De carter pakking bovenstaand was kapot gegaan tijdens het demonteren. Deze heb ik vervangen voor een pakking die ik zelf gemaakt heb van speciaal pakkingspapier. Deze pakking heb ik heel netjes uitgeknipt en past perfect.
Op de foto van de binnen kant van het carter deksel zien we het aanzuigpijpje met grof filter waar we eerder over hebben gedebatteerd. Op de partfish van Bukh staat alleen een aanzuig pijpje zonder het kopje met gaas. Het gat in het deksel net boven de aansluiting met het aanzuigpijpje gaat naar de oliepomp. De oliepomp staat weer aangesloten op het olie filter mandje.
De metaal stukjes die ik in het filter heb gevonden kunnen niet door het gaas van het aanzuigpijpje! Wel kunnen ze door het gaatje aan de zijkant. Echter de kans dat deze (deels) in het carter waren blijven liggen was groter geweest dan dat ze worden aangezogen. In het carter had ik niets terug gevonden!
Als de deeltjes niet uit het carter komen, dan lijkt maar een optie voor de hand liggend en dat is dat ze uit de oliepomp komen!
Omdat er ook verf schilfers en vloeibare pakking in het filter zat, dachten gelukkig ook anderen met mij dat het mogelijk van extern kwam. Maar dan had het via de hoofd oliefilter, dus waar de olie druk sensor zit naar binnen moeten komen. Dit is niet waarschijnlijk.
Als ze uit de oliepomp komen dan is de kans groot dat ze wel magnetisch zijn. Toen de deeltjes nog op/in het hoofd oliefilter zaten heb ik ze getest met een zwak magneetje. Hier reageerden de deeltjes niet op. Ik heb ze nu nog een keer getest. Een deel van de spaantjes blijft nu wel plakken aan dit magneetje! En een deel dus niet! De spaantjes zien er uit als aluminium dan onder druk is gevormd. Een oliepomp is bij mijn weten vaak van gehard staal. Dit worden scherfjes en geen spaantjes. Indien deze oliepomp niet van gehard staal is dan zou het verhaal mogelijk anders kunnen zijn.
De oliepomp kan alleen verwijderd worden als het blokje van de saildrive wordt los gehaald. Mijn huidige kennis van het blokje verteld mij dat de saildrive op het blokje wordt geschroefd en niet andersom. Je kunt dus niet het blokje van de saildrive afschroeven. De boot moet dus eerst uit het water.
Helaas had ik geen aangesloten oliedruksensor en alarm dus over de oliedruk weet ik niets.
Helaas kun je het oliefiltermandje niet eenvoudig verwijderen. Hiervoor moet je eerst de diesel opvoerpomp als de waterpomp inclusief het tandwiel huis verwijderen en dus ook de olie uit het blok halen. Het schoonmaken van het filter hoef je volgens het manual standaard niet te doen. Alleen tijdens reparaties! Vraag is dus hoe lang geleden is deze filter schoongemaakt. Mogelijk zijn de spaantjes al heel oud.
Het filter is dus redelijk grof gehouden zodat deze niet verstopt raakt door standaard olie verontreinigingen die wel door bijvoorbeeld papieren filters worden weggevangen.
Ondanks dat ik er nog steeds niet gerust op ben heb ik het blokje opgebouwd en ga ik deze zeer binnen kort weer starten. Uiteraard wel met oliedruk alarm. Tevens ga ik na een uur draaien in de box, ondanks het vele werk het oliefilter weer verwijderen en checken.
Als het blokje goed loopt ga ik het blok van de winter niet uit elkaar halen. Wel ga ik mogelijk het blokje demonteren van de saildrive om zo de olie pomp te kunnen verwijderen en te kunnen controleren.
Meer foto’s volgen zo….