Mephisto schreef :
Aceton doorbreekt de oppervlakte spanning van de diesel, dat is wat het andere effect wat besproken wordt op veel fora te weeg brengt. hAls de oppervlakte spanning doorbroken is vernevelt het fijner waardoor het beter mengt met de lucht.
In ons geval maken we ook van dat effect gebruik omdat het water opgenomen zit in de diesel. Op het moment dat de oppervlaktespanning doorbroken is zul je zien dat het water en de diesel van elkaar gaat scheiden. Het water zakt door de diesel heen en komt onder in de tank. daarna kan je het water aftappen. normaal heb je daar alleen het water wat niet in de diesel opgenomen kan worden.
Aceton werd in 2005 opgevoerd als wondermiddel om het brandstofverbruik te verlagen en de motorslijtage te verminderen. Van TNO werd ten onrechte gezegd dat ze dat bevestigden, dat werd per omgaande ontkend :
"Ma 31 Okt 05, 12:58 In reactie op berichten op dit forum dat TNO bevestigt dat aceton in de tank de auto zuiniger maakt. Hoewel ik de uitzending van De Wereld draait door niet gezien heb, weet ik wel wat ik besproken en bevestigd heb gekregen van de redactie ervan.
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. (..) Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO"
Dan het indianenverhaal dat aceton door oppervlaktespanningverlaging water uit de diesel zou laten afscheiden. Onzin. Als je een druppel diesel op water laat vallen, zie je de onmiddellijk een dieselfilm op water ontstaan. Spuit er vaatwasmiddel op en de film verdwijnt, een gevolg van oppervlaktespanningsverlaging. Precies het omgekeerde effect, mengen in plaats van afscheiden.
Dieselolie is niet hygroscopisch, de opnamecapaciteit van de huidige EN590 is zeer beperkt, 200 mg/kg ofwel 0,02 %.
Een potje met bijvoorbeeld 100 ml diesel (82 gram) bevat dus maximaal 0,016 ml water, nauwelijks waarneembaar.
Als je na het bijmengen van aceton bij de diesel water aantreft, komt het dus voornamelijk uit de aceton en niet uit de diesel (aceton en water mengen uitstekend).