Mart schreef :
De nieuwe lader is een Mastervolt Chargemaster+ 12/100/3 waarbij poort 3 zowel in als uitgang is. Heb ook 110A dynamo op Volvo Penta. Dus als ik je goed begrijp is die 50A over de Macplus eigenlijk wel het maximum wat de dynamo aankan. Ik heb nog geen cooling fan in de motorruimte (met afvoerbuis??) maar 90 graden lijkt me eigenlijk al veelteveel.. heb jij een temperatuursensor op de dynamo zitten, kun je daarmee het opgenomen vermogen regelen op Macplus?
Wat je dynamo continu kan leveren hangt ook van de koeling van je motorruimte af. Bij ons hebben we geforceerde ventilatie waarbij de ingaande (koele) lucht eerst langs de dynamo stroomt (het aanvoerkanaal eindigt pal bij de dynamo). In die situatie hebben we
bij ons vastgesteld dat 50A continu haalbaar is zonder dat de dynamo structureel boven de 100ºC komt. Volgens de eerder door mij geciteerde alternator expert is dat ok.
Bij een minder goed gekoelde motorruimte kan die maximale stroom bij eenzelfde dynamo wel eens veel minder zijn voordat de boel te warm wordt. Als het uit de hand loopt grijpt de temperatuurbeveiliging van de Mitsubishi 110A dynamo waarschijnlijk wel in, maar van dat brute uit- en aanschakelen wordt je apparatuur, de dynamoriem en ik vermoed ook de dynamo zelf niet heel blij. Voor het beste laadrendement houdt je de dynamo temperatuur dus beter binnen de perken.
De Mac Plus heeft geen regeling die afhankelijk is van de dynamo temperatuur. Hij begrenst de ingangsstroom tot het ingestelde niveau. In onze setup werkt dat - na het monitoren van de dynamo temperatuur in uiteenlopende situaties - prima. Het inschakelen van de Mac Plus gaat mooi geleidelijk, waardoor motor, dynamo en snaar niet in één klap belast worden.
Wil je
onder uiteenlopende omstandigheden het maximale vermogen uit de alternator halen dan kun je een dynamo regelaar (met ingebouwde lader) zoals de
VRC-200 van Nordkyn Design installeren en kies je voor een andere aanpak dan de DC-DC route. De VRC-200 en andere regelaars (waaronder de DIY versie van forumlid WaltB) houden rekening met de daadwerkelijke temperatuur van de alternator. Je mist dan wel de voordelen van een DC-DC lader zoals de automatische accuscheiding, uiterst eenvoudige installatie, mooi stabiele boordspanning bij draaiende motor en geen risico dat je startaccu onvoldoende geladen wordt, maar ook de dynamo regelaar setup heeft zeker z'n voordelen. Het mooie van de VRC-200 is dat de dynamo niet open hoeft voor aanpassingen en dat er een lader zit ingebouwd waarmee je je service bank (LFP of loodzuur) optimaal kunt laden.
Als ik het goed begrijp heeft jouw lader ook een DC-DC converter ingebouwd en had je die mogelijk in plaats van je Mac Plus kunnen monteren. Dan krijg je wel maximaal 40A vanuit je dynamo i.p.v. de 50A bij de Mac Plus, maar scheelt weer een apparaat.