Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bacteriegroei in dieseltank

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 09:59 #730548

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2138
Het probleem is niet nieuw, reeds in de 90er jaren hadden we klanten met problemen. Word echter steeds erger.
Heb van een Franse zeiler gehoord dat ook in de luchtvaart met problemen gekampt word.
Hij vertelde dat strontium anoden in de tanks worden ingebouwd.
Voor z´n eigen jacht gebruikt hij een biocide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 10:01 #730549

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
Zoals Peter zegt denk ik dat je beter voor een goede filterinstallatie (bijvoorbeeld de hierboven afgebeelde Separ met waterscheider en kijkglas) kunt kiezen en door lage afzuiging in de tank en biocide toevoeging de bacteriegroei en smurrie direct kunt aanpakken.

Wij hebben net als in de afbeelding hierboven een vacuüm metertje op onze Separ gemonteerd zodat je kunt zien wanneer het aanzuigen van brandstof moeilijker gaat en je filter (mogelijk tussentijds) vervangen moet worden.
Een brandstofreinigingsinstallatie is naar mijn idee op de meeste jachten die regelmatig de motor gebruiken en over een goede waterafscheider/filter beschikken wat overkill. Voor wereldomzeilers en liveaboards met grote brandstoftanks ligt het nut van zo'n kostbare installatie weer anders.

Een dubbel (omschakelbaar) filter is handig in noodsituaties, maar als de vervuiling zo ernstig is dat je filter ondanks regelmatige controle helemaal dichtloopt, slibt dat tweede filter waarschijnlijk ook snel dicht en is het slechts uitstel van executie. Als dat uitstel lang genoeg is om veilig ergens aan de meren is dat natuurlijk mooi.

Voorkomen is naar mijn idee ook hier beter dan symptoombestrijding.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 10:19 #730553

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Filters uitbreiden met bacterien in de tank is hetzelfde als een grotere lenspomp monteren omdat je huidige pomp het lek niet voorpompt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 10:56 #730566

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Allemaal leuke ideen met bypass en filtersystemen, maar daar gaan bacterien niet van weg of dood.De wekelijkse controle en lediging van een eventuele aanwezige waterafscheider is nog het beste, anderes blijft een lage dosering van een effectieve biocide als 2e keus
Er is in gedachte van vele nog het idee aanwezig dat je liters anti bacterie middel moet gebruiken om het probleem te tackelen. Ik ben inmiddels 17 jaar in mijn vakgebied wijzer geworden.
VAn een goede echte biocide is maar 25-50 ml nodig om 1000 liter diesel voor hele lange tijd goed te houden. (ik heb zelfs goede resultaten met 10 ml (2 eetlepels) op 1000 liter. Je hoeft biocide ook niet steeds bij elke tankbeurt meer toe te voegen, een paar ppm actieve stof geven al voldoende bescherming. (test resultaten zijn overlegbaar) En als je de kosten van deze 50 ml (€ 2,65) afweegt tegen de kosten van bijvoorbeeld filter installatie die je ook maar af en toe gebruikt, dan is keus snel gemaakt.
Mochten er mensen zijn die hierover vragen hebben, wil ik ze graag te woord staan en adviezen geven. Tel 013 533.31.45 of stuur pb naar frank.wouters58 ad gmail.com
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:18 #730572

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Heel veel dank voor jullie praktische adviezen. Ik zal een bestemming zoeken voor die 130 liter (heb zelf geen dieselauto, iemand suggereerde een tractorbezitter te zoeken).
Heeft iemand misschien nog een suggestie met wat voor apparaat (merk/prijs) ik de tank kan leegzuigen (moet ongeveer 1/12 - 2 meter van vulopening naar tankbodem overbruggen). Nogmaals, erkentelijk voor jullie tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:31 #730574

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6069
Een aantal zaken op een rij:

Gebruik bij voorkeur geen brandstof met bio component, dus premium of GTL, mede ivm langere houdbaarheid
Geen (condens- of lek)water in de tank laten zitten waardoor bacterieën of dergelijk kunnen groeien
Geen stilstaande laag in de tank, aanzuig vanaf laagste punt
Waterzak in de tank met aftapmogelijkheid indien mogelijk
Gebruik van biocide, (je ontkomt er eigenlijk niet aan, ook niet met GTL)
Goede filters en water scheider / incl aftap mogelijkeid
Regelmatige controle op filters en afscheiders
Rondpompen door motor met retour naar de tank indien mogelijk
(als brandstof wordt rondgepompt merk je dat meestal aan de temperatuur van de tank, die wordt warm na verloop van tijd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:32 #730575

pauli schreef :
Heel veel dank voor jullie praktische adviezen. Ik zal een bestemming zoeken voor die 130 liter (heb zelf geen dieselauto, iemand suggereerde een tractorbezitter te zoeken).
Heeft iemand misschien nog een suggestie met wat voor apparaat (merk/prijs) ik de tank kan leegzuigen (moet ongeveer 1/12 - 2 meter van vulopening naar tankbodem overbruggen). Nogmaals, erkentelijk voor jullie tips!

Staat hij op de kant? Dan hevelen lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:32 #730576

Hoe zit dat met die waterzak? Daar heb ik nog nooit van gehoord.HPV schreef :
Een aantal zaken op een rij:

Gebruik bij voorkeur geen brandstof met bio component, dus premium of GTL, mede ivm langere houdbaarheid
Geen (condens- of lek)water in de tank laten zitten waardoor bacterieën of dergelijk kunnen groeien
Geen stilstaande laag in de tank, aanzuig vanaf laagste punt
Waterzak in de tank met aftapmogelijkheid indien mogelijk
Gebruik van biocide, (je ontkomt er eigenlijk niet aan, ook niet met GTL)
Goede filters en water scheider / incl aftap mogelijkeid
Regelmatige controle op filters en afscheiders
Rondpompen door motor met retour naar de tank indien mogelijk
(als brandstof wordt rondgepompt merk je dat meestal aan de temperatuur van de tank, die wordt warm na verloop van tijd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:41 #730577

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
www.amazon.com/R0653-Sediment-...actors/dp/B00MTXCQPS

Iets vergelijkbaars heb ik onderaan mijn tank. Het glas is dan de 'waterzak'!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 11:42 #730578

Met waterzak bedoeld hij een verdiepte uitsparing in de tank op het laagste punt en daar een aftapkraantje op. Hiermee kun je eventueel water, wat zwaarder is dan diesel aftappen.

lukt niet altijd om zoiets te plaatsen onder de tank.
gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 13:22 #730597

Wanneer het water weg is, zijn de bacterien ook weg.
Filteren voor het de tank ingaat!
Beluchting in een kan, 5cm boven de bodem, filtertje er aan, de tank blijft dan schoon.
Bij mij al bijna 50 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 13:25 #730599

Saeftinghe schreef :
Beluchting in een kan, 5cm boven de bodem, filtertje er aan, de tank blijft dan schoon.

Ik zie niet helemaal voor me wat je precies bedoelt hier. Kan je het uitleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 13:29 #730603

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4019
Hier de vacuüm olie bol gebruikt en dat werkt goed.
Wel even geduld hebben.


Carterpomp of soortgelijke er zijn er in een 5 liter cilindrische vorm,



www.nauticgear.nl/techniek-aan...pomp-model-pela.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 14:24 #730621

  • pauli
  • pauli's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
dehler schreef

"Hier de vacuüm olie bol gebruikt en dat werkt goed.
Wel even geduld hebben."

Begrijp ik goed dat je bedoelt: carterpomp als dieselpompje gebruiken om de slurrie op te zuigen? (met verlengde toevoerslang om de afstand vuldop-tankbodem te overbruggen)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 14:26 #730622

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4019
Ja dat heb ik zo gedaan even geduld hebben maar gaat prima.
Tank moest er uit en heb van de 35 liter ongeveer 30 liter zo verwijderd.
De oorzaak dat er nog 35 liter in zat, was een defect VDO gever met weerstand draden.
Dus dan denk je er zit ongeveer 5 liter in maar was iets meer.
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 14:29 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 14:34 #730625

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Pauli, 130 liter weggeven is zonde, (of niet als je geld te veel hebt) Deze diesel mengen met 50 ml biocide en de diesel is weer bruikbaar en zonder enige bacterie. (de diesel even laten bezinken. Dan verschijnt er kraakheldere schone diesel bovenin. Deze is gewoon weer te gebruiken.
mag ik vragen wie je tank schoongemaakt heeft en met biocide behandeld heeft>?
In mijn ogen hoef je alleen drab van de bodem af te zuigen. rest kun je gewoon behandelen.
Als je vragen hebt bel gerust.Succes en groet Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 14:39 #730628

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Onze Jeanneau is van 2002 en we hebben hem in 2009 gekocht. Idem 130 liter tank.
Direct inspectie gedaan van ondermeer de tank, daar zat aardig wat troep in. Afgezogen via de niveaumeter, na plm 4 liter kwam er geen troep meer uit. Daarna Grotamar gaan gebruiken. Nooit meer troep aangetroffen. Ik heb zelfs een keer de tank 's-winters leeg gelaten als condenstest: geen drupje water in april!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 14:59 #730646

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Faran, Grotamar en ACTICIDE CMG zijn inderdaad de onderzochte echte biocides.
Waarvan ACTICIDE CMG het effectiefst is. Grotamar heeft daarbij voor de gebruiker het "nadeel" dat het door de ECHA in hoogste klasse carcinogeen en celmutageen is ingeschaald.
De basis ingrediënten van ACTICIDE worden zelfs in cosmetica en verven gebruikt en zijn dus stukken veiliger.
het zijn en blijven biocides, dus met enige voorzichtigheid gebruiken.
groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 15:14 #730654

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
HPV schreef :
Een aantal zaken op een rij:

Gebruik bij voorkeur geen brandstof met bio component, dus premium of GTL, mede ivm langere houdbaarheid

www.gtlfuel.nl/voordelen/milieuvoordelen/

Volgens mijn bescheiden mening heeft GTL helemaal niets met Bio toevoegingen te maken, juist niet.

www.gtlfuel.nl/voordelen/milieuvoordelen/.

Of begrijp ik het verkeerd en dat je juist GTL moet gebruiken, omdat het langer houdbaar is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 15:23 #730658

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Wadnwind,

GTL fuel is wel een schonere brandstof, minder schadelijke uitstoot. Geen zwavel- al hoewel zwvel juist bacteriewerend werkt- en minder NOX.
Maar GTL fuel is biologisch afbreekbaar en wordt omschreven als niet schadelijk voor waterorganismen. Dat wil dus zeggen, dat bacteriën en andere organismen hierin dus wel kunnen leven en dus ontwikkelen. Dus als er toch bacteriën in de tank blijven wordt hun groei niet geremd. Celdeling is wel elke 10-15 minuten van bacterien.
Hierin zal toch ook een beetje biocide nodig zijn.groet Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 15:29 #730660

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Frawo schreef :
Beste Wadnwind,

GTL fuel is wel een schonere brandstof, minder schadelijke uitstoot. Geen zwavel- al hoewel zwvel juist bacteriewerend werkt- en minder NOX.
Maar GTL fuel is biologisch afbreekbaar en wordt omschreven als niet schadelijk voor waterorganismen. Dat wil dus zeggen, dat bacteriën en andere organismen hierin dus wel kunnen leven en dus ontwikkelen. Dus als er toch bacteriën in de tank blijven wordt hun groei niet geremd. Celdeling is wel elke 10-15 minuten van bacterien.
Hierin zal toch ook een beetje biocide nodig zijn.groet Frank

In de post van HPV leek het even dat hij suggereerde dat er een bio toevoeging in GTL zit.
Dat GTL niet beschermd tegen bacteriën in bij iedereen wel bekend , denk ik. Ik heb er ook gewoon biocide in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 15:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 15:58 #730675

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Wadnwind,
De GTL zal straks ook wel nog aangepast worden met bio-component. Als we onze brandstof chemicaliën beter moeten verdelen over de gebruikers. Belangrijkste in alle tanks is condenswater voorkomen. dat is de start van een soms snel, soms langzaam proces van organismen opbouw. ZIJ leven van het water.
Ik hoor ook wel eens dat men een magneet heeft geïnstalleerd (€300-500)en de schipper geeft dan aan dat hij helemaal gen problemen meer heeft. (MAAR de schipper weet niet dat bij de installatie van de magneet de tank voorzien wordt van 1 liter biocide en dus problemen echt lang wegblijven. Ons lab heeft testen gedaan met magneten doorsnede 40 cm !!, de bacteriën groeiden gestaag door. Er gaan heel wat verhalen / eigen adviezen de ronde over deze materie. Testen tonen de werkelijke werking en dan komt de waarheid boven. groet Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 16:26 #730689

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Frank (als leverancier van Acticide), kun je aangeven wat de werkzame stof(fen) is (zijn) in de Acticide biocide voor diesel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 16:46 #730698

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7453
Ja, die magneetfilters is natuurlijk grote onzin. Worden ook aangeprezen als water ontkalkers.

Niemand heeft mij kunnen uitleggen wat het principe van de werking is. Er komen telkens andere verhalen naar voren, zoals de "bakterieen verliezen hun pootjes of raken gedesorienteerd".

Shell vind dit ook lariekoek. "Als het zou werken hadden we dit al lang toegepast".

Ook de Waterkampioen was destijds in voor magneetfilters. Ik heb ze uitgedaagd een eenvoudige proefopstelling te maken. Diesel laten circuleren via een magneetfilter en een opstelling zonder en dan de resultaten vergelijken. Eenvoudiger kan het niet. Deze test zouden ze doen, echter nooit meer iets vernomen.

Zo ding al eens opgemaakt. Er zit alleen een ringvormige magneet in, waar de diesel langs gaat.

Over brandstofbesparing effecten maar helemaal niet te spreken.

Onbegrijpelijk dat dit niet eens wordt getest.

Overigens GTL is een interessant proces van Shell, waarbij Aardgas (LNG = methaan) wordt omgezet in een vloeibaar GTL brandstof product. Dat is mogelijk ook de reden dat zij een groot gasbedrijf hebben overgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 16:47 #730699

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
beste Cees, het product is gebaseerd op chloormethyl-methyl isothazolinon 3-on, 1,5% actief en de rest is een glycol. de IT is uit literatuur en praktijk een van de effectiefste actief stoffen ter bestrijding van bacterien , gisten en schimmels.
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 16:49 door Frawo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl