Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lithium accu's op Saila

Lithium accu's op Saila 13 jan 2021 21:05 #1244364

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ok Hans duidelijk, alweer veel dank!
Ik wil voor vertrek de LFP bank (bijna) vol laden. Dat wil je bvk in zeg een uurtje tot bv 90% SoC (beetje ruimte houden voor nog wat laden vanaf de dynamo) moet komen met een half lege bank van 200Ah zou je dat dan niet halen. Ik wil eigenlijk met 200Ah starten, dat heb ik nu ook maar begrijp dat je effectief 2x zoveel bruikbare capaciteit heb. Dan kan ik in mijn vaarpraktijk van 1-2 dagen tot 4 dagen zonder walstroom komen, praktijk moet uitwijzen of ik daarmee uit de voeten kan. Maar je zet me wel aan het denken...
Mee eens dat de Nordkyn oplossing netter lijkt om te gaan met de 115A dynamo. Ga ik me verder in verdiepen.
Fijn dat je die Masterbus Usb interface noemt, dat vroeg ik me al af inderdaad of die nodig was!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 jan 2021 21:11 #1244366

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
@Hans, heb jij nog een noodvoorziening als bv een jumperswitch geïnstalleerd tussen je accubanken voor het geval je onderweg bent en je startaccu het niet doet?

We hebben een 1-2-both accuschakelaar tussen onze startmotor en AGM startaccu en LFP-bank gezet zodat we inderdaad in noodgevallen ook op onze LFP-bank kunnen starten. Staan je serviceaccu's dicht bij je startaccu dan helpen goede startkabels ook in geval van nood.

Wel zo handig... [ Click to expand ]

Dat was mijn idee ook maar ik ben niet zeker of je dat veilig kunt doen: loopt er dan niet teveel stroom van de grote LFP-bank naar de lege of kapotte startaccu? Of zou je die start accu loskoppelen zodat je zeker weet dat alleen je startmotor stroom vraagt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 jan 2021 21:43 #1244381

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mart schreef
Of zou je die start accu loskoppelen zodat je zeker weet dat alleen je startmotor stroom vraagt?

Lijkt mij niet nodig dat die stroom gaat lopen, als je alleen de motor met startmotor achter de accu schakelaar plaatst en de startaccu niet? Dus bij wijze van spreken "1" = startaccu "2" is lfp service accu pakket? Zo lang je dan nooit "both" kiest en via 0 naar 2 draait zou het goed moeten gaan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 13 jan 2021 21:44 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 13 jan 2021 22:13 #1244385

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Dat was mijn idee ook maar ik ben niet zeker of je dat veilig kunt doen: loopt er dan niet teveel stroom van de grote LFP-bank naar de lege of kapotte startaccu? Of zou je die start accu loskoppelen zodat je zeker weet dat alleen je startmotor stroom vraagt?

Als je sluiting hebt in je startaccu is het inderdaad een goed idee om die los te koppelen voordat je de startkabels vastmaakt.

Met zo'n accuschakelaar zou ik in principe ook niet de 'both' (1+2) stand gebruiken. Kortstondig de accugroepen koppelen is doorgaans geen probleem. Als de startaccu niet kapot maar gewoon (te) leeg is valt het met die stroom wel mee, de interne weerstand van loodzuur accu's verhindert al snel stroomsterktes die voor een beetje LFP-bank niet behapbaar zijn.

Maar die 'both' optie dus alleen heel bewust en kortstondig gebruiken!

Mart schreef :
Mee eens dat de Nordkyn oplossing netter lijkt om te gaan met de 115A dynamo. Ga ik me verder in verdiepen.
Fijn dat je die Masterbus Usb interface noemt, dat vroeg ik me al af inderdaad of die nodig was!

De alternator regelaar/lader van Nordkyn en de Mac Plus DC-DC lader/accuscheider hebben hun eigen voor- en nadelen. In onze setup zou ik misschien wel opnieuw voor de Mac Plus kiezen.

Die USB interface heb je alleen nodig als je volledige controle over de instellingen van je Mastervolt apparaten wilt hebben of events wilt programmeren waarmee de apparaten elkaar aansturen. De standaard instellingen kun je ook op de apparaten zelf instellen met dip-switches.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 06:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 14 jan 2021 11:02 #1244470

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
freek1970 schreef :
Mart schreef
Of zou je die start accu loskoppelen zodat je zeker weet dat alleen je startmotor stroom vraagt?

Lijkt mij niet nodig dat die stroom gaat lopen, als je alleen de motor met startmotor achter de accu schakelaar plaatst en de startaccu niet? Dus bij wijze van spreken "1" = startaccu "2" is lfp service accu pakket? Zo lang je dan nooit "both" kiest en via 0 naar 2 draait zou het goed moeten gaan.

Freek
Klopt Freek, ik ga aparte aan/uit schakelaars gebruiken om de de LFP-bank aan de startmotor te koppelen, want ik wil de 'both' optie niet hebben. Moet nog even puzzelen hoe ik dan de dynamo 'fail-safe' aansluit zodat die dan ook, zoals bij Hans via de dc-dc converter, de LFP-bank blijft laden in die situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 jan 2021 14:46 #1245045

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Klopt Freek, ik ga aparte aan/uit schakelaars gebruiken om de de LFP-bank aan de startmotor te koppelen, want ik wil de 'both' optie niet hebben.

Je kunt dan beter een '1 òf 2' keuzeschakelaar zonder 'both' optie installeren. Want als iemand beide aan/uit schakelaars per ongeluk op 'aan' zet heb je alsnog een 'both' verbinding. Of snap ik niet goed wat je van plan bent?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 15:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 jan 2021 21:31 #1245174

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
Klopt Freek, ik ga aparte aan/uit schakelaars gebruiken om de de LFP-bank aan de startmotor te koppelen, want ik wil de 'both' optie niet hebben.

Je kunt dan beter een '1 òf 2' keuzeschakelaar zonder 'both' optie installeren. Want als iemand beide aan/uit schakelaars per ongeluk op 'aan' zet heb je alsnog een 'both' verbinding. Of snap ik niet goed wat je van plan bent?


Hans daar heb je gelijk in. De "Jumper" schakelaar die de to-be-LFP verbindt met de startmotor wordt van het type met losse sleutel die er niet in zit. De "Jumper" schakelaar gaat pal naast de startaccu schakelasr gemonteerd worden, zodat de status in 1 oogopslag duidelijk is. Bij een startaccu failure gaat die schakelaar off en de jumper on. Ik denk dat ik de ankerlier ook op de startaccu ga monteren,
Ondanks de 20 meter kabel (+ en - rond ) die dat vraagt. Eigenlijk wil ik dan het ankerlierrelais koppelen aan de Macplus, zodat die op "uit" blijft zolang het ankerliercircuit bekrachtigd is: alle dynamostroom moet dan naar de lier. ((Zou nog mooier zijn als je dat als een 'event' zou kunnen instellen op de Macplus:, if ankerlier is powererd then inschakelvertaging Macplus is 10 minuten (ipv 3).ofzoiets, weet niet of dat kan)) Maar goed, heb nog tot volgende week zaterdag om dat stukje puzzle op te lossen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 17 jan 2021 14:20 #1245330

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Eigenlijk wil ik dan het ankerlierrelais koppelen aan de Macplus, zodat die op "uit" blijft zolang het ankerliercircuit bekrachtigd is: alle dynamostroom moet dan naar de lier. ((Zou nog mooier zijn als je dat als een 'event' zou kunnen instellen op de Macplus:, if ankerlier is powererd then inschakelvertaging Macplus is 10 minuten (ipv 3).ofzoiets, weet niet of dat kan)) Maar goed, heb nog tot volgende week zaterdag om dat stukje puzzle op te lossen..

Als je het KISS wilt houden kun je door de in- en uitschakelspanning van de Mac Plus slim in te stellen waarschijnlijk wel de situatie creëren die je volgens mij wilt. Zodra je de ankerlier gebruikt zal de spanning van startaccu (en dynamo) waarschijnlijk even dalen vanwege de inschakelstroom van de lier. Waarschijnlijk blijft de spanning wat lager zolang de relatief zware verbruiker (ankerlier) ingeschakeld is. Als je de uitschakelvertraging van de Mac Plus op 0 zet schakelt de Mac Plus zichzelf direct uit en wordt de LFP-bank niet meer geladen. Al het vermogen gaat naar de startaccu/ankerlier.

Zodra je de ankerlier niet meer gebruikt zal bij draaiende motor de (laad)spanning van de dynamo boven de inschakelspanning van de Mac Plus komen en zal deze - na de ingestelde inschakelvertraging - mooi geleidelijk weer laadstroom van de dynamo afnemen.

Je gebruikt dus de spanning van dynamo/startaccu in feite als 'event' om de Mac Plus aan te sturen. Daar zijn geen ingewikkelde schakelingen (met extra points of faillure) voor nodig denk ik. Dit zou mijn plan van aanpak zijn als wij de ankerlier ook op de startaccu zouden hebben aangesloten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 20:23 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 17 jan 2021 15:16 #1245345

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Hans, ja dat klinkt logisch en lijkt me ook idd de simpelste methode!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 18 jan 2021 13:15 #1245598

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans, wat voor schakelaar gebruik je om de zonnestroom om te schakelen naar de startaccu? Of gebruik je een scheidingsrelais?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 18 jan 2021 18:12 #1245655

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Hans, wat voor schakelaar gebruik je om de zonnestroom om te schakelen naar de startaccu? Of gebruik je een scheidingsrelais?

Deze 1-2-Off schakelaar: www.bluesea.com/products/6008/...Battery_Switch_-_Red
De MPPT zit aan de LOAD zijde aangesloten.

Wij hebben hele goede ervaringen met de accuschakelaars van Blue Sea Systems. Ze zijn niet goedkoop maar zeer betrouwbaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 jan 2021 18:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 23 jan 2021 20:14 #1246923

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Niet makkelijk aan te komen in NL, maar vandaag aangekomen uit Duitsland
vandaag weer verder aan het elektriek. Schema krijgt vorm, zie bijlage. Waar ik nog naar zoek is ervaringen hoe de dc-dc converterfunctid in de nieuwe mastervolt lader te geebruiken. Het schema wat ik probeer te realiseren is ter voorbereiding van de overstap naar LFP. Maar gezien de staat van het boordenet is de eerste vereiste om alles in veilige staat te brengen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 25 jan 2021 13:33 #1247408

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb uiteindelijk voor de 100Ah lader van Mastervolt gekozen, om de LFP-bank snel vol te kunnen laden (het 'lang weekend weg & voor anker' scenario). Ik overweeg om die niet in te zetten om de motoraccu vol te houden, maar dat over te laten aan de zonnepanelen als we niet aan boord zijn.

@Hans gebruik jij de walstroom lader om de startaccu te vullen, ik zie dit niet in je schema en in mijn schema kan ik het nog wel organiseren maar dan moeten er een aantal aanvullende maatregelen worden genomen.

De ankerlier breng ik ook naar de startaccu, ik ga altijd ankerop met motor bij en dan gebruik ik de dynamo om de spanningsval te compenseren. Heb overigens de motoraccu weer onder de kajuitbank geplaatst, zodat de afstand tot de lier weer is teruggebracht tot een meter of 12 (plus en min). Toch handiger dan de dubbele afstand in 70kwadraat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 25 jan 2021 17:01 #1247482

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2150
Hans V schreef :
Mart schreef :
@Hans, heb jij nog een noodvoorziening als bv een jumperswitch geïnstalleerd tussen je accubanken voor het geval je onderweg bent en je startaccu het niet doet?

We hebben een 1-2-both accuschakelaar tussen onze startmotor en AGM startaccu en LFP-bank gezet zodat we inderdaad in noodgevallen ook op onze LFP-bank kunnen starten. Staan je serviceaccu's dicht bij je startaccu dan helpen goede startkabels ook in geval van nood.

Wel zo handig... [ Click to expand ]

Wij hadden eerst ook startkabels totdat een goede bekende mij voorspiegelde om dit met 6 bft te doen. Sindsdien hebben we er een schakelaar tussen gezet. Easy peacy.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 28 feb 2021 15:50 #1257571

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Hans, ik heb nu de nieuwe elektrisch laad- en schakelsituatie ( nog zonder de LFP-Accu's) ingericht, ben nu toe aan het configureren van het systeem via de Masterbus. Heb jij een overzicht van de events die jij hebt geconfigureerd en hoe je dat hebt aangepakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 apr 2021 19:43 #1274058

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
Hans V schreef :
Mart schreef :
Hans, wat voor schakelaar gebruik je om de zonnestroom om te schakelen naar de startaccu? Of gebruik je een scheidingsrelais?

Deze 1-2-Off schakelaar: www.bluesea.com/products/6008/...Battery_Switch_-_Red
De MPPT zit aan de LOAD zijde aangesloten.

Is er een risico voor de MPPT als je met een werkend paneel schakelt van de ene accu naar de andere? Je schakelt via de OFF neem ik aan, dus de regelaar ziet even geen accu. Kan hij daartegen?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 apr 2021 21:41 #1274084

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Wordt op internet aangeraden om niet te schakelen als er vermogen wordt geleverd om piekspanning op de uitgang van je solar converter te voorkomen. Dat kan door de panelen af te dekken of te schakelen als het donker is. Tijdens de sneeuw vannafgelopen zaterdag met 2Watt op de app durf ik het wel aan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 apr 2021 22:42 #1274094

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
agvisser schreef :
Hans V schreef :
Mart schreef :
Hans, wat voor schakelaar gebruik je om de zonnestroom om te schakelen naar de startaccu? Of gebruik je een scheidingsrelais?

Deze 1-2-Off schakelaar: www.bluesea.com/products/6008/...Battery_Switch_-_Red
De MPPT zit aan de LOAD zijde aangesloten.

Is er een risico voor de MPPT als je met een werkend paneel schakelt van de ene accu naar de andere? Je schakelt via de OFF neem ik aan, dus de regelaar ziet even geen accu. Kan hij daartegen?

In de praktijk bij ons aan boord is dat tot nu toe geen probleem gebleken. De Victron MPPT raakt ook niet in de war als de accuspanning kort wegvalt.

Je kunt de Victron Smart MPPT natuurlijk ook altijd even via de app uitschakelen voordat je bij volle zon omschakelt als je bang bent voor beschadiging.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 apr 2021 22:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 apr 2021 23:18 #1274098

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
@Hans gebruik jij de walstroom lader om de startaccu te vullen, ik zie dit niet in je schema en in mijn schema kan ik het nog wel organiseren maar dan moeten er een aantal aanvullende maatregelen worden genomen.

Sorry, ik zie nu je vraag pas. Onze MassCombi lader heeft een aparte (lichte) laaduitgang voor de startaccu, die heb ik een tijdje geleden weer aangesloten. Bij een gezonde startaccu is de dynamo voldoende om het startverbruik weer aan te vullen, maar de extra optie om bij stilliggend schip de startaccu naar 100% SOC te brengen kan geen kwaad.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 apr 2021 23:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 apr 2021 23:38 #1274099

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
@Hans, ik heb nu de nieuwe elektrisch laad- en schakelsituatie ( nog zonder de LFP-Accu's) ingericht, ben nu toe aan het configureren van het systeem via de Masterbus. Heb jij een overzicht van de events die jij hebt geconfigureerd en hoe je dat hebt aangepakt?

Onze MacPlus schakelt op ingangsspanning en het programmeren van events hebben wij vooralsnog achterwege gelaten omdat het geen toegevoegde waarde had in onze installatie. Die Masterbus events zijn een mooie optie, maar vormen wel een extra point of failure als het Masterbus netwerk uitvalt. Dus schakelen op spanning is - als dat mogelijk is - in mijn ogen meer KISS.

Ons Masterbus netwerk (dat we ook in onze loodzuur setup al gebruikten om te monitoren) is tot nu toe overigens bulletproof gebleken, dus het risico dat we hiermee uitsluiten lijkt klein.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 apr 2021 23:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 04:30 #1274104

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Precies daar zit mijn probleem. Met de uitgang 3 op de lader actief richting startaccu 'ziet' de Macplus voldoende spanning en gaat parallel aan de lader ook de service-accu voeden. Ik overweeg dat via zo'n event te voorkomen: 'als lader= AAN dan Macplus = UIT'. Hoe heb jij deze 'loop' behandeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 07:07 #1274142

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Precies daar zit mijn probleem. Met de uitgang 3 op de lader actief richting startaccu 'ziet' de Macplus voldoende spanning en gaat parallel aan de lader ook de service-accu voeden. Ik overweeg dat via zo'n event te voorkomen: 'als lader= AAN dan Macplus = UIT'. Hoe heb jij deze 'loop' behandeld?

Die ‘loop’ is geen probleem. Je hebt in dat geval dezelfde situatie als het parallel laden wanneer je aan de walstroom ligt (of op de motor vaart) en de zonnepalen ook nog laadstroom leveren. Je kunt met events de MacPlus uitschakelen zodra de walstroomlader aan staat maar lost dan een probleem op dat er niet is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 07:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 07:20 #1274151

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
Precies daar zit mijn probleem. Met de uitgang 3 op de lader actief richting startaccu 'ziet' de Macplus voldoende spanning en gaat parallel aan de lader ook de service-accu voeden. Ik overweeg dat via zo'n event te voorkomen: 'als lader= AAN dan Macplus = UIT'. Hoe heb jij deze 'loop' behandeld?

Die ‘loop’ is geen probleem. Je hebt in dat geval dezelfde situatie als het parallel laden wanneer je aan de walstroom ligt of je op de motor vaart en de zonnepalen ook nog laadstroom leveren. Je kunt met events de MacPlus proberen uit te schakelen zodra de walstroomlader aan staat maar waarom zou je dat doen?

Ik wil dat de lader alle stroom naar de service accu stuurt rechtstreeks en niet via een aftak op de Macplus. Ben met je eens dat het parallelbedrijf op zich misschien niet schadelijk is, maar ik heb nu op de oude loodaccus ook de laadstroom beperkt tot 50A, ik wil niet dat daar via de omweg van uitgang 3 nog stroom bij opkomt. Heb nu 2 deepcycle 105Ah VMF31, dacht dat 0,25C laadfactor daarvoor maximum is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 08:27 #1274181

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Ik wil dat de lader alle stroom naar de service accu stuurt rechtstreeks en niet via een aftak op de Macplus. Ben met je eens dat het parallelbedrijf op zich misschien niet schadelijk is, maar ik heb nu op de oude loodaccus ook de laadstroom beperkt tot 50A, ik wil niet dat daar via de omweg van uitgang 3 nog stroom bij opkomt. Heb nu 2 deepcycle 105Ah VMF31, dacht dat 0,25C laadfactor daarvoor maximum is.

Ah, je wilt de laadstroom beperken en geen 'sluiproute' creëren. Je kunt de MacPlus handmatig uitzetten (via een Mastervolt bedieningspaneel) als je aan de walstroom ligt, hoewel dat met onze MacPlus firmware nog niet werkte. Mooier is inderdaad als je de MacPlus met een event uitschakelt zodra de walstroomlader aan gaat. Je hebt dan een set-it-and-forget-it situatie maar introduceert wel een extra point-of-failure (Masterbus netwerk). Wij hebben de event aansturing bij onze switch naar LFP niet uitgezocht omdat het in onze setup niet speelt, maar het lijkt me zeker te doen. Heb jij al een poging gedaan maar liep je ergens op vast?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 08:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 10:20 #1274212

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
Ik wil dat de lader alle stroom naar de service accu stuurt rechtstreeks en niet via een aftak op de Macplus. Ben met je eens dat het parallelbedrijf op zich misschien niet schadelijk is, maar ik heb nu op de oude loodaccus ook de laadstroom beperkt tot 50A, ik wil niet dat daar via de omweg van uitgang 3 nog stroom bij opkomt. Heb nu 2 deepcycle 105Ah VMF31, dacht dat 0,25C laadfactor daarvoor maximum is.

Ah, je wilt de laadstroom beperken en geen 'sluiproute' creëren. Je kunt de MacPlus handmatig uitzetten (via een Mastervolt bedieningspaneel) als je aan de walstroom ligt, hoewel dat met onze MacPlus firmware nog niet werkte. Mooier is inderdaad als je de MacPlus met een event uitschakelt zodra de walstroomlader aan gaat. Je hebt dan een set-it-and-forget-it situatie maar introduceert wel een extra point-of-failure (Masterbus netwerk). Wij hebben de event aansturing bij onze switch naar LFP niet uitgezocht omdat het in onze setup niet speelt, maar het lijkt me zeker te doen. Heb jij al een poging gedaan maar liep je ergens op vast?

Heb het nieuwe mastervolt bedieningspaneel nog niet geheel doorgrond, alle mastervolt doosjes zijn daarop zichtbaar in ieder geval. De nieuwe mastervolt lader-annex-DcDc-converter wilde ik zo instellen dat die optioneel de startaccu kan laden (die wordt nu bijgehouden door de zonnepanelen) en als we onderweg zijn als aanvullende Dc-Dc converter werkt om parallel aan de Macplus ook nog tot 40A aan de toekomstige Lithium accus te voeren. Om dat laatste te doen met behoud van dynamo moet de ingang van lader pas getriggerrd worden op een hoger voltage, zeg 13,8V dan de Macplus (13,4V) zodat in feite dat alleen werkt als de dynamo zijn volle vermogen afgeeft. Maar zover ben ik nog niet, andere elektra werkzaamheden moeten eerst af, daarna dit hele systeem tunen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.343 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl