Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV10 met Saildrive overhaul

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 08 juli 2016 14:53 #750751

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Inleiding:

Dit jaar een Waarschip 1010 gekocht dat een Bukh DV10 blokje met saildrive heeft.
Het blokje liep perfect toen ik hem kocht maar al snel ging de impeller kapot en is het blokje warm geworden. Blok laten afkoelen, impeller vervangen en weer gestart. Lekte het waterslot! Hier een noodoplossing voor bedacht, water uit de boot gedweild en terug gevaren naar mijn eigen haven. Het stormde zo gigantisch hard dat ik recht tegen de wind amper vooruit kwam en het blok zo’n 2,5 uur vol heeft gedraaid. Het blokje leek er geen enkele moeite mee te hebben. Ik daar in tegen zat vol in spanning.

Eenmaal terug leek de olie perfect. Niets aan te zien. Dus ik dacht dat ik er mogelijk goed vanaf was gekomen…..

Stond al op de planning om voor de zekerheid het blokje een grote beurt te geven. Maar nu was wel duidelijk dat hier geen tochtje mee gewacht kon worden.

Ik heb zelf autotechniek gestudeerd, thuis zelf vele motorblokken volledig open geschroefd, gerepareerd en weer opgebouwd als een tijdje in de revisie van auto / motorfiets motoren gewerkt. Aan scheepsdieseltjes heb ik nooit gewerkt maar hier ben ik absoluut niet bang voor. Enige moeite die ik er altijd mee heb is dat ik die blokjes zelfs hele nieuwe al snel vind klinken alsof de lagers eruit liggen. Maar het gehoor voor deze blokjes zal zich wel gaan ontwikkelen.






Probleem:


Olie afgetapt en dit zag er prima uit. Zeker geen vocht in de olie, ook geen deeltjes of metaal glitters.
Vervolgens een tijdje hard gevloekt. Saildrive sensor was niet aangesloten, temperatuur sensor was niet aangesloten en zelfs de olie druk sensor was niet aangesloten. Temperatuur sensor als saildrive sensor zijn zeker al geruime tijd kapot en van de olie druk sensor weet ik het niet.

Uiteindelijk de olie filter verwijderd. Auwwww…..zie bijgevoegde foto.




Te zien is rode verf van het blok? Ik vond dit er wel erg vers uitzien en heb geen idee hoe dit naar binnen is gekomen.
Het zwarte is vloeibare pakking. Op meerdere plekken is vloeibare pakking gebruikt. In de autotechniek, als je weet wat je doet en hier heel zuinig mee bent, dan kan je dit best gebruiken indien andere middelen niet reiken. Anders dit a.u.b. nooit gebruiken! Het kan olie kanaaltjes verstoppen. Ik vermoed dat dit bij scheepsmotoren niet anders is.
En dan ja de metaal deeltjes….. geen idee nog wat het is. Lager schalen zijn meestal van witmetaal en als deze gaan slijten dan is er duidelijk een metaalachtige poeder in de olie terug te vinden. Zuigerveren worden kleine scherfjes en zien er normaal niet uit als spaantjes. Een cilinderwand als het loopvlak van een nokkenas zijn zeer hard en vreten wel in maar voordat hier spaantjes vanaf komen moeten er eerst wel hele gekke dingen gebeuren. Dan had het blokje op het laatst nooit zo lekker gelopen. Als het van de oliepomp is dan zie ik geen directe link naar het iets te warm worden van het blokje. Kan ook nergens zien of de vorige eigenaar recentelijk mogelijk iets heeft geboord aan het blokje.

Iemand nog mogelijke ideeën wat deze spanen kunnen zijn?

Enige conclusie die ik nu trek is dat ik als de donder mijn blokje wil uitbouwen om deze iig volledig uit elkaar te halen, te inspecteren en dan een beslissing te maken wat ik ga doen. Maar ik wil nog niet definitief het seizoen opgeven en mijn boot dus nog niet uit het water halen. Ik heb dus alle handleidingen, partfish sheets als internet doorkruist maar het wordt mij nog niet exact duidelijk hoe de motor en de saildrive aan elkaar verbonden zijn. De krukas en de verticale as van de saildrive hebben een eenvoudige koppeling en het motorcarter en het saildrive huis lijken met een paar bouten aan elkaar te zijn gebout met een soort koppelingshuis ertussen.

De vraag is kan je het blokje van de saildrive schroeven als de boot nog in het water ligt? Het lijkt erop dat de saildrive dan aan de afdichtingsrubbers hangt? Kan dit?

Waar zitten de bouten die los moeten? De gaten zie ik wel maar de bouten vind ik nergens in exploded views terug. Het lijkt erop alsof twee bouten van uit de saildrive naar het koppelingshuis gaan en mogelijk vier bouten vanuit de carter van het motorblok in het koppelingshuis. Als deze bouten niet zowel van onder als van boven zitten dan zou de saildrive naar de bodem zakken. Waarschijnlijk iets later gevolgd door mijn bootje.

Onderstaand een link, Pagina 6 en pagina 29 geven respectievelijk de expoded view van motorblok / saidrive:
www.bukh-bremen.de/files/346/u...8%20+%20DV10LSME.pdf


Als iemand mij betreft bovenstaand kan adviseren dan zou ik je zeer erkentelijk zijn!
Tevens zal ik hier een verslag plaatsen met detail foto’s als ik het blokje uit elkaar ga halen als hier interesse voor is.


Onderdelen voor deze Bukh lijken schaars en duur. Als iemand nog een specifiek adresje weet waar je bijvoorbeeld goedkoper pakkingen kan krijgen dan de standaard google hits etc. dan verneem ik dit ook graag.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 08 juli 2016 15:37 #750763

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Probeer eerst eens te kijken wat je evt. in het carter vind.
Wanneer dat schoon is, geen metaaldelen etc., zou ik me niet teveel zorgen maken. Motor is toch goed blijven lopen?

Ververs i.i.d. geval de olie en ga dan weer draaien en voer daarna een inspectie uit op je smeeroliefilter. Geen rommel in dat filter,geen probleem.

Qua geluid is het iets heel anders als een automotor en staat een 1 cilinder echt te bonken, vergeleken met een meercilinder automotor.

De motor kan losgeschroefd worden van de saildrive en van de spline afgeschoven worden.
De saildrive kan m.i. blijven zitten maar moet wel ondersteund worden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 15:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 08:59 #750917

Heb je al de workshop manual?
www.motoren.ath.cx/Download.ph..._Workshop_Manual.pdf
Naast de onderdelen manual is dat toch wel een vereiste voor een revisie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 09:24 #750923

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Bedankt voor de reacties!

Blokje liep op het laatst nog prima en met het verwijderen van de olie zijn er geen deeltjes uit het carter gekomen.

Eerste wat ik idd nog kan doen is het carterdeksel en de kleppendeksel verwijderen om te kijken of ik iets kan zien. Carterdeksel is wel wat omslachtiger dan het in eerste instantie lijkt. Hiervoor moet ook de achterste motor ophanging worden verwijderd. Ik vermoet dan het ondersteunen van de motor noodzakelijk is omdat anders al het gewicht op de driveseal staat.

Uit de plaatjes is het lastig op te maken hoe exact het olie systeem werkt.

Bij auto's zuigt de oliepomp de olie via een grof filter uit het carter en wordt dan via het fijn filter door het blok verspreid. De juiste olie druk is noodzakelijk voor de werking van de lagers bij alle toerentallen. Om dit voor elkaar te krijgen zit er een overdruk klep bij de olie pomp. Wat ik vaak heb gezien bij motor (auto)revisie is dat door vuil de overdruk klep vast blijft zitten nadat deze is open gedrukt. Dit kan al door een simpel zandkorreltje. Vervolgens is de olie druk bij lage toerentallen veels te laag en ontstaan motorschade.

In de plaatjes van de DV10 heb ik geen grof filter gezien en ook de olie overdruk klep nog niet gevonden! Mogelijk is het mandje het enige en ook het grof filter is. Wat betekend dat de olie eerst hier doorheen gaat voordat het in de oliepomp komt. Echter de lokatie van het filter, redelijk hoog, maakt dit niet waarschijnlijk. Als voordat de spaantjes in het filter terecht zijn gekomen de spaantjes ook door de olie pomp zijn gegaan, met de nauwe passingsmaten van dit systeem, dan is dat meestal niet best.

Ik vermoed dat dit alles nog lastig te zien is met enkel het carterdeksel verwijderd omdat oa de krukas er recht voor zit.

Als het van de week redelijk weer is dan gaan we naar het bootje om dit te doen.
Later dit weekend plaats ik nog wat foto's van de water en diesel pomp die ik gisteravond heb gedemonteerd en schoon gemaakt. Mogelijk heeft iemand hier ooit nog iets aan.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Laatst bewerkt: 09 juli 2016 09:25 door EJA0000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 09:59 #750930

Aabgezien verf aan de buitenkant zit en je vloeibare pakking aantreft denk ik eerder dat iemand de motor eens heeft gerepareerd en toen onvoorzichtig de oude pakking heeft weggestoken en dat er toen gruis in het blok gevallen is. Ziet er nl niet uit als slijtage delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 10:13 #750934

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Welkom op dit forum EJA000! Het is nu al een zeer informatief draadje, we zien uit naar je verdere bevindingen. Zo te lezen weet je veel van deze materie af, erg interessant om te lezen. Ik hoop dat je motor geen structurele schade heeft opgelopen en hij na de revisie weer jaren vooruit kan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 14:13 #750977

EJA0000 schreef :

Uit de plaatjes is het lastig op te maken hoe exact het olie systeem werkt.

Bij auto's zuigt de oliepomp de olie via een grof filter uit het carter en wordt dan via het fijn filter door het blok verspreid. De juiste olie druk is noodzakelijk voor de werking van de lagers bij alle toerentallen. Om dit voor elkaar te krijgen zit er een overdruk klep bij de olie pomp. Wat ik vaak heb gezien bij motor (auto)revisie is dat door vuil de overdruk klep vast blijft zitten nadat deze is open gedrukt. Dit kan al door een simpel zandkorreltje. Vervolgens is de olie druk bij lage toerentallen veels te laag en ontstaan motorschade.

In de plaatjes van de DV10 heb ik geen grof filter gezien en ook de olie overdruk klep nog niet gevonden! Mogelijk is het mandje het enige en ook het grof filter is. Wat betekend dat de olie eerst hier doorheen gaat voordat het in de oliepomp komt. Echter de lokatie van het filter, redelijk hoog, maakt dit niet waarschijnlijk. Als voordat de spaantjes in het filter terecht zijn gekomen de spaantjes ook door de olie pomp zijn gegaan, met de nauwe passingsmaten van dit systeem, dan is dat meestal niet best.

I
Heb je nog niet in de workshop manual gekeken want daarin staat het smeeroliesysteem toch echt prima beschreven.

Bijlage:

Bestandsnaam: SmeringBukh.pdf
Bestandsgrootte:466 KB


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 15:45 #750993

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
::Yellow Boat schreef :
EJA0000 schreef :

Uit de plaatjes is het lastig op te maken hoe exact het olie systeem werkt.

Bij auto's zuigt de oliepomp de olie via een grof filter uit het carter en wordt dan via het fijn filter door het blok verspreid. De juiste olie druk is noodzakelijk voor de werking van de lagers bij alle toerentallen. Om dit voor elkaar te krijgen zit er een overdruk klep bij de olie pomp. Wat ik vaak heb gezien bij motor (auto)revisie is dat door vuil de overdruk klep vast blijft zitten nadat deze is open gedrukt. Dit kan al door een simpel zandkorreltje. Vervolgens is de olie druk bij lage toerentallen veels te laag en ontstaan motorschade.

In de plaatjes van de DV10 heb ik geen grof filter gezien en ook de olie overdruk klep nog niet gevonden! Mogelijk is het mandje het enige en ook het grof filter is. Wat betekend dat de olie eerst hier doorheen gaat voordat het in de oliepomp komt. Echter de lokatie van het filter, redelijk hoog, maakt dit niet waarschijnlijk. Als voordat de spaantjes in het filter terecht zijn gekomen de spaantjes ook door de olie pomp zijn gegaan, met de nauwe passingsmaten van dit systeem, dan is dat meestal niet best.

I
Heb je nog niet in de workshop manual gekeken want daarin staat het smeeroliesysteem toch echt prima beschreven.

Bijlage:

Bestandsnaam: SmeringBukh.pdf
Bestandsgrootte:466 KB


Ad

In dit attachment hebben ze het over een "rough filter". Dit filter beschermt de smeerolie pomp. Dat is het filter dat op het eerste fotoootje van TS getoond wordt. Als de rommel die daar inzit door de smeerolie pomp gegaan was, zou die pomp nu in barrels hebben gelegen. Nogmaals ik denk dat er geen schade opgetreden is in deze Bukh. :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 juli 2016 15:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 20:19 #751043

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Maarten -Jan, jij zegt het en ik hoop het!

Ik heb het manual wel bekeken maar dit stuk had ik gemist / overheen gelezen omdat het anders lijkt dan op mijn blok. Mogelijk mis ik nog een stuk over de verschillende types DV10. Hier net nogmaals naar gegoogled maar ik vind hier niet zo veel over. Ik heb het idee dat er een oud als een nieuw type is als dat er een verticale als een horizontale versie is mat enige verschillen. Enige wat ik weet is dat ik een "DV10 L SME" heb.

Als iemand mij met de verschillen in types verder kan helpen!

Het filter dat ik liet zien is in mijn ogen een grof filter en geen fijn filter.
Het afgebeelde fijn filter in de manual, zo'n schroefpot, heb ik niet en hoort ook niet op mijn type blok. In het manual beelden ze een staande cilinder af en zit bij het fijn filter de overdruk klep. Of de olie overdruk klep bij mij op de zelfde plek zit als afgebeeld in de manual kan ik nu niet zeggen. Dan zit het op zo'n plek onderin, dat als je het vooraf niet weet, je het ook niet ziet. Maar dit ga ik de volgende keer als ik bij mijn bootje ben uiteraard wel bekijken. Ik hoop van wel want dan is deze eenvoudig schoon te maken en te checken.

Zoals ik zei zit mijn grof filter redelijk hoog en leek het mij vreemd dat de olie eerst naar boven door dit filter gaat en dan pas naar de olie pomp onderin het carter waar de olie zich verzameld. Meestal zuig je direct van onderuit het carter door een grof membraam de olie op.
Nu ik dit stuk van het manual gelezen heb durf ik wel te zeggen dat het idd eerst door dit hoog geplaatste grof filter gaat en dan pas door de olie pomp. Engineers wijken nooit ver van de principes af die ze toepassen dus zullen ze bij mijn blokje ook eerst grof filteren voor de olie naar de oliepomp gaat. Dat zou ook niet anders mogen zijn. Maakt het ook logischer dat de stukjes verf nog heel zijn. Als er nog een ander grof filter onderin het carter had gezeten waren deze stukjes daar zeker opgevangen.

Mogelijk staat de olie hoger dan ik denk in het carter en valt het dus wel mee hoe hoog mijn filter zit.

Ik blijf hopen dat er weinig aan de hand is want dan is het zeil seizoen weer gered.
Zal morgen ochtend nog eens wat foto’s plaatsen van de dieselpomp en water pomp.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 20:30 #751045

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het filter op de foto is geen groffilter maar een uitwasbaar oliefilter dat vaker bij kleine scheepsmotoren word gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 09 juli 2016 21:01 #751049

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Dat dacht ik ook in eerste instantie en verwachte ik dat er nog een ander grof filter zou zijn. In vergelijking met de opschroefbare oliepotten filtert dit mandje de olie grof. Bij nader inzien lijkt het mij dus weinig toevoegen aan nog een apart grof filter.
Indien dit het enige filter is dan hebben we het over het zelfde. Maar noem ik het een grof filter en jij het een uit wasbaar filter. Wat dan allebei correct is.

Of bedoelt je dat er dus meestal bij zo’n filter toch nog een ander grover filter aanwezig is?
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 10:40 #751118

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97


Het betreft hier een Johnson F35B-9 10-35157-6 waterpomp

Te zien is de waterpomp op het tandwielhuis. Dit tandwielhuis drijft de waterpomp als de dieselpomp aan.

Te zien is dat het blok later, terwijl het was ingebouwd nogmaals is overgespoten. Dit is aan het blok op allerlei fronten te zien want ook slangetjes en sensoren zijn mee gespoten. Hier zie je dat de achterkant van de waterpomp nog netjes messing/brons kleurig is. Niet te zien op deze foto maar de onderkant van het tandwielhuis is ook niet gespoten. Het blok af en toe bij spuiten om het netjes te houden is helemaal prima maar plak dan wel sommige dingen af.



De meeste vloeibare pakking had ik al verwijderd. Dit hecht gelukkig totaal niet als het is blootgesteld aan olie. Er zijn nog wel restjes te zien.



De flensplaat onder op het tandwielhuis heeft een andere vorm dan het flens oppervlak van het huis? Dacht hierdoor eerst dat deze er officieel niet op hoorde. Echter de ronde afdichting aan de binnenkant op de flens past perfect dus waarschijnlijk hoort het toch zo. Zie onderstaande foto. Een pakking van kurk was gebruikt. Kan wel maar hier ben ik geen fan van.






Hier zie je dat de onderkant van het tandwielhuis niet was mee gespoten. De as wordt op zijn plek gehouden door een veerring. Omdat deze mee kan draaien met de as moet hier altijd een ringetje tussen zitten anders vreet deze in op het huis. Gelukkig zat het ringetje er en deze is niet ingevreten.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 10:52 #751120

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97


Hier zie je de onderkant van de waterpomp. Ondanks dat de waterpomp er on bovenstaande foto’s niet super mooi uitziet is deze dat nog wel. Dit ga je later op foto’s nog wel zien. Het lager als de seal zijn nog goed. Deze ga ik niet loshalen want dan is het beter om ze gelijk te vervangen. De kans dat ze dan gaan lekken is groot. De pomp is gemakkelijk los te halen van het blok dus het vervangen van dit lager/seal is eenvoudig tussendoor een keer te doen. De pakkingsring is wel verouderd.



De impeller die ik net vervangen had.




Auwwww…..

Na dat mijn impeller kapot was gedraaid had ik uiteraard gecheckt of er nog stukjes impeller in de leidingen zaten of niet. Niets gevonden. Het is lastig om bij de waterpomp te komen. Zien doe je dus niets maar ik ben wel met een stokje door deze kanaaltjes gegaan. Omdat in de uitgaande slangaansluiting een bocht zit en deze van een grote naar een kleine diameter gaat ging dit lastig maar uiteindelijk constateerde ik dat er niets in zat. Ook kwam er bij het draaien van de motor prima water uit de uitlaat. Ik wilde de waterpomp er onderweg niet afschroeven omdat ik geen pakkingen had.

Zo als je kan zien heb ik er aardig naast gezeten en heb ik dus wat dit betreft geluk gehad! Mijn advies, extra goed checken en als je niet zeker bent de gehele pomp er afhalen.



Het tandwielhuis heb ik een nacht in de diesel laten weken en vervolgens heb ik met een messing borstel heel eenvoudig alle verf verwijderd. Te zien is de flens aansluiting waar de messing waterpomp op het tandwielhuis gaat. De afdichtingsvlakken zijn nog helemaal prima maar het oppervlak erom heen is een maanlandschap. Functioneel maakt dit niets uit. Dit kan zijn ontstaan tijdens het gieten of door pitting over de jaren heen. Op de foto is het moeilijk te zien maar ik gok pitting. Ik maak mij hier geen zorgen om.



Het huis weer blinkend schoon! Later ga ik dit nog netjes spuiten.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 11:05 #751123

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97

De dieselpomp. Hier hoort normaal ook geen verf op te zitten.



Te zien (op de foto wat moeilijker) is dat het rode membraam er nog uitziet als nieuw. De dieselpomp werkt ook perfect en voelt bij handmatig gebruik prima aan. Ook deze is gemakkelijk los te halen van het blok dus deze repareer ik pas als het echt nodig is.
Te zien is dat op de slang aansluiting vloeibare pakking zit. Dit is geen verteerde slang die is vast gekoekt! Diesel is idd niet licht ontvlambaar maar doe iedereen een lol en vervang een brandstofslang als deze op zo’n aansluiting gaat lekken! Een goede slang met slangklem lekt normaal echt niet. Op brandstof leidingen zoiets aub gewoon niet doen!




De diesel pomp zat gemonteerd met 3 pakkingen en vloeibare sh*t. Dit geeft wel vraagtekens want dit doe je alleen als hier OLIE blijft lekken en je radeloos bent. Het vlak op de dieselpomp is vlak en op het tandwielhuis ook! Mij dus nog een raadsel.



We zien hier de as van het tandwielhuis met het excentrische stuk als het staafje dat door het huis naar de dieselpomp gaat en deze bedient. Beide nog in goede staat maar het lijkt erop alsof deze toch mogelijk een keertje te warm is geweest. Kan misschien ook zijn dat dit zich over vele jaren heeft opgebouwd of dat dit normaal is. Ik maak mij hier geen zorgen over.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 11:11 #751124

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97


De binnenkant van de lucht inlaatfilter. Deze heb ik een nacht in de diesel gelegd, uitgespoeld met kokend water en een sopje en vervolgens in de siliconenspray gezet. Kan alleen maar zeggen dat het filter er weer blinkend schoon uit ziet.

Tevens de buitenkant van het luchtfilter maar even netjes schoongemaakt en opnieuw gespoten.
Ook het tandwielhuis heb ik opnieuw gespoten.

Onderstaand twee foto’s van de onderdelen nu. Ik heb het nog niet dicht geschroefd omdat ik de pakkingen nog moet namaken. Ik heb hier pakkingspapier voor. Door de huidige “vuile” pakkingen op het nieuwe papier te drukken zie je precies hoe je het moet uitknippen. Dit gaan we van de week 's avonds wel een keer rustig doen.



Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 11:31 #751126

Goed bezig! Ik heb wel eens slangetjes gezien die gerepareerd waren door er een stukje koperbuis tussen te zetten. Het slangetje is echter niet voor niets stuk gegaan. In een onzichtbaar deel zaten namelijk ook grote scheuren. Motto: altijd gehele slang vervangen. Kost geen drol en gebruik ook de correcte binnendiameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 12:43 #751130

Maarten-Jan schreef :
Goed bezig! Ik heb wel eens slangetjes gezien die gerepareerd waren door er een stukje koperbuis tussen te zetten. Het slangetje is echter niet voor niets stuk gegaan. In een onzichtbaar deel zaten namelijk ook grote scheuren. Motto: altijd gehele slang vervangen. Kost geen drol en gebruik ook de correcte binnendiameter.

Dat soort reparaties zijn meestal bedoeld als noodreparatie bij gebrek aan de juiste slang .
Maar je , als je daarna de definitieve reparatie vergeet....... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 14:23 #751140

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Yellow Boat schreef :
Maarten-Jan schreef :
Goed bezig! Ik heb wel eens slangetjes gezien die gerepareerd waren door er een stukje koperbuis tussen te zetten. Het slangetje is echter niet voor niets stuk gegaan. In een onzichtbaar deel zaten namelijk ook grote scheuren. Motto: altijd gehele slang vervangen. Kost geen drol en gebruik ook de correcte binnendiameter.

Dat soort reparaties zijn meestal bedoeld als noodreparatie bij gebrek aan de juiste slang .
Maar je , als je daarna de definitieve reparatie vergeet....... :whistle:
Ad

Ach, als t werkt, werkt t. Afblijven, zegt Ome Kees. Maar nee, je snapt t wel.

Mooi werk dit! Mijn blokje heeft vorig jaar geen nieuwe verf gekregen. Nu wel een beetje spijt van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 16:11 #751155

Beste Erik,
ik heb begrepen uit de tekst dat je het luchtfilter hebt ingespoten met siliconenspray.
Het luchtfilter van de Bukh is een filter dat ten dele gevuld moet worden met olie, een oliebadfilter dus. Het filter is gevuld met staalwol en het is de bedoeling dat deze staalwol, gedeeltelijk gedoopt in olie, de lucht filtert. Het zou kunnen zijn dat siliconenspray niet voldoende is om de lucht voldoende te filteren.
Als je een pakking uitsnijdt voor de waterpomp maak er dan een extra en bewaar deze aan boord.
Bewaar ook aan boord een impeller als reserve. Bewaar deze in een afsluitbaar busje gevuld met slaolie, dit om de impeller soepel te houden en uitdroging te voorkomen.
Vooral bij een open koelsysteem bestaat altijd de mogelijkheid dat je onderweg met de motor een storing zou kunnen krijgen aan het koelsysteem en dan komt een reserve goed van pas.
In de tijd dat wij gevaren hebben met onze Bukh-motoren hadden we altijd reserve aan boord.
Succes met de revisie.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 16:42 #751158

Ik zou me van de noodzaak om de verbrandingslucht voor een bootmotor echt te filteren niet zoveel voorstellen.
Veel scheepsdieseltjes hebben niet eens meer een filter, bijv. de Mitsubishi's van Vetus , alleen een speciale aanzuigkast om geluid te dempen.
Op een boot heb je immers niet of nauwelijks te maken met stof in tegenstelling tot een automotor of een industriemotor waarop de meeste scheepdiesels tegenwoordig zijn gebaseerd.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 17:15 #751160

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Inderdaad goed bezig EJA000, ik lees dit met grote bewondering. Ga vooral zo door!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 17:32 #751163

Beste Ad,
ik heb mij bij de Bukh-motoren altijd verwonderd dat de fabrikant bleef vasthouden aan de ouderwetse oliebad-luchtfilters.
Dit type filters kwam ik al tegen bij de motorfietsen in de jaren 60 van vorige eeuw.
Enige jaren geleden heb ik het filter van de Bukh vervangen voor een luchtfilter, waarbij de filterfunctie werd vervangen door een filter zoals deze toegepast worden in benzineauto s.
Filters dus met een verwisselbaar filterpatroon.
.
Het is mij opgevallen dat er toch nog veel stof en vliegjes in dit type filters bleef hangen en die je dus niet in de motor krijgt.
Ik ga er van uit dat het beter is zo weinig mogelijk troep in de motor te zuigen, daarom heb ik het luchtfilter van de Bukh vervangen voor een filter van een 4 cylinder benzinemotor van BMC.
Echter bij de wisseling eens per jaar was de smeerolie uit het carter nog even zwart van de vervuiling. :(
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 18:38 #751173

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De olie komt er altijd zwart uit, al na een paar keer gebruik heb ik ooit op dit forum geleerd. De zwarte kleur van de olie zegt dus niets over de ouderdom of hoe goed of slecht de motor is. Andere kleuren dan zwart zijn pas een indicatie dat er iets mis is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 18:46 #751174

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Ik ben heel erg blij met dit topic en lees het met grote interesse omdat ik sinds afgelopen jaar een boot heb met ook een DV10 aan boord waarvan ik de onderhoudshistorie niet ken. Aangezien ik geen dieselervaring heb, zowieso weinig motorenkennis, had ik me al voorgenomen om komende winter het ding eens te gaan ontleden, ook omdat er grijze tot zwarte rook uit komt als hij hard moet werken. De foto's en de beschrijving van de demontage zijn voor mij een mooie aanvulling op de manual. Heel nuttig dus en mooi werk. Bedankt en ik kijk uit naar het vervolg. :)
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 10 juli 2016 19:56 #751192

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
mooi projectje.

Wij hebben jaren lang een haat-liefde verhouding gehad met onze onverwoestbare DV-10 SME. Nu lenen we "onze" boot nog regelmatig en het blijft hetzelfde. De enige keer dat we een serieus probleem hadden was toen een veertje van de inwendige toerentalbegrenzer was afgebroken. Daar moest de (op zijn kant gemonteerde) motor helemaal voor worden uitgebouwd. Heb je jouw motor ook uitgebouwd voor deze grote klus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl