Mart schreef :
@ Hans, sorry als ik onduidelijk ben, komt ook omdat ik me probeer in te lezen in deze materie en ik ben geen technicus...
Als je op dit moment overweegt om zelf iets te installeren is goed inlezen heel verstandig. Mastervolt heeft in het niet zo verre verleden aan haar dealers aangegeven dat ze niet zo happig zijn op de verkoop van hun LFP accu's aan doe-het-zelvers. Er ging blijkbaar teveel mis (of ze waren daar bang voor). Op dit moment vereist de overstap op lithium nog wel enige kennis bij de schipper. Uit mijn projectverslag zal je duidelijk zijn dat dat wat mij betreft in mindere mate maar óók bij de zogenaamde drop-in replacement LFP accu's geldt.
Mart schreef :
1. Ik begrijp ervan dat het BMS door de stroom te beperken ahw aan de laders laat weten dat de LFP vol is, zodat ze stoppen. In een loodzuurlaadstramien zouden ze anders doorladen toch, op basis van de voltages? Of heb jij de laders zelf ingesteld op een 'veilig' LFP stramien?
De BMS-en die ik ken voor aan boord regelen niets, die koppelen de (ont)laadstroom domweg af als de cellen beschadigd dreigen te worden. Dat is een laatste redmiddel waar je geen gebruik van wilt maken als 'regelmechanisme' voor je laders.
Het enige wat BMS-en soms doen - zoals Klaaskootstra al schrijft - is het beperken van de maximale (ont)laadstroom (onafhankelijk van de SOC van de accu) en het balanceren van de cellen.
Als je overstapt op lithium is het belangrijk om afscheid te nemen van het 'loodzuur denken': LFP accu's hebben geen meertraps laadalgoritme nodig. Een LFP accu kun je van leeg naar vol een vaste laadspanning aanbieden waarbij je het laden stopt (door laadspanning te onderbreken of voldoende laag te maken) zodra de accu 'vol' is. Het heeft geen zin voor een BMS om de lader tegen het einde van het laden 'rustiger aan te laten doen'.
Mart schreef :
2. Daarbij ga ik er vanuit dat het Sunbeam BMS de stroomopname geleidelijk dichtknijpt als de accu bijna vol is en niet plotsklaps, om daarmee de karakteristiek van een loodaccu na te bootsen (maar dat krijg ik desgevraagd niet echt terug van Sunbeam)
Ik heb de ontwerper van de SUNBEAM accu gevraagd naar details over het BMS maar die wilde hij uit concurrentieoverwegingen (kopiëren) niet vrijgeven. Dat de accu een loodzuuraccu nabootst qua laadgedrag is onwenselijk, een groot voordeel van LFP is juist dat laden veel efficiënter gaat doordat alle lading er even makkelijk (en zonder noemenswaardig verlies) in gaat. Ik heb dit 'terugregel gedrag' zelf ook niet gezien.
Het drop-in concept houdt in dat je de LFP in een loodzuur setting kunt aansluiten zonder dat de LFP accu daarvan beschadigd raakt (met uitzondering van de pulserende egalisatiespanning op sommige loodzuurladers).
Mart schreef :
3. Nordkyndesign adviseert een dual-dc-bus systeem, waarbij een extern relais schakelt of ontkoppelt tussen charge, load en batterij. Een variant is een extern relais dat de startbatterij als buffer inschakelt bij vooraf gedefinieerde 'events'
Als ik zelf een LFP bank had gebouwd was dat ook op basis van gescheiden laad en load bus geweest. Het geeft de optie om de laad- en verbruikerskant afzonderlijk te schakelen. Maar nogmaals, het risico dat een drop-in replacement LFP zich afkoppelt en je hele boordnet tijdelijk zonder stroom zit is bij een goed ingestelde laad setup met kwaliteitsladers nihil. Zolang de dynamo, MPPT of walstroomlader actief zijn zullen die veelal de spanning op peil kunnen houden waardoor je niet merkt dat de LFP accu zichzelf beschermt tegen overladen. Dus het rampenscenario dat je door een overlaadbeveiliging in een lastige kritieke situatie plots helemaal zonder stroom (marifoon, plotter, navigatieverlichting) zit is zeer onwaarschijnlijk (maar net als bij een gescheiden laad- en loadbus niet onmogelijk).
Omdat in onze DC-DC setup met de Macplus de AGM startaccu standaard als buffer fungeert hoeft hier niets geschakeld te worden om de dynamo te beschermen.
Mart schreef :
4. Mijn interpretatie van Nordkydesign: "The disconnection of a powered inductive load results in a reverse (i.e. negative) voltage spike (also known as back-EMF) produced by the collapsing magnetic field. The amount of energy released is proportional to the square of the intensity of the field, so the primary offenders are high-current devices like winches, windlasses or starter motors."
Ik snap ReneK dat hij zn ankerlier ook buffert met een loodaccu, dat zou mij in combinatie met de Sunbeams een rustig gevoel geven.
Helder. Wij hebben onze ankerlier gewoon op onze LFP bank staan. Af werf (met loodzuur setup) werkt de ankerlier alleen als de motor loopt (en de dynamo dus stroom levert) en we hebben dit zo gelaten. Het (onwaarschijnlijke maar interessante) scenario dat onze LFP bank tijdens het gebruik van de ankerlier leeggetrokken wordt en zichzelf afschakelt is in onze setup niet zo waarschijnlijk en hebben we nog niet meegemaakt. Met het effect op onze overige apparatuur van de back-EMF spanningspiek als de lier stopt hebben we dus geen ervaring.