Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de cilinders?????

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 15:19 #208524

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Buitenboordwaterkraan open?. Kan het water van de interkoeling circuleren?. Zit de thermostaat niet verkeerd?. Allemaal vraagtekens.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 15:20 #208525

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De vloeistof wordt duidelijk te warm.
Ik heb nu de boiler met de kogelkranen afgesloten van het koel circuit.
Zou er een er een termostaat in zitten die op de boiler is aangesloten?
95 graden stond er geloof ik op. Of 75 dat weet ik niet meer zeker.
Dus de boiler afvullen en mee laten doen in het koel circuit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 15:23 #208526

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Proost schreef :
Buitenboordwaterkraan open?. Kan het water van de interkoeling circuleren?. Zit de thermostaat niet verkeerd?. Allemaal vraagtekens.

Kraan staat open. Er komt gewoon koelater uit de uitlaat...
Termostaat maakt niet uit hoe die er inzit toch?
Circuleren ga ik uit van wel... Tenzij het feit dat de boiler is uitgesloten van het systeem maakt dat het niet kan.. .Maar lijkt me niet ok. als ik die niet kan afsluiten van de motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 15:24 #208527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik heb geen boiler ervaring maar als de doorstroming geblokkeerd is kan ik me voorstellen dathet fout gaat. Kleine moeite waarschijnlijk om hem mee te laten draaien in de circulatie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:15 #208533

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De boiler is er ook op aangesloten...Nog steeds alarm.Al wordt het koelwater wat in de boeiler gaat niet echt warm.Betekend dus dat de motor zelf niet gekoeld wordt, ofwel dat de thermostaat niet opengaat/verkeerd zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:21 #208534

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Klinkt als lucht in het primaire koelsysteem (de circulatie door de motor).
Laatst bewerkt: 20 juli 2011 16:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:22 #208535

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Heb inderdaad het idee dat het niet goed circuleert. Hoe te ontluchten? Er zit al 5L koelvloeistof in het systeem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:29 #208536

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Probeer desnoods eens te draaien zonder thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:34 #208537

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zonder thermostaat draaien zou toch geen bezwaar moeten zijn? De motor kan niet overhitten? Deze wordt dan alleen overmatig gekoeld bij de start?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:42 #208538

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Je simuleert de situatie dat de motor op temperatuur is en de thermostaat open staat. De motor blijft te koud bij een verwijderde thermostaat. Maar eventuele luchtbellen kunnen gemakkelijker ontsnappen uit de koelwaterkanalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 16:42 #208539

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De thermostaat is er uit, er staat 71 graden op...
Ik laat de motor even zonder draaien.
En dan gewoon weer terug...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 17:45 #208554

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zal m zo testen zonder thermostaat. Hopen dat die dan ontlucht en dan weer terug plaatsen.
Moet deze er op een bepaalde manier in?? Kan er niets over vinden in het wp handboek...

Maar wat te doen met de olie lekage langs het kleppen deksel aan de kant van de verstuivers? Het is niet veel maar ik vind het niks zo.. Toch wat schade dan door het water?

Ik vind de motor nog niet netjes lopen, maar hoop dat dat komt door lucht in de diesel leidingen. Die ga ik dus ontluchten, en dan afwachten wat de motor er mee doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 17:47 #208556

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De reden dat het alarm afgaat is dat er ergens in het koelvloeistof systeem een luchtbel zit.
Een koelsysteem met boiler moet in princiepen altijd ontlucht worden, voel eens aan de slangen dan weet je waar de circulatie stopt.

De reden dat er olie uit het kependeksel komt is dat de druk eronder te hoog is, dit kan door een kromme klep worden veroorzaakt. Als je de dop op het kleppendeksel los haalt zal er ook druk ontsnappen.

Ik raad je aan nogmaals aan om nu echt een monteur te laten komen.

Mvg Fer.
Laatst bewerkt: 20 juli 2011 17:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 19:52 #208576

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Fer je hebt gelijk. Tot nu toe heb ik het allemaal zelf geprobeerd maar wil graag zaterdag op vakantie met deze boot, en dus een veilige motor hebben.
Weet u misschien een goede monteur die morgen beschikbaar is in de regio Almere? Zal ik shipshape Almere ervoor benaderen?

Even alles op een rij:

-Motor start snel.
-loopt in eerste instantie wat slordig maar gaat daarna netjes lopen.
-af en toe het idee dat die een raar geluid maakt.
-1 verstuiver wordt warmer(heet!) dan de andere twee (degene die ik er niet uit kreeg)
-Interne koeling werkt niet goed. Motor wordt veel te warm. Kwestie van ontluchten van de boiler? De motor heeft t zelfde probleem als ik de boiler uitsluit...
-Langs de rand van het kleppen deksel komt wat olie door (overigens geen druk als ik na het lopen van de motor de olie vuldop verwijder!)
-Als ik de motor draai met kleplichters open denk ik af en toe een raar geluidje te horen (is niet zeker)
-Als ik de motor afzet idem.
-Veel witte rook! Vooral toen de thermostaat verwijderd was. Door slechte verbranding?

groeten. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 20 juli 2011 21:25 #208581

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
lijkt op een lekke koppaking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 05:26 #208589

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Als die witte rook een misselijk makende geur heeft, zal waarschijnlijk die ene (vastzittende) verstuiver geen goed vernevelingsbeeld hebben. Druppelen in plaats van verstuiven.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 05:29 door Seabird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 06:41 #208607

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb de antwoorden bij je vragen gezet


Even alles op een rij:


-Motor start snel.

Dat is een plus


-loopt in eerste instantie wat slordig maar gaat daarna netjes lopen.

Dit kan doorat een van de cilinder in het beging niet goed mee doet, reden zijn klep krom, verstuiver dicht niet goed af of een lekke koppekking.


-af en toe het idee dat die een raar geluid maakt.

Dieselklop door lekkende verstuiver


-1 verstuiver wordt warmer(heet!) dan de andere twee (degene die ik er niet uit kreeg)

die lek dus of is intern beschadigt.


-Interne koeling werkt niet goed. Motor wordt veel te warm. Kwestie van ontluchten van de boiler? De motor heeft t zelfde probleem als ik de boiler uitsluit...

ja ontluchte,


-Langs de rand van het kleppen deksel komt wat olie door (overigens geen druk als ik na het lopen van de motor de olie vuldop verwijder!)

Na het lopen zal er ook geen druk zijn dit zal er allen zijn als de motor loopt.


-Als ik de motor draai met kleplichters open denk ik af en toe een raar geluidje te horen (is niet zeker)

Kan worden veroorzaak door een kromme klep.

-Als ik de motor afzet idem.


-Veel witte rook! Vooral toen de thermostaat verwijderd was. Door slechte verbranding?

Slechte verbranding dan een adem afsnijden witte rook als je er aan reuk
Ook kan dit door een krommen klep worden veroorzaakt of een verstuiver die niet goed werkt.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 07:50 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 07:24 #208613

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
- Denk inderdaad dat die ene verstuiver nu lekt (geen diesel, maar de afdichting naar de cylinder) door de pogingen om 'm los te krijgen. Daar wordt ie heet van, maar dat zou je ook moeten kunnen voelen als je je hand erbij houdt als de motor loopt.

- Klepdeksel zweterij... kijk even of de carterontluchting goed aangesloten en vrij is. Als het geen overmatige carterdruk is, heb je waarschijnlijk gewoon een nieuwe klepdekselpakking nodig.

- Witte rook zou ik voorlopig houden op verdamping van de restjes water die op plekken gekomen zijn waar ze niet horen. Dat moet op een gegeven moment dus wel ophouden en minder worden. Zo niet kan het nog aan een verstuiver liggen of de koppakking.

- Oververhitten kan lucht zijn, of de gewoonlijke koelsysteem elementen: thermostaat, waterpomp, koppakking. Die laatste kan een klap gehad hebben van de waterslag, dus ligt voor de hand, maar is wel een ingrijpende operatie om te vervangen.

Worden alle slangen van de warmtewisselaar, dus zowel koelvloeistof als buitenwater, goed warm? (daarmee sluit je waterpomp en thermostaat al goeddeels uit)

- Ontluchten is 1 of 2 keer nodig, als er telkens weer nieuwe lucht in blijft komen dan ligt dat helaas waarschijnlijk aan de koppakking. Veel monteurs hebben een snuffelaar die kan zien of er verbrandingsgassen in het koelsysteem komen: dat is een mooie koppakking lektester.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 07:25 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 07:26 #208614

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Als je een echte vakman zoekt om ernaar te kijken kan ik je deze aanraden
www.vvmt.nl (Hans van Vuuren), doet ook expertise.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 07:31 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 07:27 #208615

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
En als je er a.s. zaterdag al mee op vakantie wil, denk ik dat het al heel kort dag is om een monteur nog alles op orde te laten krijgen, dus probeer dat maar heel snel te regelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 07:34 #208616

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
www.boermanmotoren.nl/ of anders deze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 09:03 #208629

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank voor jullie reacties!Een monteur op de haven heeft me even verder op weg geholpen.

Volgens hem (en zoals in jullie reacties te lezen is) is de verstuiver die ik er niet uit heb gekregen stuk. Deze laat de diesel niet door, met als gevolg de hitte en hoge druk. Vooral de diesel leiding naar die verstuiver wordt gloeiend na al 20 slagen van de motor.
Deze heb ik nu dan toch bijna los na uren zwoegen.

Op 2 cilinders loopt de motor netjes, dus ben blij dat het niet ligt aan de verstuivers die ik er uit heb gehad.

De koeling moet maar komen als de motor netjes loopt.

Overdruk in het carter zou kunnen.. Want heb wat olie af getapt en het is al stukken minder.

Ik ga weer verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 09:09 #208632

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ik bewonder je doorzetting vermogen maar ik hoop toch dat je de boel even laat nakijken.

Wel merk boiler heb je?

Zou je wat foto kunnen plaatsen van de boiler en de omgeving?

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 09:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 09:15 #208634

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
CeesS schreef: Als je een echte vakman zoekt om ernaar te kijken kan ik je deze aanraden.


Fer is geen vakman in ogen van sommigen :angry:. Dat is niet afhankelijk van wel of niet kunnen komen om te kijken.

Wat betreft reparatie moet je in de buurt van je boot zoeken naar een monteur. Het is geen doen om 1,5 uur te reizen, onderzoeken en dan nog repareren tenzij je een vrachtwagen vol onderdelen bij je hebt. Kostbare geschiedenis alles bij elkaar.

Hans van Vuuren is er een, er zijn natuurlijk veel meer maar je moet ze alleen weten te vinden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 21 juli 2011 09:24 #208639

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ken Hans persoonlijk en hij is een prima monteur en zoals veel ander.

Wat betreft het langskomen ik doe daar niet aan dit is een gouden regel die ik handteer want vroeg of laat krijg je een mening verschil en dan kan ik me niet meer op het forum vertonen, en ik vind het hier maar wat gezellig.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl