Het was gisteren een serieuze domper op de feestvreugde, maar na een avond wikken en wegen, heb ik toch maar besloten om er mee verder te gaan. Jullie hebben gelijk om toch door te zetten, want het zou zonde zijn -gezien het geleverde werk- om er nu mee te kappen. Een nieuwe of recente 2e hands kost ook weer een hoop geld en bovendien wordt mijn mooi klapschroefje misschien dan wel onbruikbaar.
Dus, de motor gaat morgen uit de boot en mee naar huis. Ik ga het blok volledig demonteren en de cilinders laten honen en voorzien van nieuwe zuigerveren. Aangezien er in de cilinders en op de kleppen tamelijk veel roet zat, is het niet onwaarschijnlijk dat de huidige veren vast kleven. De mensen van het revisiebedrijf wisten me wel al te vertellen dat het blok volledig "leeg" moet zijn voor het honen :-/ Volgens hen zouden er op de kruk- of nokkenas ook aanduidingen moet staan voor de correcte montage van de injectiepomp. Ik zou ook enkel de veren kunnen doen, zonder honen, maar zou dat niet zonder zijn? Iemand nog goede adresjes voor pakkingen? Mag altijd via pb
En om op de vorige vragen nog te antwoorden:
Neen, de motor gaf niet het minste polfje. Vorige zomer startte hij nog, maar hoe kouder het werd hoe moeilijker. Eens hij even gelopen had, dan ging hij onmiddellijk weer aan en draaide ook mooi. Onlangs een soortgelijk verhaal gehoord en daar zouden minuscule barstjes tussen het koelwaterkanaal en de cilinderwand aan de oorzaak van het compressieverlies hebben gelegen. Geen idee of dit daadwerkelijk kan, Fer?
Aangezien de motor tot vorig jaar draaide, ga ik er van uit dat de timing goed staat. De klepspeling staat ook goed