Dit is helaas geen gevalletje locktite meer….
Er zijn idd vier boutjes. Bij een van de boutjes was de inbus al helemaal rond. Ik vermoed dat de vorige eigenaar na een poging het maar heeft opgegeven. De andere voorste inbus was primaen kreeg ik er prima uit. De gene die er achter zit kreeg ik niet los en zit nog steeds muur vast ondanks dat ik er volle kracht op kan zetten.
Eerst de voorste geprobeerd waarvan het gat al rond was met een tegendraadse tool. Had super veel grip en kon belachelijk veel kracht zetten. Veel meer dan dat zo’n klein boutje normaal kan hebben. Uiteindelijk moest het ergens fout gaan en brak de tool af. Dit stuk was er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Dus met de beste boortjes verkrijgbaar boren en nog eens boren. Continue de boortjes slijpen en verder gaan. Met slechts 0,1 mm progressie per keer. Uiteindelijk na 6 uur boren was had ik de tool weg geboord en was ik door het eerste schroefje heen en was de klapschroef gelukkig nog onbeschadigd. Normaal is dan alle spanning weg en zou de dunne huls er uit moeten komen. Maar deze zit muur vast! Dit boutje is in dit boor (lees slijt) proces loei en loei heet geweest. Locktite is bij deze huls zeker niet meer aan de orde.
Afgebroken tegendraadse tool
Uitgeboord met de "huls" nog vast in de schroefdraad
Uiteindelijk besloten om door te boren en dus ook het achterste schroefje uit te boren. Als dit was gelukt dan hou je alleen een losse dunne huls over en kan je de bus er waarschijnlijk wel uit tikken.
Maar helaas…. Kan een hoop redenen en excuses bedenken waarom het is gebeurt en waarschijnlijk een combinatie van allemaal maar dat veranderd niets. Maar deze mega harde boor is vast geslagen in het tweede inbus gat en afgebroken. Dit stukje zit muur vast en zo diep dat ik er weinig meer mee kon. Ga er binnenkort nog over nadenken. Tot nu toe is de schroef nog “onbeschadigd” dus is er nog hoop.
Ik ben in totaal wel meer dan 10 uur, verspreid over meerdere dagen, bezig geweest met deze flauwe kul. Ook het achterste schroefje van de andere kant zit muur vast. Zelfs met een slagschroevendraaier gebeurt er niets en met special tools kan ik maximale kracht op het boutje zetten. Als ik dit door zet dan breekt er weer iets af.
Gezien er geen anode op het blok / saildrive / schroef zat begin ik mij af te vragen of dit er iets mee te maken kan hebben. Heb ooit een keer eerder zoiets meegemaakt, maar dan wel in een totaal andere setting. Grote bouten waren door waarschijnlijk door langdurige blootstelling aan elektrolyse een soort van vast gelast. Zelfs bij het openslijpen van een van de boutgaten zat de bout nog helemaal vast en vergroeid aan de binnen schroefdraad. Geen idee of dat tussen RVS en volgens mij is de schroef een soort brons ook kan gebeuren.
Ik lees het locktite verhaal overal terug en eigenlijk snap ik dit niet. Mogelijk zit ik er helemaal naast maar mijn eerste reactie is dat het geen belaste boutjes zijn maar borg boutjes die slechts voorkomen dat een as gaat schuiven of roteren. Tevens zijn de boutjes al dubbel uitgevoerd en klemmen ze dus ook nog eens elkaar. Ook zijn er verschillende soorten locktite. Soorten speciaal bedoeld om te borgen en die krijg je echt wel los zonder warm te stoken. Waarom mensen vaak een Locktite gebruiken die bedoeld is voor hele zware bouten of om kleine boutjes nooit meer los te krijgen voor klapschroef boutjes is mij een raadsel.