Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bacteriegroei in dieseltank

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 16:50 #730700

brambo schreef :
Ja, die magneetfilters is natuurlijk grote onzin.

Toch ken ik mensen die erbij zweren!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 16:59 #730701

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Wij hebben testen gedaan met bekende micro-organisme aantallen en deze laten staan en pendelen door een grote zware magneet van 40 cm diameter. De organismen aantallen groeiden gewoon door.
Brandstof besparing is een verkeerd woord, beter motor gaat naar origineel verbruik. De motor krijgt door de toevoeging steeds schone brandstof en de inspuiters worden schoner en gaan dus beter nevel patroon en dus verbranding geven.
Veel producten in de markt zijn gebaseerd op xyleen/ propaandiol en wat andere aromatische cyclische verbindingen (kerosine). Zij geven de diesel alleen een boost bij verbranding, geven een hogere verbrandingstemperatuur en verhitten verbrandingskamer alleen meer. Ze geven geen anti bacteriële werking, die WEL gepretendeerd wordt.
Wat betreft Shell met GTL, moet ik nog zien welke richting dit op gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 17:06 #730702

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste baasklusje,Deze mensen kunnen er bij zweren, maar ze moeten wel realiseren dat de slijm drab waar ze problemen mee hebben gehad, volledig uit de tank is weggehaald, tank mogelijk gesteamcleaned en gedroogd en opnieuw gevuld. Hiermee ga je naar de situatie van een nieuwe tank. Mogelijk, zoals ik al beschreef zit er ook nog extra goedje bij om bacterie groei voor lange tijd weg te houden (ik analyseer graag hun bodem monster-kosteloos)
Uiteraard zijn deze schipper tevreden, na deze dure investering. Maar ik heb ook schippers gesproken die zich geript voelen, na de analyse uitkomsten van het bodem monster.
Groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 17:19 #730706

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7453
Beste B-K,

Je kunt het toch eenvoudig testen ? Er erbij zweren of in geloven heeft weinig met techniek te maken.

Laat iemand nu eens de werking wetenschappelijk verklaren en gewoon met een proef aantonen.

Doet mij denken aan die aardstralen kastjes of het ingestraalde water van Jomanda. Daar moest je ook maar in geloven.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 17:57 #730719

brambo schreef :
Je kunt het toch eenvoudig testen ?

Ik niet; de dieseltank op de boot is al 30 jaar brandschoon, nog nooit een druppel water in de afscheider gehad, en al helemaal geen zwarte drab.
Dat allemaal zonder biociden en zonder magneten..... dus ik hoef niets te testen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 18:12 #730722

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Tot vandaag dacht ik dat ook... Nooit iets in het filter gehad, geen water,geen drap, niets!
Vandaag in een ijverige bui toch maar eens de tank geopend en er in gekeken en jawel hoor, zwarte drap-slierten, kwart-kopje vol schat ik zo. Het is een kunststof- 30 liter tank. Wel altijd langs de weg getanked, volle tank gehouden en gifrommel gebruikt :S
Wat is jouw geheim dan Baasklus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 18:35 #730732

geheim.... weet ik niet, wat ik doe is:
- alleen langs de weg diesel kopen, helemaal NOOIT aan de waterkant (NOOIT, dus)
- tank altijd helemaal vol houden, winter én zomer. Altijd 20 liter in 2 jerrycans aan boord, steeds als er ca 10 liter uit is gaat er weer een jerrycan bij.
- tank is RVS, toevoerslang is dik en zwart; ofwel, en kan geen licht in de tank komen
- sinds een jaar of 4 alleen GTL erin
- elk jaar even de tank open (nivometer eruit schroeven) en kijken of er wat in zit (nooit)
- de 2 afvoeren (naar motor en naar kachel) zitten vlak bij elkaar op het laagste punt van de tank, dus eventuele rommel wordt niet bewaard....
- nog nooit biocides erin gedaan
- ook geen magneten ;-)
- en ook geen tampons ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 18:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 18:54 #730744

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Klinkt allemaal heel verstandig en op een uitzondering na hebben we hetzelfde tankgedrag. Lijkt meer op een loterij dan wat anders.
Nou ja, morgen maar eens poetsen en filteren :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 20:01 #730767

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Frawo schreef :
Beste Wadnwind,
De GTL zal straks ook wel nog aangepast worden met bio-component. Als we onze brandstof chemicaliën beter moeten verdelen over de gebruikers. Belangrijkste in alle tanks is condenswater voorkomen. dat is de start van een soms snel, soms langzaam proces van organismen opbouw. ZIJ leven van het water.
Ik hoor ook wel eens dat men een magneet heeft geïnstalleerd (€300-500)en de schipper geeft dan aan dat hij helemaal gen problemen meer heeft. (MAAR de schipper weet niet dat bij de installatie van de magneet de tank voorzien wordt van 1 liter biocide en dus problemen echt lang wegblijven. Ons lab heeft testen gedaan met magneten doorsnede 40 cm !!, de bacteriën groeiden gestaag door. Er gaan heel wat verhalen / eigen adviezen de ronde over deze materie. Testen tonen de werkelijke werking en dan komt de waarheid boven. groet Frank

Frawo,
1e
Volgens mij heeft de EU bepaald dat de Bio toevoeging niet maar mag toenemen en zelfs gaat afnemen in de brandstof. Mede omdat men er al achter is dat voor Bio alchohol toevoeging kostbare voedsel gewassen gebruikt worden en het ontbossen hiervoor bevorderd wordt voor het verbouwen van deze gewassen. Er is daar enige tijd een draadje over geweest hier met linkjes. Als ik er naast zit, hoor ik het graag.

2e
(MAAR de schipper weet niet dat bij de installatie van de magneet de tank voorzien wordt van 1 liter biocide en dus problemen echt lang wegblijven.
Hiermee plaats je iedereen die die zo'n filter plaatst gelijk in een soort kwaad zwendelaars licht en dat lijkt me voor een (soort) vertegenwoordiger van een commercieel product een slechte zet.
Elke werf of monteur is volgens jou verhaal malafide?

Over de werking van de magneet filters is weinig te zeggen, dus daar gaat het hier nu even niet over, maar je toon in niet fris en suggestief.
Jammer....

Het zou je sieren als je het zakelijk houd, zonder negatieve generalisatie van beroepsgroepen.
Je licht getinte commerciële inbreng wordt hier gedoogd, omdat je ook informatie meebrengt, wat hier altijd wenselijk is.

Hier zullen wel weer de nodige reacties op komen....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 20:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 21:39 #730788

Ik denk dat het meeste water in de tank wordt veroorzaakt door condensvorming. Oplossing gewoon je tank regelmatig voltanken zodat er geen condens kan ontstaan.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 29 apr 2016 22:11 #730793

Bas van Dijk,

Brandstof halen bij een drukke pomp, in een (20ltr kan), in de bakskist. Dan de slang van ont,- beluchting van de tank van een filtertje voorzien en deze in de kan hangen.
Een stukje van de bodem af.
Water (bacterien) verzamelt zich op de bodem van de kan, het filtertje hangt er een stukje boven.

De motor starten, die zuigt brandstof uit de tank, er ontstaat ietsje vacuum in de tank en via de beluchting slang stroomt schone diesel de tank in.
Precies het verbruik van de motor.
Omdat de motor (veel) meer rond pompt dan zijn verbruik, circuleert de tankinhoud voortdurend over het grof filter, terwijl in de kan weinig circulatie is en het eventueel aanwezige water kan bezinken.
Eventueel water verwijder je heel makkelijk wanneer de kan bijna leeg is en je de slang in een andere, volle, kan hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 04:56 #730806

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
johanwillemb schreef :
Ik denk dat het meeste water in de tank wordt veroorzaakt door condensvorming. Oplossing gewoon je tank regelmatig voltanken zodat er geen condens kan ontstaan.

Over condens in je tank hebben we al eens een draadje gehad, Baasklus had zelfs expirimenten gedaan en het bleek allemaal wel mee te vallen. Zeker bij zo'n winter als nu, met zeer vlak temp verloop.
Ik dacht dat CeesH (?) ons al eens gewaarschuwd had dat gasolie sterk in kwaliteit achteruit gaat als je het zo lang laat staan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 05:10 #730808

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28595
Frawo schreef :
Beste Wadnwind,
De GTL zal straks ook wel nog aangepast worden met bio-component.

Artikel 3
voor het berekenen van biobrandstoffen in de teller bedraagt het aandeel van energie uit biobrandstoffen geproduceerd uit granen en andere zetmeelrijke gewassen, suikers en oliegewassen en uit gewassen die als hoofdgewas primair voor energiedoeleinden op landbouwgrond worden geteeld, niet meer dan 7 % van het eindverbruik van energie in de vervoersector in de lidstaten in 2020.


eur-lex.europa.eu/legal-conten...X:32015L1513&from=EN

Het zou inderdaad erg jammer zijn als GTL gaan vervuilen met Bio toevoeging.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 06:48 #730818

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Begrijp o.b.v. het artikel dat het advies is om preventief ACTICIDE CMG aan de diesel toe te (gaan) voegen, of product met gelijke werking.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 07:35 #730824

Gregor schreef :
Begrijp o.b.v. het artikel dat het advies is om preventief ACTICIDE CMG aan de diesel toe te (gaan) voegen, of product met gelijke werking.

Een artikel dat niet geheel belangeloos geschreven is dus. Want Frank verkoopt het spul zelf.

Waarmee ik niet zeg dat het slecht spul is of dat de conclusies van het artikel niet kloppen maar wel goed om dit even in de interpretatie mee te nemen. Het spul wordt veel gebruikt in de professionele markt dus zal wel werken neem ik aan.

Maar hoeveel mensen gebruiken hier Acticide? Zou interessant zijn om gebruikerservaringen te horen?
Laatst bewerkt: 30 apr 2016 07:37 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 08:27 #730840

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Dat hele gedoe rondom de diesel was natuurlijk niet ontgaan maar ik heb er in 16 jaar nooit last van gehad tot gisterenmorgen :sick:
Na wat naspeuren en teruglezen valt me wel op dat Frank wel zeer actief is op internet met promoten, op zich niets op tegen maar de behoefte aan objectieve informatie groeit wel! De cowboy-verhalen en allerlei andere sprookjes zie je in alle varianten terugkomen. Wat is er nu feitelijk aan de hand en wat doen we er tegen?
Voor mezelf:
Alle diesel is tegenwoordig vatbaar en als je wat verder/meer vaart kom je dus ook zg. slechte diesel tegen. Vocht helpt goed om bacteriegroei te bespoedigen en warme retourdiesel ook!
Ergo: Als je rondvaart komt iedereen het vroeger of later tegen.
Wat helpt dan? Goed filteren, gif erin, probeer goed in te kopen (kan niet altijd) en houd je tanks vol. Verder ga ik wel ieder voorjaar de tank inspecteren en er een tamponnetje inhangen. Blijft bij mij de behoefte bestaan over de zekerheid van een werkend (gif) middel aan de hand van een gedegen en objectieve test. De enige die ik tegenkwam is dat Engelse tijdschrift met als resultaat Grotamar. Laat ik dat nu al twee jaar gebruiken :whistle:
Eigenlijk dus liever testen als gebruikerservaringen.
Laatst bewerkt: 30 apr 2016 08:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 08:41 #730845

Bas van Dijk schreef :
Gregor schreef :
Begrijp o.b.v. het artikel dat het advies is om preventief ACTICIDE CMG aan de diesel toe te (gaan) voegen, of product met gelijke werking.

Een artikel dat niet geheel belangeloos geschreven is dus. Want Frank verkoopt het spul zelf.

Waarmee ik niet zeg dat het slecht spul is of dat de conclusies van het artikel niet kloppen maar wel goed om dit even in de interpretatie mee te nemen. Het spul wordt veel gebruikt in de professionele markt dus zal wel werken neem ik aan.

Maar hoeveel mensen gebruiken hier Acticide? Zou interessant zijn om gebruikerservaringen te horen?

Of Aciticide nou echt zoveel "milieuvriendelijker"is dan Grotamar vraag ik e af.
In de veiligheidsdatabladen zien ik dat evrschil niet .
Overigens kom ik in die van Grotamar ook niets tegen over de vermeende kankerverwekkendheid( mutageniteit) maar het kan best zijn dat dat weer wel in de Amerikaanse MSDS staat.
Nederlandse veiligheidsdatabladen:
monomarine.nl/mono_old/wp-cont...vib-ACTICIDE-CMG.pdf
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...m=bv.121070826,d.d24

MSDS:
www.invicta.no/Webdesk/dokument?id=60238
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...m=bv.121070826,d.d24
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 08:44 #730846

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6069
naar aanleiding van vragen:
ik bedoel dat je geen goedkope diesel moet tanken maar de premium variant of nog beter GTL. Deze laatsten bevatten geen bio brandstof en voorlopig zullen ze dat ook niet krijgen.

ik heb begrepen dat bio brandstof ( fame) hygroscopischer is als gewone diesel. Het kan dus meer water bevatten en dat kan mogelijk in de tank vrijkomenals het uit de brandstof komt.
Er is gebonden en ongebonden water, zal beiden zijn effect hebben. Bio brandstof is zeker anders van samenstelling en heeft ook negatieve effecten op koperen brandstofleiding. Ik vind het bagger.

Condens ontstaat voornamelijk als een warme tank ( door de retourbrandstof) afkoelt, zeker in winter en voorjaar. motoren zonder retour naar de tank hebben daar minder last van, neem ik aan, maar die hebben weer het nadeel dat de brandstof in de tank helemaal nooit bij een filter komt.
En dan kan er op andere wijze natuurlijk ook water in een tank komen.


Ikzelf gebruik zeker een biocide, in dit geval grotamar. niet goedkoop maar je gebruikt weinig. ander biocides heb ik geen ervaring mee. dat iemend er veel van verkoopt kan zo zijn, hoor graag positieve reacties. zeker als t goedkoper is interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 08:57 #730850

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bas van Dijk schreef :
Gregor schreef :
Begrijp o.b.v. het artikel dat het advies is om preventief ACTICIDE CMG aan de diesel toe te (gaan) voegen, of product met gelijke werking.

Een artikel dat niet geheel belangeloos geschreven is dus. Want Frank verkoopt het spul zelf.
het was ook met een knipoog ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 09:41 #730865

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
@Ad : er is intussen Grotamar82, een versie die speciaal bedoeld is voor EN590 diesel. Dus wat je tegenwoordig aan de pomp tankt, met 7% Fame (biocomponent).
De safety data sheet vind je hier :

www.mikrofiltertechnik.de/uplo...-SiDaBl-englisch.pdf

De datasheet van de fabrikant :

www.schuelke.com/download/pdf/...m82_V_08.12_E_DE.pdf
Laatst bewerkt: 30 apr 2016 09:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 09:57 #730872

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
CeesS schreef :
@Ad : er is intussen Grotamar82, een versie die speciaal bedoeld is voor EN590 diesel. Dus wat je tegenwoordig aan de pomp tankt, met 7% Fame (biocomponent).
De safety data sheet vind je hier :

www.mikrofiltertechnik.de/uplo...-SiDaBl-englisch.pdf

De datasheet van de fabrikant :

www.schuelke.com/download/pdf/...m82_V_08.12_E_DE.pdf

Ik heb mij afgelopen jaar door een Nederlandse leverancier laten vertellen dat de nieuwe Grotamar 82 niet in Nederland verkocht mag worden toen ik er specifiek om vroeg. Lijkt in tegenstelling tot Grotamar 71 ook lastig te verkrijgen bij Nederlandse watersportwinkels.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 apr 2016 09:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 10:12 #730878

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Bij onze Oosterburen (tegen een gunstige prijs) gewoon te koop :

www.svb.de/de/grotamar-grotamar-82.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 10:51 #730889

Als die Grotamar 82 nog maar kort op de markt is kan het best zijn dat er nog geen CTGB goedkeuring voor is.
Maar het is ook mogelijk dat de fabrikant sipelweg in Nederland geen toelating heeft aangevraagd en dan mag het inderdaad niet op de Nederlandse markt komen.
Net zoiets als veel antifoulings.
Als je er het fijne van wilt weten zou je de fabrikant eens een mailtje moeten schrijven.( www.schuelke.com/ ).
Soms vragen fabrikanten in Nederland geen toelating aan vanwege de kosten en omdat de markt te klein.
Hier kun je in de lijst van toegelaten middelen zien dat Grotamar 82 in Nederland inderdaad niet is toegestaan i.t.t. Grotamar 71.www.ctgb.nl/ctb_files/toegelaten_middelen.xls
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 11:02 #730894

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Acticid CMG in NL te koop
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bacteriegroei in dieseltank 30 apr 2016 11:05 #730897

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Cees,

Goedkoper , uiteraard:
1. gewone Grotamar bestaat uit 98% oxazolidine
2. grotamar 82 bevat maar 22-25% oxazolidine

De 82 versie is alleen ontwikkeld om met een AFGEDUNDE versie de markt nieuwe impuls te geven.

De Actieve stof is wel de materie die het anti bacterie werk moet doen.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me hierover ook gerust bellen.
Groet
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl