Even weer een oud onderwerp afstoffen dat in sommige topics al uitvoerig is besproken maar dan nu in een eigen plekje met een praktijk testje. Oa in
dit topic is al uitvoerig besproken over het hoe en wat maar ik denk dat het handiger is om in een eigen topic over dit onderwerp verder te gaan.
Coppercoat?
Coppercoat (de echte, het is een merknaam) is een onderwaterverf met aangroeiwerende eigenschappen. Het bestaat uit een epoxy hars dat is aangevuld met een flinke hoeveelheid koperpoeder. Anders dan bij antifouling blijft het koper op het schip en zou zo voor een lange tijd aangroei weren. Coppercoat claimt zelf 10 jaar en sommige testen onderstrepen dat maar andere ervaringen zijn minder positief. Veel varen en koel water schijnen positief te werken. Naast de aangroeiwerende eigenschappen heeft het spul ook positieve eigenschappen mbt osmose preventie etc want het is immers nog steeds epoxy hars.
Klikt mooi, toch?
Zeker alleen is het behoorlijk aan de prijs. Een unit voor 4 vierkante meter kost in nederland zo'n 120 euro en dat zou voor mij betekenen dat ik 1000 euro mag neertellen voor een behandeling. In Engeland bestellen kan wat besparen.
Wat is het?
Een unit echte coppercoat bestaat 2,2 kg loper en 1 liter hars. Deze hars schijnt vrij dun te zijn dus ik schat dat deze ook ongeveer 1 kg weegt, iets minder nog dan de injecteerhars van de ijssel. Ook schijnt de hars op waterbasis te zijn(?) waarmee de hars is te verdunnen en gereedschap mee is schoon te maken. Hierdoor zou iki water beter doordringen tot de onderliggende lagen zodat ook het koper dat daar zit, aangesproken wordt.
Zelf maken?
Koperpoeder en epoxy hars zijn ook prima los te krijgen waardoor je je eigen coppercoat kunt maken. Verschillende leveranaciers adveteren online met dat hun poeder ook 10 jaar zou redden. Lijkt mij een gewone copy-paste van de echte coppercoat zonder echte testen. Wat opvalt is dat zij een stuk minder koper in hun 'coppercoat' stoppen: 0,8 tot 1,2 kg koper in 1 kg hars. Deze zelfgemaakte coat lijkt dus minder effectief te kunnen zijn. Meer hars zodat het koper meer is omsloten, er minder koper aan he toppervlak is en het geheel dus minder effectief is. Ook zal het geen water toelaten en is het volgens sommigen niks anders dan met koper ingekleurde epoxy.
Andermans ervaringen
Heel internet staat vol met zowel ervaringen van de echte coppercoat alsmede zelf gemaakte brouwsels. Die ervaringen zijn net het weer: van super tot helemaal niks voor beide 'soorten'. Interesante link is
hier. Zij hebben inmiddels aardig wat ervaring met zowel oude echte, nieuwe echte en eigengemaakt spul waarbij het eigengemaakt spul de nieuwe echte verslaat. Ook zij stoppen 2kg koper in 1L hars.
Eigen probeersel
Om enigsins vergelijkbare resultaten te krijgen lijkt mij dat je dus veel meer koper in moet zien te krijgen.
Daar heb ik de dunste hars voor genomen die ik heb: een lamineerhars met lage viscositeit (E110L hars van HP-textiles) en koperpoeder van West Systems, te krijgen bij polyservice. Daarmee haalde ik gemakkelijk de waarden van de echte coppercoat. 150gram poeder ging moeiteloos in 70 gram hars.
Wat je dan krijgt is een wat dikkere verf maar die nog prima is te rollen. Goed dekkend, geen zakkers, spetters of andere narigheid. Beetje vergelijkbaar met standaard antifouling. Als experiment nog even wat thinner toegevoegd maar dat gaf niet veel verschil. Het wordt mooi strak, gelijk aan de ondergrond in de bruin/rode chocladekleur die ook ongeveer gelijk is aan de echte coppercoat.
Wel is het meteen 1 mooie meer dekkende en dus dikkere laag dan echte coppercoat, die moet eerst een paar lagen hebben voordat het zo dekkend wordt.
Met die 220 gram eigen fabricaat deed ik ongeveer 1 vierkante meter met een royale laag. Ik denk dat het rendement nog wat omhoog kan. Met zo weining hars heb je wat meer relatieve verliezen door de verschillende meng bakjes en de verzadiging van de roller.
Met 2 kg poeder en 1 kg hars (de hoeveelheid die coppercoat 1 unit noemt) zou ik dus 14 vierkante meter 1 laag kunnen doen. Coppercoat doet met 1 unit 4 vierkante meter 4 a 5 lagen, totaal 15 a 20 vierkante meter dus. Dit geeft wel aan dat het spul inderdaad wat dunner is. Maar is dat erg? Het gaat immers om de koper en die is gelijk.
Blijft over dat de echte coppercoat water beter zou laten indringen zodat ook de ondergelegen lagen koper gebruikt zouden worden. Maar ik krijg met gelijke hoeveelheid hars wel evenveel koper op het schip dus daar zal een eventuele betere werking van de echte coppercoat niet aan liggen.
Bij de boot natuurlijk de camera vergeten dus maar een sample geverfd en mee naar huis genomen. Let niet op de bobbeltjes. Die zaten al op het stukje hout en heeft niets te doen met de koperverf. De koperverf wordt net zo strak of niet strak als de ondergrond.
Kosten
Zoals gezegd kost 1 unit coppercoat 120 euro.
Zelf gemaakt kost het goedje met evenveel hars en poeder 66 euro, bijna de helft. Er van uitgaand dat je met beide 'units' 4 vierkante meter doet (recept van coppercoat) is dat 30 euro en resp. 16,50 euro per vierkante meter.
aantal lagen?
Echte coppercoat moet je in vele dunne lagen aanbrengen. Eigen coppercoat is dus wat dikker waardoor je met minder lagen evenveel koper en hars op je boot krijgt. Gevoelsmatig zeg ik echter dat in ieder geval bij de neppe, alleen de buitenste lagen zin hebben. Verderop zitten ze toch opgesloten in de hars. Twee dikkere lagen lijkt mij wel genoeg. Hoe denken jullie hier over? Dan zou je nog behoorlijk wat goedkoper uit komen: 9 euro per vierkante meter.
Werking
Hoe denken de experts over de neppe coppercoat met evenveel hars en koper als de echte? En lijken enkele lagen dikke neppe coppercoat ook goed te werken? MAW: kan het zelf gemaakt goedje de echte aan, ondanks de veel lagere prijs? Hoe kritisch is het water-doorlaten verhaal van de echte? Zelf denk ik dat de echte misschien wel wat langer zal werken dan twee lagen eigen spul. Maar het is dan wel dik 3x zo duur. Redt de echte coppercoat de 10 jaar wel? En hoe lang zal het eigen spul het uithouden?
Waarom gooien de meeste epoxy-boeren veel minder koper in hun aanbevelingen?