig hebt voor die helling?
zo'n bigbag is ongeveer 1m3 groot, maar je krijgt er geen m3 water in, want als hij aan de hengels hangt trekken die naar elkaar toe.
Met zand of stenen erin is dat niet zo'n probleem, maar water loopt dan lekker over de rand......

groet
t

grofweg hebben we 1500 kilo nodig. Maar zelfs dat is al veel. Dus moet allemaal gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 14:54 #183602

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
1m3 is dus 1000 liter en dus 1000 kg... Reken dat je de big bag 67-75% kunt vullen en je hebt dus maar 670 - 750 kg beschikbaar....

Succes met testen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 20:58 #183707

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
mjanssen schreef :
Wij gaan eind deze maand met 14m doorvaart hoogte ook proberen onder de Hollandse brug door te komen (12,6m). Daarvoor moet de boot tenminste een helling van 26 graden hebben. Veiligheidshalve gaan we voor de 35graden. Dan is er 1,4m speling over.

Spannend, hoe heb je dit uitgerekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 21:25 #183714

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Wiskunde B gehad op school?

Men neme een puts, gooie er wat sinusjes en cosinusjes in, goed roeren, klaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 17 mrt 2011 21:30 #183715

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ik zou op zoek gaan naar de cosinusregel.
De mast is de schuinezijde en de beoogde doorvaarhoogte is de aanliggende zijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 06:57 #183722

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Overigens is een helling van 35° best wel heel veel...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 07:02 #183723

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ja het is net geen water op de boorden... Voordeel hiervan is dat als de boot door golfslag een beetje opricht, de ballast zakken met water niet meteen naar binnen slingeren en we dus klem komen te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 07:08 #183725

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
henkvd schreef :
ik zou op zoek gaan naar de cosinusregel.
De mast is de schuinezijde en de beoogde doorvaarhoogte is de aanliggende zijde.

of de sinusregel
Dan is de mast de schuine zijde, en de doorvaarthoogte de overstaande zijde... ;)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 07:55 #183736

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
web schreef :
Wiskunde B gehad op school?

Men neme een puts, gooie er wat sinusjes en cosinusjes in, goed roeren, klaar!

Nee, daarom ben ik ook jurist geworden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:14 #183746

Ik ben weliswaar geen kei in wiskunde maar ik weet wel dat in dit geval de benodigde oe gelijk is aan:

ARCCOS brughoogte/masthoogte = graden

Deze functie staat zelfs op de gedkoopste rekenmachientjes en heet daar meestal cos-1 ofwel de invers van e cosinus.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:17 #183748

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Misschien is het ook handig even door te rekenen wat voor kracht er op je verstaging komt te staan. Dit kon ook wel eens aanzienlijk zijn.

EDIT: bij 1500kg en 35 graden grofweg 860/(Sin a), waarbij a de hoek tussen mast en topverstaging is en de kracht is uitgedrukt in kg.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 08:27 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:20 #183749

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Pjetrow schreef :
web schreef :
Wiskunde B gehad op school?

Nee, daarom ben ik ook jurist geworden!

is dat een goeie reden om jurist te worden?
maw, heeft Moscowiets (hoe schrijf je dat eigenlijk, als je niet-crimineel bent) het ook daarom gedaan?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:24 #183751

trotti schreef :
henkvd schreef :
ik zou op zoek gaan naar de cosinusregel.
De mast is de schuinezijde en de beoogde doorvaarhoogte is de aanliggende zijde.

of de sinusregel
Dan is de mast de schuine zijde, en de doorvaarthoogte de overstaande zijde... ;)

Groeten,
Johnnie

Ik vraag me af wat je met de sinus wilt.
De mast is altijd de schuine zijde en de brughogte de aanliggende zijde. de Hellinghoek is de hoek tussen deze twee.
Als je de sinus van de hellingshoek wilt weten heb je de overstaande zijde nodig en die zou je dan eerst moeten uitrekenen met de stelling van Pythagoras (weet je nog wel?).
Dus waarom zou je dat willen doen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Het ken nét... 18 mrt 2011 08:25 #183752

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Intruder schreef :
Met maar 10 cm speling onder een brug doorvaren lijkt mij nogal gewaagd.
Vaak heb je onder een brug wervelingen van de wind.
Eén klotsgolf van opzij en je zit wellicht met flink schade.

Tja het was meer het plan voor een windstille dag, een beetje pielen, als ik me toch verveel. Geen gekke dingen.
Heb net met dank aan YELLOW BOAT uitgerekend dat ik, wil ik een speling van 60 centimeter aanhouden ik onder bijna 30 graden helling moet varen. Dat ga ik dus niet doen, de dikke zoen, picknickmand en het kacheltje komen in beeld! (valt allemaal wel mee hoor, mijn vriendin vindt zeilen best leuk)
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 08:26 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:26 #183754

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Capolavoro schreef :
Pjetrow schreef :
web schreef :
Wiskunde B gehad op school?

Nee, daarom ben ik ook jurist geworden!

is dat een goeie reden om jurist te worden?
maw, heeft Moscowiets (hoe schrijf je dat eigenlijk, als je niet-crimineel bent) het ook daarom gedaan?

groet
t

Nee, maar het is een standaard juristengrapje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:28 #183757

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7978
Uitrekenen hoeveel raden je moet hellen is niet zo moeilijk. Maar hoe weet je dat je daar 1500 kilo voor nodig hebt? weet je het oprichtend moment van je boot? Op zich kan je het ook gewoon uitproberen.

En plaatselijke belasting ben ik ook wel benieuwd naar. Nu krijg een mast met vol zeil ook wel op z'n donder maar niet lokaal en misschien wel in heel andere richtingen. Op zich moet de verstaging wel lukken, die is gedmensioneerd op het oprichtend moment, de kracht die jij nu net gaat tegen werken.

Ik zou voor een mast strijk instalatie gaan :)
Of een kantelkiel en die even aan de 'verkeerde' kant zetten :P
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 08:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het ken nét... 18 mrt 2011 08:32 #183759

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Ik vraag me af wat je met de sinus wilt.
De mast is altijd de schuine zijde en de brughogte de aanliggende zijde. de Hellinghoek is de hoek tussen deze twee.

de hellingshoek is tussen mast en water, dus de brughoogte is de overstaande zijde van die hoek... maak hem nou niet in de war, hij doet al zo gevaarlijk. ;-)
Ohnee, je hebt toch gelijk ;-) (was n beetje dom) (kan de beste gebeuren) (dat zie je maar weer) ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 18 mrt 2011 08:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl