Beste Jacco,
uit jouw antwoord op mijn vragen blijkt dat het vermoeden dat ik al had vermoeden juist was.
Het revisiebedrijf heeft alleen de lagering van de krukas gereviseerd eventueel de krukas geslepen .Het samenbouwen heb je zelf gedaan om de kosten te drukken.
Uit het antwoord blijkt niet of er ook een revisie van de cilinderkop heeft plaatsgehad.
Je merkt heel terecht op dat je achteraf spijt hebt dat je de revisie op deze manier hebt gedaan. Zo n ervaring heb ik zelf in het verleden ook opgedaan.
Het reviseren van een motor benzine of diesel is een kostbare aangelegenheid

Dus je hebt hiermee ook leergeld betaald blijkt nu.
In het verleden heb ik veel gewerkt aan het restaureren van klassieke auto s en daar herinner ik mij een geval van de revisie van een zescilinder BMC motor waarbij de revisie op de zelfde wijze afliep zoals je deze revisie nu zelf hebt proberen te doen.
Het revisiebedrijf heeft destijds de fout gemaakt het motorblok schoon te maken door het blok te bewerken met straalmiddel .
Er is straalmiddel in het blok achtergebleven en dat is na montage van de nieuwe lagers en de geslepen krukas alsmede de cilinderkop door de oliepomp door de motor getransporteerd.
Gevolg; de motor loopt na enkele duizenden kilometer in de vernieling.
In de ontstane strijd over eventuele garantie op de revisie blijkt dat de kosten van deze rechtsstrijd hoger worden dan de schade aan de motor, destijds rond de 8.000,- gulden zonder montage en btw.
Moraal van dit verhaal is dat het verstandig is wat langer door te sparen en een revisie geheel door een degelijk revisiebedrijf te laten uitvoeren al was het alleen maar vanwege de garantie op het revisiewerk.
Ik heb de motor horen draaien op de film en het is het typische Perkinsgeluid!

De opmerking dat de bewuste cilinder lagere compressie zou hebben betwijfel ik.
Dat de verstuiver geen roetaanslag vertoont wijst duidelijk op het feit dat er zich blijkbaar geen roetvorming heeft ontwikkeld. Als een cilinder een aanmerkelijk lagere compressie heeft komt het mengsel niet tot zelfontbranding want deze zelfontbranding is afhankelijk van compressie en dus warmte-ontwikkeling.
Als er een cilinder niet meewerkt loopt deze motor niet zoals op de bewuste film te beluisteren is.
Wat ik in de beschrijving ook niet heb gezien is wat er gebeurd is met de cilinderkop.
Is deze gevlakt en zijn de klepgeleiders nog zodanig dat daar geen compressieverlies optreed.?
Hadden de klepveren elk nog de zelfde spanning en wat is er gebeurd met de klepzittingen , opnieuw ingeslepen of eventueel vernieuwd en hoe staat het met de toestand van de kleppen zelf?
Je ziet, ik blijf nieuwsgierig naar de oorzaak en de oplossing van deze puzzel .
Vriendelijke groet,
Alphons.