Vanaf vrijdag zullen we de trotse eigenaar zijn van een Tasman 48 casco.
Een aantal zullen deze al wel eens hebben zien langskomen op Botenveiling en Marktplaats. Het was voor ons een hele overdenking om dit project aan te gaan, de schaal is gigantisch en de kans op falen reëel. Na veel research gevolgd door een kostenraming en vele avonden overleg stappen we dit "bootje" in, gesterkt door een keuring van Olav Cox hebben we (ik, mijn vrouw en kids) er zin in
Onze wens is om met de tijd meer aan boord te wonen en ons huis op de kant het 2e huis te laten worden. Verder willen we ook langere reizen maken van meerdere maanden.
Eisen voor de boot waren: 3 hutten, voldoende ruimte om 2 zithoeken te hebben, dinghy moet achter in de boot opgeslagen kunnen worden, ruimte voor een kantoor aan boord en last but not least een deksalon (niks mooiers dan over het water uit kunnen kijken ipv tegen je buurman zijn romp of stootwillen).
Verder is er ook de grote wens op geringe diepgang , droogvallen zou leuk zijn maar of je dat nog moet willen met deze maat... Een ophaalbare kiel is dus zeker een wens op de lijst om gerealiseerd te krijgen
48 voet was niet direct het plan, meer onder in de 40, maar de extra ruimte zal vast wel wennen.
Dit is een project dat je niet moet willen haasten, daarom is onze tijdplanning om het project gereed te hebben 5 - 10 jaar en verdeeld over een aantal stadia:
- 2 jaar: vaarklaar om naar de thuis haven te varen (hij staat nu op 1 uur rijden van ons huis en vervoer kost zo 4.000 daar kunnen we mooie dingen mee doen)
- 1e slaapkamer gereed zodat we op de boot kunnen slapen
- Kiel laten fabriceren en monteren
- Roeren maken en monteren / installeren stuursysteem
- Motor (Perkins M65 is al ingebouwd) aansluiten en in bedrijf nemen
- Noodzakkelijke systemen aanbrengen om veilig op de motor naar Niftrik te varen
- Ruwe indeling klaar zodat kabels en slangen kunnen worden geplaatst
- Plaatsen Ramen in deksalon
- Schilderen romp en opbouw
- 5 jaar: Afwerking en techniek bruikbaar, tuigage nog niet perse gereed.
- 10 jaar: Volledig klaar voor lange verre reizen 10 jaar
Foto's volgen gedurende het project en vele items zullen aan bod komen
1e grootste vraagstuk is de kiel, het originele ontwerp heeft een aantal kielopties, echter gebasseerd op een dooskiel met een gelijk blijven breedte van boven naar onder, wij denken meer aan een kiel met een zwaarder bodemdeel zoals in een Scheel of torpedo kiel