Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de cilinders?????

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:11 #208644

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Proost schreef :
CeesS schreef: Als je een echte vakman zoekt om ernaar te kijken kan ik je deze aanraden.

Fer is geen vakman in ogen van sommigen :angry:. Dat is niet afhankelijk van wel of niet kunnen komen om te kijken.

Je moet mensen geen woorden in de mond leggen ! Hiermee is niets gezegd ten nadele van Fer. Maar Fer raadde zelf aan dat er nu iemand ter plaatse zou moeten kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:22 #208645

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zal vanavond eens foto's plaatsen. Heb hier op de boot niet de juiste spullen daarvoor. Merk van de boiler is onbekend. Het is denk ik al een wat ouder ding met oranje isolatie...Er zitten wel wat tap punten op zo te zien, Maar ik kan er moeilijk bij.

De verstuiver is eruit. De nozzel zat vast door vuil, dat is verholpen. De veer die er inzit rammelt. Dus die moet met plaatjes afgesteld worden. Degene die dat doet is even zijn verstuiver tester halen.

Maar hoe kan het dat die veer rammelt?? Dat was al meteen zo nadat ik de verstuiver er uit kreeg. Er is niets mee gebeurt dus dat heeft al die tijd zo gezeten. Kan me niet voorstellen dat de motor altijd maar op 2 cilinders heeft gelopen... Kan er iets uit geschoten zijn via de retourleiding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:25 #208646

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
In principe zijn de mensen hier op de haven heel behulpzaam en bekwaam heb ik het idee. Als de motor goed wil lopen laat ik m even goed warm worden, en als dat zonder problemen gaat vervang ik de olie+filter nog eenmaal en dan laat ik het zo.

Of is het een beter idee de motor nog eens door een professional te laten checken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:27 #208647

als de veer rammelt is hij waarschijnlijk gebroken, dan krijgt de cylinder nog wel diesel, maar geen verneveling meer. de pompt werkt immers nog. geen goede, eigenlijk heel slechte verbranding.
zeg maar als of je het er met een kopje ingooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:30 #208649

mjanssen schreef :
In principe zijn de mensen hier op de haven heel behulpzaam en bekwaam heb ik het idee. Als de motor goed wil lopen laat ik m even goed warm worden, en als dat zonder problemen gaat vervang ik de olie+filter nog eenmaal en dan laat ik het zo.

Of is het een beter idee de motor nog eens door een professional te laten checken?

ga van het principe uit dat de motor een "hulpmotor" is op een zeilboot.
verder als je vertrouwen hebt in de mensen van de haven om je heen, waarom zou je dan gaan twijfelen?? als de motor doet waar hij voor in de boot staat, zo laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:37 #208651

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De veer rammelt. Maar is niet gebroken. Het is jammer dat ik er geen plaatje van kan plaatsen, maar in het wp handboek is te zien dat er nog 4 ringetjes boven de veer horen, de zogeheten shims.

Deze ontbreken gewoon... Hoe kan de motor hier goed mee hebben gelopen??
Ik weet 100% zeker dat deze sinds januari (sinds koop van de boot) ontbreken. En sindsdien is er toch behoorlijk wat op de motor gevaren (van harderwijk naar almere)..

Echt raar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:38 #208652

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sietse-ten schreef :
mjanssen schreef :
In principe zijn de mensen hier op de haven heel behulpzaam en bekwaam heb ik het idee. Als de motor goed wil lopen laat ik m even goed warm worden, en als dat zonder problemen gaat vervang ik de olie+filter nog eenmaal en dan laat ik het zo.

Of is het een beter idee de motor nog eens door een professional te laten checken?

ga van het principe uit dat de motor een "hulpmotor" is op een zeilboot.
verder als je vertrouwen hebt in de mensen van de haven om je heen, waarom zou je dan gaan twijfelen?? als de motor doet waar hij voor in de boot staat, zo laten.

Na laten kijken door een expert op de haven of ergs ander maakt mij niet uit.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 10:42 #208653

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mjanssen schreef :
De veer rammelt. Maar is niet gebroken. Het is jammer dat ik er geen plaatje van kan plaatsen, maar in het wp handboek is te zien dat er nog 4 ringetjes boven de veer horen, de zogeheten shims.

Deze ontbreken gewoon... Hoe kan de motor hier goed mee hebben gelopen??
Ik weet 100% zeker dat deze sinds januari (sinds koop van de boot) ontbreken. En sindsdien is er toch behoorlijk wat op de motor gevaren (van harderwijk naar almere)..

Echt raar...

Ik heb even geen boek bij de hand maar ik vermoet dat de verstuivernaald vast zit

Weg breng en laten afpersen, dit zo je dn wel met alle drie moeten noen als je het goed wilt doen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 11:28 #208657

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Zo zit de verstuiver in elkaar :

Waarschijnlijk is de 'cap nut' tijdens de demontagepogingen opgelost.

Laatst bewerkt: 21 juli 2011 11:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 12:28 #208663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De Cap nut opgelost die snap ik niet? :(

Dit deel houdt de boel bij elkaar, de shims kunnen in dikte verschillen voor de juist afstelling.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 12:59 #208671

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
In de 'cap nut' zit de aansluiting voor de banjobout van de retourleiding. Normaal gesproken zit de cap nut helemaal vastgezet, en staat daarmee de veer die de verstuiveropeningsdruk bepaalt, onder spanning. Als bij het demonteren van de retourleiding en het verder klooien om de zaak los te krijgen die cap nut een paar slagen is losgedraaid, rammelen de shims en de veer van de verstuivernaald. Als de veer niet is gebroken en de verstuiver voorheen normaal heeft gefunctioneerd, kan het bijna niet anders of dit is de oorzaak.
Hier nog een keer de samenstelling van het verstuiverhuis :

Laatst bewerkt: 21 juli 2011 14:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:14 #208687

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
mjanssen schreef :
Overdruk in het carter zou kunnen.. Want heb wat olie af getapt en het is al stukken minder.

Ik ga weer verder!
Eh... alleen als er VEEL te veel olie in zat, kan dat een oorzaak zijn van hoge carterdruk. Zou zeggen houd de vloeistoffen voorlopig allemaal goed in de gaten (peil).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:17 #208688

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Duidelijk Cees, maar volgens de TS zijn de shims niet aanwezig en is heeft de veer geen druk gehad.

Hoe dan ook de motor heeft gelopen met een losse veer en dit betekend dat bij een arbeidslag de verstuiver open word gedrukt en de nozel en de zitting zullen hierdoor zijn beschadigt.
Dan al de verstuiver niet meer goed werken en blijven druppelen.

Mvg Fer


Ps mooie plaatje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:25 #208689

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Er horen geen 4 ringetjes (shims) in het verstuiver huis, een of meer shims worden erin gezet afhankelijk van de openingsdruk die je wilt bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand een verstuiver monteert met een openingsdruk van 0 bar. En de motor heeft in het verleden toch normaal gelopen ? Ik houd het er nog steeds op dat de zaak bij het demontageproces is losgeraakt.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 14:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:28 #208692

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
de motor loopt en start prachtig!!!
Heb de verstuiver laten reviseren bij Harry Banis in Naarder-Bussum.
Blijkbaar heeft deze voorheen altijd op 2 cilinders gedraaid. Maar omdat nu de nozzel vast zat kwam de verstuiver onder veel te hoge druk te staan, en werd heet. Evengoed een raadsel hoe het blok zo netjes heeft kunnen draaien en starten...

Wat er nu nog aan scheelt:

-olie lekken bij kleppen deksel.
-koeling is niet inorde want de motor geeft een alarm af.

Nu weet ik niet of dit veroorzaakt wordt door de koel temp. Of door de accu/dynamo. Want beide alarm lampjes branden.

Het lampje van het stroom gebeuren staat eigenlijk altijd wel even aan. Meestal gaat die wel weer uit.
Maar het piep alarm is nieuw...

Dus nu rest nog de koeling te ontluchten. Ga eens rustig jullie reacties doorlezen opzoek naar de oplossing...

Dank tot zover voor de hulp!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:31 #208694

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Haha, zo gaat er een hele wereld voor je open... verrek, zo klonk-ie anders nooit! (op 3 cylinders ipv 2)

Lampje van stroom staat bij mij ook aan tot de motor even boven een bepaald toerental geweest is, dan gaat de dynamo pas meedoen. Is niet *helemaal* zoals het hoort misschien, maar hij kan er oud mee worden.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 14:31 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:38 #208696

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
CeesS schreef :
Er horen geen 4 ringetjes (shims) in het verstuiver huis, een of meer shims worden erin gezet afhankelijk van de openingsdruk die je wilt bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand een verstuiver monteert met een openingsdruk van 0 bar. En de motor heeft in het verleden toch normaal gelopen ? Ik houd het er nog steeds op dat de zaak bij het demontageproces is losgeraakt.

Ik weet wel hoe het werkt hoor, ander had ik nu geen werk meer. De verstuiver moet gewoon weg gebracht worden. :laugh:

Mvg Fer

Edit: zie dat ik te langzaam type, dat probleem is al opgelost :laugh:
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 14:39 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:40 #208697

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je moet nu even de boiler ontluchten.

Motor op het juiste stationeer toerental laten lopen , dit zal wel te laag staan

We kommen er wel

Mvg Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:42 #208698

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
mjanssen schreef :
-olie lekken bij kleppen deksel.
Er zit een onluchting op het kleppendeksel, dus overdruk kan hier niet de oorzaak van de lekkage. Weet je zeker dat het motorolie is ? Het kan ook diesel zijn die uit de slechte verstuiver lekte.
Als het motorolie is, de klepdekselpakking v ervangen, de lekkage is daarmee verholpen.
mjanssen schreef :
-koeling is niet inorde want de motor geeft een alarm af.
Nu weet ik niet of dit veroorzaakt wordt door de koel temp. Of door de accu/dynamo. Want beide alarm lampjes branden.
Het lampje van het stroom gebeuren staat eigenlijk altijd wel even aan. Meestal gaat die wel weer uit.
Maar het piep alarm is nieuw...
Dus nu rest nog de koeling te ontluchten. Ga eens rustig jullie reacties doorlezen opzoek naar de oplossing...

Het dynamo lampje geeft geen akoestisch alarm, het brandt normaal bij het starten maar moet direkt nadat de motor aanslaat, uitgaan.
Het akoestisch alarm gaat af door te hoge temperatuur. De temperatuurgever zit direkt naast de thermostaat, vandaar mijn advies gisteren om (tijdelijk) zonder thermostaat te draaien, zodat je er zeker van bent dat er koelwatercirculatie door de motor is. Als er desondanks koelwater temperatuuralarm komt, is er (veel) meer aan de hand. Lucht in het systeem is de eerste verdachte, tweede verdachte is de koelwater circulatie pomp.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 14:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 14:59 #208702

CeesS schreef :
mjanssen schreef :
-olie lekken bij kleppen deksel.
Er zit een onluchting op het kleppendeksel, dus overdruk kan hier niet de oorzaak van de lekkage. Weet je zeker dat het motorolie is ? Het kan ook diesel zijn die uit de slechte verstuiver lekte.
Als het motorolie is, de klepdekselpakking v ervangen, de lekkage is daarmee verholpen.
mjanssen schreef :
-koeling is niet inorde want de motor geeft een alarm af.
Nu weet ik niet of dit veroorzaakt wordt door de koel temp. Of door de accu/dynamo. Want beide alarm lampjes branden.
Het lampje van het stroom gebeuren staat eigenlijk altijd wel even aan. Meestal gaat die wel weer uit.
Maar het piep alarm is nieuw...
Dus nu rest nog de koeling te ontluchten. Ga eens rustig jullie reacties doorlezen opzoek naar de oplossing...

Het dynamo lampje geeft geen akoestisch alarm, het brandt normaal bij het starten maar moet direkt nadat de motor aanslaat, uitgaan.
Het akoestisch alarm gaat af door te hoge temperatuur. De temperatuurgever zit direkt naast de thermostaat, vandaar mijn advies gisteren om (tijdelijk) zonder thermostaat te draaien, zodat je er zeker van bent dat er koelwatercirculatie door de motor is. Als er desondanks koelwater temperatuuralarm komt, is er (veel) meer aan de hand. Lucht in het systeem is de eerste verdachte, tweede verdachte is de koelwater circulatie pomp.

of een kapotte sensor en of beschadigde bedrading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 15:10 #208703

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het lampje van de elektriciteit is inderdaad alleen bij laag toerental. Zoals anders.

Heb de motor gewoon even laten lopen, met de sensor draad eraf. Met de hand voelde ik niet extreme warmte.

Dus nu gaat de sensor eruit om die te controleren.
Gewoon in een pan warm water en dan de weerstand meten? Weet iemand de waarde?

Boiler ontluchten ga ik proberen nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 15:15 #208706

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
mjanssen schreef :
Dus nu gaat de sensor eruit om die te controleren.
Gewoon in een pan warm water en dan de weerstand meten? Weet iemand de waarde?
De alarmgever heeft normaal een oneindige weerstand (te meten tussen het aansluitschroefje van de alarmdraad en het huis), en moet schakelen naar nul weerstand bij 100 C.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 15:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 15:16 #208707

Ik vind dit op een online helpdesk lijken, prachtig!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 15:27 #208709

Free Bird schreef :
Ik vind dit op een online helpdesk lijken, prachtig!!

maar deze helpdesk zou van de consumenten org. zeer hoog scoren.
ik ben wel een ouwe met veel ervaring maar leer nog dagelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 17:59 #208731

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mjanssen schreef :
Het lampje van de elektriciteit is inderdaad alleen bij laag toerental. Zoals anders.

Heb de motor gewoon even laten lopen, met de sensor draad eraf. Met de hand voelde ik niet extreme warmte.

Dus nu gaat de sensor eruit om die te controleren.
Gewoon in een pan warm water en dan de weerstand meten? Weet iemand de waarde?

Boiler ontluchten ga ik proberen nu.

Sensor controleren

De meeste sensoren schakelen naar massa. Tussen de centrale aansluitpen en massa meet je als het goed is nu geen weerstand. Als je de sensor in een pan met kokend water hangt, zou de weerstand nul moeten worden.

De bedrading kun je testen door de schakeldraad los te nemen van de sensor, en tegen de massa te houden. Je alarm moet dan afgaan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl