Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 05 mrt 2014 21:21 #492926

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij deze motor en zo vele moet het carter er onder verdaan en dat is een hoop werk maar te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 05:21 #492958

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Motor er uit halen en verder gaan met maken.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 17:36 #493192

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Volgens het boekje moet de compressie zo'n 20 a 25 bar zijn. Met een cilinder op 18 bar zou die motor toch wel iets moeten doen denk ik. Ik zou het in ieder geval dan toch eens een keer met een spuitbus ether proberen.
Kwam er tijdens het starten wel roet uit de uitlaat? ( heb eens ongemerkt een behoorlijke laag roet op het water achter gelaten in de haven omdat ze niet wou starten nadat de kop er af was geweest :blush: )

Rens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 20:25 #493255

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Het was gisteren een serieuze domper op de feestvreugde, maar na een avond wikken en wegen, heb ik toch maar besloten om er mee verder te gaan. Jullie hebben gelijk om toch door te zetten, want het zou zonde zijn -gezien het geleverde werk- om er nu mee te kappen. Een nieuwe of recente 2e hands kost ook weer een hoop geld en bovendien wordt mijn mooi klapschroefje misschien dan wel onbruikbaar.

Dus, de motor gaat morgen uit de boot en mee naar huis. Ik ga het blok volledig demonteren en de cilinders laten honen en voorzien van nieuwe zuigerveren. Aangezien er in de cilinders en op de kleppen tamelijk veel roet zat, is het niet onwaarschijnlijk dat de huidige veren vast kleven. De mensen van het revisiebedrijf wisten me wel al te vertellen dat het blok volledig "leeg" moet zijn voor het honen :-/ Volgens hen zouden er op de kruk- of nokkenas ook aanduidingen moet staan voor de correcte montage van de injectiepomp. Ik zou ook enkel de veren kunnen doen, zonder honen, maar zou dat niet zonder zijn? Iemand nog goede adresjes voor pakkingen? Mag altijd via pb ;-)

En om op de vorige vragen nog te antwoorden:
Neen, de motor gaf niet het minste polfje. Vorige zomer startte hij nog, maar hoe kouder het werd hoe moeilijker. Eens hij even gelopen had, dan ging hij onmiddellijk weer aan en draaide ook mooi. Onlangs een soortgelijk verhaal gehoord en daar zouden minuscule barstjes tussen het koelwaterkanaal en de cilinderwand aan de oorzaak van het compressieverlies hebben gelegen. Geen idee of dit daadwerkelijk kan, Fer?

Aangezien de motor tot vorig jaar draaide, ga ik er van uit dat de timing goed staat. De klepspeling staat ook goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 20:41 #493261

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
pakkingen kan ik wel voor je regelen als aangeeft welke je princiepen nodig hebt. er zit een 10 % korting op alle onderdelen die je nodig heb zie voor prijzen de officele VP sites in Nederland

wat het kan zijn dat je zuigerveren vast zitten weet ik niet maar je eerste idee van roet is best mogelijk, roest/scheur kan maar komt zelden voor bij dit blok. sluit het niet uit.

openhalen en goed alles bekijken.

honen is wel het beste, maar kijk maar eerst waarom de compressie weg is
Laatst bewerkt: 06 mrt 2014 21:50 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 20:46 #493265

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Op de kleppen vertrouw ik wel, dus best ineens diesel op de pistons gieten ipv olie?
De kop is vlak en werd met een nieuwe pakking correct aangetrokken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 06 mrt 2014 20:55 #493269

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
kan je doen, kruipolie kan ook

als de zuigerveren vast zitten kunnen ze los kommen maar je krijg niet alle vuil weg en zal als nog het blok uit elkaar moeten halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 23 mrt 2014 20:29 #498455

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
De motor is ondertussen volledig gedemonteerd en de nieuwe zuigerveren werden besteld. Nu de cilinders nog laten honen en dan kan alles terug in elkaar. Dat laatste gebeurt wel door iemand die er verstand van heeft.

Voor demontage de motor nog wel éénmalig kunnen starten dmv start pilote in te spuiten. De achterste cilinder werkte ook niet. Zuigerveren zaten vast door roet, dus die waren de reden van het compressieverlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 04:14 #510526

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
De motor zit ondertussen terug volledig in elkaar. Beide cilinders werden gehoned en de pistons zijn voorzien van nieuwe zuigerveren.
www.dropbox.com/s/gwmg6avqbvhf7xs/IMAG1721.jpg

Heb de motor gisteren een uurtje laten proefdraaien, en hij startte onmiddellijk en draaide mooi, maar:
- Hij rookte tamelijk veel naar mijn mening
- Er zit diesel en/of olie bij het koelwater

Volgens de man die de cilinders heeft gedaan is dit niet abnormaal, daar de zuigerveren nog zouden moeten "inslijten". Het roken zou nog een tijdje blijven duren, maar zou gelijdelijk moeten afnemen.

Een filmpje van de draaiende motor:
www.dropbox.com/s/420ra9iqhbk6wjn/VIDEO0055.mp4

Olie of diesel (weet niet exact wat het is) die achter blijft na opvangen koelwater:
www.dropbox.com/s/8bf1d2sj2iffxuh/IMAG1723.jpg
www.dropbox.com/s/9vc4x7gnnumgop5/IMAG1724.jpg

Wat denken de kenners op het ZF er van? Zorgen maken of klopt dit?
Wil nog even meegeven dat ik voordien een laagje 15w40 op de pistons had gegoten en dat deze na 3 dagen verdwenen was. Het zou komen omdat de nieuwe veren in het begin niet perfect afdichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 04:46 #510532

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
klopt dit lijkt mij gewoon roet met olie. oliepeil wel in de gaten blijven houden.

Ik heb nu 2 arona's gereviseerd en 1 sole en alle 3 de motoren hebben dit verschijnsel ook. Op de boot staat 1 gereviseerde Arona motor in en na plus minus 2 seizoenen wordt het al minder. Olieverbruik is echter ook niet erg veel.

Motor terug inbouwen en in stappen qua snelheid gaan varen, dus niet meteen vol gas.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 06:58 #510584

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Thnx Jesse!

De smurrie in de emmer voelt ook niet echt aan als olie. De cilinders werden trouwens niet machinaal gehoned, maar enkel "bekrast" om de verglazing weg te nemen. Ze zullen dus niet perfect rond zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 07:06 #510588

Mr. Tack schreef :
De cilinders werden trouwens niet machinaal gehoned, maar enkel "bekrast" om de verglazing weg te nemen. Ze zullen dus niet perfect rond zijn

:huh: :ohmy:
Hoe is dat dan gedaan?
Of bedoel je soms met zo'n ding als op de foto?
Dan is het best in orde hoor.
Niet helemaal rond zal wel meevallen want dan deed hij het echt niet meer zo goed , als hij al "überhaupt" zou starten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 07:13 #510595

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Yep, ik neem aan dat het met zo'n ding gebeurd is. Hij heeft de krassen er in ieder geval niet met een schroevendraaier in getrokken ;-)

En hij heeft terug compressie en heb hem gisteren, nadat hij even had gedraaid, zelfs met de slinger in gang gekregen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 07:33 #510605

Dan is het prima in orde en hoef je je over dat niet rond echt geen zorgen te maken.
Ad
ps. Volgens mij gebruikt zelfs Fer zo'n ding wel eens :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 30 apr 2014 19:41 #510856

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat de motor olie gebruikt en rookt is niet raar na een revisie , de boel motor nog even inlopen , dit kan even duren als je niet veel motoruren maakt zoal de meeste zeilers.

Ik raad je aan om niet te voorzichtig te varen je krijgt dan verglazing op de cilinders, dus gewoon varen en naverloop van tijd goed trappen met die bak :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 01 mei 2014 19:16 #511136

  • MrTack
  • MrTack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Bedankt voor de tip ;-)

Vandaag is de boot terug te water gegaan en hebben we ook de motor opnieuw geplaatst. Na een dag hard sleutelen waren we zelfs in staat om hem nog even te laten proefdraaien. Het roken viel trouwens reuze mee.

Alleen kwam er te weinig water door de uitlaat, maar dit heeft volgens mij te maken met de wierpot, die mogelijk valse lucht aanzuigt. Eerstdaags de afdichtingsringen eens vervangen… Motor werd in de boot opmerkelijk warmer dan wanneer ik hem thuis liet proefdraaien.
Laatst bewerkt: 01 mei 2014 19:17 door MrTack.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 02 mei 2014 01:27 #511172

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Fer schreef :
Dat de motor olie gebruikt en rookt is niet raar na een revisie , de boel motor nog even inlopen , dit kan even duren als je niet veel motoruren maakt zoal de meeste zeilers.

Ik raad je aan om niet te voorzichtig te varen je krijgt dan verglazing op de cilinders, dus gewoon varen en naverloop van tijd goed trappen met die bak :)

Voor mijn motorfiets was er een heel schema. Heb je zoiets ook voor scheepsdiesels?

Iets als: eerste uur max zoveel toeren, tweede uur max zoveel toeren, tot het vijfde uur max zoveel, enz enz?
En is het juist goed om te varieren in toerentallen of juist beter steady in 1 tempo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Compressie- en koelprobleem Volvo md7a 02 mei 2014 06:00 #511204

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
koko schreef :
Fer schreef :
Dat de motor olie gebruikt en rookt is niet raar na een revisie , de boel motor nog even inlopen , dit kan even duren als je niet veel motoruren maakt zoal de meeste zeilers.

Ik raad je aan om niet te voorzichtig te varen je krijgt dan verglazing op de cilinders, dus gewoon varen en naverloop van tijd goed trappen met die bak :)

Voor mijn motorfiets was er een heel schema. Heb je zoiets ook voor scheepsdiesels?

Iets als: eerste uur max zoveel toeren, tweede uur max zoveel toeren, tot het vijfde uur max zoveel, enz enz?
En is het juist goed om te varieren in toerentallen of juist beter steady in 1 tempo?

Variëren in toeren maar niet op het het maximum laten draaien, is wel goed denk ik . Met auto's ook altijd gedaan, ook al zegt men dat inrijden eigenlijk niet meer nodig is.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 02 mei 2014 06:01 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl