The Day After
Mag ik allereerst de gelegenheid om mijn bewondering voor de hierbij door mij tot Zeeeheld gepromote neef Jelte V. uit te spreken?
Deze 27-jarige 16m2 zeilinstructeur, School-at-Sea Tall Ship matroos en aanklooier op de “bijzondere” Hylper Jol van zijn vader heeft deze titel verdiend door gisteren drie uur lang met harde wind, de bijdewindse koers te handhaven. Met killende voorlijken liep ons kimkielertje toch nog steeds/bijna uit het roer en liep vier knopen over een hobbelige zee. Aan boord van de Raccoon betekent dat dat het helmhout opgetild en over de kuipbank naar loef geduwd moet worden, en dat is geen comfortabele houding. Na 30 uur op zee, met in vlagen 28 knopen wind die giert en jankt om het schip, indrukwekkende golfopbouw met elke tien minuten een “freak wave” (nou ja, een onverwachte roller uit een rare hoek/twee kort op elkaar) en een emmer zout water in de nek. Na twee van de drie uur was het mijn beurt, ik had ah begin van zijn wacht weer moeten reven (2e rif grootzeil) en eerder ah begin van mijn wacht om 14:00 eerste rif en toen besloten om ook de genua alvast te wisselen. Ik was heel moe en dan weet ik dat ik in de haven ook weer energie nodig heb om af te tuigen en ik was echt dankbaar dat hij bereid en vooral ook in staat was dat laatste uurtje wacht over te nemen terwijl ik relatief comfortabel vanuit de kajuit navigator en radio operator etc (weer 4G dus oa weerbericht updaten en (oa hier!) kort melden dat alles goed ging etc) kon zijn en nog wat kon rusten. Bedankt en Respect daarvoor, man!
Inmiddels wel een beetje kunnen nadenken en dan vind ik, natuurlijk achteraf, dat ik beter niet had kunnen uitvaren. Verwaaid is verwaaid, accepteer het. Bij twijfel niet uitvaren, het zou de (onder)titel van elk instructieboek over (zee)zeilen moeten zijn.
Om de bemanning heb ik mij geen hele grote zorgen gemaakt, wel over het schip, en ook over de voorstelling met de kids in dit soort omstandigheden uit te varen.
Een kort verslag.
Zaterdagochtend palaver. NO wind, 4 wegvallend naar twee en zondagmiddag rond 17:00 krimpend naar N kracht vijf met vlagen <25 knopen.
(Onderweg nog geappt gekregen door Calidris via Westerly Club)
We wisten dat we er lang over zouden doen, bv 36 uur. Vertrek 11:00 dus dan wordt aankomst 23:00 en krijg je dat over je heen.
18 is dan te doen en vlagen tot 25 kan dan net. En we gaan motorzeilend de snelheid boven de 3.5 handhaven, dan zouden we binnen 30 uur aan moeten komen: voor 17:00.
Het (SSR palaver) plan was naar het Noorden hoogte winnen en dan wat ruimer naar IJmuiden.
Dat was de theorie.
Tegen de stroom zag ik bij vertrek al niet zitten. We konden Noord niet bezeilen. Oost met het tij tegen het lijboord ging beter en de goede richting in, zelfs wat Noordelijker dan Oost. En ik had Scheveningen al bedacht als alternatief.
Motorzeilen ging prima. Alleen lag daar “plots” East-Anglia in de weg dus toch een paar uur met stroom mee weliswaar 330 gevaren.
Om 20:00 ‘s-avonds gingen we overstag weer naar het Oosten, na negen uur een lachwekkende 12 mijl onder Lowestoft. Dit was een mooi moment geweest om om te keren. Achteraf. Net als vooraf ook een vorm van theorie.
Maar toen gingen de mijlen wel eindelijk de goede richting in en schoot het best op. Tot 12:00 geen bijzonderheden, in zestien uur zestig mijl verder, dus weer volgens plan.
Zoals te zien, voeren wij toen vlak bij de P11-B waarvan de waarnemingen hier eerder gedeeld.
Om 13:00 gereefd en meteen (uit voorzorg) de genua eraf. Om vier uur nog dieper gereefd want liep nog steeds uit het roer. En toen even later ze weer uit haar roer liep wist ik dat het meer dan 25 knp waaide (vlaag) en dat de volgende optie wordt op de fok naar Hoek van Holland.
Ik stuurde de boot met grote moeite op 90 kompaskoers over het eerste TSS en die nobele intentie heb ik met geen schip in de buurt voor de tweede crossing maar gelaten ik zal ergens richting 120 gepoint hebben, net onder de punt vh windmolenpark. Daar nam Jelte het roer over.
“Het ken net an”, zei neef de Zeeheld toen hij met 8.1 knoop over de 10 meter lijn golfafwaarts weer eens met de punt de wind in werd gedraaid.
(track per ongeluk herstart maar dit geeft beeld)
Een klein uur uur later zaten we, afgemeerd op kabellengte van de Gypsy Moth IV, ah biertje/colaatje te wachten op een superlekkere Turkse maaltijd in de haven.
The Lesson Learned
Weather windows zijn smal met de Raccoon, wil het pleziervaart blijven. Het zet je aan het denken over haar geschiktheid in huidige vorm als zeezeilscheepje, dat is leerzaam en motiverend om daar wat aan te doen.
Onder windkracht 3 is de actieradius beperkt, duren tochten lang en dan zeil je steeds onzekerder worden weersverwachtingen in.
Tot 4 Bft scherp is leuk, 5 Bft ruim is ook leuk (en bij 2Bft is er de spi).
5 scherp is net te doen, niet heel scherp. 6 van achteren is ook te doen.
Zes van voor en zeven van achter ben je te ver gegaan.
Zeven van voren (gisteren net niet) is vragen om dat er iets kapot gaat.
Hier liggen de grenzen van mijn huidige schip.
En met kids is dat dus 4 scherp/5 ruim. Max. Dus verwachting drie of vier en dan is het “OK” als het tegenvalt.
Half/downwind kan veel, goed gebruik van stroom (water én elektra) maken en niet te scherp moeten, dat bepaalt de vraag of iets bezeild is.
Dat is het belangrijkste dat ik gisteren geleerd heb.
Wat goed ging was het tijdig reven, wat slecht ging was het geklooi met weinig wind voor Lowestoft, en toen hadden we eigenlijk beter om kunnen draaien…
Met een aggregaat vergroot ik de (nood)actieradius bij licht weer en kan ook “volgas” uren doorvaren als het windstil/kalm is. Dus dat wordt denk ik toch mijn volgende aankoop/inbouw.
En ik heb gisteren heel goed “gevoeld” welke “losse eindjes” ik mentaal had verdrongen die eigenlijk nog als open todo puntjes op het lijstje stonden. Mijn grootste zorgen waren een aantal, mogelijk, niet goed gezekerde zaken (jerry cans, hondenkooiluiken, reserve anker in ankerkist vooronder bv). Ik ga die zo eens controleren of er geschoven is, al denk ik van niet, maar dat is dan geluk boven wijsheid. En toch mijn mast. Volgende winter wil ik toch echt mijn mastbeslag verbeteren. Ook al is het vijftig jaar oud ik vertrouw die popnagels niet helemaal en vooral de stagen zijn gewoon aan vervanging toe, ik weet het (uitgerekt? Knikjes? Roest op enkele spanners? Scheve zaling??)
Het was een leerzame en enerverende tocht. En dan was dit nog maar de terugreis! Het verslag van de heenreis vul ik later nog wel eens aan.
Bedankt voor het, naar ik hoop met plezier, lezen allemaal! Ik maak schoon schip in Scheveningen en wij bereiden ons voor op de nieuwe avonturen, met de onlangs geëlektrificeerde en met spinaker heruitgeruste 1968 Westerly Nomad Raccoon, op de zee en hopelijk straks ook weer haar droogvallende getijdewateren, want modderkrabben op onmogelijke plekken is misschien meer haar stijl dan lange oversteken - het noodzakelijk kwaad om die plekken te bereiken!