Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bacteriegroei in dieseltank

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 06:47 #627973

Een heel verhaal, maar onderstaand wilde ik het forum niet onthouden. Het staat in de nieuwsgroep nll.sport.varen. Ik dacht eerst dat spam was, maar leest wel als een degelijk verhaal.

Kunnen de chemisch onderlegde ZF-ers hier iets zinnigs over zeggen? Met name over de genoemde producten en conclusies?
Bacterie-groei in (bio) diesel.

Het probleem: Uitvallende dieselmotor. Dieselmotoren van zeil-, plezierjachten, sloepen, tractoren, generatoren, vrachtwagens en bussen worden steeds vaker geconfronteerd met een terugkerend probleem van filterverstopping en motor uitval. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door bacteriegroei in de dieseltanks. Op dit moment hebben de vaartuigen en machines die zo af en toe draaien hier het meeste last van. Het is een door velen onderschat probleem. Totdat men het zelf motoruitval op een drukvaarwater ONVERWACHT ervaart en stuurloos in de vaarlijn ligt van een vrachtschip: de grootste nachtmerrie van een schipper. In 2013 hebben zich 3 dergelijke aanvaringen voltrokken: veroorzaakt door uitgevallen dieselmotoren. Vandaar dit artikel , want Een gewaarschuwd diesel gebruiker telt voor 2.

Hoe herken ik het?. Als er zich al bacteriën in de tank aanwezig zijn, is dit te herkennen aan een van de volgende punten:

De waterafscheider of "waterzak" bevat troebele diesel, zwarte sliertjes / velletjes of bruine / zwarte drab.

Het dieselfilter is volledig of deels bedekt met een (meestal) zwarte slijmerige massa. Als men (onbewust) ALLEEN het filter vervangt en geen verder acties neemt, zal dit nieuwe filter in korte tijd WEER verstopt zijn.

Via het mangat vindt men op de bodem dikke bruinige / zwarte sludge. De tank ruikt vreemd veroorzaakt door de overmaat bacteriën.

De motor start slecht en rookt heel sterk. De motor geeft niet volledige vermogen of valt soms sterk terug in vermogen. De motor valt soms plotseling stil en herstart weer moeizaam. In deze gevallen is het filter al enigszins verstopt en laat nog maar minimaal diesel door.

Bovenstaande foto' s en beschrijvingen geven een goede indruk waar dus bacteriegroei terug te vinden is en dus directe ACTIE vereist.

Ervaringen: Als schippers met elkaar praten gaat het vaak over bijzondere reiservaringen en andere gezellige zaken. Een diesel(bacterie)probleem komt minder vaak ter sprake. Reacties als "slecht onderhoud, verkeerde diesel, langs het water getankt zeker, IK heb geen problemen (nog niet)" wil men het liefst ontlopen. Daarbij heeft iedereen zijn eigen ideeën over het ontstaan van het probleem en in zijn ogen de juiste oplossing. Maar welk product nu ECHT werkt weet men vaak niet !. Men gaat meestal af op het "overtuigende" etiket op de fles of het (on)bekende verkooppraatje in de winkel.

Bacteriegroei en werking van een product kunnen alleen gemeten worden met microbiologische (bacterie) testen. Hieruit volgt duidelijk de werking van het middel. Vandaar een korte uitleg wat er in de tank gebeurd en welke in de markt aangeboden producten ECHT het probleem oplossen.

Iedere boot of camper eigenaar wil immers ongestoord van zijn (spaarzame) vrije tijd genieten en in deze mooie tijd niet gestoord worden door lastige terugkerende , filter verstoppende bacteriën!.

Verandering van diesel samenstelling: Om de lucht kwaliteit (zwaveldioxide reductie) te verbeteren heeft Europa in 2010 besloten om dieselbrandstof zwavelvrij te maken. Het gehalte zwavel is daarom van 1000 ppm naar 10 ppm (mg/l) teruggebracht. Daarnaast zijn de oliemaatschappijen ook verplicht om plantaardige olie (bio) bij te mengen. Dit is de huidige biodiesel. Deze biodiesel voldoet nog steeds aan de EN590 norm. Maar deze veranderingen maken de diesel bacteriegevoeliger, met als gevolg meer problemen met..............

Bacteriën: zijn onzichtbare kleine organismen die overal voorkomen, in lucht, water en in het bio-aandeel van biodiesel. Bacteriën hebben net zoals de mens vocht (water) broodnodig om te overleven en zich voort te planten. Dus zonder water geen groei en geen ontwikkeling. De mens heeft voor zijn evolutie 9 maanden nodig, daarentegen groeien bacteriën door celdeling. Deze deling vindt onder gunstige omstandigheden iedere 10 minuten plaats!. De deling is een exponentiële vermeerdering : 2 - 4 -16 -256 - 65.536- 42.950.650 etc.. Begrijpelijk dat in een aantal uren of een week een aantal bacteriën zich kunnen vermeerderen tot miljoenen. Deze enorme aantallen vormen de in de foto getoonde slijm / blubber massa, die tijdens de deining in de vaart loskomt van de tankbodem en het brandstof filter steeds meer verstopt. De motor zal beginnen te haperen, vermogen verliezen en kan dan onverwacht stilvallen.............. Dit is de nachtmerrie voor iedere schipper, zeker op een drukke vaarroute!.

Voorkomen: In de watersportbladen wordt geadviseerd de tanks in de winter volledig te vullen. MAAR zelfs in deze volle tanks is nog er lucht aanwezig, waaruit condenswater kan ontstaan Zelfs in geïsoleerde tanks zal condenswater ontstaan. Regel blijft, waar lucht is, is waterdamp en kan condens optreden!. Dus volledig vullen is geen garantie ter voorkoming van condens. Volle tanks zijn ook vaker doelwit van dieseldiefstal.(niet verzekerd). Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed. Al het water verzamelt zich in onder in de tank. Hierin kunnen de bacteriën zich goed ontwikkelen. Een slecht sluitende tankdop kan ook de oorzaak zijn van water intreding. Een goede schipper zou voor vertrek altijd eerst zijn dieseltank op vrij water moeten controleren en dit verwijderen!. Vaak wordt dit vergeten of is het aftappen door de ligging van de tank onmogelijk en zeker geen prettige karwei. Weet wel dat het water afgetapt of in de waterafscheider een indicatie geven of de tank schoon of besmet is. Troebel water of zwarte stukjes / slierten (in de water afscheider) zijn hier een voorbeeld van. Een nieuwe filter of dubbel bypass filter bieden maar voor korte tijd een noodoplossing. De bacteriën blijven aanwezig en doorgroeien. Een volledige tankreiniging is kostbaar, tijdrovend en geeft nog steeds geen volledige bacterievrije garantie. Het gebruik van een biocide (bio=leven, cide=doden) toevoeging is dan toch de meest eenvoudige en doeltreffende anti-bacterie oplossing. Deze biocide voorkomt en bestrijdt de bacteriegroei in alle kieren en hoekjes van de tank. Wel wordt bij gebruik van biocides geadviseerd: haal eerst zoveel mogelijk slijm/ sludge uit de tank. Hierdoor kan met minder biocide worden gewerkt.

Welke producten: De markt is jaren geleden overspoeld met diesel additieven, allen met de goede bedoeling het probleem op te lossen. Echter de werkelijkheid is anders. Er zijn maar enkele producten die echt bacteriën doden en voorkomen en toegelaten zijn in Nederland voor deze toepassing. Een korte uitleg over de verschillen en de echte werking (na testen) is dan hier op zijn plaats:

Biocides waaronder ACTICIDE(R) CMG (Isothiazolin-3-on) en Grotamar ( Mar 71) ( Oxazolidine) zijn de enige echte anti-bacterie middelen. Deze actieve stoffen doden de organismen en stoppen de celdeling. Er zit duidelijk verschil in de werking van beide stoffen, zo geeft ACTICIDE(R) CMG al met SLECHTS 50 ml / 500 liter goede werking te zien. Dit ligt bij Grotamar een 3-voud hoger, namelijk op 150 ml / 500 liter. De microbiologische literatuur en laboratorium testen tonen deze verschillen ook duidelijk aan. Oxazolidine dat formaldehyde vrijgeeft is recentelijk door ECHA (RAC) naar klasse 1B kankerverwekkend (CMR) opgeschaald. Isothiazolin-3-on (ACTICIDE(R) CMG) heeft geen schadelijke neveneffecten en wordt daarom ook als effectieve biocide in de verf, lijm, inkt- en zelfs in cosmetische producten veelvuldig gebruikt. Dit benadrukt naast de effectieve ook eens de veilige werking van isothiazolin-3-on.

Nafta producten waaronder Xmile, Startron, Tunap en Forte, zijn zuivere hoogwaardige brandstoffen, die door hun agressieve eigenschap de leidingen en injectoren reinigen. Deze toevoegingen geven GEEN bacteriedodende werking. Langdurig gebruik kan zelfs lekkage veroorzaken in de pakkingen van oudere brandstofpompen.

Emulgatoren zoals Wynss, zorgt dat het water in de dieseltank in oplossing blijft, zodat er zich minder bodemwater vormt. Maar het water blijft echter wel in de tank aanwezig en geeft zo dus ook de bacteriën weer kans zich hierin te ontwikkelen. (troebele diesel). Ook dit middel heeft dus GEEN bacteriedodende werking.

Enzymen zoals in Shieer Ignishion geven een bedenkelijke, nog niet bewezen of wetenschappelijk onderbouwde werking. Als deze enzymen ZOUDEN werken, was de gehele verf, lijm en cosmetische industrie hier al op overgegaan !

Conclusie / oplossingen:
* Verwijder altijd VOOR het varen water uit de tank .
* Zorg dat diesel vul-punt goed afgesloten is.
* De tank hoeft u niet volledig te vullen in de winter.
* Gebruik een effectieve biocide voor de zekerheid.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 07:07 #627977

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
Ik zie na een vluchtige blik niet echt zaken die niet kunnen kloppen B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 07:25 #627980

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10088
Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed.

Van dit stuk text klopt in ieder geval helemaal niks.
De schrijvers zouden zich eens in het mollier diagram moeten verdiepen.
Pas wanneer de lucht onder het dauwpunt komt ontstaat er condens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 07:46 #627985

En met scheikunde heeft condenseren niks te maken . :whistle:
En is er in dit forum niet ondertussen bewezen dat de hoeveelheid water die er door condensatie in een tank kan komen vrijwel te verwaarlozen is...?
Het zou me trouwens niet verwonderen als bacterieën , als die er eenmaal in komen, zelf o.a. water als afvalproduct maken (net als wij trouwens).
Maar ik ben geen bacterioloog. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 09:27 #628008

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
Als operatie assistent anesthesiologie ben ik gewend het ook wat meer biologisch te bekijken.
Kijk hier eens: Engelse wiki: Methylisothiazolinone.
Deze stoffen worden ook gebruikt als anti fowling in plaats van koperverbindingen. Ze zijn naast bacterie dodend ook herbicide (plant dodend)
Het veroorzaakt contact dermatitis (vorm van allergie voor deze stof) en is cytotoxisch. Er wordt voor gewaarschuwd dat deze stoffen dan ook vaak kankerverwekkend zijn. Colgate heeft het al uit de mondspoeling gehaald na melding van problemen. Er zit een zwavelatoom in en doet daarmee de uitstoot van verzurende zwaveloxiden waarschijnlijk toenemen (maar het wordt nooit zoveel als in de tijd van de zwavelhoudende diesel).
Er zit een N-C=O deel aan het molecule, dat is de signatuur van veel medicijnen die koppelen aan receptoren in het lichaam (misschien wordt je er wel high van als je het snuift!) Kortom het is niet echt fijn spul, het is zeker niet gezond voor je (maar dat is roken ook niet en er zijn er zat die dat doen).
Het lijkt mij een oplossing als alle andere mogelijkheden falen. Voor een 'elektrische vaarder' zoals ik, speelt dit niet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 09:29 door Peper. Reden: 'dikke vingers'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 09:39 #628010

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
groom schreef :
Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed.

Van dit stuk text klopt in ieder geval helemaal niks.
De schrijvers zouden zich eens in het mollier diagram moeten verdiepen.
Pas wanneer de lucht onder het dauwpunt komt ontstaat er condens.


Ik zou niet weten wat er niet klopt maar volgens mij haal jij natuurkunde en scheikunde door elkaar. Dus jij als schrijver moet je misschien eens verdiepen in het verschil en dan weet je dat dauwpunt iets natuurkundig is. B) enne ¨text¨ zal wel ¨tekst¨ moeten zijn denk ik zo.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 10:26 #628017

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10088
svalk schreef :
groom schreef :
Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed.

Van dit stuk text klopt in ieder geval helemaal niks.
De schrijvers zouden zich eens in het mollier diagram moeten verdiepen.
Pas wanneer de lucht onder het dauwpunt komt ontstaat er condens.


Ik zou niet weten wat er niet klopt maar volgens mij haal jij natuurkunde en scheikunde door elkaar. Dus jij als schrijver moet je misschien eens verdiepen in het verschil en dan weet je dat dauwpunt iets natuurkundig is. B) enne ¨text¨ zal wel ¨tekst¨ moeten zijn denk ik zo.

Ik wel. Ik haal natuurkunde en scheikunde in het geheel niet door elkaar. Ik noem ze niet eens. Het is gewoon onjuist om te stellen dat bij elke temperatuutverandering condensatie op treed.
En je mach soveel taal opmercinchen macen alz je wild ofer mein sgrijfen maar je moet selv wel Goet lesen.. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 11:23 #628026

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
groom schreef :
Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed.

Van dit stuk text klopt in ieder geval helemaal niks.
De schrijvers zouden zich eens in het mollier diagram moeten verdiepen.
Pas wanneer de lucht onder het dauwpunt komt ontstaat er condens.

Bovendien heeft condensatie ook niks met scheikunde te maken. Maar het klinkt wel meteen veel wetenschappelijker, natuurlijk.

Bij de symptomen van bacteriegroei kom ik trouwens ook nog wel iets tegen dat ik op z'n best een halve waarheid vindt. Onregelmatig lopen en roken van de motor kan door een reeks van problemen worden veroorzaakt. Ik zou zelf niet in de eerste plaats aan verontreinigde diesel denken.

Edit: Mijn eerste punt is al ruimschoots aan de orde geweest, zie ik. Excuses.
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 11:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 13:23 #628036

lodewijk stegman schreef :
Bovendien heeft condensatie ook niks met scheikunde te maken.

Inderdaad. Ervoor is het H2O, erna is het H2O. En als het stolt is het nog steeds H2O.

Hier op mijn houten terras staan nog steeds die twee glazen flessen met een laagje olie erin, om condens in te vangen. Als condensdruppels langs de wand naar beneden lopen eindigen ze onder de zonnebloemenolie en kunnen niet meer verdampen.
Tot mijn grote teleurstelling zit er in beide flessen na enige maanden nog steeds geen spoortje van water.

Wordt vervolgd in topic "de grote condenspomptest".
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 14:25 #628042

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
De meeste loon en grondverzetbedrijven tanken iedere avond de tanks vol om zo min mogelijk lucht in de tank te hebben als deze gedurende de nacht afkoelt. Dit juist om condensatie zoveel mogelijk te voorkomen. Een dieselmotor warmt de diesel in de tank namelijk op doordat de warme retourdiesel daarin terecht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 14:41 #628043

En de dieseltappers zullen het hun danken....Misschien komt daar dat condensverhaal wel vandaan. :evil:
En dat is echt een probleem hoor je regelmatig.
Maar het is en blijft een fabeltje.
Uit zelfs één M3 lucht zou hooguit een gram of 3 water kunnen condenseren.
Behalve dan als het overdag warm en vochtig zou zijn en 'snachts gaat vriezen.
Maar dat komt hiier niet zo vaak voor.
Lucht van bijv. 25 graden kan nl maar iets van 8 gram water per m3 bevatten en daarvan zal 'snachts hooguit 3 gram kunnen condenseren. Lucht van 10 graden kan nl nog steeds ongeveer 5 gram water bevatten.
De plassen water die men af en toe in een tank vindt zijn daar beslist niet van afkomstig.
Maar kwaad kan het verder niet hoor , dat geheel vullen.
Ik denk alleen dat af en toe een beetje van de bodem aftappen ( bij voorkeur moet een tank daarom een "zak" hebben) meer zekerheid brengt.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 16:10 #628048

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Zo'n tank kan, als hij een beetje op een ongunstige plaats zit makkelijk 40 graden worden. 400 litergeeft dan al gauw een gram of drie. Dat is 100 gram per maand. Liter per jaar. Valt dan inderdaad wel mee. Toch wordt het op de machinistenscholen geleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 17:06 #628053

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
Het is een mooi verhaal,
waarvan er ongetwijfeld enige zaken juist zullen zijn,
enige zaken twijfelachtig (en sterk overdreven),
en enkele zaken fout.
De bedoeling is om ons allemaal biocide te laten kopen en dat in de dieseltank te laten gooien.
Winst voor de verkopers. :evil:
Vergeet daarbij niet dat biocide een mooie naam is voor vergif. :sick:
Dat vergif zal na het verbranden vermoedelijk nog niet helemaal uitgewerkt zijn, en dus je pompt hiermee, weliswaar weinig, maar toch extra vergif in het milieu. :sick:
Waarvan het niet bewezen is dat het nuttig is.

Zorg ervoor dat je de diesel in je tank regelmatig verbruikt of vervangt.
Dus na elk seizoen de tank leegmaken en met verse diesel terug vullen lijkt mij een goede en uitvoerbare voorzorgsmaatregel.
Dan kan je ook vaststellen of er iets vreemds in de tank zat, en indien er iets in zat eventueel bijkomende maatregelen nemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 17:11 #628054

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
Rikken schreef :
De meeste loon en grondverzetbedrijven tanken iedere avond de tanks vol om zo min mogelijk lucht in de tank te hebben als deze gedurende de nacht afkoelt. Dit juist om condensatie zoveel mogelijk te voorkomen. Een dieselmotor warmt de diesel in de tank namelijk op doordat de warme retourdiesel daarin terecht komt.

zou het ook zo kunnen zijn dat men aftankt omdat ze dan de volgende dag weer vooruit kunnen i.p.v. gelijk weer te moeten stoppen om te gaan tanken ? Zo werkt het tenminste in de transportwereld en heeft weinig uit te staan met al dan niet condensvorming. De doorstroming is zo groot dat de dieseltank altijd nagenoeg schoon zal blijven. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 17:12 #628055

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
Tony2920 schreef :
Het is een mooi verhaal,
waarvan er ongetwijfeld enige zaken juist zullen zijn,
enige zaken twijfelachtig (en sterk overdreven),
en enkele zaken fout.
De bedoeling is om ons allemaal biocide te laten kopen en dat in de dieseltank te laten gooien.
Winst voor de verkopers. :evil:
Vergeet daarbij niet dat biocide een mooie naam is voor vergif. :sick:
Dat vergif zal na het verbranden vermoedelijk nog niet helemaal uitgewerkt zijn, en dus je pompt hiermee, weliswaar weinig, maar toch extra vergif in het milieu. :sick:
Waarvan het niet bewezen is dat het nuttig is.

Zorg ervoor dat je de diesel in je tank regelmatig verbruikt of vervangt.
Dus na elk seizoen de tank leegmaken en met verse diesel terug vullen lijkt mij een goede en uitvoerbare voorzorgsmaatregel.
Dan kan je ook vaststellen of er iets vreemds in de tank zat, en indien er iets in zat eventueel bijkomende maatregelen nemen.

En zo is dat !! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 18:00 #628068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Ik had t hier gisteren nog met Spieboom over. Het is geen probleem tot t jezelf treft. De foto s en getuigenissen elders op t forum zijn daarvan getuige.

Vwb condens: ik heb t niet gecheckt, maar de hoeveelheden die Yellow noemt, klinken me realistisch in de oren. Iig is het statement, dat condens altijd bij iedere temperatuursschommeling optreedt, onzin. Het dauwpunt is de temperatuur waarbij water uit de aanwezige lucht begint te condenseren. Dat kan maar zo 10gr C lager liggen dan de omgevingstemperatuur.

Het argumement dat n tank best warm kan worden doet ook niet ter zake. De aangezogenlucht bij afkoelen is niet zo warm en daar zou t vocht vandaan moeten komen. Onzin. Het enige wat er toe doet, is t dauwpunt van die lucht.

Ok, waar komt dat water dan wel vandaan? Slechte seals van de vuldop. Ongelukkige plaatsing van de ontluchting waardoor die regen of buitenwater kan happen.

Daar gaan zoeken.

Uit eigen ervaring het volgende: een keer stilgevallen door water in de tank. En in de waterafscheider, en het fijn filter, en de injectie pomp en de injectoren. Na t schoonmaken van de afscheider, het fijnfilter, en het aanbrengen van een deugdelijke o-ring op de vuldop, geen druppel water meer in de afscheider gehad. Ook de tamponproef van afgelopen donderdag leverde niks op.

Dat is nu 5 jaar na de noodlottige stilvallerij.

Wat te doen als je twijfelt?

1 is er ooit water/zwarte prut in de waterafscheider?
2 tampontest: zwellen ze op: water. Herhalen tot ze t niet meer doen.
3 ze komen zwart weer boven: tank schoonmaken, en dan met deze middeltjes behandelen. Eenmalig, en verder je waterafscheider in de smiezen houden.

Maar mbt tot dit artikel: het is duidelijk reklame. mbt het spulletje: denk er aan: dood, is nog niet weg. Dus alleen dit doen kan nog steeds tot ellende leiden.
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 18:01 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 18:23 #628079

Joop66 schreef :
Ok, waar komt dat water dan wel vandaan? Slechte seals van de vuldop. Ongelukkige plaatsing van de ontluchting waardoor die regen of buitenwater kan happen.

dat zijn 2 grote verdachten inderdaad.
De derde is de getankte diesel zelf.
Bij pompen met weinig omzet uit een grote metalen bovengrondse tank ergens langs de waterkant (die dus gemiddeld altijd half leeg is) is de kans op een litertje water geleverd krijgen een heel stuk groter dan bij pompen met een grote omzet.

Zo'n grote metalen bovengrondse tank (Den Oever, Oudeschild, om er twee te noemen) koelt elke nacht flink af, metaal in de open lucht immers. Dan zal er zeker condensatie optreden. Elke dag weer....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 18:27 #628081

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10088
GTL diesel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 18:39 #628083

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
GTL is een superieure brandstof, maar net zo gevoelig voor biologische besmetting als conventionele diesel.

Overigens : het geciteerde stukje van Frank komt al een aantal jaren, steeds in het voorjaar voor op nl.sport.varen, recent is deze nieuwsgroep in de versukkeling geraakt.
In het verleden verwees Frank naar dit artikel :
www.sloep.org/index.php/onderh...e-medaille-biodiesel
Het lijkt een reclame-actie voor Acticide, geleverd door GBIJT www.gbijt.nl/over-ons, maar misschien ben ik wel te achterdochtig..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 19:09 #628096

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
CeesS schreef :
GTL is een superieure brandstof, maar net zo gevoelig voor biologische besmetting als conventionele diesel.

Overigens : het geciteerde stukje van Frank komt al een aantal jaren, steeds in het voorjaar voor op nl.sport.varen, recent is deze nieuwsgroep in de versukkeling geraakt.
In het verleden verwees Frank naar dit artikel :
www.sloep.org/index.php/onderh...e-medaille-biodiesel
Het lijkt een reclame-actie voor Acticide, geleverd door GBIJT www.gbijt.nl/over-ons, maar misschien ben ik wel te achterdochtig..

Ik denk dat je achterdocht terecht is!
Een heel bekende techniek van reclamemakers,
een beetje waarheid,
en een hoop onzin samengekneed tot een leuk paniek-koekje!

Dan verkopen hun wondermiddeltjes wel.

Gezond verstand is het enige middel dat daartegen bestand is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 19:53 #628105

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Het wantrouwen blijkt terecht : het telefoonnummer van de firma GBIJT staat geregistreerd op naam van ene Frank Wouters (Google is your friend)
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 20:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 24 mei 2015 21:23 #628116

Ik heb het niet geciteerd om commerciële redenen hoor. Verre van dat. Ik heb helemaal niets met brandstof :) . Daar dit forum veel expertise aanwezig is was ik benieuwd hoe jullie er over dachten. Da's wel duidelijk...

Zelf heb ik met mijn drie cilinder dieseltje nog nooit waterproblemen ervaren (afkloppen). Mijn tank bestaat uit een 60 liter RVS-tank, een cm of 10 onder de bovenzijde van de bakskist en het gangboord. De vuldop in het gangboord zit pal boven de vulopening van de tank en de slang er tussen is slechts omgeveer 10 cm lang. Je kijkt zo de tank in. Gelukkig heb ik tijdens de refit een paar jaar geleden de complete vuldop vervangen. De O-ring smeer ik regelmatig in met vaseline.

Ik ga de tamponproef maar eens uitvoeren. Ik vermoed dat er weinig tot geen water wordt opgenomen. De test zal het uitwijzen.
.
CeesS schreef :
GTL is een superieure brandstof, maar net zo gevoelig voor biologische besmetting als conventionele diesel.

Overigens : het geciteerde stukje van Frank komt al een aantal jaren, steeds in het voorjaar voor op nl.sport.varen, recent is deze nieuwsgroep in de versukkeling geraakt.
In het verleden verwees Frank naar dit artikel :
www.sloep.org/index.php/onderh...e-medaille-biodiesel
Het lijkt een reclame-actie voor Acticide, geleverd door GBIJT www.gbijt.nl/over-ons, maar misschien ben ik wel te achterdochtig..

Nou je het zo zegt, herinner ik me inderdaad dat het daar in het verleden wel vaker tevoorschijn kwam...
Overigens wel jammer dat de nieuwsgroep al geruime tijd op sterven na dood is.

Bedankt voor de reacties zover!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 21:24 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 09:47 #628170

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste heren,
Ik wil graag even kort reageren.
Ik ben zelf 17 jaar werkzaam in de biocides en heb microbiologische achtergrond. Onze biocides worden overal gebruikt waar maar 1 druppel water in zit of kan komen. Dit bereik is ontzetten breed en om even te corrigeren de diesel industrie is nog klein 2-3 mt totv de 2500 mt in de industrie. Maar de diesel sector gaat in toekomst alleen maar belangrijker worden. In deze markt zie ik steeds meer problemen met diesel opduiken(2013 6 doden door overvaringen -bevestigd door WP -verstopte dieselfilters-, 2014 gelukkig maar 4 doden te betreuren en 2015 is pas net begonnen met al 2 doden. Het probleem is er en wordt door velen onderschat of eenvoudig weggewimpeld, TOTDAT men zelf stuurloos komt rond te dobberen. De grote olietappers hebben hier geen boodschap aan, zij leveren immers 100% kwalitatief materiaal.
Mijn algemeen artikel , waarin ook andere producten met hun werking (getest in ons lab) zijn beschreven, heb ik opgesteld om iedereen te waarschuwen. Wat de schipper ermee doet moet hij zelf weten.
Mijn vrouw beheert de firma GBIJT en is opgericht om eventueel de kleine verpakking in de markt te leveren.
Ik heb in 2009 OOK de dieselcondensatie proberen te simuleren op platdak onder plastic, zelfs na 1 jaar geen microbiële groei te constateren. In een tank van een boot aggregaat etc is de situatie compleet anders. veel meer vervuilingskansen en zoals correct beschreven wordt intreding via dop of ontluchting, MAAR ook door nalatigheid van schipper (jarenlange opbouw) De diesel is ook pas sinds 2010 aan het veranderen (5-6% biocomponet) (en deze hoeveelheid bio-component bevat 1500 ppm water, de hoeveelheid component gaat in komende jaren alleen nog maar hoger worden en de kwaliteit van de componenten steeds minder (div graan olien naar verwerken van oud frite-vet.
Dus oplettendheid is geboden.
Ik wens iedereen een bacterievrij en goed vaarseizoen toe.
Mocht je vragen hebben over het probleem, stel ze gerust
Groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 11:24 #628185

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3991
Frawo schreef :
Beste heren,
Ik wil graag even kort reageren.
Ik ben zelf 17 jaar werkzaam in de biocides en heb microbiologische achtergrond. Onze biocides worden overal gebruikt waar maar 1 druppel water in zit of kan komen. Dit bereik is ontzetten breed en om even te corrigeren de diesel industrie is nog klein 2-3 mt totv de 2500 mt in de industrie. Maar de diesel sector gaat in toekomst alleen maar belangrijker worden. In deze markt zie ik steeds meer problemen met diesel opduiken(2013 6 doden door overvaringen -bevestigd door WP -verstopte dieselfilters-, 2014 gelukkig maar 4 doden te betreuren en 2015 is pas net begonnen met al 2 doden. Het probleem is er en wordt door velen onderschat of eenvoudig weggewimpeld, TOTDAT men zelf stuurloos komt rond te dobberen. De grote olietappers hebben hier geen boodschap aan, zij leveren immers 100% kwalitatief materiaal.
Mijn algemeen artikel , waarin ook andere producten met hun werking (getest in ons lab) zijn beschreven, heb ik opgesteld om iedereen te waarschuwen. Wat de schipper ermee doet moet hij zelf weten.
Mijn vrouw beheert de firma GBIJT en is opgericht om eventueel de kleine verpakking in de markt te leveren.
Ik heb in 2009 OOK de dieselcondensatie proberen te simuleren op platdak onder plastic, zelfs na 1 jaar geen microbiële groei te constateren. In een tank van een boot aggregaat etc is de situatie compleet anders. veel meer vervuilingskansen en zoals correct beschreven wordt intreding via dop of ontluchting, MAAR ook door nalatigheid van schipper (jarenlange opbouw) De diesel is ook pas sinds 2010 aan het veranderen (5-6% biocomponet) (en deze hoeveelheid bio-component bevat 1500 ppm water, de hoeveelheid component gaat in komende jaren alleen nog maar hoger worden en de kwaliteit van de componenten steeds minder (div graan olien naar verwerken van oud frite-vet.
Dus oplettendheid is geboden.
Ik wens iedereen een bacterievrij en goed vaarseizoen toe.
Mocht je vragen hebben over het probleem, stel ze gerust
Groet
Frank

Volgens mij heb je helemaal gelijk, al zullen er altijd mensen blijven die zeggen ¨ik weet het beter ¨ en die moet je gewoon hun gang laten gaan toch ? Ik heb geleerd van mijn aangetroffen situatie in mijn tank en heb daar de bijbehorende maatregelen voor getroffen dat de kans op herhaling wordt geminimaliseerd. Overigens heb ik niet liggen dobberen maar gewoon op voorhand toen mijn schip binnen in de stalling stond de tank eens open getrokken. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 25 mei 2015 11:56 #628192

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Voor een ondeskundige als ik blijft de ernst van het probleem moeilijk te duiden, net als de noodzaak van het gebruik van biocides. Veel info komt van partijen die een commercieel belang hebben. Een goed overzicht vond ik nog hier.

Dat deze groep biocides volledig onschadelijk is, is zeker niet waar. Zie bovengenoemde Wikipedia-link, bijvoorbeeld. Door andere verkopers wordt trouwens gemeld dat Acticide CMG niet aan particulieren verkocht mag worden: Mevo en www.acticide.nl.

De benadering van Joop66 lijkt me nuchter en realistisch. Zomaar wat biocide in je tank laten lopen niet.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl