Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de cilinders?????

Re: Water in de cilinders????? 17 juli 2011 19:25 #207932

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik neem aan dat je nog bezig ben met het water weg te halen maar ik wil je adviseren om bij het in elkaar zetten van alles er even een monteur bij te halen die het even goed bekijkt.

Je heb nu nog geen schade het zou zonden zijn als er iets over het hooft word gezien en er als nog iets mis gaat

Als je een monteur belt geeft dan door hoeveel verstuiver je heb los gehaal dan kan hij meteen nieuwe afdichtingen meenemen dit geld ook voor de koeler.
Aan materiaal ben je een paar tientjes kwijt.

ik taai zo af

succes en het komt wel goed met de motor :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 17 juli 2011 20:17 #207941

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Hier een detail hoe de verstuivers in de kop zitten :




exploded view verstuiver :





Probeer ook je waterlock en achterliggende uitlaatgedeelte zoveel mogelijk van overtollig water te ontdoen, dit is waarschijnlijk helemaal volgepompt
Laatst bewerkt: 17 juli 2011 20:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 17 juli 2011 21:58 #207951

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank jullie wel!

Ben inderdaad nog steeds bezig.
2 van de 3 verstuivers zijn eruit. De 3e zal ik morgen met een draadeind en een blokje (zoals een slaghamer) los proberen te krijgen.

Het zogeheten heat shield is er incl de pakkingen nog wel uit te krijgen. Maar hoe krijg ik de voorkamer (precombustion chamber) eruit?

Pielen met een stukje draad levert weinig op... Tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 05:34 #207964

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Had je aan het puntje een stukje om gezet als haakje en dat er door heen en dan omhoog trekken?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 06:06 #207971

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
We zijn er alweer mee bezig. Ben idd haakjes aan het fabriceren van een vork. Maar het blijft erg lastig, geen beweging tot nu toe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 06:15 #207976

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Moet dat er allemaal uit dan, van bovenaf?

Is die voorkamer wel van staal? Als ie van aluminium is zou ik niet met scherpe haken gaan werken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 06:44 #207987

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bovenste gedeelte van de voorkamer lijkt van staal. Die kamen er rdelelijk makkelijk uit, zonder schade aan te richten. Verder durf ik niet te gaan, bang dat k het onderste deel beschadig.

Het moet eruit omdat ik er anders geen slangetje door kan voeren.
Maar: De man bij shipshape vertelde mij dat ik eigenlijk al het water heb verwijderd door de motor te tornen met de kleplichters open.
Dus de verstuivers hoeven er eigenlijk niet uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 07:14 #207998

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Met de kleplichters open heb je het water door de motor verspreid, normaal gesproken was er maar 1 cilinder waar water vanuit de uitlaat was binnengekomen door een openstaande uitlaatklep. Je hebt maar heel weinig water nodig om waterslag te krijgen. Ik las in een van de reakties hier wel een heel bijzondere verklaring van waterslag. Waterslag treedt op als de verbrandingsruimte tijdens de compressieslag helemaal met water gevuld is. Dit betekent bij een draaiende motor onherroepelijk (in het gunstigste geval) een kromme drijfstang of zelfs een gebroken krukas. Dus neem daar geen risico's mee. Je moet er zeker van zijn dat alle water uit de verbrandingsruimte is. Desnoods de kop eraf.
Er zit waarschijnlijk ook water in de smeerolie, neem ook daar geen risico. Dus nu olie verversen, en als je er in slaagt de motor weer aan de praat te krijgen, als hij op temperatuur geweest is nogmaals olie verversen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 07:57 #208007

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja ik durf daar niet op te gokken dus ga ik altijd voor de zekerheid, e dat is verstuiver verwijderen.

Alle koperen afdichtingringen moet worden vervangen.

Ook even de olie uit het carter halen en een nieuwe olie filter plaatsen, heb je al gepeild?

Web:
De voorkamer is van staal.

Mvg Fer

Waters lag is gewoon water op de cilinders niet meer en niet minder, laten we het zo houden anders word het weer een eindeloze discussie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 07:58 #208008

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mjanssen schreef :
Bovenste gedeelte van de voorkamer lijkt van staal. Die kamen er rdelelijk makkelijk uit, zonder schade aan te richten. Verder durf ik niet te gaan, bang dat k het onderste deel beschadig.

Het moet eruit omdat ik er anders geen slangetje door kan voeren.
Maar: De man bij shipshape vertelde mij dat ik eigenlijk al het water heb verwijderd door de motor te tornen met de kleplichters open.
Dus de verstuivers hoeven er eigenlijk niet uit?

Tja ik durf daar niet op te gokken dus ga ik altijd voor de zekerheid, e dat is verstuiver verwijderen.

Alle koperen afdichtingringen moet worden vervangen.

Ook even de olie uit het carter halen en een nieuwe olie filter plaatsen, heb je al gepeild?

Web:
De voorkamer is van staal.

Mvg Fer

Waters lag is gewoon water op de cilinders niet meer en niet minder, laten we het zo houden anders word het weer een eindeloze discussie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 10:16 #208049

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Waterslag heeft een simpele eenduidige definitie: voldoende water in de cylinders zodat de motor daardoor niet meer rond wil. (en het dan toch proberen).

Er zit dan minimaal de inhoud van de verbrandingskamer (bij bovenste dode punt) aan water in de cylinder. Dat is helemaal niet zo gek veel, maar de zuiger komt dan niet meer z'n bovenste dode punt voorbij.

Daarvoor hoeven de cylinders dus niet vol te zitten met water (verre van zelfs, 5 tot 10% van de cylinderinhoud is bij een diesel al meer dan genoeg voor waterslag), maar een paar druppels is ook niet genoeg. M'n MD5'je heeft aan een half theekopje genoeg...
Laatst bewerkt: 18 juli 2011 10:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 12:54 #208067

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
Waterslag heeft een simpele eenduidige definitie: voldoende water in de cylinders zodat de motor daardoor niet meer rond wil. (en het dan toch proberen).

dus het is niet als watercondensaat ineens verdampt ? ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 13:05 #208070

Capolavoro schreef :
web schreef :
Waterslag heeft een simpele eenduidige definitie: voldoende water in de cylinders zodat de motor daardoor niet meer rond wil. (en het dan toch proberen).

dus het is niet als watercondensaat ineens verdampt ? ;-)
groet
t

een klein beetje water, een paar procent meer dan de kleinste ruimte die overblijft als de zuiger in hoogste stand staat. water laat zich nauwelijks samen drukken( onder hoge druk kun je er staal mee snijden) dus krijg je een massieve prop die de zuiger tegenhoud. gebeurt dit in de cylinder die het eerst aan beurt is (waar de zuiger het eerst boven is) stopt de rotatie. maar stel dat er eerder een cylinder zonder water ontsteekt dan kan de rotatie kracht van de motor(vliegwiel) zo groot zijn dat de motor doorzet. dan gaat er serieus iets kapot, er sneuvelt een koppakking, de kopbouten gaan er aan, kromme drijfstang, zelfs een krukas breuk is mogelijk. dus bij twijfel niet op de start motor starten maar tornen op de hand( via de bout op de krukas.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 13:54 #208079

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Capolavoro schreef :
web schreef :
Waterslag heeft een simpele eenduidige definitie: voldoende water in de cylinders zodat de motor daardoor niet meer rond wil. (en het dan toch proberen).

dus het is niet als watercondensaat ineens verdampt ? ;-)
groet
t
Nee, water kent drie aggregatietoestanden : ijs,water en waterdamp. Onder normale atmosferische druk kookt water bij 100 °C, en gaat over in de dampfase. Maar als zuiver water voorzichtig verhit wordt in een schoon vat, kan ook "oververhit water" voorkomen bij temperaturen hoger dan 100 °C. Bij de geringste fysische verstoring begint het water explosief te koken. Dit staat bekend als 'opkoken'.
Laatst bewerkt: 18 juli 2011 14:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 14:10 #208083

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
CeesS schreef :
Nee, water kent drie aggregatietoestanden : ijs,water en waterdamp.

beetje (erg) OT, maar hier www.lsbu.ac.uk/water/sitemap.html staan een paar honderd toestanden waarin water kan verkeren.

Heeft de TS inmiddels zijn motor ontdaan van het water (ook dat in de olie)?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 14:27 #208084

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Capolavoro schreef :
beetje (erg) OT, maar hier www.lsbu.ac.uk/water/sitemap.html staan een paar honderd toestanden waarin water kan verkeren.
Die toestanden in het fasediagram slaan o.a. op kristalstructuren in de vaste fase bij extreme temperaturen en drukken. Er zijn maar 3 basis-aggregatietoestanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 14:32 #208087

CeesS schreef :
Capolavoro schreef :
beetje (erg) OT, maar hier www.lsbu.ac.uk/water/sitemap.html staan een paar honderd toestanden waarin water kan verkeren.
Die toestanden in het fasediagram slaan o.a. op kristalstructuren in de vaste fase bij extreme temperaturen en drukken. Er zijn maar 3 basis-aggregatietoestanden.

maar cees, dat gaat toch op voor bijna elke stof???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 17:52 #208137

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ja, maar ik probeerde het verschil tussen aggregatietoestand en kristalstructuur aan te geven. Feitelijk bestaan er nog meer aggregatietoestanden, zie oa nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand
Maar die toestanden komen alleen voor onder extreme fysieke condities.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 17:58 #208139

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vraag me af of de topic starter met deze discussie geholpen is.

Zucht :)

Hoe Web het beschreef vindt ik het beste uit de bus komen, simpel en iedeeen snapt wat er aan de hand is en dat het foute boel is.PUNT

web schreef:
Waterslag heeft een simpele eenduidige definitie: voldoende water in de cylinders zodat de motor daardoor niet meer rond wil. (en het dan toch proberen).

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 19:07 #208167

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Fer schreef :
Vraag me af of de topic starter met deze discussie geholpen is.
Nee natuurlijk niet, maar alles wat er over water in de cilinders te zeggen was is nu wel gezegd. En dan mag je wat mij betreft best eens even min of meer off-topic ter lering ende vermaak rond het onderwerp ouwehoeren. Het woord is nu weer aan de TS, we zijn zeer benieuwd hoe het afloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 19:24 #208173

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
2 van de 3 verstuivers zijn er uit. De laatste lukt niet echt.
Heb nu alle olie en water weg laten lopen uit het carter. En heb er nog wat verse olie achterna gegooid met de carter plug open. Morgen pomp ik alles wat achtergebleven is weg met een carterpompje.
Als het goed is heb ik dan ook alle pakkingen binnen. Ook voor de verstuivers om die weer terug te plaatsen.

Want het lukt me echt niet het onderste deel van de voorkamer te verwijderen... Dus leegzuigen via de verstuivers gaat niet echt lukken ben ik bang...

Is het niet voldoende dat ik de motor rond gedraaid heb met de kleplichters open?? Ook met de startmotor heb ik dit nog gedaan.

De oorzaak is waarschijnlijk toch de te hoge waterdruk die ik op het interne koelsysteem heb gezet. Ik heb de waterslang van het watersysteem op de warmtewisselaar gezet. Voor het watersysteem wordt een shurflo drukpomp gebruikt. Blijkbaar werden daar de pakkingen door ontzet.
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 18 juli 2011 20:12 #208182

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Zo'n voorkamer zit echt vast. Het is mij ooit gelukt met twee spaken. Aan het eind iets ombuigen. Een voor een de spaken door de nauwe opening; daarna aan het eind een houtje (handvat) bevestigen zodat je kracht kan zetten. Daarna eerst wat jutteren en heel hard trekken (met geduld).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 19 juli 2011 08:20 #208218

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mjanssen

De verstuivers moeten er echt uit wil je zeker zijn dat er geen kans meer is op waterslag en /of het niet willen starten omdat er te veel water met diesel word gemengd in de cilinder.

Het op de startmotor laten lopen doe je goed, omdat op deze manier het water via de zuigerveren weg kan lopen en ook dat de boel in beweging blijft, vooral dit laatste is erg belangrijk zolang de motor niet op eigenkracht kan lopen.

Als de motor te lang stil staat en de zuigerveren en cilinder nat zijn kan er roest ontstaan en de zuigerveren gaan plakken, dit voor kom je nu dus door de motor te laten lopen.

Het restant water wat op en ronde de zuiger zit kan ook via de slot gaten weg lekken zeker al je op de startmotor draait


Maar je heb allen garantie dat er geen water meer in de cilinders zit al je de verstuivers weg neemt en dit kan controleren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 19 juli 2011 08:36 #208222

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik ga mn best doen.
Kan ik de voorkamers niet verwijderen door de motor 1sec zonder kleplichters open te starten? Dan zou de druk in de cilinder de voorkamer er miss uit persen?? Natuurlijk zorg ik ervoor dat ze dan niet weg kunnen schieten...
Het water kan dan toch gewoon via de voorkamer omhoog komen zodat er geen waterslag optreed?

Heb de pakkingen binnen in elk geval.

Anders pielen met een spaak zoals seabird tipte.

Grt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de cilinders????? 19 juli 2011 08:47 #208228

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De voorkamer zal niet er uit gaan op die manier

Ik denk niet dat het water er uit gepersen zal worden maar je zal wel vocht in de voorkamer zien als je met een zaklap er in schijnt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl