Een heel verhaal, maar onderstaand wilde ik het forum niet onthouden. Het staat in de nieuwsgroep nll.sport.varen. Ik dacht eerst dat spam was, maar leest wel als een degelijk verhaal.
Kunnen de chemisch onderlegde ZF-ers hier iets zinnigs over zeggen? Met name over de genoemde producten en conclusies?
Bacterie-groei in (bio) diesel.
Het probleem: Uitvallende dieselmotor. Dieselmotoren van zeil-, plezierjachten, sloepen, tractoren, generatoren, vrachtwagens en bussen worden steeds vaker geconfronteerd met een terugkerend probleem van filterverstopping en motor uitval. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door bacteriegroei in de dieseltanks. Op dit moment hebben de vaartuigen en machines die zo af en toe draaien hier het meeste last van. Het is een door velen onderschat probleem. Totdat men het zelf motoruitval op een drukvaarwater ONVERWACHT ervaart en stuurloos in de vaarlijn ligt van een vrachtschip: de grootste nachtmerrie van een schipper. In 2013 hebben zich 3 dergelijke aanvaringen voltrokken: veroorzaakt door uitgevallen dieselmotoren. Vandaar dit artikel , want Een gewaarschuwd diesel gebruiker telt voor 2.
Hoe herken ik het?. Als er zich al bacteriën in de tank aanwezig zijn, is dit te herkennen aan een van de volgende punten:
De waterafscheider of "waterzak" bevat troebele diesel, zwarte sliertjes / velletjes of bruine / zwarte drab.
Het dieselfilter is volledig of deels bedekt met een (meestal) zwarte slijmerige massa. Als men (onbewust) ALLEEN het filter vervangt en geen verder acties neemt, zal dit nieuwe filter in korte tijd WEER verstopt zijn.
Via het mangat vindt men op de bodem dikke bruinige / zwarte sludge. De tank ruikt vreemd veroorzaakt door de overmaat bacteriën.
De motor start slecht en rookt heel sterk. De motor geeft niet volledige vermogen of valt soms sterk terug in vermogen. De motor valt soms plotseling stil en herstart weer moeizaam. In deze gevallen is het filter al enigszins verstopt en laat nog maar minimaal diesel door.
Bovenstaande foto' s en beschrijvingen geven een goede indruk waar dus bacteriegroei terug te vinden is en dus directe ACTIE vereist.
Ervaringen: Als schippers met elkaar praten gaat het vaak over bijzondere reiservaringen en andere gezellige zaken. Een diesel(bacterie)probleem komt minder vaak ter sprake. Reacties als "slecht onderhoud, verkeerde diesel, langs het water getankt zeker, IK heb geen problemen (nog niet)" wil men het liefst ontlopen. Daarbij heeft iedereen zijn eigen ideeën over het ontstaan van het probleem en in zijn ogen de juiste oplossing. Maar welk product nu ECHT werkt weet men vaak niet !. Men gaat meestal af op het "overtuigende" etiket op de fles of het (on)bekende verkooppraatje in de winkel.
Bacteriegroei en werking van een product kunnen alleen gemeten worden met microbiologische (bacterie) testen. Hieruit volgt duidelijk de werking van het middel. Vandaar een korte uitleg wat er in de tank gebeurd en welke in de markt aangeboden producten ECHT het probleem oplossen.
Iedere boot of camper eigenaar wil immers ongestoord van zijn (spaarzame) vrije tijd genieten en in deze mooie tijd niet gestoord worden door lastige terugkerende , filter verstoppende bacteriën!.
Verandering van diesel samenstelling: Om de lucht kwaliteit (zwaveldioxide reductie) te verbeteren heeft Europa in 2010 besloten om dieselbrandstof zwavelvrij te maken. Het gehalte zwavel is daarom van 1000 ppm naar 10 ppm (mg/l) teruggebracht. Daarnaast zijn de oliemaatschappijen ook verplicht om plantaardige olie (bio) bij te mengen. Dit is de huidige biodiesel. Deze biodiesel voldoet nog steeds aan de EN590 norm. Maar deze veranderingen maken de diesel bacteriegevoeliger, met als gevolg meer problemen met..............
Bacteriën: zijn onzichtbare kleine organismen die overal voorkomen, in lucht, water en in het bio-aandeel van biodiesel. Bacteriën hebben net zoals de mens vocht (water) broodnodig om te overleven en zich voort te planten. Dus zonder water geen groei en geen ontwikkeling. De mens heeft voor zijn evolutie 9 maanden nodig, daarentegen groeien bacteriën door celdeling. Deze deling vindt onder gunstige omstandigheden iedere 10 minuten plaats!. De deling is een exponentiële vermeerdering : 2 - 4 -16 -256 - 65.536- 42.950.650 etc.. Begrijpelijk dat in een aantal uren of een week een aantal bacteriën zich kunnen vermeerderen tot miljoenen. Deze enorme aantallen vormen de in de foto getoonde slijm / blubber massa, die tijdens de deining in de vaart loskomt van de tankbodem en het brandstof filter steeds meer verstopt. De motor zal beginnen te haperen, vermogen verliezen en kan dan onverwacht stilvallen.............. Dit is de nachtmerrie voor iedere schipper, zeker op een drukke vaarroute!.
Voorkomen: In de watersportbladen wordt geadviseerd de tanks in de winter volledig te vullen. MAAR zelfs in deze volle tanks is nog er lucht aanwezig, waaruit condenswater kan ontstaan Zelfs in geïsoleerde tanks zal condenswater ontstaan. Regel blijft, waar lucht is, is waterdamp en kan condens optreden!. Dus volledig vullen is geen garantie ter voorkoming van condens. Volle tanks zijn ook vaker doelwit van dieseldiefstal.(niet verzekerd). Scheikundig is bekend dat bij elke temperatuursverandering dan ook (2 - 3 C) altijd condensatie optreed. Al het water verzamelt zich in onder in de tank. Hierin kunnen de bacteriën zich goed ontwikkelen. Een slecht sluitende tankdop kan ook de oorzaak zijn van water intreding. Een goede schipper zou voor vertrek altijd eerst zijn dieseltank op vrij water moeten controleren en dit verwijderen!. Vaak wordt dit vergeten of is het aftappen door de ligging van de tank onmogelijk en zeker geen prettige karwei. Weet wel dat het water afgetapt of in de waterafscheider een indicatie geven of de tank schoon of besmet is. Troebel water of zwarte stukjes / slierten (in de water afscheider) zijn hier een voorbeeld van. Een nieuwe filter of dubbel bypass filter bieden maar voor korte tijd een noodoplossing. De bacteriën blijven aanwezig en doorgroeien. Een volledige tankreiniging is kostbaar, tijdrovend en geeft nog steeds geen volledige bacterievrije garantie. Het gebruik van een biocide (bio=leven, cide=doden) toevoeging is dan toch de meest eenvoudige en doeltreffende anti-bacterie oplossing. Deze biocide voorkomt en bestrijdt de bacteriegroei in alle kieren en hoekjes van de tank. Wel wordt bij gebruik van biocides geadviseerd: haal eerst zoveel mogelijk slijm/ sludge uit de tank. Hierdoor kan met minder biocide worden gewerkt.
Welke producten: De markt is jaren geleden overspoeld met diesel additieven, allen met de goede bedoeling het probleem op te lossen. Echter de werkelijkheid is anders. Er zijn maar enkele producten die echt bacteriën doden en voorkomen en toegelaten zijn in Nederland voor deze toepassing. Een korte uitleg over de verschillen en de echte werking (na testen) is dan hier op zijn plaats:
Biocides waaronder ACTICIDE(R) CMG (Isothiazolin-3-on) en Grotamar ( Mar 71) ( Oxazolidine) zijn de enige echte anti-bacterie middelen. Deze actieve stoffen doden de organismen en stoppen de celdeling. Er zit duidelijk verschil in de werking van beide stoffen, zo geeft ACTICIDE(R) CMG al met SLECHTS 50 ml / 500 liter goede werking te zien. Dit ligt bij Grotamar een 3-voud hoger, namelijk op 150 ml / 500 liter. De microbiologische literatuur en laboratorium testen tonen deze verschillen ook duidelijk aan. Oxazolidine dat formaldehyde vrijgeeft is recentelijk door ECHA (RAC) naar klasse 1B kankerverwekkend (CMR) opgeschaald. Isothiazolin-3-on (ACTICIDE(R) CMG) heeft geen schadelijke neveneffecten en wordt daarom ook als effectieve biocide in de verf, lijm, inkt- en zelfs in cosmetische producten veelvuldig gebruikt. Dit benadrukt naast de effectieve ook eens de veilige werking van isothiazolin-3-on.
Nafta producten waaronder Xmile, Startron, Tunap en Forte, zijn zuivere hoogwaardige brandstoffen, die door hun agressieve eigenschap de leidingen en injectoren reinigen. Deze toevoegingen geven GEEN bacteriedodende werking. Langdurig gebruik kan zelfs lekkage veroorzaken in de pakkingen van oudere brandstofpompen.
Emulgatoren zoals Wynss, zorgt dat het water in de dieseltank in oplossing blijft, zodat er zich minder bodemwater vormt. Maar het water blijft echter wel in de tank aanwezig en geeft zo dus ook de bacteriën weer kans zich hierin te ontwikkelen. (troebele diesel). Ook dit middel heeft dus GEEN bacteriedodende werking.
Enzymen zoals in Shieer Ignishion geven een bedenkelijke, nog niet bewezen of wetenschappelijk onderbouwde werking. Als deze enzymen ZOUDEN werken, was de gehele verf, lijm en cosmetische industrie hier al op overgegaan !
Conclusie / oplossingen:
* Verwijder altijd VOOR het varen water uit de tank .
* Zorg dat diesel vul-punt goed afgesloten is.
* De tank hoeft u niet volledig te vullen in de winter.
* Gebruik een effectieve biocide voor de zekerheid.