Inleiding:
Dit jaar een Waarschip 1010 gekocht dat een Bukh DV10 blokje met saildrive heeft.
Het blokje liep perfect toen ik hem kocht maar al snel ging de impeller kapot en is het blokje warm geworden. Blok laten afkoelen, impeller vervangen en weer gestart. Lekte het waterslot! Hier een noodoplossing voor bedacht, water uit de boot gedweild en terug gevaren naar mijn eigen haven. Het stormde zo gigantisch hard dat ik recht tegen de wind amper vooruit kwam en het blok zo’n 2,5 uur vol heeft gedraaid. Het blokje leek er geen enkele moeite mee te hebben. Ik daar in tegen zat vol in spanning.
Eenmaal terug leek de olie perfect. Niets aan te zien. Dus ik dacht dat ik er mogelijk goed vanaf was gekomen…..
Stond al op de planning om voor de zekerheid het blokje een grote beurt te geven. Maar nu was wel duidelijk dat hier geen tochtje mee gewacht kon worden.
Ik heb zelf autotechniek gestudeerd, thuis zelf vele motorblokken volledig open geschroefd, gerepareerd en weer opgebouwd als een tijdje in de revisie van auto / motorfiets motoren gewerkt. Aan scheepsdieseltjes heb ik nooit gewerkt maar hier ben ik absoluut niet bang voor. Enige moeite die ik er altijd mee heb is dat ik die blokjes zelfs hele nieuwe al snel vind klinken alsof de lagers eruit liggen. Maar het gehoor voor deze blokjes zal zich wel gaan ontwikkelen.
Probleem:
Olie afgetapt en dit zag er prima uit. Zeker geen vocht in de olie, ook geen deeltjes of metaal glitters.
Vervolgens een tijdje hard gevloekt. Saildrive sensor was niet aangesloten, temperatuur sensor was niet aangesloten en zelfs de olie druk sensor was niet aangesloten. Temperatuur sensor als saildrive sensor zijn zeker al geruime tijd kapot en van de olie druk sensor weet ik het niet.
Uiteindelijk de olie filter verwijderd. Auwwww…..zie bijgevoegde foto.
Te zien is rode verf van het blok? Ik vond dit er wel erg vers uitzien en heb geen idee hoe dit naar binnen is gekomen.
Het zwarte is vloeibare pakking. Op meerdere plekken is vloeibare pakking gebruikt. In de autotechniek, als je weet wat je doet en hier heel zuinig mee bent, dan kan je dit best gebruiken indien andere middelen niet reiken. Anders dit a.u.b. nooit gebruiken! Het kan olie kanaaltjes verstoppen. Ik vermoed dat dit bij scheepsmotoren niet anders is.
En dan ja de metaal deeltjes….. geen idee nog wat het is. Lager schalen zijn meestal van witmetaal en als deze gaan slijten dan is er duidelijk een metaalachtige poeder in de olie terug te vinden. Zuigerveren worden kleine scherfjes en zien er normaal niet uit als spaantjes. Een cilinderwand als het loopvlak van een nokkenas zijn zeer hard en vreten wel in maar voordat hier spaantjes vanaf komen moeten er eerst wel hele gekke dingen gebeuren. Dan had het blokje op het laatst nooit zo lekker gelopen. Als het van de oliepomp is dan zie ik geen directe link naar het iets te warm worden van het blokje. Kan ook nergens zien of de vorige eigenaar recentelijk mogelijk iets heeft geboord aan het blokje.
Iemand nog mogelijke ideeën wat deze spanen kunnen zijn?
Enige conclusie die ik nu trek is dat ik als de donder mijn blokje wil uitbouwen om deze iig volledig uit elkaar te halen, te inspecteren en dan een beslissing te maken wat ik ga doen. Maar ik wil nog niet definitief het seizoen opgeven en mijn boot dus nog niet uit het water halen. Ik heb dus alle handleidingen, partfish sheets als internet doorkruist maar het wordt mij nog niet exact duidelijk hoe de motor en de saildrive aan elkaar verbonden zijn. De krukas en de verticale as van de saildrive hebben een eenvoudige koppeling en het motorcarter en het saildrive huis lijken met een paar bouten aan elkaar te zijn gebout met een soort koppelingshuis ertussen.
De vraag is kan je het blokje van de saildrive schroeven als de boot nog in het water ligt? Het lijkt erop dat de saildrive dan aan de afdichtingsrubbers hangt? Kan dit?
Waar zitten de bouten die los moeten? De gaten zie ik wel maar de bouten vind ik nergens in exploded views terug. Het lijkt erop alsof twee bouten van uit de saildrive naar het koppelingshuis gaan en mogelijk vier bouten vanuit de carter van het motorblok in het koppelingshuis. Als deze bouten niet zowel van onder als van boven zitten dan zou de saildrive naar de bodem zakken. Waarschijnlijk iets later gevolgd door mijn bootje.
Onderstaand een link, Pagina 6 en pagina 29 geven respectievelijk de expoded view van motorblok / saidrive:
www.bukh-bremen.de/files/346/u...8%20+%20DV10LSME.pdf
Als iemand mij betreft bovenstaand kan adviseren dan zou ik je zeer erkentelijk zijn!
Tevens zal ik hier een verslag plaatsen met detail foto’s als ik het blokje uit elkaar ga halen als hier interesse voor is.
Onderdelen voor deze Bukh lijken schaars en duur. Als iemand nog een specifiek adresje weet waar je bijvoorbeeld goedkoper pakkingen kan krijgen dan de standaard google hits etc. dan verneem ik dit ook graag.