Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 07:46 #489387

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
@ Fer: Ja, getest zonder retourleiding en deze vernevelen. Wanneer ik met de handslinger ronddraai met kleplichter open, dan zie ik afwisselend 4 fijne straaltjes.

Met de kleplichter toe voel je de handslinger vrij snel "vast" slaan. Ik moet de slinger er dan met beide handen door drukken. Sinds dat de kleppen gesteld zijn voel ik dus duidelijk compressie, maar ze hebben me ook verteld dat bvb 15b compressie ook pittig aanvoelt maar te weinig is om te starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 07:53 #489393

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja zoals ik het lees zou er bijna geen rede meer meoten zijn dat hij niet wilt straten.

Er is er wel 1 en dat dat de accu niet genoeg is opgelaten en de startmotor daardoor niet hard genoeg ronddraaide
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 08:04 #489398

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
De accu is zeker goed en de startmotor ook. Ik heb nog steeds bedenkingen bij de verstuivers (of daar geen compressieverlies is), want moet deze echt wel harder aandraaien dan de voorgeschreven 8nm, zoniet blijft er lucht ontsnappen. De plaatjes die de verstuiver moeten vast zetten in de huls trekken naar mijn mening ook heel snel krom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 08:09 #489400

Mr. Tack schreef :
@ yellow boat: Heb jij de pomp na revisie gewoon terug in gebruik kunnen nemen of heb je de timing van de pomp ook laten moeten laten instellen? Ik heb gehoord dat je de pomp kan "markeren" met bvb een beiteltje zodat je deze achteraf gewoon terug kan aanlsuiten, op voorwaarde dat je natuurlijk niet aan het vliegwiel komt.

Hij is er toen door de monteur ( van Boer op Norderney www.schlosserei-deboer.de/)ook weer op gezet en heeft daarna het 5 jaar en zo'n 2000 zeemijlen (motorvaart!) prima gedaan.Daarna een Vetus gekocht omdat die MD5A een beetje krap was voor mijn 2,3 ton zare Leisure 23 toen ik twee keer moest omkeren toen ik van Haugesund naar de Hardanger wilde met wind (BF 4!) en golven tegen.
Overigens had de monteur aanvankelijk de grootste moeite de inspuitpomp eraf/eruit te krijgen . Maar dat is ook lastig bij de MD5 met dat kogelkoppelingetje ergens in een hoekje (Fer weet wel wat ik bedoel :ohmy: ).
Opnieu afgesteld heeft hij volgens mij niks maar gewoon de oude vulringen er weer onder gezet.
Maar das bij de MD7 heel anders.

En tja , Internet was toen nog niet zo ver en een laptop aan boord was al helemaal :huh: :huh:

Overigens, inderdaad gezien dat de verstuivers netjes straaltjes geven moet de druk minstens 180 bar zijn en is de pomp dus goed.
Wat nog wel zou kunnen , gezien het niet willen met langzaam draaien met de slinger, is dat er toch nog ergens een paar heel kleine luchtbelletjes zitten die eerst samengedrukt moeten worden.
Dat zou kunnen verklaren waarom je met sneller draaien of de starmotor wel straaltjes ziet.
Het zou overigens ook nog kunnen dat , behalve een slechte accu, je startmotor niet al te best meer is.Want normaliter zou die de motor nog wel sneller moeten kunnen draaien als met de handslinger.
Misschien de volgende revisieactie? Staat netjes beschreven bij "de Dokter" ;)
Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 08:39 #489412

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ad, met de startmotor gaat het veel sneller dan met de handslinger, maar aangezien er nu geen lader in de boot zit, wou ik de batterij wat sparen, vandaar… Voor de koprevisie deed de startmotor zijn werk en nu ook, dus denk niet dat daar de oorzaak ligt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 09:03 #489423

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Laad de accu op en die uit te sluiten ;)

50 omw minder geeft startproblemen maar is niet waart e nemen dat hij langzamer draaid
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 09:04 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 09:12 #489425

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Slaat de motor dan helemaal niet even aan voor de duidelijkheid?

Al startspray gebruikt?

Dus als ik het goed begrijp is alleen de kop eraf geweest en daarvoor liep die dus wel goed?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 09:16 #489427

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
P.S. Ik weet niet of de volvo een aparte opvoerpomp heeft, maar ik zal die eens los maken als ik jou was, deze kan vervuild zijn dan laat die nog wel diesel door maar niet genoeg.

Heb dit zelf ook gehad met mijn motor en na veel zoekwerk zat deze dus verstop met bacterie. Die bacterie kan in mum van tijd groeien.

Weet je ook zeker dat met terug plaatsen van de HD pomp je het pennetje weer goed in het gleufje hebt laten vallen? Dus niet dat de motor perongeluk nog in de stop stand staat?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 09:20 #489428

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Mr. Tack schreef :
De accu is zeker goed en de startmotor ook. Ik heb nog steeds bedenkingen bij de verstuivers (of daar geen compressieverlies is), want moet deze echt wel harder aandraaien dan de voorgeschreven 8nm, zoniet blijft er lucht ontsnappen. De plaatjes die de verstuiver moeten vast zetten in de huls trekken naar mijn mening ook heel snel krom[/quote

Compressie verlies langs de verstuiver zou je moeten horen wanneer start.
Lijkt me na alles gelezen heb ook niet die oorzaak.

Als die plaatjes(drukstukken) krom trekken vraag ik me af of dat wel de originele drukstukken zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 09:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 09:24 #489430

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lekkage = compressie verlies en dus geen startende motor ,maar had net zoals Douwe begrepen dat dit was opgelost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 10:04 #489445

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ik heb een vraagje, en wat ik voorstel kan een heel slecht idee zijn, maar.....
Heb je al eens geprobeerd om de motor te laten draaien door start pilot in de luchtinlaat te spuiten tijdens het starten met de startmotor.
Als hij dan wel ploft is de compressie vermoedelijk wel in orde, en lijkt het toch meer een brandstof/injector probleem.

Kwestie om iets uit te kunnen sluiten, en de oorzaak te vinden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 10:13 #489450

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf ben er niet zo voorstander van om dat soort middeltjes te gebruiken, je kan je zuigerveren er me verbanden.

Start pilot is er alleen voor om motoren te starten die het echt nodig hebben
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 10:15 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 10:27 #489456

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Is de injectiepomp gedemonteerd geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 11:06 #489467

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Neee ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 13:58 #489504

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Neen, de injectiepomp is niet gedemonteerd, want deze werkt. Als de compressietest slaagt, dan moet het wel aan de verstuivers liggen. Starter is ok, en ter vervanging van batterij hebben we onlangs zo'n snelstarter gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 feb 2014 21:03 #489633

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ik zit maar te denken…

Kan het zijn dat het mechanisme, waarmee je de motor stil legt, ergens geblokkeerd zit in de injectiepomp? Het hendeltje kan ik vrij bewegen en staat in de goede richting, maar zou het kunnen dat er intern iets mis is? Of zou er in dat geval ook geen diesel door de verstuivers komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 24 feb 2014 07:27 #489719

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Normaal sluit dit hendeltje de dieseltoevoer af en zou je dus niks uit de verstuivers mogen zien komen als die op de stand stilleggen staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 24 feb 2014 08:48 #489741

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Thnx Vipe6 :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 19:59 #492888

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Vandaag compressie laten meten met als resultaat: amper 12bar op achterste cilinder en 18 op de voorste. Zonde van alle gemaakte kosten, maar niets aan te doen. Aangezien de cilinders vast in het blok zitten en de motor dus volledig uit de boot moet, lijkt het mij verstandiger om naar een andere motor uit te kijken.

Bedankt voor de massale reacties :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 20:05 #492889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat is balen

Kan de motor niet gemaakt worden?

Het klopt dat als je zuigerveren enzo niet goed zijn dat het blok er uit moet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 20:22 #492902

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Mr. Tack schreef :
Vandaag compressie laten meten met als resultaat: amper 12bar op achterste cilinder en 18 op de voorste. Zonde van alle gemaakte kosten, maar niets aan te doen. Aangezien de cilinders vast in het blok zitten en de motor dus volledig uit de boot moet, lijkt het mij verstandiger om naar een andere motor uit te kijken.

Bedankt voor de massale reacties :)

Het spijt me dit te moeten horen na alle moeite. Ik hoop dat er toch misschien nog een plan B zal zijn of komen. :( :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 20:24 #492904

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Jammer,
ik hoop echt dat dit draadje verder gaat met het vervangen van de zuigerveren.
zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn.
kom op, nu even doorzetten.
de rest is per slot van rekening al gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 20:27 #492906

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het zal niet mee val om te vervangen maar is wel de goedkoopste oplossing als dit het enige is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 20:36 #492910

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Mr. Tack schreef :
Vandaag compressie laten meten met als resultaat: amper 12bar op achterste cilinder en 18 op de voorste. Zonde van alle gemaakte kosten, maar niets aan te doen. Aangezien de cilinders vast in het blok zitten en de motor dus volledig uit de boot moet, lijkt het mij verstandiger om naar een andere motor uit te kijken.

Bedankt voor de massale reacties :)

Aaah nee! Wat een anti climax! Na dit verhaal zo'n einde. Waar is de tekstschrijver!!! Ontsla hem onmiddelijk en zoek een andere!

Maar serieus: die compressie wordt ook gemaakt. Door een nette passing van de zuiger in de cilinder, door zuigerveren, door goed afsluitende kleppen, door een koppakking die afsluit, enz.

Is de klepspeling goed? Staat de nokkenastiming goed? Staat de timing van de inspuiting goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 21:18 #492922

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Balen zeg.......

Weet je zeker dat je niks over het hoofd hebt gezien?

Als je motor eenmaal uit jeboot is sleuteld het welstukken comfortabeler natuurlijk.

Fer, is dat echt zo lastig om die compressie normaal te krijgen? Zuigers en veren, hohnen en klaar toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl