Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de cilinders?????

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 11:46 #208953

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb daar een speciale temperatuurmeter voor om de boel te controleren deze werkt op infrarood ook tekoop bij Conrad.

Je heb ze bij gecontroleerd?

De pek van de tweede sensor is raar maar het is wel het ontluchting punt van je systeem zo ver ik het u kan zien.

Staan de kogelafsluiter wel goed open?zie dat ze niet hoog op de leiding staan!

Bij de zwanenhals als je de sensor eruit haalt staat daar dan vloeistof in(vol) zou wel moeten.

Ik ga er vanuit dat de koeling niet in orden is omdat er niet zomaar allerlei dingen stuk kunnen gaan op het zelfde moment die niet direct met elkaar in verbinding staan.

Je de sensor in de zwanenhals kan een ander schakel waarden hebben en ik neem aan dat de uitwisselbaar zijn. Dus verkeerde terug geplaatst? als ze allebei het zelfde zijn omwisselen want die in de motor zit is de gene die waarschijnlijk afgaat.

Wat betreft de bedrading dit kan wel maar omdat er voor je water op de cilinder niets aan de hand was ga ik daar niet vanuit. Maar bij twijfel is het niet onverstandig om de bedrading te vervangen, dit geld ook voor de aansluitingen.

Ik kom bij oude scheepsmotor hoop allen de tegen en dit was vaak te voorkomen was er na 20 a 30 de bedrading vervangen geweest. Bedrading krijgt namelijk na verloop van jaren een groter weerstand en kan breken of contacten worden slechter.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 16:50 #209004

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hallo Fer,

De man hier op de haven vond de motor zelf niet te heet worden. We kunnen alle onderdelen redelijk goed met de hand vast pakken. Toch gaat het alarm. Nu hebben we de sensor onder de thermostaat met de VDO klok verbonden.
De temp. wordt max 70 graden bij +-8 min lopen bij stationair toerental.
De onregelmatigheid kan veroorzaakt worden door een beetje water in de cilinder volgens dezelfde persoon.

Dus er zit waarschijnlijk een defect in de bedrading/zoemer?
Dit wil ik eigenlijk nog wel oplossen.

Deze heb ik nu wel even uitgesloten.

We gaan zo de motor een uur laten lopen met nieuwe olie (om water uit te sluiten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 16:59 #209008

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nu nog water in de cilinder dat geloof ik niet.

Hoort de VDO klok bij de señor ander is het meten een natte vinger, auw is heeft

Het je de sensor wel een omgewisseld als dit kan.
En gaat het alarm ook af als je de sensor van de zwanenhals los laat, dit is wel belangrijk je wet nu niet wel sensor alarm geeft. Dus de vraag is welk geeft het alarm en kan je ze uitwisselen

En kommer er bubbeltje in de kleine expansie vast?

Ik zal een nieuwe sensor aanschaffen en de bedrading vervangen

Het is overigens normaal dat bij het verwisselen van de vloeistof dat na het lopen van de motor het niveau nog wat daalt, dit betekent dat er lucht in het systeem zat


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 23 juli 2011 17:00 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 18:58 #209031

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Beide sensoren verschillen wel wat van elkaar.De VDO gever heeft voor de aarde ook een aansluit lipje. De yanmar gever niet. Ook de schroef diameter is verschillend dus kan ze helaas niet uitwisselen. Bij beide meet ik 500 ohm weerstand bij kamer temperatuur en geven alletwee de gevers 100 graden op de klok in kokend water. Lijkt me betrouwbaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?

De motor heeft vandaag weer +- 10 min gelopen zonder enig probleem. Alleen dus dat de zoemer gaat voor koelwater temp.

Wel heb ik de olie+filter weer vervangen. Er kwam volgens mij veel meer uit als hoort (wel olie, geen water!).
Toen ik de olie eergister ververste, heb ik waarschijnlijk niet voldoende oude olie afgetapt. Op de peilstok was die tot de max, maar omdat het rubbertje op deze stok kan verschuiven zou deze er ook nog dieper in kunnen, en geeft dan een hoger olie peil aan. Nu loop ik een beetje vooruit op de zaak omdat ik nog niet precies gemeten heb of er teveel olie in zat, maar het leek tenminsten 4 L. Das ruim 1 l te veel. Dom.

Nu heb ik een goede olie extractor gebruikt, en die laat ik een nacht bezinken om te zien of er water in stond.

Het bubbelt niet in het overloop vaatje. Althans, zolang heeft de motor niet gedraaid dat dat waar te nemen is neem ik aan.

Al met al denk ik dat alles in orde is. Als de motor morgen een uur lang met schroef erop kan draaien, hebben we groen licht om te vertrekken denk ik. De temperatuur houden we gewoon via de VDO klok in de gaten, want deze hou ik op de thermostaat gever aangesloten (heb de bedrading daar iets voor aangepast omdat deze gever 1 lipje heeft).

Morgen zal ik er verslag van doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 19:49 #209041

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De weerstandwaarde die je meet aan de temperatuur alarm sensor klopt niet. De weerstand is normaal bij lage temperatuur oneindig groot, en bij hoge temperatuur 0 Ohm (kortgesloten).
Weet je zeker dat het de juiste alarmgever is ? Hij ziet er zo uit :
(let op : de kleur indicatie op het witte kunststof deel moet voor jouw motor bruin zijn). Je hebt ze ook voor direkte koeling, die geven een alarm bij 65 C, die moet je dus niet hebben !





(klik op het plaatje voor een vergroting)

Uit je metingen lijkt het wel een gever voor een temperatuurmeter in plaats van een alarmgever.
Laatst bewerkt: 24 juli 2011 05:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 23 juli 2011 20:14 #209045

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thermostaat checken :
Klik op de plaatjes om ze te vergroten)





detail waterpomphuis :
(met vlgs mij de indicatie voor de boileraansluiting : 'water heater' inlet & outlet)




PS : Na het bekijken van de foto's lijkt nogal 'gerotzooid' met niet originele aansluitingen en kogelkranen in je koelsysteem. Ik zou na de vakantie een en ander eens rustig doornemen met een Yanmar deskundige en kijken of alles wel zo is aangesloten en gemonteerd als zou moeten.
Laatst bewerkt: 24 juli 2011 05:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 05:26 #209055

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hallo CeesS,

De temp gever onder te thermostaat (dus die van yanmar zelf) ziet er bij mij wel iets anders uit. In plaats van schroef aansluiting zit er een lipje op. En de isolatie is wit. Als deze verkeerd is, dan zou het almarm ook voorheen hebben moeten gaan toch?

Beide gevers/weerstanden reageren gelijk op de VDO klok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 07:56 #209088

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De sensor klopt niet vermoet ik, en je kunt op en sensor die allen maar een maak contact heb geen meter aansluiten. Wil je dit wel moet je een sensor kopen met twee aansluitingen een voor het alarm en een voor de klok. Koop een die bij d klok pas ander heb je er nog niets aan.

Nee nu geen risico’s en vervang de sensor voor een ander met twee aansluitingen waar dus een signaal alarm op kan een en klok.

Een nieuwe sensor kost niet zo veel, dus doen AUB.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 juli 2011 08:04 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 08:03 #209092

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij VDO combi temperatuurgevers is de 6,3mm vlagstekker voor de meter en de 4,5mm vlagstekker voor het warning kontact.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 08:12 #209094

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Buurman's leed troost, er zijn meer Yanmar bezitters die hun motor vol water pompen (ook dit liep met een sisser af)

www.cruisersforum.com/forums/f...ose-water-11780.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 08:29 #209103

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het hoef ook niet fout af te lopen maar ik vind dat als je alarm systeem niet goed werk je ook niet kunt varen.

Het moet goed zijn en het is maar en halve dag werk om de boel op nieuwe aan te sluiten enz.

CeesS ik ken dit forum loop er al een tijd rond, is niet zo mooi al het zeilforum ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 08:45 #209106

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Heb voor de zekerheid nog even het Yanmar onderdeelnummer van de alarmgever opgezocht voor een 3GM30F : het is 127610-91350.
In tegenstelling tot eerdere berichten, zou er een groene stip als kenmerk op moeten staan.
De schroefdraad is 3/8 Gasdraad
Laatst bewerkt: 24 juli 2011 08:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 10:40 #209124

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De motor loopt nu al bijna 2,5 uur. Waarvan 1 uur met schroef en meer dan halfgas. De temp meter komt dicht tegen de 80 graden. Dit moet toch gewoon goed zijn?

Ik heb met een omweg aarde gemaakt zodat de meter ook op de yanmar sensor kan. Hiermee heb ik ook gewoon 100 graden gemeten bij kokend water. Kan toch niet anders dat het werkt?

Toch ga ik het alarm de komende dagen maken...
Maar we varen wel uit vandaag of morgen. Alleen het weer valt tegen.Jammer genoeg is daar niet aan te sleutelen :P .

Bij deze wil ik iedereen,en met name Fer, heel erg bedanken voor de feedback en hulp. Onmisbaar!

Groeten, Marius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 10:44 #209125

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je gaat, goede vaart!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 10:54 #209127

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Voor alle duidelijkheid : je hebt nu een Yanmar temperatuursensor waarmee je een meter aanstuurt. Eem alarm sensor is iets heel anders,een soort aan/uit schakelaar die direkt een alarm buzzer en/of alarmlamp activeert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 12:25 #209148

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Klinkt goed, wat een ontknoping :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 12:28 #209150

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Goeie reis gewenst !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 12:35 #209151

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Complimenten voor de forummers die tijd en moeite hebben genomen om je te helpen. Complimenten voor jou omdat je zelf hebt geklungeld, hebt doorgezet en niet de pijp aan maarten hebt gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 24 juli 2011 13:45 #209161

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Marius

Om te beginnen wens ik jouw een zeer fijne vakantie want die heb je verdien na deze klus die je enorm veel sleutelervaring heeft opgeleverd

Ik heb nog wel een paar puntjes.


Een is dat ik meer vertrouwen heb in een VDO u bijpassende sensor heb, kopt er een met twee contacten zodat je een meter plus zoemer kan aansluiten.


Hou ook even koelvloeistof pijl de komende dagen in de gaten dit geld ook voor de olie met namen de kleur van de olie is belangrijk deze moet zwart zijn of helder als je de olie net heb verwisseld.

Je weet ons te vinden als je nog vragen heb tijdens je vakantie maar ik hoop je toch een paar weken niet te zien hier ;) :laugh:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 juli 2011 14:36 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 22 aug 2011 12:26 #216003

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Onze vakantie zit er inmiddels weer op. We zijn naar het zuiden afgezakt, en zo via België, Frankrijk in Engeland terecht gekomen. Dan van Portsmouth naar Cherbourg weer langs de Franse en Belgische kust naar Texel. Nu liggen we weer in Almere.

De motor heeft het uitstekend gehouden! Denk ongeveer 70 l diesel verstookt met pak m beet 40 draaiuren.

Komende winter gaat de motor er wel uit. Want de keerkoppeling is hoorbaar bij de laagste toeren (altijd al) Maar vooral omdat deze de laatste paar dagen nog wel eens wat wilde slippen als er veel vermogen op kwam.

Maar dat kan nog wel wat maanden wachten. Hopen maar dat september mooi wordt.

Groeten,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 22 aug 2011 12:30 #216004

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie om te horen dat het allemaal goed is gegaan in je vakantie.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl