Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lithium accu's op Saila

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 11:51 #1202899

  • dolf123
  • dolf123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Wadloper schreef :
37south schreef :
Een heel goed verhaal, waardevol voor iedereen die LFP overweegt. Proficiat!
Het enige dat ik mis is een kostenoverzicht of kosten/baten analyse, voor de “gemiddelde” zeiler, zo die bestaat, toch ook wel heel belangrijk.

Zeker een prima verhaal, maar als ik naar de prijs van een Smart Lithium van Sunbeam systems kijk, dan kan ik slechts de conclusie trekken dat ze volledig out of my league zijn. € 1595,- voor één accu van 100 Ah. Dat bankje in Saila kost dus eventjes bijna € 4800,-

sailspecials.nl/watersportarti...-lithium-accu-100ah/

Wat een bedrag..!

Heb me deze

€ 533,51 29% Off | Deep Cycle Battery LifePO4 12V 200ah Lithium Ion Battery for solar power/camping caravan/RV/boat/yacht+20A charger
star.aliexpress.com/share/shar...adType%3DsocialShare

Besteld voor €560 200 Ah met 150A mbs

Dat scheelt nogal !

Maar geen idee wat het doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 12:23 #1202907

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Mijn gedachten gaan ook sterk die kant op.
Minder gepruts en veilig in een kunststof kist.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 12:36 #1202911

Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 13:47 #1202935

Freetime1970 schreef :
Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:

Ali verkoopt tegenwoordig ook incl alle belastingen/heffingen. Dat heb ik gedaan en hoefde niks bij te betalen. Ook kan je vanuit een Duits magazijn bestellen, maar dat was iets duurder. Wel veel sneller in huis.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 14:26 #1202952

Ce est parti schreef :
Freetime1970 schreef :
Ik zou nog wel even wat extra centjes opzij zetten, dit voor de rekening van de douane ivm de kosten van import :whistle: de verzender heeft dit niet geregeld zie ik. Dus grote kans dat je een na heffing krijgt. Anderzijds is het mogelijk dat je de dans ontspringt. Maar als de bezorging via ups of dhl FedEx gaat dan heb je meestal een extra rekening erbij :silly:

We kunnen het niet mooier maken immers :evil:

Ali verkoopt tegenwoordig ook incl alle belastingen/heffingen. Dat heb ik gedaan en hoefde niks bij te betalen. Ook kan je vanuit een Duits magazijn bestellen, maar dat was iets duurder. Wel veel sneller in huis.

Klopt hans heb ik ook gehad met een nieuwe 36v 20ah lithium fiets accu. Maar dan wordt er niet vermeld gratis verzending. Ik kreeg keurig netjes prijs incl transport en tax vermeld. Dus reken maar dat bij gratis verzending de aanslag er nog bijkomt. Zeker omdat in hun tekst namelijk vermeld staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verdere heffingen! :whistle:

Hem namelijk zelf ook even zitten kijken voor 24v 150 tot 200 amp of ga ik toch voor 130kg agm tja......

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 04 sept 2020 20:05 #1203045

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
dolf123 schreef :
Maar geen idee wat het doet.

Meldt jij dat t.z.t. in een eigen project draadje over je setup?

Een prijs discussie over LFP accu’s met andere specs lijkt me meer iets voor een afzonderlijk (niet-project) draadje. Daarin kan dan naar hartelust vergeleken worden op Ah per euro.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 sept 2020 13:01 #1205912

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Beste Hans V, mooi draadje dit, momenteel verdiep ik me in alternators en dc/dc converters in een LFP setup met loodstartaccu.
Waar ik toch nieuwsgierig naar ben is je alternator die door de macplus "maar" 50 amps geeft aan je bank. Je vertelde dat je per ongeluk je omvormer aan had gelaten en je bank tot de bms ingreep leegliep. Heb je toen de bank weer geladen met de alternator en hoelang? 4 of 5 uur? Of in fases om je alternator te sparen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 sept 2020 20:35 #1206063

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
nardus schreef :
Beste Hans V, mooi draadje dit, momenteel verdiep ik me in alternators en dc/dc converters in een LFP setup met loodstartaccu.
Waar ik toch nieuwsgierig naar ben is je alternator die door de macplus "maar" 50 amps geeft aan je bank. Je vertelde dat je per ongeluk je omvormer aan had gelaten en je bank tot de bms ingreep leegliep. Heb je toen de bank weer geladen met de alternator en hoelang? 4 of 5 uur? Of in fases om je alternator te sparen ?

Ik kwam er direct achter toen ik weer aan boord kwam (in de haven). De walstroomlader heeft de LFP bank toen weer opgeladen. Op de motor was ik daar in theorie zo'n (300:50=) 6 uur mee bezig geweest. Zo lang varen we doorgaans niet op de motor...

De meningen over hoe zwaar je een standaard dynamo langdurig kunt belasten verschillen enigszins en hangt in de praktijk o.a. af van de koeling in je motorruimte/rond je dynamo en het aantal toeren waarbij het vermogen geleverd wordt. Ik ben van de school 'meten is weten' en heb onze 115A Mitsubishi alternator steeds meer belast en de temperatuur gemeten. Bij de maximale 50A die onze Mac Plus continu kan leveren aan de uitgang heeft de dynamo tot nu toe geen ontoelaatbare temperaturen bereikt. Als ik de LFP bank helemaal vanuit de alternator had moeten laden had ik voor de zekerheid denk ik nog wel een extra temperatuurmeting gedaan, maar tot nu toe lijkt 50A in onze situatie ook langdurig haalbaar voor onze situatie.

In fases laden heeft in mijn ogen niet veel zin omdat de maximale alternatortemperatuur relatief snel bereikt wordt. Laten afkoelen heeft dus niet heel lang effect. De temperatuurbeveiliging van een moderne alternator z'n werk laten doen is m.i. meer een paardenmiddel, de kans is groot dat de zaak dan behoorlijk gaat lopen pendelen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de alternator, maar harde cijfers heb ik hier niet over.

Bij een minder efficiënt gekoelde motorruimte is onze alternator mogelijk minder (continu) belastbaar. Ik heb alternator experts gesproken die zeiden dat alles boven de 30% continubelasting tot schade aan de dynamo kan leiden en dus proefondervindelijk (temperatuur meten) per situatie moet worden vastgesteld.
Een temperatuurgestuurde dynamoregeling haalt automatisch het maximale uit de alternator zonder deze te overbelasten, maar zo'n regelaar mist weer voordelen van een DC-DC lader setup met bijvoorbeeld de Mac Plus.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 20:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 14 sept 2020 08:10 #1206169

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Beste Hans V,

Dankje voor je uitgebreide antwoord.
Je hebt dus de walstroomlader heeft de bank weer opgeladen. Ik had stiekem gehoopt op na het lezen van dit draadje of de theorie en pratijk samenkomen wat betreft het gebruik van de alternator in langere periodes wat nog niet getest is in jouw configuratie (correct me if i`m wrong)
ik mis verder nog wat info over de walstroomlader in jouw pdf,

Quote:'De optimale instellingen van je acculader worden helder omschreven. De acceptabele laadspanningen
bieden voldoende ruimte voor loodzuur laders. Wij kunnen onze Mass Combi lader tot in detail
instellen, maar ook doorsnee multistep laders zullen al snel een laadalgoritme hebben dat voor de
SMART LITHIUM accu’s voldoet.
"

en:

Quote:"De laadspanningen vanuit de walstroomlader (1 in bovenstaand schema) en de MPPT lader/
zonnepanelen (2) voldoen aan de optimale waardes (Bulk/Absorptie en Float) voor de SMART LITHIUM
accu’s. De constante hoge laadspanning vanuit de dynamo (3) is volgens de ontwerper voor de SMART
LITHIUM accu’s geen probleem (de accu is daarop ontworpen) maar zit me toch niet helemaal lekker.
"

Zit dit inmiddels al wel lekker en kan je vertellen welke profielen er uit je laders (MPPT &MassCombi) reeds heb geprobeerd of veranderd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 14 sept 2020 21:09 #1206524

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
nardus schreef :
Je hebt dus de walstroomlader heeft de bank weer opgeladen. Ik had stiekem gehoopt op na het lezen van dit draadje of de theorie en pratijk samenkomen wat betreft het gebruik van de alternator in langere periodes wat nog niet getest is in jouw configuratie (correct me if i`m wrong)

Ik weet niet wat jij langere periodes noemt. We varen tijdens langere tochten wel eens lang op de motor als de wind wegvalt. Maar we vertrokken dan niet met een lege LFP bank, dus na een aantal uren zit de LFP bank vol en schakelt de Mac Plus over op 'float spanning' (er loopt dan geen laadstroom meer naar de LFP accu's). De dynamo wordt dan ook niet meer belast door de LFP accu's. De 115A Mitsubishi dynamo op onze Volvo Penta D2-55 blijkt die 50A laadstroom van de Mac Plus naar de LFP bank dus urenlang (ook bij wat warmer weer, dus warmere motorruimte koeling lucht) vol te kunnen houden zonder oververhit te raken. Ik verwacht dat de extra uren vanwege een lege LFP bank niet plots tot een andere warmte balans zullen leiden.

nardus schreef :
ik mis verder nog wat info over de walstroomlader in jouw pdf,

Quote:'De optimale instellingen van je acculader worden helder omschreven. De acceptabele laadspanningen
bieden voldoende ruimte voor loodzuur laders. Wij kunnen onze Mass Combi lader tot in detail
instellen, maar ook doorsnee multistep laders zullen al snel een laadalgoritme hebben dat voor de
SMART LITHIUM accu’s voldoet.
"

en:

Quote:"De laadspanningen vanuit de walstroomlader (1 in bovenstaand schema) en de MPPT lader/
zonnepanelen (2) voldoen aan de optimale waardes (Bulk/Absorptie en Float) voor de SMART LITHIUM
accu’s. De constante hoge laadspanning vanuit de dynamo (3) is volgens de ontwerper voor de SMART
LITHIUM accu’s geen probleem (de accu is daarop ontworpen) maar zit me toch niet helemaal lekker.
"

Zit dit inmiddels al wel lekker en kan je vertellen welke profielen er uit je laders (MPPT &MassCombi) reeds heb geprobeerd of veranderd ?

Het BMS van de SMART LITHIUM BASIC accu's die wij hebben kan overweg met een 'CV/Absorption spanning' van 14.2 tot 14.6V (14,4V wordt als optimaal opgegeven) en een 'float spanning' van 13.3 tot 13.8V (13.4 of Uit wordt als optimaal opgegeven). Elke meertrapslader die deze laadspanningen kan geven (via custom settings of standaard laadprotocollen) is geschikt voor het laden van onze LFP bank. Ik heb op zowel onze Mastervolt MassCombi, onze Victron MPPT als onze Mastervolt Mac Plus de optimale laadspanningen geprogrammeerd, maar elk laadprofiel waarvan de laadspanningen binnen de marges van het SMART LITHIUM BASIC BMS vallen is dus geschikt.

Een van de voordelen van de Mac Plus is dat onze LFP bank niet continu de (hoge) laadspanning van onze dynamo door de strot krijgt geduwd (zolang de motor loopt uiteraard), maar dat ook de DC-DC lader stopt (lage 'float spanning') zodra de LFP bank vol is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 21:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 19 dec 2020 15:28 #1237738

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Beste Hans,
Dank voor je verhelderend verhaal. Wat ik nog niet begrijp is hoe je startbatterij vol blijft als je alle stroom via de Macplus naar de lithiumaccu laat lopen. Waarbi de startbatterij als buffer werkt voor de dynamo als je bms inklapt als de service accu vol is. Ik overweeg de opstelling zelf ook zo te maken maar vraag me af of ik de zonnepanelen ook de startaccu moet laten opladen..
Mart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 19 dec 2020 16:21 #1237760

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Mart schreef :
Wat ik nog niet begrijp is hoe je startbatterij vol blijft als je alle stroom via de Macplus naar de lithiumaccu laat lopen. Waarbij de startbatterij als buffer werkt voor de dynamo als je bms inklapt als de service accu vol is. Ik overweeg de opstelling zelf ook zo te maken maar vraag me af of ik de zonnepanelen ook de startaccu moet laten opladen..

Onze AGM startaccu wordt na het starten van de motor direct weer opgeladen omdat die net als vóór onze overstap naar Lithium altijd met de dynamo verbonden is. Omdat je bij het starten slechts weinig stroom verbruikt is de startaccu al snel weer helemaal vol.

We hebben onze MacPlus (die in de plaats is gekomen van ons diodeblok/accuscheider) zo ingesteld dat die na een vertraging inschakelt zodat de LFP bank vanaf dat moment ook door de motor wordt geladen.

Daarnaast hebben we zonnepanelen die via een Victron MPPT lader de LFP bank opladen als we niet aan de walstroom liggen.

LFP accu's hebben een verwaarloosbare zelfontlading, dus als we de boot voor wat langere tijd achterlaten schakelen we de MPPT om van de LFP bank naar de startaccu. Daar hebben we een A-B accuschakelaar voor gemonteerd. Potentieel raakt een MPPT converter in de war als hij de ontvangende accu(bank) niet ziet, maar in de praktijk blijkt het korte schakelmoment geen probleem voor de Victron MPPT.

De startaccu blijft als we langere tijd weg zijn dus op spanning door de zonnepanelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 dec 2020 16:22 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 20 dec 2020 18:35 #1238079

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb ook zonnepanelen op een victron mppt. Is het mogelijk om vanuit het BMS te schakelen? Zou eigenlijk voordat de accuus topvol zitten de zonnestroom gesutomatiseerd naar de startaccu willen leiden. Of kan dat middels een Victron Cyrix-li-ct www.victronenergy.nl/upload/do...-Li-ion-120-A-NL.pdf worden gerealiseerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 20 dec 2020 19:42 #1238092

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Mart schreef :
Heb ook zonnepanelen op een victron mppt. Is het mogelijk om vanuit het BMS te schakelen? Zou eigenlijk voordat de accuus topvol zitten de zonnestroom gesutomatiseerd naar de startaccu willen leiden. Of kan dat middels een Victron Cyrix-li-ct www.victronenergy.nl/upload/do...-Li-ion-120-A-NL.pdf worden gerealiseerd?

Als je BMS zoals bij ons in de accu's zit ingebouwd is dat niet mogelijk, je hebt dan geen aansluitingen voor externe relais. Met een extern BMS hangt het van de (instel)mogelijkheden af van het BMS. Als het BMS slechts afschakelt als overlaadbeveiliging zou ik hier zelf geen schakeling op baseren.

Je kunt dan beter een relais gebruiken met afzonderlijk instelbare in- en uitschakelspanning. Je schakelt de MPPT dan naar de startaccu voordat de LFP vol is, en pas terug nadat de spanning van de LFP onder een bepaalde waarde zakt.

Wat mij betreft wel twee kanttekeningen:
1. Als je startaccu (ik neem aan gewoon loodzuur) en LFP bank verschillende laadspanningen en -algoritmes vereisen, waar stel je je MPPT dan op in? In combinatie met de ingestelde schakelspanningen van het relais voldoet een op de startaccu afgesteld laadprogramma wellicht, maar dan zul je goed naar de specificaties van de accu's moeten kijken zodat je een beeld hebt wat er gebeurt als het relais faalt.
2. Je installatie wordt m.i. nodeloos ingewikkeld (en daarmee kwetsbaar) voor een schakeling die m.i. alleen interessant is als je voor langere tijd afwezig bent. Het handmatig omschakelen van de MPPT naar de startaccu kan dus onderdeel zijn van je normale routine voordat je je boot verlaat. Ik zou je laadcircuit om die reden zo simpel mogelijk houden.

Niet aan boord? [ Click to expand ]

In welk scenario wil je automatisch kunnen schakelen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 20:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 20 dec 2020 20:17 #1238111

Hans V schreef :
Mart schreef :
Heb ook zonnepanelen op een victron mppt. Is het mogelijk om vanuit het BMS te schakelen? Zou eigenlijk voordat de accuus topvol zitten de zonnestroom gesutomatiseerd naar de startaccu willen leiden. Of kan dat middels een Victron Cyrix-li-ct www.victronenergy.nl/upload/do...-Li-ion-120-A-NL.pdf worden gerealiseerd?

Als je BMS zoals bij ons in de accu's zit ingebouwd is dat niet mogelijk, je hebt dan geen aansluitingen voor externe relais. Met een extern BMS hangt het van de (instel)mogelijkheden af van het BMS. Als het BMS slechts afschakelt als overlaadbeveiliging zou ik hier zelf geen schakeling op baseren.

Je kunt dan beter een relais gebruiken met afzonderlijk instelbare in- en uitschakelspanning. Je schakelt de MPPT dan naar de startaccu voordat de LFP vol is, en pas terug nadat de spanning van de LFP onder een bepaalde waarde zakt.

Wat mij betreft wel twee kanttekeningen:
1. Als je startaccu (ik neem aan gewoon loodzuur) en LFP bank verschillende laadspanningen en -algoritmes vereisen, waar stel je je MPPT dan op in? In combinatie met de ingestelde schakelspanningen van het relais voldoet een op de startaccu afgesteld laadprogramma wellicht, maar dan zul je goed naar de specificaties van de accu's moeten kijken zodat je een beeld hebt wat er gebeurt als het relais faalt.
2. Je installatie wordt m.i. nodeloos ingewikkeld (en daarmee kwetsbaar) voor een schakeling die m.i. alleen interessant is als je voor langere tijd afwezig bent. Het handmatig omschakelen van de MPPT naar de startaccu kan dus onderdeel zijn van je normale routine voordat je je boot verlaat. Ik zou je laadcircuit om die reden zo simpel mogelijk houden.

Niet aan boord? [ Click to expand ]

In welk scenario wil je automatisch kunnen schakelen?

Bovenstaande lijkt me een zeer praktische inrichting.. Dank
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 15:02 #1238337

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb een victron 75/10 mppt aan boord, die staat denk ik (dus weet niet) op een standaard loodzuur stramien. Deze is niet 'smart' dus ik kan er zo te zien niet zoveel aan aanpassen. Ik wil automatisch schakelen om overladen of volladen van de lithium accu te voorkomen als ik niet aan boord ben. Walstroom gebruik ik in de eigen haven niet, de zonnepanelen leveren genoeg onderhoudslading voor de huidige loodzuuraccu's. Dus met lithium kan de mppt standaard de staraccu bijhouden, en pas onderweg de lithiumaccu laden (als de motor dus dynamo uit is). Dat kun je ondervangen met routine maar die heb ik op deze boot nog niet echt ontwikkeld, dus ik heb al een keer de startaccu leeggetrokken met de koelkast of een weeknlang de huisbank met 14,4 Volt laten laden... dus ik zoek wat zelfbescherming door het zo foolproof mogelijk in te richten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 15:09 #1238340

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Hans V schreef :
Onze AGM startaccu wordt na het starten van de motor direct weer opgeladen omdat die net als vóór onze overstap naar Lithium altijd met de dynamo verbonden is. Omdat je bij het starten slechts weinig stroom verbruikt is de startaccu al snel weer helemaal vol.

We hebben onze MacPlus (die in de plaats is gekomen van ons diodeblok/accuscheider) zo ingesteld dat die na een vertraging inschakelt zodat de LFP bank vanaf dat moment ook door de motor wordt geladen.

Daarnaast hebben we zonnepanelen die via een Victron MPPT lader de LFP bank opladen als we niet aan de walstroom liggen.

LFP accu's hebben een verwaarloosbare zelfontlading, dus als we de boot voor wat langere tijd achterlaten schakelen we de MPPT om van de LFP bank naar de startaccu. Daar hebben we een A-B accuschakelaar voor gemonteerd. Potentieel raakt een MPPT converter in de war als hij de ontvangende accu(bank) niet ziet, maar in de praktijk blijkt het korte schakelmoment geen probleem voor de Victron MPPT.

De startaccu blijft als we langere tijd weg zijn dus op spanning door de zonnepanelen.

Hans,

Eén vraag. In deze setup laad je toch je lithium accu's vanaf de startaccu? De Macplus is op deze manier toch via de dynamo verbonden aan de startaccu's?

Groet,

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 16:19 #1238361

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Mart schreef :
Heb een victron 75/10 mppt aan boord, die staat denk ik (dus weet niet) op een standaard loodzuur stramien. Deze is niet 'smart' dus ik kan er zo te zien niet zoveel aan aanpassen. Ik wil automatisch schakelen om overladen of volladen van de lithium accu te voorkomen als ik niet aan boord ben. Walstroom gebruik ik in de eigen haven niet, de zonnepanelen leveren genoeg onderhoudslading voor de huidige loodzuuraccu's. Dus met lithium kan de mppt standaard de staraccu bijhouden, en pas onderweg de lithiumaccu laden (als de motor dus dynamo uit is). Dat kun je ondervangen met routine maar die heb ik op deze boot nog niet echt ontwikkeld, dus ik heb al een keer de startaccu leeggetrokken met de koelkast of een weeknlang de huisbank met 14,4 Volt laten laden... dus ik zoek wat zelfbescherming door het zo foolproof mogelijk in te richten.

Ik zou je schema moeten zien om zinvolle tips over jouw specifieke installatie te kunnen geven.

Als het laadprofiel van je MPPT niet aansluit bij je LFP bank dan zou ik die persoonlijk helemaal niet met elkaar koppelen, al helemaal niet via een automatische schakeling als ik zelf niet aan boord ben. Ik houd het dan toch liever KISS. Via dip switches is overigens vaak nog wel wat in te stellen aan Victron apparatuur.

Onze drop-in replacement LFP accu's zijn ontworpen om als gewone loodaccu's behandeld te worden (in een standaard loodzuur setup) zonder dat ze daar volgens SUNBEAMsystem schade van ondervinden. Maar het gedeeltelijk ontladen achterlaten - wat ook bij onze LFP bank de levensduur ten goede komt - is toch iets wat we zelf moeten doen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 16:26 #1238364

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
robhop schreef :
Eén vraag. In deze setup laad je toch je lithium accu's vanaf de startaccu? De Macplus is op deze manier toch via de dynamo verbonden aan de startaccu's?

Inderdaad, maar alleen als de motor loopt en de dynamo laadspanning levert. Die spanning is hoger dan de rustspanning van de startaccu, dus de laadstroom voor de lithium bank komt vanuit de dynamo en niet vanuit de startaccu. Zodra de motor stopt werkt de Macplus als accuscheider. Je trekt de startaccu dus niet leeg vanuit de LFP bank.

De inschakelspanning en -vertraging van onze Macplus kunnen we via ons Masterbus netwerk heel nauwkeurig instellen, maar ook via de dip switches zijn een aantal belangrijke instellingen te maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 dec 2020 16:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 17:06 #1238386

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Zomaar een idee. 2 x MPTT regelaar, eentje per bank ( AGM en Lithium ) en dan
de zonnepanelen wisselen naar de betreffende MPTT regelaar?
EDIT; Dus één MPTT met een AGM laadcurve en de ander met Lithium laadcurve.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 21 dec 2020 17:12 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 21 dec 2020 17:36 #1238402

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Dat zou kunnen, vind het een charmant idee: iedere accu op juiste wijze geladen! En onderweg zijn de zonnepanelen de belangrijkste energiebron om de gewenste onafhankelijkheid te bereiken. dan zou de schakelaar van Hans daarvoor moeten zitten (of relais zoals ik overweeg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 dec 2020 19:45 #1239075

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Hans, ben je al eens tegengekomen dat je LFP bank afschakelt omdat die vol zit? Zo ja wat gebeurde er toen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 dec 2020 20:52 #1239105

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Mart schreef :
@Hans, ben je al eens tegengekomen dat je LFP bank afschakelt omdat die vol zit? Zo ja wat gebeurde er toen?

eigenlijk zou dit nooit mogen gebeuren tijdens normaal gebruik

af/uitschakelen zou alleen maar mogelijk moeten kunnen zijn als 'laaste redmiddel' om je LFP bank te beschermen , tijdens normaal laden schakeld de lader (MPPT / Wind / Generator / Walstroom etc) uit na het bereiken van 'vol' , dit 'vol' voltage zou ruim binnen de marge moeten vallen van de BMS die de bank beschermd en de BMS mag niet de bank uitschakelen als de bank gewoon 'vol' is

maar met een goed ontworpen systeem is zelfs het door de BMS 'uitschakelen' bij 'vol' geen probleem aangezien je 2 aparte circuits zou moeten hebben , 1x het 'laad' circuit waar alle laders opzitten en 1x 'load' circuit waarop alle gebruikers zitten

beide circuits hebben een apart relais , 1x voor overspanning dat ingeschakeld wordt als de laadspanning (veel) te hoog wordt en 1x voor de onderspanning die ingeschakeld wordt als de bank (te) ver ontladen wordt

maar zoals gezegd zou de BMS bij normaal gebruik nooit moeten ingrijpen , het is een laatste redmiddel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 dec 2020 21:14 #1239113

Mart schreef :
Heb een victron 75/10 mppt aan boord, die staat denk ik (dus weet niet) op een standaard loodzuur stramien. Deze is niet 'smart' dus ik kan er zo te zien niet zoveel aan aanpassen. Ik wil automatisch schakelen om overladen of volladen van de lithium accu te voorkomen als ik niet aan boord ben. Walstroom gebruik ik in de eigen haven niet, de zonnepanelen leveren genoeg onderhoudslading voor de huidige loodzuuraccu's. Dus met lithium kan de mppt standaard de staraccu bijhouden, en pas onderweg de lithiumaccu laden (als de motor dus dynamo uit is). Dat kun je ondervangen met routine maar die heb ik op deze boot nog niet echt ontwikkeld, dus ik heb al een keer de startaccu leeggetrokken met de koelkast of een weeknlang de huisbank met 14,4 Volt laten laden... dus ik zoek wat zelfbescherming door het zo foolproof mogelijk in te richten.

Ff ter info: met een bluetooth dongle is elke vitctron MPPT in te stellen. (Je hebt ook tegenwoordig de “smart” modellen met ingebouwde bluetooth, maar met de oudere modellen kan het ook).

Als je in de buurt van Leiden of Stavenisse woont mag je mijn dongle wel ff gebruiken om hem in te stellen...

Groet!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 dec 2020 21:19 #1239116

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
In het schema van Hans wordt de dynamo, die zich niet kan afschakelen, beschermd door de startbatterij die als buffer fungeert als de LFP bank vol is, dwz dat het BMS de stroom beperkt die de LFP kan opnemen. Vanwege het plug-and-play karakter moet dat een beetje geleidelijk gebeuren zodat de mastervolt converter dit kan volgen. Andere geregelde chargers kunnen ws daarmee omgaan. In het systeem van Hans heb ik geen relais ontdekt bestuurd door het BMS: er is dus geen regelend systeem en ook geen ontkoppeling als in een dual-dc-bus systeem zoals door Nordkyndesign geadviseerd. Dat is precies mijn vraag: wat gebeurd er als bv low-voltage cutoff ( bv mn ankerlier (1200 watt) na 3 dagen voor anker de LFP bank toch heeft leeggetrokken) en er vanaf de liermotor een voltage spike terugkomt op de loadkant oftewel alle apparatuur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl