Dieselfilters:
Persoonlijk ben ik niet zo bang voor vervuiling in mijn brandstof systeem. Voor water (vocht) en diesel bacterie ben ik ook niet bang maar sh*t can happen. Ik tank diesel bij een gewoon pompstation voor auto’s in een jerrycan. Eigenlijk nooit vervuiling gezien in de jerrycan maar je zal niet de eerste zijn die bij een pompstation wel vervuiling mee krijgt. Deze diesel gaat door een trechter met filter de RVS brandstoftank van mijn boot in. Deze tank is schoon van binnen en de leidingen van de tank naar het eerste filter zijn recentelijk vervangen en dus goed.
Het eerste filter dat was gemonteerd is een vetus (grof) brandstof potfilter (WS180) met water afscheiding. Helaas kosten deze potfilters die je ieder jaar moet vervangen 35 euro (adviesprijs is 40,95 Euro)!
Gezien ik ook nog een fijn filter heb en weinig last van vuildeeltjes acht ik deze extra filtratie onnodig als je ieder jaar netjes de fijn filter vervangt.
Beide filters als de rvs tank hebben geen doorzichtig kijkglas oid dus zien doe je niets. In geval van diesel bacterie kom je er waarschijnlijk toch te laat achter en zit voordat je het weet je filter(s) al verstopt. Als je eerst een grof filter hebt met nog een fijn filter er achter duurt dit misschien ietsje langer voordat het systeem een probleem ondervind maar dit verschil is waarschijnlijk praktisch verwaarloosbaar. Voor de diesel bacterie vind ik een grof filter, als er al een fijn filter is, dus maar weinig toevoegen.
Een grof filter gecombineerd met waterafscheiding acht ik wel handig maar ik ga het dus zonder water afscheider proberen. Wel zal ik aan het begin van ieder seizoen het vocht onderin de tank en uit de leidingen verweideren als de filters die ik vervang. Ik denk dat dit voldoende is. Zo niet dan koop ik nog wel eens een “glazen” vocht afscheider. Deze heb je al vanaf rond de 29 euro en kan je gemakkelijk iedere keer schoon maken.
Ik heb voor nu besloten om een doorzichtig plastic wegwerp universeel brandstof filter tussen de leiding te gaan monteren. Dit is al een fijn filter. De mate van vervuiling kun je goed waarnemen in deze filters en ze kosten geen dr*l. Kunnen waarnemen is leuk maar dan moet je het dus ook wel doen. Voor vertrek regelmatig even de motor checken als dit filter. Voor onderstaande filter het ik voor twee (2) stuks gezamenlijk 2, 27euro betaald inclusief verzendkosten! Daar wordt ik dus vrolijk van. Deze zijn behoorlijk van formaat en hebben een slang aansluiting van zowel 6 als 8 mm. Kan ik dus twee(2) jaar vooruit onder normale omstandigheden. Op de foto de schuifmaat erlangs gelegd als maat indicatie.
De fijn filterpot van Bukh die op het blok is gemonteerd behoud ik uiteraard. Maar uit principe kwestie weiger ik deze van Bukh te bestellen. Deze kost voor een DV10 L namelijk 34,20 Euro. Normaal brandstof filter pot kost rond de 8 euro!
Dus onderstaand voor iedereen met een DV10 L…….. Bukh part nummer 620L0618.
Voor dit brandstof filter kun je ook gebruiken:
Volvo (penta) 829913
BOSCH - Ref: 1 457 434 051
De afmetingen van de rubber ring als de gaten in het filter komt exact overeen net als de schroefdraad (M16 x 1,5). Het enige verschil is dat deze pot slechts 15mm hoger is. Bij dit type blok, onder het filter, heb je deze ruimte.
Voor dit filter heb ik bij de auto materialen zaak 8, 53 Euro betaald! Bij jacht service winkels betaal je vaak rond de 15 euro.
Afmetingen op het plaatje zijn van de bosch filter.
Hoogte verschil is slechts een vinger dikte....(sorry)!