Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 30 sept 2015 18:11 #668381

uiteraard veel ruis, via dit medium blijft het gokken en raden, er is nog nooit een motor geprepareerd via het internet :woohoo:

hooguit een VW motor anders afgesteld :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 30 sept 2015 18:41 #668396

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
sy helios schreef :
veel ruis, en weinig over lekkage diesel in de olie...

De lekkage van de diesel lijkt inderdaad door de brandstofpomp te komen. Na demonteren is gebleken dat de as veel ruimte heeft. Een bevestiging hier van volgt zodra ik de pomp terug heb.

Maar daarna moet de pomp weer gemonteerd worden. Ik ga er vanuit dat dit maar op één manier kan met hooguit een beetje speling op de bevestiging. Ik zal dit navragen bij de dieselspecialist. De speling van die bevestiging wordt beperkt door de harde leidingen. Deze geven niet mee als de pomp een halve centimeter links of rechtsom gedraaid moet worden.

Ik word ook beperkt door de slechte bereikbaarheid van de pomp. Vandaar het verhaal over het imbusboutje.

Duidelijk is geworden dat de verhoging van het motoroliepeil niet iets typisch is voor een Perkins 4.107 of 4.108 zoals ik in mijn eerste bericht ter discussie heb gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 30 sept 2015 20:12 #668425

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
het verdraaien van de pomp gaat echt niet met + of -0,5 cm, eerder een range van enkele mm totaal.
met mijn BMC daar geen overdreven moeite mee gehad. Bij monteren alle nuts los en pas aan als de pomp op zijn plek zit. En een fractie verbuigen lukt ook nog wel (wel oppassen dat ze niet knikken of breken).
met beleid goed te doen.
Ik heb zelf na revisie en bij wisseling van het blok (dus 2x) de pomp gewoon weer op het streepje gezet. Loopt prima (misschien eerder geluk dan wijsheid, maar ook diesel docter Fer gaf aan, op het gehoor; niets meer aan doen!)
Ook geen rook (wel na even een half minuutje tuffen, maar dat is normaal bij zon oud blok)
NB op een P4108 twee jaar geleden niet anders gedaan; was ook prima.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 16 okt 2015 12:17 #673153

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De brandstofpomp is al ruim twee weken bij de specialist maar die heeft het heel druk. De pomp is dus nog niet getest en gerepareerd. Ik ga nu zelf eerst op vakantie naar een ver en warm land dus het verhaal wordt nog vervolgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 16 okt 2015 19:41 #673290

dan zeg ik, fijne vakantie!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 03 nov 2015 07:52 #678476

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Terug van vakantie is de brandstofpomp weer getest. De uitslag is dat de pomp niet lekt. Dat de uitgaande as veel ruimte heeft is normaal. De as wordt namelijk gelagerd in de distributie niet in de pomp. Nu de lekkage van de brandstof in de motorolie dus niet veroorzaakt lijkt te worden door de brandstofpomp zijn nu de verstuivers aan de beurt. Die zijn ook al een keer gereviseerd geweest maar moeten nu nog een keer getest worden. Ik zal ze er vanmiddag afhalen en morgen wegbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 05 nov 2015 14:12 #679367

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Van de verstuivers blijkt er één schoon te zijn in plaats van zwart. In deze cilinder heeft dus geen verbranding plaats gevonden. De ingespoten diesel is langs de zuigerveren het carter in gelopen en heeft daar het oliepeil verhoogt. Nu moet ik dus gaan kijken waarom er geen verbranding is in die cilinder. Ik zal eerst kijken hoe het met de kleppen is gesteld.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 05 nov 2015 14:25 #679368

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je hebt nu in elk geval het probleem tot de kern teruggebracht.

Heb je niet gehoord dat de motor maar op 3 cilinders liep?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 05 nov 2015 15:52 #679386

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Tja, ik vind het ook een beetje stom dat ik niet heb gehoord dat de motor op drie cilinders liep. Maar hij heeft dat vanaf het begin gedaan dus ik heb geen verschil kunnen horen. Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat wanneer ik de brandstofleidingen ging ontluchten en bij de verstuivers los draaide dat ik dan bij alle vier de cilinders de motor anders hoorde gaan lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 05 nov 2015 16:18 #679392

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Is er na de revisie geen compressie van elke cilinder gemeten?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 05 nov 2015 16:30 #679396

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Jacco.
langzamerhand lijkt het alsof je de problemen met de Perkins diesel tot in de kern

bent genaderd.
Er blijven bij mij nog enkele vragen over t.w.:
Heb je nooit gemerkt dat de motor, bij een koude start, behoorlijk stond te schudden en trillen op de trillingsdempers?
Als inderdaad een cilinder niet heeft meegedaan, hetgeen zou blijken uit de verstuiver die geen roet vertoont, moet deze motor hevig hebben getrild op zijn dempers. Een mogelijkheid is ook nog dat de cilinder ,waarop deze verstuiver was gemonteerd, te weinig compressie kon opbouwen om een mengsel tot ontbranding te brengen.
Tevens begrijp ik niet dat het bedrijf dat deze motor heeft gereviseerd en samengebouwd na de revisie niet heeft gemerkt dat er een cilinder niet meespeelde. Hebben zij wel proefgedraaid met deze motor?.
Het is inderdaad een goed idee de kleppen opnieuw te stellen en deze afstelling nogmaals te controleren.
Ik zou tevens de verstuiver, die misschien zijn werk onvoldoende deed , opnieuw laten contoleren op correcte werking.
Het is tevens verstandig de brandstofleiding ook met perslucht door te blazen om te zien of er wel uit alle toevoeren naar de verstuivers vloeistof komt.
Het bedrijf, dat de revisie heeft uitgevoerd, heeft toch niet bij de werkzaamheden straalmiddelen gebruikt om het blok schoon te krijgen?
Ik heb het gehele verhaal van de revisie van deze motor reeds enkele keren gelezen en telkens komen bij mij nieuwe vragen op.
Nieuwsgierig wachten we op nadere berichten.
Succes gewenst bij het verdere onderzoek.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 09:07 #679569

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De motor stond ook niet bij een koude start te schudden en te trillen.

www.facebook.com/jaco.verdel/v...3096/?type=3&theater

Het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd heeft alleen de basis gereviseerd. Nieuwe krukaslagers, zuigers, zuigerveren, enzovoort. De opbouw van de motor heb ik zelf gedaan. Zij hebben er dus niet mee proefgedraaid. Dit heb ik zo gedaan om kosten te besparen maar heb daar achteraf wel wat spijt van.

De betreffende verstuiver blijkt zijn werk goed te doen. Deze verstuiver krijgt ook brandstof. Dit is juist de brandstof die het oliepeil zo doet stijgen. Hoe het blok is schoon gemaakt weet ik niet maar de revisie is door een goed bedrijf gebeurt, daar heb ik wel vertrouwen in. Toch is er ergens iets mis gegaan.
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 09:11 door verdel28. Reden: video berwerkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 09:10 #679570

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je link is niet publiek toegankelijk :(
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 09:11 #679572

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Als het goed is nu wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 09:16 #679577

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ja, nu doet ie het. :)

Op het moment dat je wat gas geeft kun je wel horen dat ie niet lekker op toeren komt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 09:16 #679578

Nu inderdaad wel .

Als er inderdaad diesel wordt ingespoten in die niet werkende cilinder moet het eigenlijk wel aan de compressie liggen.
En dat kan meerdere oorzaken hebben maar omdat die diesel kennelijk in de olie terecht komt ligt het kennelijk aan de zuigerveren.
Gokje , schraapveer vergeten of verkeerd geinstalleerd?
In ieder geval , zoals al eerder geschreven, compressie testen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 10:25 #679611

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Jacco,
uit jouw antwoord op mijn vragen blijkt dat het vermoeden dat ik al had vermoeden juist was.
Het revisiebedrijf heeft alleen de lagering van de krukas gereviseerd eventueel de krukas geslepen .Het samenbouwen heb je zelf gedaan om de kosten te drukken.
Uit het antwoord blijkt niet of er ook een revisie van de cilinderkop heeft plaatsgehad.
Je merkt heel terecht op dat je achteraf spijt hebt dat je de revisie op deze manier hebt gedaan. Zo n ervaring heb ik zelf in het verleden ook opgedaan.
Het reviseren van een motor benzine of diesel is een kostbare aangelegenheid :( :(
Dus je hebt hiermee ook leergeld betaald blijkt nu.
In het verleden heb ik veel gewerkt aan het restaureren van klassieke auto s en daar herinner ik mij een geval van de revisie van een zescilinder BMC motor waarbij de revisie op de zelfde wijze afliep zoals je deze revisie nu zelf hebt proberen te doen.
Het revisiebedrijf heeft destijds de fout gemaakt het motorblok schoon te maken door het blok te bewerken met straalmiddel .
Er is straalmiddel in het blok achtergebleven en dat is na montage van de nieuwe lagers en de geslepen krukas alsmede de cilinderkop door de oliepomp door de motor getransporteerd.
Gevolg; de motor loopt na enkele duizenden kilometer in de vernieling.
In de ontstane strijd over eventuele garantie op de revisie blijkt dat de kosten van deze rechtsstrijd hoger worden dan de schade aan de motor, destijds rond de 8.000,- gulden zonder montage en btw.
Moraal van dit verhaal is dat het verstandig is wat langer door te sparen en een revisie geheel door een degelijk revisiebedrijf te laten uitvoeren al was het alleen maar vanwege de garantie op het revisiewerk.
Ik heb de motor horen draaien op de film en het is het typische Perkinsgeluid! :)
De opmerking dat de bewuste cilinder lagere compressie zou hebben betwijfel ik.
Dat de verstuiver geen roetaanslag vertoont wijst duidelijk op het feit dat er zich blijkbaar geen roetvorming heeft ontwikkeld. Als een cilinder een aanmerkelijk lagere compressie heeft komt het mengsel niet tot zelfontbranding want deze zelfontbranding is afhankelijk van compressie en dus warmte-ontwikkeling.
Als er een cilinder niet meewerkt loopt deze motor niet zoals op de bewuste film te beluisteren is.
Wat ik in de beschrijving ook niet heb gezien is wat er gebeurd is met de cilinderkop.
Is deze gevlakt en zijn de klepgeleiders nog zodanig dat daar geen compressieverlies optreed.?
Hadden de klepveren elk nog de zelfde spanning en wat is er gebeurd met de klepzittingen , opnieuw ingeslepen of eventueel vernieuwd en hoe staat het met de toestand van de kleppen zelf?
Je ziet, ik blijf nieuwsgierig naar de oorzaak en de oplossing van deze puzzel .

Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 10:29 #679613

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Begin maar met de kleppen van de niet werkende cilinder overnieuw stellen.
Wanneer die niet goed sluiten wanneer ze dicht horen te staan heb je ook geen compressie en vind de niet verbrande brandstof z.n weg naar het carter ook wel langs het veren pakket.

Wanneer dat niet helpt zul je toch de kop moeten trekken en de kleppen van de betreffende cilinder moeten vervangen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 10:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 10:45 #679619

  • John0806
  • John0806's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Als de kleppen lekken, zou dan de in- en uitlaat niet vettig moeten zijn van de diesel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 06 nov 2015 10:56 #679625

John0806 schreef :
Als de kleppen lekken, zou dan de in- en uitlaat niet vettig moeten zijn van de diesel?

Niet als vrijwel alle diesel in de arbeidsslag al richting carter verdwijnt. Immers, een hoge verbrandingsdruk is er ook niet als de compressie slecht is omdat de boel gewoon niet ontsteekt.
Met name het samengaan van een blanke verstuiver en diesel in het carter lijkt de oorzaak aan te duiden.
Overigens , zelfs als er geen roetvorming plaatsvindt zou de verstuiver nog wat aanloopkleuren moeten hebben als de cilinder werkt.
Overigens wijzen de beroete verstuivers in de andere cilinders eigenlijk ook al in de richting van een niet werkende cilinder.
De andere cilinders zullen nl , geregeld door de regulateur , meer diesel krijgen om het gewenste toerental te krijgen waardoor je vanwege een overmaat diesel roetvorming krijgt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 07 nov 2015 20:18 #680079

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Bij het openen van het kleppendeksel is het probleem direct duidelijk. Er is een stoterstang volledig weggezakt. Er is geen ruimte om het er uit te trekken dus ik kan niet zien of het gebroken is.






Ik wil morgen proberen de tuimelaar te bewegen zodat er meer ruimte komt om de stoterstang te verwijderen. Ik heb alleen wat moeite met het tornen van de motor. Hoe kan ik dat het beste doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 08 nov 2015 08:12 #680143

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Jacco.
ik vrees dat je er niet aan ontkomt de as waarop de tuimelaars zijn gemonteerd los te maken om in ieder geval de bewuste tuimelaar vrij te krijgen zodat je ruimte hebt om de verongelukte stang uit de geleiding te halen.
Dan moet worden nagegaan of deze stoterstang schade heeft aangericht in de geleiding en eventueel aan de nokkenas.
Bij BMC benzinemotoren bestond in enkele gevallen de stoterstang uit twee delen en ik weet niet hoe dit bij Perkins is gemaakt.
Het is niet uitgesloten dat je ook de nokkenas moet gaan controleren op eventuele schade.
Voorlopig ben je wel weer met het zoeken van de schade-oorzaak en het herstel van de schade de nodige uren bezig.
Succes gewenst en we horen nog wel hoe het is gegaan.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 08 nov 2015 08:29 #680146

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Oeps, die stoterstang staat naast zijn zitting, als je geluk hebt. Hopelijk is ie niet krom. Heb je niets gemerkt bij het kleppenstellen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2015 11:47 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 08 nov 2015 10:20 #680175

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
ik weet niet (meer) hoe het op zo'n Perkins zit, maar op een BMC 1,5D zitten aan de zijkant twee afdekplaatjes; losmaken en je kunt bij de stoterstangen komen.

ik snap hier maar weinig van. Ik mag aannemen dat na de herbouw je de werking van de kleppen (dus zonder deksel) hebt bekeken cq afgesteld?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 08 nov 2015 10:52 #680181

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Hans, - SY HELIOS -
sinds ik van morgen vroeg de foto heb gezien van de stoterstang die op het blok ligt vraag ik mij al af hoe deze schade mogelijk is.
Vermoedelijk is de stoterstang of krom of afgebroken of beide!
In alle gevallen moeten er grote krachten op zijn gekomen want een stoterstang krijg je niet zomaar krom of gebroken.
Bovendien, en dat is nog belangrijker, hoeveel schade heeft deze stoterstang in de geleiding aangericht en is ook de nokkenas ook beschadigd?
Wat ook niet bekend is; hoeveel tijd heeft de motor gedraaid terwijl de bewuste klep in de cilinderkop niet werd geopend en welke schade heeft deze toestand aan de cilinder toegebracht.
Het zou wel eens kunnen dat Jacco nog de nodige uren aan zijn Perkins motor moet besteden alvorens hij deze motor weer draaiende heeft zonder problemen.
Elk keer spookt weer door mijn hoofd dat wij altijd lachend zeiden tegen elkaar wanneer wij weer met een BMC product aan het werk waren; " met dat oude Engelse spul is altijd wat " :( :(
Niet voor niets zeiden wij ook bij werken aan de electrische installaties van BMC-motoren door de regel van het merk LUCAS;
LUCAS; KING OF DARKNESS :whistle:
We kunnen Jacco alleen maar veel doorzettingsvermogen toewensen.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl