De nieuwe genua
Na enige tientallen malen de UPS.com/track pagina ververst te hebben, kwam daar woensdagmiddag de update, dat ik in Huizen een pakket kon ophalen, uit Wroxham, de vestigingsplaats van Jeckells, "the sailmakers", die vijftig jaar geleden zeilen voor mijn Nomad maakten, drie jaar geleden mijn nieuwe grootzeil leverden en bij wie ik, een week of vier geleden, een aanbetaling had gedaan voor een nieuwe, bindreefbare, genua.
Daarna meteen door naar Almere Muiderzand, spullen uit de auto en aan boord en de boot klaar maken voor het eerste echte zeiltochtje - Hemelvaarttocht met de Westerly Club! Maandag was de boot te water gelaten en dinsdagavond met stevige wind op de oude werkfok was ik al van Naarden naar Muiderzand gekruist.
Kids opgehaald en samen de genua aangeslagen. "Laat ik foto's maken van hoe ze is opgerold," dacht deze schipper nog, want er is niemand die dat zo goed kan als de maker van het zeil in kwestie.
Bovendien krijgt u zo de geheel moderne "unboxing experience" waar u als trouwe volger van de avonturen van Westerly Nomad Raccoon en haar bemanning natuurlijk recht op heeft!
Het viel meteen al op, dat het een stevige dikke genua is, die zich nog moeilijk laat bergen. Wat vooral ook een kwestie van wennen en "de manier vinden" blijkt want na een paar keer ging het al makkelijker. De eerste keer kwamen we in het donker om 2:30 in Blocq aan, en heb ik het in de windstilte maar op het dek laten liggen en de dag erna bij daglicht voor het eerst, met hulp, geborgen.
Op donderdag naar de opening van het weekend bij de Bataviawerf, motorzeilend, en jaja, dat past en staat mooi, deck sweeping, zeker, mooi strak op de voorstag ook! Maar vrijdag kwam de echte test. We hadden, om verzekeringstechnische redenen, een niet-wedstrijd met de club, van Lelystad naar IJsseloog, halve wind en voor de wind. Met name door het uitbomen van de genua werd de Racoon, voor het eerst sinds in mijn bezit, morele winnaar van een niet-wedstrijd want op SW handicap berekende starttijd betekende dat wie het eerst finishte zou winnen, en na de niet-morele winnaar van de niet-wedstrijd (de voorzitter van de club tevens jurylid, wedstrijdleiding en startschip maar, eerlijk is eerlijk, een bootlengte eerder) gleed de Raccoon met minuten voorsprong op de nummer 3 (een zware ketch met wat een gloednieuw grootzeil maar een nog (zeer) oude genua
die net als de andere Westerlies echt meer wind nodig heeft) als tweede over de finishlijn bij het IJsseloog. Begrijpt u het nog?
Eindelijk lente als in voorzomer, aangekomen op deze prachtige door bomen omgeven ankerplaats in het Keteldiep gingen we gezamenlijk voor anker, zwemmen en roeien met een bijbootje, bij elkaar aan boord en natuurlijk een gezellige borrel, ook de chipsbakjes en andere heerlijke hapjes en drankjes gingen van hand tot hand en van schip naar schip. Het was allemaal zo gezellig en intensief dat we ons collectief verslapen hebben - niet meer aan gedacht eigenlijk - om wakker te blijven en het Noorderlicht te bekijken; deze schipper heeft in ieder geval heerlijk geslapen en dat begrijpt u dan vast weer wel, zo op zo'n kabbelend bootje in een rustige ankerplaats na een dag zon, wind en zeilen!
Ook zaterdag, IJsseloog-Enkhuizen, weer tweede geworden, de combinatie vaarboom, verse antifouling en nieuwe genua deed het goed. We finishten achter een zeer oud schip met ditto zeilen maar complimenten aan de kennis en kunde van haar schipper, veel hulde hoe door slim wind te zoeken uit de juiste richting in zijn polair diagram het veld - en de Raccoon - wist voor te blijven!
Maar zondag was voor de genua eigenlijk de echte test, in wat variabale wind rond de 12 knopen ging het op verschillende koersen in rechte lijn van Enkhuizen naar Blocq. Ja ze reageert anders op de nieuwe genua! Minder loefgierig (je kan nu zelfs op zeil/genua afvallen!), minder 'drag' aan het roer. Eigenwijzer, het luistert nog nauwer naar hoe de zeilen op elkaar zijn afgestemd hoe koersvast de Raccoon is en kleine veranderingen aan koers of tuig zijn onmiddellijk voelbaar in de snelheid van het schip.
Het zeilen op de Raccoon is nu nog meer door de windrichting bepaald, nauwkeurig pointen/richten over de golfjes en in vlaagjes, en hoe constanter je haar op haar 'aandrijvende windhoek' kan houden, hoe sneller je door het water schiet.
We zagen regelmatig vijf knopen op de teller, maar ook bij de anti-vlaagjes en met de mindere wind op vrijdag en zaterdag kon je zeker op de wat scherpere koersen het verschil merken.
We hebben het bindsel nog niet hoeven reven. Ik denk dat ik nog een handig beslag (zo'n gordiaans knoopding?) ga maken/halen om de fokkeschoot makkelijk van oog te kunnen wisselen, dan lijkt reven mij een makkie, in ieder geval honderd keer makkelijker dan deze nieuwe, stugge genua af te slaan, dat ging bij het oude doekie natuurlijk wel makkelijker.
Nou. Met deze zeiltechnische observaties van deze relatieve leek, sluit ik een werkelijk fantastisch eerste zeilweekend af. Ook wel een beetje met een kater, want zoals u in een ander draadje heeft kunnen lezen, is de mastvoet van de Raccoon waarschijnlijk met het stellen van het want verzakt. Dat wordt een - voor mij - relatief grote reparatie. Daarom ga ik met Pinksteren de boot terug varen naar Naarden en de mast - zucht - er maar weer af. Maar daarover update ik later vandaag of morgen in het draadje wat ik daarvoor speciaal heb aangemaakt, en waar het hele weekend adviezen (en - O zeilersforum - de eerste ophef-dingetjes haha) op binnenstroomden:
zeilersforum.nl/index.php/foru...p-de-raccoon-zakt-in
En bijlezen - daar ben ik door de drukte van de afgelopen maanden te weinig aan toegekomen - en mij eens verdiepen in de belevenissen en plannen van de overige forumleden en wat zich hier allemaal heeft afgespeeld.
Dus bedankt voor het lezen, maar weer, en op naar de volgende posts, het leven met de Raccoon blijft een groot avontuur en dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit wat er onderweg gebeurt, ik geloof dat ik dat echt wel zo ervaar.