koko schreef :
Maar eens een terugkoppeling doen van mijn ervaringen met coppercoating.
Ik heb er twee schepen mee gedaan. Beide met Mr Boat, de eerste in verhouding 1 kilo gemengde epoxy met 800 gr koper, de ander met 1kilo epoxy en 1 kilo koper.
(knip)
Al met al constateer ik dat de CC werkt, maar ben ik er niet zeker van of het spiegelgladde oppervlak niet een veel belangrijkere rol speelt in combinatie met 1200 mijl per jaar.
Zo lang je op zoet water blijft (en niet te lang op zout doorbrengt) zal het misschien wel lukken met de mengverhouding die je hebt gebruikt.
Echter als je 1 kg (aangemaakte) epoxy en 1 kg koperpoeder gaat omrekenen naar volumeprocenten dan kom je op ongeveer 12 % koperpoeder op 100 % epoxy.
De 'echte' Coppercoat werkt met andere volumeverhoudingen: 2 (hars) op 0,9 (koperpoeder). Dat is 45 % koper op 100 % epoxy.
Als die 1 kg hars op 1 kg koper de standaard is bij zelfgemaakte coppercoat, dan begrijp ik wel waarom niet iedereen zo tevreden is over de werking ervan.
Edit: zelfs met 2 kg koper op 1 kg hars zit je nog steeds maar op 24 % koper in volume.
En als je er aan gaat rekenen (2 kg koperpoeder kost € 72,50 bij Mr. Boat) kom je ook helemaal niet goedkoper uit in vergelijking met 'echte' Coppercoat, waarvoor ik 70 pond (€ 83,30) betaalde per liter-set, dus inclusief hars.
Conclusie: dat zelfmaken is valse zuinigheid.