Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 14:33 #665426

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik heb een Perkins 4.107 van een jaar of dertig oud. De motor is recent gereviseerd. Ook is zijn de verstuivers gereviseerd. De brandstofpomp is een keer nagekeken en later alsnog gereviseerd. Het brandstofopvoerpompje is vervangen. De olie die ik gebruik is Kroon Classic Oil 15w40.

Tijdens het varen geeft de motor wit/grijs/lichtblauwe rook. Maar het grootste probleem is dat mijn oliepeil stijgt. Het lijkt er op dat er diesel in de olie komt. Ongeveer een halve liter na twee en een half uur varen. De olie word nu getest om dit te kunnen bevestigen.

Nu zag ik op dit forum een opmerking uit 2009 van TonDini. Hij zegt daarin: "Het zijn simpele motoren maar een ding zijn ze erg vatbaar voor. Dat is teveel olie in het carter, vul ze nooit boven de min streep
als je de andere dag kijkt staat het bijna aan het max." Daar wordt echter niet verder op in gegaan en er wordt ook geen verklaring voor gegeven.

Heeft iemand dezelfde ervaring met Perkins 4.107 of 4.108 motoren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 14:50 #665446

Geen ervaring met Perkins motoren, maar jouw probleem zou met grote waarschijnlijkheid toch in de opvoerpomp, mits mechanisch, of in de brandstofpomp liggen. Ook al is deze gereviseerd kan er toch wat mis zijn.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 15:30 #665471

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6227
Zga zeker een lekke opvoerpomp voor de diesel. zit aan SB achter het oliefilter.

www.boatservicehaarlem.nl/perk...9-workshopmanual.pdf
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 16:00 #665499

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Het brandstofopvoerpompje was ook het eerste waar ik aan dacht. Dat heb ik vervangen voor een nieuwe.


Laatst bewerkt: 22 sept 2015 16:01 door verdel28. Reden: Tekst dicht op foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 16:12 #665501

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
ervaring; geen Perkins maar BMC; toename "oliepeil";(uiteindelijk zelfs op hol slaan :sick: ) bleek te komen door een lekkende as-seal van de aandrijving van de hogedrukpomp.
andere verdachte is het opvoerpompje, maar dat heb je net vervangen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 16:55 #665521

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik ben ook bang dat het probleem nog steeds van de brandstofpomp komt. Na revisie ging het een keer goed. Daarna heb ik geprobeerd de pomp af te stellen door hem te draaien. Daarna was het weer mis met het stijgende oliepeil. Is die pomp zo gevoelig dat ik door het draaien de afdichting beschadigd heb?




De bevestiging van de pomp geeft enige ruimte om te verstellen.

Overigens is het roken nooit gestopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 17:42 #665541

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
zover ik weet heeft verstellen (timing) niets met de seal van doen..
NB heb zelf goed ervaring met revisie bedrijf in Harderwijk. (Buchli)
hebben meestal ook ruil/revisie pompen.
(wel aan de prijs..)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 18:01 #665557

bij ons was het de (hogedruk)brandstofpomp(sealtje van een paar cent)
klinkt precies hetzelfde

ik zou hem wel door een deskundige laten maken,omdat hij precies goed weer terug erop moet

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 18:17 #665564

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De revisie van de pomp bij Brandt Electra heeft 500 euro gekost. Het gaat misschien om een sealtje van een paar cent maar ik denk niet dat ze het daarbij laten. Niet dat de kosten me tegen zouden houden maar ik zie er nogal tegenop om de brandstofpomp er weer af te halen. Vooral omdat één van de bevestigingsbouten een inbusbout is die is beschadigd.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 18:23 #665568

voor die inbus kun je proberen een iets grotere torx bitje erin te tikken en dan los proberen te draaien, werkt meestal, niet altijd en is mischien het proberen waard.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 18:37 #665578

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 991
Of in plaats van een torx bitje proberen met een engelse/inch maat. Soms is er een inch maat te vinden die een fractie groter is dan de metrische. Die zit dan wel vast zonder de boutkop nog verder te beschadigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 18:56 #665600

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
beetje kruipolie (griffon imal bijvoorbeeld) en even laten trekken voor je hem los draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 19:13 #665610

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Mocht dat allemaal niet werken, en je hebt de werkruimte;
met een dremel een enkel of dubbele " snee" erin slijpen, en vervolgens schroevndraaier/kruiskop erop.
Zorg dat de passing goed is.
(slagkopschroevendraaier met beleid achter de hand houden)

edit: kun je daar niet een griptang kwijt?
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Laatst bewerkt: 22 sept 2015 19:15 door floris t. Reden: verbetering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 19:54 #665644

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Die inbusbout is heel moeilijk bereikbaar. Daarom is het ook een inbusbout in plaats van een normale bout. Om deze bout te bereiken heb ik een sleutel nodig die ongeveer 40 cm lang is met een kruiskoppeling aan de kop. Hierdoor zal moeilijk zijn om met een iets grotere maat hier een klap op te geven. Als het nodig is zal ik het zeker proberen.



Ik hoop echter dat het niet nodig is om de pomp er weer af te halen en dat er een andere oorzaak en bijpassende oplossing gevonden wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 20:03 #665656

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Okee..
Ja, gezien de setting wordt dit lastig..
Toch even benoemen indien die pomp er echt af moet;
ook de afdeling lekker makkelijk praten maar uitvoeren .., een stuk m6 draadeind oid op de imbusboutkop lassen om daarmee normaal vlees voor gereedschap te crieeren.
Ik weet, makkelijk praten gezien de compacte wirwar.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 20:28 #665682

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
of eerst je uitlaadspruitstuk los maken, dan kun je er wel bij?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 22 sept 2015 20:36 #665686

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Mocht het echt nodig zijn zal er wel een manier zijn om die inbusbout los te krijgen. De bout zit niet vastgerot of zo. Ik heb hem de laatste keer iets te vast gedraaid terwijl mijn speciale gereedschap waarschijnlijk niet de juiste maat heeft gehad. Het had waarschijnlijk een Engelse maat moeten zijn in plaats van 5 mm. Dit stuk gereedschap vinden in een Engelse maat is mij vorige keer, twee jaar geleden, echter niet gelukt.



Maar nogmaals, ik hoop dat het niet nodig is dat de bout los moet. Hoe groot is de kans dat na revisie het sealtje weer kapot is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 15:59 #666047

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
is bij de revisie het sealtje dan vervangen?
heb je garantie op die revisie?
en zowiezo zorgen voor Engels gereedschap anders blijft het behelpen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 16:58 #666065

Wil je niet bang maken, maar door diesel in het Carter gaan de smerende eigenschappen van de carterolie HEEL hard achteruit!
Van groot belang dus om de oorzaak weg te nemen voordat de motor wederom uren gaat maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 17:20 #666083

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
en op hol slaan wil je al helemaal niet meemaken :sick: :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 18:49 #666116

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik ben me bewust van de risico's van varen met slechte olie. Na één keer proefvaren heb ik een halve liter afgetapt en na de tweede keer heb ik de olie weer ververst. Omdat ik voorzichtig ben met de olie weet ik niet of het na één of twee keer varen ophoudt.

Als ik lees dat het bij een Perkins 4.107 of 4.108 niet ongewoon is dat het oliepeil de volgende dag hoger is dan op de dag van olieverversen twijfel ik. Waar komt die stijging vandaan? Is het koelvloeistof, diesel of komt er olie naar beneden gezakt uit bijvoorbeeld het oliefilter?

Morgen hoop ik de uitslag te krijgen van de olietest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 19:40 #666168

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
En waar heb je die onzin in vandaan dat stijging oliepeil normaal is?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 20:14 #666188

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
verdel28 schreef :
Ik ben me bewust van de risico's van varen met slechte olie. Na één keer proefvaren heb ik een halve liter afgetapt en na de tweede keer heb ik de olie weer ververst. Omdat ik voorzichtig ben met de olie weet ik niet of het na één of twee keer varen ophoudt.

Als ik lees dat het bij een Perkins 4.107 of 4.108 niet ongewoon is dat het oliepeil de volgende dag hoger is dan op de dag van olieverversen twijfel ik. Waar komt die stijging vandaan? Is het koelvloeistof, diesel of komt er olie naar beneden gezakt uit bijvoorbeeld het oliefilter?

Morgen hoop ik de uitslag te krijgen van de olietest.

Kan ook zijn dat de olie maar langzaam naar het carter terugloopt, en dat je zo bij het vullen en peilen eigenlijk te veel olie bijvult. Heb dit ook bij mijn M2O2 Vetus gehad deze lente.
Olie weggepompt met carterpompje, en dan bovenaan bijgevuld. Zeker 5 minuten gewacht en gepeild, nog wat olie bij, weer wachten en peilen, etc .
Zo mooi op peil gebracht, en 2 weken later stond het oliepeil te hoog.
Ook eerder toen de werf zelf de olie had vervangen hetzelfde gehad, 14 dagen erna nog eens naar het oliepeil gekeken en stond het te hoog. ( beetje uitgepompt.) Rest van het jaar geen probleem meer gehad.
Maar de olieanalyse zal wel uitmaken of je een probleem hebt of dat het loos alarm is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 20:15 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 23 sept 2015 20:29 #666191

  • verdel28
  • verdel28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
sy helios schreef :
En waar heb je die onzin in vandaan dat stijging oliepeil normaal is?

Dat heb ik van dit forum. Zoals ik in mijn post schreef:

"Nu zag ik op dit forum een opmerking uit 2009 van TonDini. Hij zegt daarin: "Het zijn simpele motoren maar een ding zijn ze erg vatbaar voor. Dat is teveel olie in het carter, vul ze nooit boven de min streep als je de andere dag kijkt staat het bijna aan het max." Daar wordt echter niet verder op in gegaan en er wordt ook geen verklaring voor gegeven."

En er blijken dus mensen met andere motoren dit ook meegemaakt te hebben, zie hierboven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins 4.107 Brandstof in smeerolie. 24 sept 2015 00:31 #666253

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Problemen met de Perkins Diesel.

Beste Jaco,
over de problemen die je na de revisie van deze Perkins tegenkomt het volgende;
Ik kan mij herinneren dat bij een bedrijf waar ik gewerkt heb in het verleden een oude vrachtwagen in bedrijf was met een Perkins dieselmotor.
Alvorens deze vrachtwagen iedere morgen aan zijn dagtaak begon moest deze motor eerst ca. een halfuur warmdraaien omdat hij anders geen trekkracht had.
Omdat het een Engelse motor betrof werd elke dag voor begin van de dienst olie gepeild en bijgevuld. De Engelse motoren uit de tweede helft vorige eeuw gebruikten bijna zonder uitzondering altijd olie, door verbranding en door lekkage.
Olie peilen altijd bij een koude motor en dus bijvullen ook!!!
Uit de problemen die je hebt met montage bemerk ik dat je vermoedelijk gereedschap gebruikt met Din specificatie ( Deutsche Industrienorm). Vermoedelijk is deze motor nog samengesteld naar Engelse maatvoering.
Als dit het geval is zoveel als mogelijk gereedschap met Engelse maatvoering gebruiken omdat bij gebruik van gereedschap naar Din maatvoering alle bouten en moeren 'gaat vernielen.
Is na de revisie de brandstofretourleiding wel goed gemonteerd en aangeslotenen en kan deze leiding niet in verband staan met de verhoging van het peil in het carter.?
Bovendien weet je wel zeker dat de verhoging van het peil in het carter niet door koelwater wordt veroorzaakt?
De uitslag van het onderzoek van de carterolie kan hierover uitsluitsel geven.
Succes bij je zoektocht naar oorzaken.
Alphons.














bovendien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl