Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bacteriegroei in dieseltank

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 14:03 #628216

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
Mi Dushi schreef :

De benadering van Joop66 lijkt me nuchter en realistisch. Zomaar wat biocide in je tank laten lopen niet.

Jan

Het maakt niet zoveel uit of het nu wel of niet werkt maar ik tank altijd vanuit een 30 ltr jerrycan die minimaal 24 uur heeft gestaan en de hevel steekt 5 cm boven de bodem van de jerrycan. Als de jerrycan leeg is doe ik er eerst 5 ml biocide in voor de volgende keer dat er getankt moet worden in de jerrycan. Als de biocide wel of niet nodig was geweest weet je pas altijd achteraf en ben ik eerlijk gezegd niet zo benieuwd naar. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 16:09 #628236

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
In de forum gedragsregels staat duidelijk "Zeilersforum.nl is geen reclamebord. Commerciële berichten zijn alleen alleen (beperkt) voor onze sponsoren toegestaan".

Over het gebruik van biocide is al heel veel geschreven in dit forum, ik gebruik het zelf ook preventief na een vervelende ervaring met een dieselschimmelbesmetting in het verleden.
Wat mij tegen de borst stuit is het breed uitmeten van de voordelen van een product door ogenschijnlijk een objectieve watersporter, terwijl op z'n website (of die van z'n vrouw) staat "Wij zijn een verlengstuk van de producent van ACTICIDE CMG", en concurrerende producten met oncontroleerbare beweringen de grond in worden geboord.
Frank, wees een vent en zeg duidelijk dat je een commercieel belang hebt, en huur reclameruimte op het forum waar je je verhaal doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 16:45 #628245

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik snap niet dat mensen de oplossing on biocide zoeken.
Je moet het water scheiden van de diesel. diesel is hygroscopisch en bind dus met water. maw die verbinding moet verbroken worden.

ik heb ooit een testje gedaan met een glas gevult met hele oude diesel.

met een paar druppels aceton en een nachtje staan had ik een flink laagje water onder de diesel staan.

De tampontest die een aantal op dit forum gedaan hebben zegt mij om die reden dus niet veel en geloof in biocide heb ik ook niet.

Een dopje aceton en een goede waterafscheider en/of aftap onderop de tank werken volgens mij ook. geen water is geen voedingsbodem is geen bacterie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 16:49 #628247

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een waterzak in de tank is de enige juiste oplossing.

Waterafscheider/groeffilters is natuurlijk ook verstandig om te hebben en zou na mijn mening verplicht moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 17:16 #628250

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat is inderdaad ook een hele goede fer! dan heb je geen ontluchting meer nodig om te voorkomen dat de tank vacuüm trekt. en dan heb je ook geen last van condens of water via de ontluchting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 17:24 #628251

Wat Svalk schrijft, de be- ontluchting een stukje boven de bodem in een kan hangen, doe ik al vele jaren. De tankdop gaat zelden open!!
In de kan trof ik veelvuldig rommel en water aan. Aanwijsbaar van tankstations aan de waterkant.
De rommel uit de kannen halen is 2 minuten werk, een ietsje minder dan een tank schoonmaken!!!!
Ben overgeschakeld op drukke snelweg pompstations. Daar was het vele malen schoner (en goedkoper)
Na al die berichten hier, ook eens in de tank gekeken, brandschoon.

Wat je niet in de tank krijgt hoef je ook niet uit te filteren.
De eerste stap dient dus te zijn: zorgen dat het niet binnen komt, dan heb je weinig uit ter filteren.

Dat drupje aceton ga ik gelijk eens uitproberen, misschien vind ik dan ook wel een beetje water in die snelweg diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:05 #628294

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Mephisto schreef :
Ik snap niet dat mensen de oplossing on biocide zoeken.
Je moet het water scheiden van de diesel. diesel is hygroscopisch en bind dus met water. maw die verbinding moet verbroken worden.

ik heb ooit een testje gedaan met een glas gevult met hele oude diesel.

met een paar druppels aceton en een nachtje staan had ik een flink laagje water onder de diesel staan.

De tampontest die een aantal op dit forum gedaan hebben zegt mij om die reden dus niet veel en geloof in biocide heb ik ook niet.

Een dopje aceton en een goede waterafscheider en/of aftap onderop de tank werken volgens mij ook. geen water is geen voedingsbodem is geen bacterie.

Mogelijk naïef, maar zorgt aceton er voor dat het zich mengt/hecht aan gasolie en ipv. water?
Over aceton in diesel zijn boekdelen te lezen, maar wel met hele andere bedoelingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:06 #628295

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Fer schreef :
Een waterzak in de tank is de enige juiste oplossing.

Waterafscheider/groeffilters is natuurlijk ook verstandig om te hebben en zou na mijn mening verplicht moeten zijn.

Ik zou graag een waterzak onderaan mijn tank hebben, maar dat wordt zo'n extra puist onder water in een vlak van 25mm staal....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:29 #628308

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
WADnWIND schreef :
Mephisto schreef :
.....

Mogelijk naïef, maar zorgt aceton er voor dat het zich mengt/hecht aan gasolie en ipv. water?
Over aceton in diesel zijn boekdelen te lezen, maar wel met hele andere bedoelingen.
Aceton doorbreekt de oppervlakte spanning van de diesel, dat is wat het andere effect wat besproken wordt op veel fora te weeg brengt. hAls de oppervlakte spanning doorbroken is vernevelt het fijner waardoor het beter mengt met de lucht.

In ons geval maken we ook van dat effect gebruik omdat het water opgenomen zit in de diesel.
Op het moment dat de oppervlaktespanning doorbroken is zul je zien dat het water en de diesel van elkaar gaat scheiden. Het water zakt door de diesel heen en komt onder in de tank. daarna kan je het water aftappen.

normaal heb je daar alleen het water wat niet in de diesel opgenomen kan worden.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 19:30 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:29 #628309

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6069
Gewoon een was installatie maken. Opzuigen van het diepste punt en via een filter weer terug de tank in.
bij ons gebeurt dat automatisch...als de motor loopt :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:37 #628313

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Mephisto schreef :
WADnWIND schreef :
Mephisto schreef :
.....

Mogelijk naïef, maar zorgt aceton er voor dat het zich mengt/hecht aan gasolie en ipv. water?
Over aceton in diesel zijn boekdelen te lezen, maar wel met hele andere bedoelingen.
Aceton doorbreekt de oppervlakte spanning van de diesel, dat is wat het andere effect wat besproken wordt op veel fora te weeg brengt. hAls de oppervlakte spanning doorbroken is vernevelt het fijner waardoor het beter mengt met de lucht.

In ons geval maken we ook van dat effect gebruik omdat het water opgenomen zit in de diesel.
Op het moment dat de oppervlaktespanning doorbroken is zul je zien dat het water en de diesel van elkaar gaat scheiden. Het water zakt door de diesel heen en komt onder in de tank. daarna kan je het water aftappen.

normaal heb je daar alleen het water wat niet in de diesel opgenomen kan worden.

Kijk; dus eigenlijk 2 vliegen in één klap.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:48 #628324

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
WADnWIND schreef :
Fer schreef :
Een waterzak in de tank is de enige juiste oplossing.

Waterafscheider/groeffilters is natuurlijk ook verstandig om te hebben en zou na mijn mening verplicht moeten zijn.

Ik zou graag een waterzak onderaan mijn tank hebben, maar dat wordt zo'n extra puist onder water in een vlak van 25mm staal....


Dan word het lastig en z'n puist in je romp is weer niet zo goed voor de snelheid met zeilen :)

Maar zolang je maar een water/groffilter hebt zit je wel goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 19:57 #628327

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Weer wat geleerd, ik dacht dat in zaken als benzine nix levend kon blijven , zeg maar een stof die totaal bacterien dodend is, maar .....
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 19:58 door friendlyfire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 21:16 #628366

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Mephisto schreef :
Aceton doorbreekt de oppervlakte spanning van de diesel, dat is wat het andere effect wat besproken wordt op veel fora te weeg brengt. hAls de oppervlakte spanning doorbroken is vernevelt het fijner waardoor het beter mengt met de lucht.

In ons geval maken we ook van dat effect gebruik omdat het water opgenomen zit in de diesel. Op het moment dat de oppervlaktespanning doorbroken is zul je zien dat het water en de diesel van elkaar gaat scheiden. Het water zakt door de diesel heen en komt onder in de tank. daarna kan je het water aftappen. normaal heb je daar alleen het water wat niet in de diesel opgenomen kan worden.

Aceton werd in 2005 opgevoerd als wondermiddel om het brandstofverbruik te verlagen en de motorslijtage te verminderen. Van TNO werd ten onrechte gezegd dat ze dat bevestigden, dat werd per omgaande ontkend :

"Ma 31 Okt 05, 12:58 In reactie op berichten op dit forum dat TNO bevestigt dat aceton in de tank de auto zuiniger maakt. Hoewel ik de uitzending van De Wereld draait door niet gezien heb, weet ik wel wat ik besproken en bevestigd heb gekregen van de redactie ervan.
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. (..) Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO"

Dan het indianenverhaal dat aceton door oppervlaktespanningverlaging water uit de diesel zou laten afscheiden. Onzin. Als je een druppel diesel op water laat vallen, zie je de onmiddellijk een dieselfilm op water ontstaan. Spuit er vaatwasmiddel op en de film verdwijnt, een gevolg van oppervlaktespanningsverlaging. Precies het omgekeerde effect, mengen in plaats van afscheiden.

Dieselolie is niet hygroscopisch, de opnamecapaciteit van de huidige EN590 is zeer beperkt, 200 mg/kg ofwel 0,02 %.
Een potje met bijvoorbeeld 100 ml diesel (82 gram) bevat dus maximaal 0,016 ml water, nauwelijks waarneembaar.
Als je na het bijmengen van aceton bij de diesel water aantreft, komt het dus voornamelijk uit de aceton en niet uit de diesel (aceton en water mengen uitstekend).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 21:29 #628373

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
cees deels heb je gelijk, als de diesel die we tanken ook puur diesel zou zijn.

Het probleem alleen is dat er sinds 2005 al standaard bio diesel bij gemengt werdt
en die is wel hygroscopisch zeker 6x zo veel als echte uit olie gekraakte diesel.

in 2005 was het percentage 2%

Jaarlijks neemt het bij te mengen percentage met 1,25% toe tot 5,75% in 2010.

en aangezien het percentage met 1,25 % per jaar oploopt..
dat zou betekenen dat we nu al over de 12% aan bio diesel heen zijn.

helaas (of gelukkig) is die stelling in 2010 aangepast waardoor het minder is maar de doelstelling is wel dat dit in 2020 op 10% moet zitten.

en over het TNO... Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO heeft in 2005 inderdaad het volgende aangegeven:
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. Op de vraag of aceton gevaarlijk is heb ik bevestigend geantwoord, maar ook dat het niet gevaarlijker is dan benzine als je het opslaat. Mengen buiten de tank of overgieten is het gevaarlijkst.
maar dat ging over een DWDD uitzending... als het nou over serieus laboratorium onderzoek ging... dat is iets heel anders en bovendien 10 jaar en enkele procenten biodiesel geleden.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 22:06 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 22:12 #628391

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Mephisto schreef :
(...)Het probleem alleen is dat er sinds 2005 al standaard bio diesel bij gemengt werdt en die is wel hygroscopisch zeker 6x zo veel als echte uit olie gekraakte diesel.
in 2005 was het percentage 2%
Jaarlijks neemt het bij te mengen percentage met 1,25% toe tot 5,75% in 2010.
en aangezien het percentage met 1,25 % per jaar oploopt..
dat zou betekenen dat we nu al over de 12% aan bio diesel heen zijn.
helaas (of gelukkig) is die stelling in 2010 aangepast waardoor het minder is maar de doelstelling is wel dat dit in 2020 op 10% moet zitten.

We zitten bij diesel nu op 7% FAME toevoeging, de brandstof moet voldoen naan norm EN590, het watergehalte is maximaal 0,02%. (zie en.wikipedia.org/wiki/EN_590)

Mephisto schreef :
en over het TNO... Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO heeft in 2005 inderdaad het volgende aangegeven:
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. Op de vraag of aceton gevaarlijk is heb ik bevestigend geantwoord, maar ook dat het niet gevaarlijker is dan benzine als je het opslaat. Mengen buiten de tank of overgieten is het gevaarlijkst.
maar dat ging over een DWDD uitzending... als het nou over serieus laboratorium onderzoek ging... dat is iets heel anders

Je moet het niet omdraaien, in de DWDD uitzending werd gesuggereerd dat TNO die verbeteringen bevestigd zou hebben. Toon ons het resultaat van onafhankelijk onderzoek door een onverdacht instituut waarin de geclaimde effecten van aceton bewezen worden. En dan bedoel ik niet niet het verhaal van de man die nadat hij een paar druppels aceton in z'n tank had gegooid ineens 100 km meer op z'n tank kon rijden.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 22:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 22:17 #628392

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat kan ik je niet tonen, want dat onderzoek is er niet en gaat niet om de reden waarom wij aceton bij de diesel hebben gegooid. daar is nog helemaal geen onderzoek naar gedaan behalve hier op de werkbank, en daar gaf het wel degelijk verschil, 40 cc water op een glas van 200 cc diesel. het water komt niet uit de aceton, dat waren een paar druppels.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 22:18 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 26 mei 2015 02:51 #628413

Dan blijft het acetonverhaal dus een indianenverhaal. Succes er mee!

Ps: ik ben gisteren 5 min. eerder opgestaan en toen werd het mooi weer! Ik kan het niet verklaren maar het werkt dus wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 26 mei 2015 06:24 #628444

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
jep of niet. Dat weet je met die instelling dus niet. Als niemand zaken probeert en alleen wacht op laboratorium tests die zaken bevestigen kom je op een punt waar er niets meer uitgevonden wordt.

Dat terwijl gewoon een test op de werkbank je duidelijkheid kan geven.

het is leuk dat mensen zeggen dat het voor het gebruik niet uit maakt maar daarvoor staat dat indianenverhaal dat ze wel verschil merken me iets te veel op internet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 13:06 #730257

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ik heb (als echte alfa) met open mond al jullie beschouwingen over de oorzaak en bestrijding van bacteriegroei gelezen, maar nu moet ik echt zelf aan de bak: in mijn Jeanneau SO 35 bjr 2003 ligt de plastic dieseltank tot de nok vol met 130 liter vervuilde diesel erin diep onder de vloer van een van de slaapcabines. Vorige week is de monteur geweest voor het jaarlijkse onderhoud van mijn 3GM30 Yanmar 28 pk. Hij heeft het groffilter uitgebouwd (zat vol met slurrie) en in zijn werkplaats gereinigd en de motor gereinigd en gevuld met biocide. Deze oudere monteur heeft mij ontraden om te gaan varen en zeker niet te gaan zeilen en al helemaal niet de zee op te gaan. Eerst de tank schoonmaken, "en gooi die 130 liter diesel maar weg". Kan iemand mij vertellen waar ik moet beginnen en hoe ik dit slim aanpak?

PS Ik gebruikte al jaren het tamponnetje van Spieboom, maar dat helpt alleen tegen water in de diesel, niet tegen vervuiling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 13:12 #730260

weggooien lijkt me ook weer onzin...

- Diesel overpompen door een filter met een slang die niet helemaal tot de bodem van je tank komt.
- laatste restje weggooien
- tank schoonmaken
- Diesel terug met een goeie biocide er in?
- slangen bij motor los en even goed doorspoelen met 'schone' diesel uit de tank
- varen

Zou ik toch proberen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 13:25 #730262

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6069
wat ik er van denk:

de oude brandstof weggooien is geen slecht advies maar dan moet je ook andere maatregelen nemen.

Tank indien mogelijk na leeghalen uitbouwen, als het mogelijk is een goed afsluitbaar armgat erin (laten) maken, tank reinigen met stoom/hogedruk.

Als je toch bezig bent de koperen leidingen controleren op aantasting
eventueel de koperen leidingen vervangen voor slang zoals tegenwoordig meer gebruikelijk (heb ik begrepen)
Als de tank in de achterkajuit zit zullen die leidingen waarschijnlijk kort zijn en eenvoudig te vervangen.

Als er geen goed filter met waterafscheider op een makkelijk bereikbare plek zit dat aanleggen, liefst duo omschakelbare uitvoering.

Aanzuigleiding van de motor in de tank verlengen tot op de bodem om opeenhoping van vuil te voorkomen
(vuil hoort in het filter, niet in de tank)

Tank na reinigen herplaatsen
vullen met minimaal premium brandstof (v-power o.i.d. of nog beter GTL, geen goedkope diesel met bio brandstof
Toevoegen een hoeveelheid grotamar ter voorkoming van problemen

Motor starten en de eerste paar liter brandstof uit de retourleiding opvangen en bij de oude brandstof weggooien

regelmatig de waterafscheider iets aftappen en controleren op vervuiling
grotamar blijven gebruiken

en genieten van de wetenschap dat een probleem is voorkomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 13:29 #730263

Waarom weggooien? Ik snap dat het dus geen goeie Diesel is want dan zou het probleem niet zijn ontstaan maar als je het filtered en biocide erin gooit zou dat niet voldoende zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 13:50 #730270

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6069
als je je hele systeem van A tot Z gaat reinigen en aanpassen om voor eens en hopelijk altijd van het gedonder af te zijn (op regulier inspectie en onderhoud na) dan zou ik geen druppel oude brandstof erin terug gooien.

Vervuilde brandstof bevat leuke zaken zoals schimmels, algen, gebonden en ongebonden water.
Filter je er niet zomaar uit.

Biocide kan, maar waarom zou je het risico nemen als bekend is dat standaard brandstof al na een half jaar in kwaliteit achteruit gaat.
Ook het feit dat er relatief weinig wordt gebruikt en de brandstof lang in de tank zit helpt niet.

130 liter, eenmalig een verlies van 200 euro of je gooit t in de auto als die t lust.
maar terug in de tank is voor mij vragen om problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 28 apr 2016 14:26 #730276

Ja, ok zit wel iets in.

In de auto gooien is zo gek nog niet misschien.

Ik zou moeite hebben met 130 liter diesel te dumpen en er niks mee te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl