Na het afbouwen was het tijd om het blokje te starten.
Wat een K…. blokje!
Alle brandstofleidingen goed ontlucht. Handbediening van de opvoerpomp werkt perfect. Zoals het hoort goed door gepompt totdat de leidingen via de retour allemaal goed doorspoeld waren. De ontluchtingsschroefjes meerdere keren los gehad maar het blokje wilde maar niet starten. Al gauw kwam ik er achter dat er geen brandstof naar de injector ging. Ik had de stalen brandstof leiding op de injector losgeschroefd. Deze komt van de hoge druk pomp. Hier kwam niets uit! Op den duur werden de accu’s wat zwakker. Uiteindelijk over nacht de accu’s opnieuw geladen.
De volgende dag alle slangen wederom losgehaald, gecheckt en ontlucht. Ging nog steeds geen brandstof naar de injector. Oké wel via de retourleiding maar daar wordt het blokje niet warm van. Nog een keer alles ontlucht. Maar voor zover ik kon waarnemen zat gewoonoveral brandstof en nergens was iets van lucht te bekennen. Echter nu kwam er ineens wel brandstof uit de hoge drukleiding na het "starten". Dus de leiding naar de injector aangesloten en het motortje liep eigenlijk gelijk prima.
Ik heb het gevoel dat op de een of andere manier mijn brandstof systeem erg gevoelig is voor lucht. Nu is dat niet onbekend bij dieselmotoren maar hier werd ik een partij niet goed van…. Als het eenmaal wel goed ontlucht is dan werkt het zonder problemen. Na het testen om de oliefilter te verwijderen moesten de leidingen weer los. Natuurlijk daarna weer het zelfde probleem. Maar ik denk dat ik nu de truck ken.
Toen het blokje liep kreeg ik direct een olie alarm! Hoop stress natuurlijk. Uiteindelijk kwam ik er achter dat het aan de olie sensor moest zijn. De oude olie sensor was niet aangesloten zoals eerder beschreven. Dit was een “normally open”. Dus ik heb ook een “normally open” gekocht. Na het lassen van het printplaatje in mijn controle paneeltje had ik al mijn twijfels. De sensor moet volgens mij een “normally closed” zijn. Betekend dat zodra je de contact sleutel omdraait, je een piep toon hoort tot de motor gestart is en de olie op druk is. Nu is het bij mij precies andersom. Op zich weet je dus in beide gevallen de status van de oliedruk. Maar die piep wordt op den duur wel wat vervelend. Dus ik ga toch maar een ander sensortje halen. Dat is het nadeel als je aanneemt dat wat gemonteerd was ook de juiste is.
Door het loshalen van de leidingen en te ontluchten zit natuurlijk de heleboel onder de diesel hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Tevens zijn er diesel leidingen gaan lekken op de ringetjes van de banjo aansluitingen. Die zijn ook slecht bedoeld om een (1) keer aan te halen en met het ontluchten en checken zijn ze meerdere keren los geweest. Dus zo gek is het niet dat ze zijn gaan lekken. Lekkenis wel wat zwaar aangeduid want zoveel was het niet.
Onderstaand een linkje naar filmpje tijdens het testen wat na ongeveer 20 minuten draaien is gemaakt. Blokje heeft in totaal 30 minuten gedraaid. In het filmpje op 2:00 minuten verander ik weer het toerental tot redelijk hoog. Na die twee minuten hoor je kort even iets resoneren. Dat was de deksel van de bakskist die nog open stond. Later nog een kort metaal geluidje maar dat was omdat ik zelf liep te klooien. Tevens veel wind in de microfoon.
Enige wat ik vond was dat het blokje redelijk trilde. Maar andere die hebben gekeken vonden dit schijnbaar niet echt. Wie zal het zeggen.
Stuwkracht voldoende iig.
ge.tt/2EVqi0e2
Uploaden van het filmpje wilde maar niet lukken. De video moet worden gedownload en blijft slechts 30 dagen beschikbaar!
Na het testen heb ik de oliefilter weer uitgebouwd. Wederom weer een tijdrovend klusje en van het resultaat werd ik een beetje droevig.
Wordt vervolgd….