Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: vd Stadt Tasman 48 Afbouwen

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 05:56 #1385460

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wow, wat een project. Levenswerk.

Hoeveel tijd per week/jaar verwachten jullie aan de boot te gaan besteden, als ik vragen mag?

Make-or-buy: waar ligt het moment dat je beter als SAP analist kan doorwerken en van het verdiende geld extra mankracht kan inhuren om het project te versnellen, of is "make or buy" niet alleen op efficientie gebaseerd maar bv ook op een meer emotioneel gedreven keuze om zo veel mogelijk zelf te willen doen?

Dit project geeft mij zowaar angstgevoelens, van overdonderd zijn, als ik me voorstel dat er ergens een 48ft casco ligt dat van mij is. Ik heb nu al bewondering voor je kennis van zaken en vooral je rustige en op lange termijn gerichte aanpak.

Maar toch... 5 jaar? Waarom geen 4 of 6? En 2 jaar voor ze overgevaren kan worden, kan dat niet sneller met bv (ik hoop echt dat ik niks doms zeg) een buitenmotor of een sleepje van een bevriend jacht/motorboot? (Ik snap dat het dan wel handig is dat je schip waterdicht is en kan sturen, duurt dat nog zo lang?)
Waarschijnlijk blijkt uit bovenstaande vragen vooral dat ik veel te ongeduldig zou zijn voor zo'n project.

Stel dat je 1x per week een uur extra rijd, dat is 100km en kost je 20 euro extra aan benzine (30 min verder, heen en weer). 80 per maand, 1000 per jaar. Voor het geld hoef je niet over. Maar het scheelt je ook nog eens 4 klusuren of duurbetaalde overwerkuren (eerder weg van werk want naar boot) per maand?

En, misschien zeg ik nu iets heel stoms weer, voor zo'n in mijn ogen je leven bepalend project, kan je ook overwegen om te verhuizen naar waar je schip ligt?

Wat weet ik er van. Jullie hebben er duidelijk goed over na gedacht. Wat een gaaf project, indrukwekkend voornemen om zoveel levensenergie aan een (zo'n geweldig mooi!!!) schip te gaan geven. Veel succes en vooral: heel veel plezier gewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 06:13 #1385466

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Sydeliefde schreef :
Deze al gezien? Wellicht iets inkorten, indien mogelijk.

www.neutmast.nl/rondal-hydraulische-furling-mast/

Ik heb contact met neut gehad, deze is er niet meer, maar hij neemt contact met me op als er iets nieuws komt. Ook kan ik bij hem terecht voor aanpassingen als ik een passend exemplaar vindt, fijn bedrijf.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 06:14 #1385467

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Kendu schreef :
fer2nand schreef :

Mast die we op het oog hadden was helaas te kort, dus nog opzoek naar een mast van 20 - 21,5 meter

Bij Nova Yachting in Bruinisse heeft er een tijdje terug een mast gelegen van een HR53. Met hijsgrootzeil. Had iemand over omdat ie het tuig van een HR54 - met rolgrootzeil - op zijn HR53 had gezet. Misschien is dat iets en is ie nog beschikbaar?

Daar ga ik eens navraag doen thnx!!
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 06:44 #1385473

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
thijs1971

Het werken aan de boot is voor mij de tegenhanger van de hele dag in mijn hoofd bezig zijn als analist, niks fijner dan iets tastbaars maken.

Om die rede komt de boot ook naar onze thuis haven die 2km van ons huis ligt, af en toe nog een klusje in de avond na de hele dag teammeetings, geeft mij wel ontspanning. Daarnaast zou ik hier best mijn werk van willen maken....

Uitbesteden zal voornamelijk zijn doordat het dingen zijn die ik niet kan zoals lassen, verder vinden ik en mijn partner het leuk om hetzelf te doen, misschien nog een timmerman voor het zichtwerk....iets om te bekijken als we daar zijn.

Hergebruik is ook een keuze die we inzetten waar mogelijk en wenselijk, dit uit budgettaire overweging.

Om het schip te slepen moet er nog wel wat gebeuren, ballast aanbrengen, kikkers, etc. Slepen als particulier valt niet binnen de verzekering iets wat ik met dit formaat schip een te groot risico vindt, daarom vervoer over de weg met een oplegger en truck met ingebouwde kraan.

Varen op eigen kiel komt ook nog wel wat bij kijken, de kiel moet nog worden gemaakt, roeren ingebouwd, stuursysteem ingebouwd, doorvoeren, motor bediening, accu's, boegschroef, anker, dieselleidingen, motorventilatie, en nog wat dingen. Dan loopt de teller al vlot op als je 2 dagen per week hebt en niet elk weekend naar de boot gaat, er is meer naast de boot alleen :whistle:

Afsluitend, je moet natuurlijk wel een beetje gek zijn om zo'n project te doen, ik geniet er elke dag van B)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 07:27 #1385488

Het zal uiteindelijk je levenswerk worden. Ik word blij van mensen zoals jij die dit gewoon (gaan) doen. Geniet ervan en laat het je niet gek maken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 08:23 #1385503

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Zolang je geniet is het zeer waardevol.
Daar gaat het tenslotte om.

Veel geniet ze dan maar met dit project.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 22 apr 2022 22:07 #1385658

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
fer2nand schreef :
Sydeliefde schreef :Deze al gezien? Wellicht iets inkorten, indien mogelijk.

www.neutmast.nl/rondal-hydraulische-furling-mast/
Ik heb contact met neut gehad, deze is er niet meer, maar hij neemt contact met me op als er iets nieuws komt. Ook kan ik bij hem terecht voor aanpassingen als ik een passend exemplaar vindt, fijn bedrijf.
Nirvana bv in Vollenhove al gevraagd?
Bij de naamgenoot in Blokzijl hadden ze destijds een hele serie extrusie mastprofielen liggen.
Wellicht is de inventaris samen met de naam bij de nieuwe eigenaar terecht gekomen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 08:38 #1387472

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
zie ik hier net voorbij komen:

www.blocket.se/annons/halland/stalskrov/100452385

een stalen rondspant casco voor een tasman 48, goedkoper dan de tekeningen...
voor degenen geïnspireerd geraakt door fer2nand :laugh:
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 08:39 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 09:01 #1387480

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
fer2nand schreef :
Kendu schreef :
fer2nand schreef :

Mast die we op het oog hadden was helaas te kort, dus nog opzoek naar een mast van 20 - 21,5 meter

Bij Nova Yachting in Bruinisse heeft er een tijdje terug een mast gelegen van een HR53. Met hijsgrootzeil. Had iemand over omdat ie het tuig van een HR54 - met rolgrootzeil - op zijn HR53 had gezet. Misschien is dat iets en is ie nog beschikbaar?

Daar ga ik eens navraag doen thnx!!

Gebeld, niet beschikbaar
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 09:04 #1387481

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
JRomkes schreef :
zie ik hier net voorbij komen:

www.blocket.se/annons/halland/stalskrov/100452385

een stalen rondspant casco voor een tasman 48, goedkoper dan de tekeningen...
voor degenen geïnspireerd geraakt door fer2nand :laugh:

Mooie tent staat er boven :-) Gelukkig roest de mijne niet zo hard :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 09:10 #1387484

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
misschien een beetje bevooroordeeld, maar zo'n composiet casco is toch mooier hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 09:17 #1387488

Casco bouwen vond ik toch wel de leukste fase van de bouw B)

Ik heb in het verleden wel eens een Van de Stadt casco zien bouwen met hol en bol Corecell latten. Woodcore methode maar dan met schuim. Overigens zonder hol en dol gaat het ook ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 30 apr 2022 13:35 #1387571

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
fer2nand schreef :

Gebeld, niet beschikbaar

Jammer.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 15:52 #1392086

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Inmiddels staat de boot in onze thuishaven (2km van huis) op de kant, wat zijn we blij dat hij nu dichtbij staat, even een uurtje of 2 om wat dingen te doen is wel erg fijn.

Max Gremmen heeft het transport verzorgt, zeer zorgvuldig en professioneel. Indrukwekkend materieel en sterke kraan op de truck waarmee de Tasman moeiteloos op de dieplader kon worden geplaatst.










Nu kunnen we weer lekker verder met de roeren, kiel, electra, leidingwerk en interieur B)


De Kiel: Grote wens is om ophaalbaar te hebben, hier ga ik denk ik een apart draadje voor maken, heb getracht via bekende partijen informatie in te winnen mbt systemen, leveranciers en ontwerpen maar niemand die ook maar iets wil loslaten....zo jammer dat Boot dusseldorf niet door ging had ons vast betere connecties op kunnen leveren.

Roeren: Wat research gedaan mbt lagers (86mm), kunststof naaldlagers zoals Jefa zijn natuurlijk heel mooi omdat er weinig weerstand is, echter vanuit oogpunt slijtage heb ik zo mijn bedenkingen hoe duurzaam deze zijn.
Alternatief wat ik heb gevonden is Vesconite Hilube, voordeel wat ik zie is vooral de lage wateropname die nogal eens voor problemen kan zorgen, de wrijving is overigens ook zeer laag. Even de offertes afwachten en dan weten we of ook de prijs beter is dan bij Jefa :-)

Electra: Ik lees verschillende adviezen hoe je de kabels het beste door je boot monteert..de een zegt bundels mbv tywraps en wandbeugels, de ander buizen (waar dan weer van wordt gezegd dat dit een slechte keuze is want daar blijft condens in staan...) weer een ander zegt kabelgoot / kabelrekjes....
Ik kom op een mengvorm uit, soms buis (achter de douche en keuken), soms bundels achter de bank en onder kasjes) met tywraps en wandbeugels en soms ook kabelgoten (rondom de electra kast en technische ruimte).
Wat mooie visuele voorbeelden zou handig zijn :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 16:27 #1392092

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
En als je in de buis om de zoveel cm een gaatje boort zodat de condens kan ontsnappen ?
Is dat geen oplossing, is toch kunststof en zo gedaan.

Geen idee of dat echt helpt maar het is hoe dan ook een idee
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 16:31 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 17:08 #1392104

Met een combinatie vermeid je een boel discussie hier ;)

Leuk draadje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 17:24 #1392107

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Wat de aanleg van de "draadjes" aangaat: maak eens een overzicht van alle draadverbindingen die je in je boot nodig hebt. En vooral van waar naar waar ze lopen. Probeer dan te overzien door hoeveel schotten, kastjes, spanten enz. je heen moet.
Om een lang verhaal wat in te korten zou mijn advies zijn om aan beide zijden, over de volle lengte van de boot, een paar cm onder het dek, enkele buizen van verschillende diameter( stekkertjes vast aan een kabel gegoten moeten er ook door kunnen) te leggen. Ook zou ik, net zo belangrijk, op een aantal strategische plekken van de ene naar de andere kant buizen leggen om "over te steken".
De vrees voor condens in de buizen lijkt mij nogal overdreven zeker ook vanwege de openingen die je op verschillende plaatsen in de buizen moet maken. Niet iedere draad moet er immers op de zelfde plaats uit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 17:30 #1392111

zeekraal schreef :
Niet iedere draad moet er immers op de zelfde plaats uit.

Ligt een kabelgoot dan niet veel meer voor de hand? Makkelijk vast te schroeven en in veel maten te koop. Je kunt er eenvoudig stukjes uit breken als je tussentijds naar buiten moet. Bijtrekken van kabels gewoon met de hand - niet met vastlopende pilotlijntjes of trekveren. Voor buiten of om een natte bilge over te steken zou ik wel buis gebruiken.

Laatst bewerkt: 18 mei 2022 17:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 17:49 #1392115

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Mij is in de loop der jaren gebleken dat een bekabeling van een boot nooit af is. Er is altijd wel iets wat er bij komt of er uit gesloopt moet worden. Zorg dat de bekabeling naderhand gemakkelijk gewijzigd kan worden. Kabelgoot is veel makkelijker dan een buis.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 20:08 #1392144

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik zou overal waar het maar kan kabelgoten zoals Nachtvlinder toont gebruiken. Die bieden maximale flexibiliteit en je kunt er ongestraft ook een kabel in een slag leggen als die te lang is, dat kan met buis niet en met rekken en ty-raps ziet het er niet uit. Je hebt deze in heel veel breedte en hoogtematen.

let op dat je 12/24 volt en 230 volt altijd in volledig gescheiden kokers of buizen moet leggen, dus je zult er vaak twee naast elkaar moeten maken. Een koker met een inwendige scheidingswand mag ook, maar dat is meestal heel duur en in de praktijd onhandig bij aftakkingen.

En zoals Noballast ook aangeeft, hou rekening met de nodige reserve-ruimte en extra loze leidingen van BB naar SB. Die komen vaker eerder dan later van pas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 20:18 #1392147

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Mooie tips weer!

Het apart houden van wissel en gelijkstroom had ik al gelezen in het boek elektriciteit aan boord, best ok boek, maar daar mist wel informatie hoe je een nieuw goten / buizen netwerk in de boot aanlegt.

Dat zo'n goot snel vol is had ik in de koekaburra all gemerkt inzetten op 3 keer meer dan verwacht zou wel eens een goede keuze kunnen zijn.

Leidingen plan is 90% af

Elektriciteit plan is work in process
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 21:43 #1392170

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
In ons bootje lopen zowel aan BB als SB in de hoek van dek en vrijboord, net voor de romp-isolatie, half ronde open kabelgoten, door schotten gestoken met gaten, van voor naar achter. In de machinekamer maar ook ergens in de salon oversteek-goten van SB naar BB, onderlangs hoog in de bilge. En natuurlijk allerlei enkeldraads buizen van de hoofd kabelgoten naar individuele verbruikers.
Bij de navigatie tafel en het grote schakelpaneel 2x diam. 10 cm goten, daar is het druk met heel veel kabels.

Regelmatig elke draad nummeren over de lengte, het wordt anders moeilijk de individuele draden later nog terug te vinden in de bundel.

Kiel: wij hebben besloten voor een vaste kiel te gaan, niks klap of hef. Er zijn zoveel plekken op aarde waar je met vaste kiel wel kan komen, dat je die buikschuif plekken niet hoeft te missen. Maar ja, sommigen willen zich uitleven op het Wad.....

Roerlagers: wij vonden zelfstellende lagers belangrijk, de roerkoning buigt altijd wat. Kwamen uit bij Jefa. Nog geen spijt van, maar wie weet zijn er betere of voordeligere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 18 mei 2022 21:52 #1392175

bundels in kabels die ergens achter langs lopen zijn vreselijk lastig als je er een draad uit of juist bij wil hebben. Je mag dan eerst alle tyrips doorknippen als je er bij kunt.

Wat betreft je kiel zou je kunnen kijken naar het "Etap" systeem met een spindel vanuit de mastvoet.
Nadeel is dat je een kielkast binnen hebt die behoorlijk centraal in de boot aanwezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 19 mei 2022 14:50 #1392293

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
3Noreen schreef :
Mij is in de loop der jaren gebleken dat een bekabeling van een boot nooit af is. Er is altijd wel iets wat er bij komt of er uit gesloopt moet worden. Zorg dat de bekabeling naderhand gemakkelijk gewijzigd kan worden. Kabelgoot is veel makkelijker dan een buis.

ik heb buizen getrokken en zag er zo netjes uit 2 jaar geleden, er lopen alweer kabels langs met een ty-rip omdat er in de buizen geen plek meer is. Kabelgoten all the way, en koop ze zo groot mogelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vd Stadt Tasman 48 Afbouwen 19 mei 2022 15:48 #1392303

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
persoonlijk zou ik zo min mogelijk met tie-wraps werken
vooral op plaatsen waar je straks (misschien) lastiger bij kunt komen , als je ooit een keer wat wilt veranderen en het zit met tie wraps vast kun je de kabel is niet meer uittrekken en ook een extra kabel in in trekken gaat lastiger met de tiewraps

persoonlijk zou ik denk ik aparte buizen neerleggen , desnoods meerdere naast elkaar (ivm gescheiden systemen) en toekomstige uitbreidingen , verder in iedere buis extra 'mouse wires' (verschillende kleuren) om later eenvoudig nieuwe draden te kunnen trekken

en bij het trekken van kabels de kabels goed insmeren met glijmiddel dat niet opdroogt zodat je veel minder wrijving veroorzaakt en later nieuwe kabels makkelijk getrokken kunnen worden

waar je makkelijk bijkunt (bijvoorbeeld achter je navigatie systemen kun je prima met vierkante kabelgoten werken maar overal waar je niet makkelijk bijkunt met buizen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl