Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Elektra Stoffel

Elektra Stoffel 02 juli 2009 14:43 #78264

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hallo Allemaal,

Deze winter willen wij het elektrische systeem van onze boot aanpakken.
Nu veel loshangende draadjes, niet werkende apparaten en na de kortsluiting van eerder dit jaar hebben we besloten dat alles eruit moet en dusdanig moet worden gemaakt dat het werkt en veilig is.

Bijkomend voordeel is dat wij geen van tweeen heel veel kaas hebben gegeten van elektra en het aanleggen ervan, dus het wordt ook nog eens een project waar wij veel van gaan leren. :D

Een kleine introductie.

Dit is ons schuitje:


En zo ziet de binnenkant qua elektra er zo'n beetje uit:










Als eerste voorbereiding heb ik het boek "Elektra te water" gekocht van Allistair nog wat. Hierin zijn een aantal artikelen uit de PBO gebundeld en vertaald en tot een samenhangend verhaal gemaakt over elektra. Dit zal zo'n beetje de leidraad worden voor dit project.

Eens kijken of we eruit komen. Ik houd jullie op de hoogte met voortgang en vragen.

Cheerio,

Stoffel & crew
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 14:59 #78268

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
... het is geen doen om langere berichten te schrijven, daarom maar even zo.

We willen nu al een beetje met de voorbereidingen beginnen, schema's maken e.d. zodat we van de winter gelijk aan de slag kunnen. Nu was het mijn idee om eerst te bepalen wat we waar willen hebben.
Ik heb de volgende lijst met verbruikers gemaakt:

Binnen:
- verlichting
- koelkast
- laptop
- radio

Instrumenten:
- windmeter (kracht en richting)
- log / dieptemeter
- kompas
- GPS

Navigatie:
- navigatieverlichting
- plotter
- marifoon
- AIS
- Navtex

Overig:
- waterpomp
- lenspomp
- startmotor
- 12V stopcontact
- 220V stopcontact

Nu is mijn 1e vraag: ben ik nog verbruikers vergeten die gangbaar zijn in een zeilbootje en waar jullie met veel plezier gebruik van maken?

Thnx,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 15:20 #78269

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Ik denk dat het handig is, dat je ergens
een 220 V stopcontact en
een of twee 12 V stopcontacten mij inplannt.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 15:22 #78270

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
thnx Martin - ze zijn toegevoegd aan de lijst.
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 16:01 #78272

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ik ben bezig met ongeveer hetzelfde en ben een paar dingen tegen gekomen di je misschien interesant vind:

- binnenverlichting verdelen over twee groepen. Als er dan een zekering doorbrand oid doet er wel nog wat verlichting zodat je vrij eenvoudig de zekering kunt vervangen of weer de weg kunt vinden.
- maak alvast een paar lege groepen aan voor toekomstige dingen. wie weet wat je over 5 jaar wil bijplanten, dan is het handig om dan niet meteen weer de boel te moeten omgooien en verbouwen.

Ik ga de meeste dingen een aparte plek geven in het paneel. je krijgt dan wel een groot paneel maar daar heb ik wel een mooi plekje voor. Met mooie schakelaars van de conrad met ingebouwde leds hoeft dat niet duur te worden en ik was van plan om platte steek zekeringen te gebruiken. Zo wordt het goed en toch betaalbaar. Ik maak dus mijn eigen paneel. Ik kwam uitiendelijk op 30 schakelaars in mijn paneel inclusief reserve schakelaars :roll: en die wil ik dan allemaal een eigen zekering geven maar dat is niet pese nodig. Met kant en klare panelen wordt dit wel een dure hobby.

heb je verder al uitgezocht wat je gaat doen met je accu('s)? Heb je er meerdere? Ik dan boek van je staat al best wat uitgelegd over het scheiden van de accu's met laden. Ik wil beide accu's zo kunnen schakelen dat je de motor kunt starten op de lichtaccu maar ook de overige gebruikers aan gesloten kunnen worden aan de startaccu. Dit kost een paar dure schakelaars maar het kan handig zijn.

Ik heb er een schema van gemaakt en dat kan ik wel eens online gooien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 16:37 #78275

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Lijkt me dat een goede acculader niet verkeerd is als je aan de walstroom ligt. En denk eens aan een zonnepaneel. Voor nieuwe accu's kunnen normale loodaccu's volstaan bij gebruik van zonnepaneel. De accu's bij ons aan boord gaan al voor het negende !! jaar mee en dat schrijf ik toe aan het overloopbare 40 cellen zonnepaneel dat alles weer goed vol zet.
Zie je totale lijst als verlanglijst en ga schrappen op basis van belangrijkheid.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 18:50 #78286

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
heb je verder al uitgezocht wat je gaat doen met je accu('s)? Heb je er meerdere? Ik dan boek van je staat al best wat uitgelegd over het scheiden van de accu's met laden. Ik wil beide accu's zo kunnen schakelen dat je de motor kunt starten op de lichtaccu maar ook de overige gebruikers aan gesloten kunnen worden aan de startaccu. Dit kost een paar dure schakelaars maar het kan handig zijn.

Ik op dit moment drie accu's (1 start / 2 licht) welke via een - laat ik het maar een - accuscheidingsschakelaar - noemen lopen (1, 2, both en off).

Mijn bedoeling was om adhv de verbruikers ongeveer het vermogensverbruik te berekenen en adhv hiervan het aantal en vermogen van de accu's te bepalen.
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 18:51 #78287

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Ik heb er een schema van gemaakt en dat kan ik wel eens online gooien?

Hier heb ik wel oren naar! :D
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 18:55 #78288

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Lijkt me dat een goede acculader niet verkeerd is als je aan de walstroom ligt. En denk eens aan een zonnepaneel. Voor nieuwe accu's kunnen normale loodaccu's volstaan bij gebruik van zonnepaneel. De accu's bij ons aan boord gaan al voor het negende !! jaar mee en dat schrijf ik toe aan het overloopbare 40 cellen zonnepaneel dat alles weer goed vol zet.
Zie je totale lijst als verlanglijst en ga schrappen op basis van belangrijkheid.

Inderdaad staat een walstroomaansluiting + acculader ook op de verlanglijst. Over een zonnepaneel hebben we eigenlijk nog niet echt nagedacht. Waar heb jij deze geinstalleerd? Staat-ie op een paal of plat op het dek?

Je hebt gelijk dat we op basis van prioriteit de apparaten aan gaan schaffen, echter wil ik, zoals Philip al zegt, wel het systeem zo installeren dat dat er al ligt en in de toekomst alleen de apparaten hoeven worden aangesloten
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 02 juli 2009 20:05 #78300

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Een overloopbaar paneel hebben we liggen op het garagedak en daarnaast hebben we nog een paneel wat we gebruiken als we afgemeerd of voor anker liggen . Dit laatste paneel kan ik plaatsen aan de railing, sb of bb aan de kant van de meeste zon, door een paar haken die in het profiel gepopt zijn. Maar achterop hangen kan ook uiteraard.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 06 juli 2009 21:00 #78705

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een overzicht gemaakt van de apparaten die ik wil gaan gebruiken. Hiermee kan ik de gewenste capaciteit van de accu's berekenen.

Ik heb eea in een schema proberen te zetten, zodat ik zelf begrijp wat er gebeuren moet. Het is een pdfje geworden. (zodra ik erachter ben, hoe dit bestand te posten voeg ik hem toe).

Met dank aan Delphi, hier het schema!
http://www.zeilersforum.nl/media/SCHEMA.pdf


Ik heb wel wat algemene vragen hierover:
- de minnen van de accu's en het paneel, waar gaan deze uiteindelijk naartoe?
- als ik een plotter met externe antenne heb, heeft deze antenne nog aparte voeding nodig of zit deze in de kabel die ook naar de plotter loopt (voeding naar de plotter dus voldoende)
- hoe zit de alternator aangesloten op de start- en lichtaccu's. Gaat dat via de keuzeschakelaar?

Thnx weer voor de input.

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 06 juli 2009 21:17 #78708

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De min van het paneel gaat naar de accu('s), de min van de accu gaat naar de verbruikers.

De antenne van je plotter krijgt zijn voeding van de plotter.

De alternator gaat als je een accu keuze schakelaar gebruikt via de schakelaar, maar dan moet je dus steeds een keuze maken, als je de schakelaar over de 0 draait gaat de regelaar van je alternator stuk omdat hij zijn stroom niet kwijt kan, beter is dus om een scheidings diode te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 06 juli 2009 22:38 #78730

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
De alternator gaat als je een accu keuze schakelaar gebruikt via de schakelaar, maar dan moet je dus steeds een keuze maken, als je de schakelaar over de 0 draait gaat de regelaar van je alternator stuk omdat hij zijn stroom niet kwijt kan, beter is dus om een scheidings diode te gebruiken.

Indien via de schakelaar - op welke "pool" van de schakelaar komt dan de draad van de alternator. Ik heb 2 ingangen op de schakelaar en 1 uitgang.

Indien een scheidingsdiode neem ik aan dat er een draad van de alternator naar de diode gaat, vanwaar iedere accu rond (dwz plus op plus, min op min) aan de diode wordt aangesloten. Maakt het dan nog uit dat de plus en min van de 2 boordaccu's met elkaar verbonden zijn?
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 06 juli 2009 22:42 #78731

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
De min van het paneel gaat naar de accu('s), de min van de accu gaat naar de verbruikers.

OK - duidelijk.
Volgens mijn schema ( http://www.zeilersforum.nl/media/SCHEMA.pdf) loopt de min nu rond. Moet ik hem vanaf de accu's nog aarden met een soort onderbreking ertussen?
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 06 juli 2009 22:48 #78732

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik heb er een schema van gemaakt en dat kan ik wel eens online gooien?
Dat is een van de belangrijkste onderdelen; een goed schema van de aangelegde installatie en deze ook bijwerken als er wat aan wordt toegevoegd. Het helpt ook als je een en ander van labels voorziet. Na vijf jaar ben je vast vergeten hoe het ook al weer zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 08:19 #78752

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Misschien een idee om i.p.v. een lader meteen een combi lader/omvormer te installeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 08:23 #78753

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Misschien een idee om i.p.v. een lader meteen een combi lader/omvormer te installeren?

Ik kom de term omvormer inderdaad regelmatig tegen, echter begrijp ik het nut niet zo. Ik heb straks hopelijk 12V vanaf mijn accu's en 230V via de walstroom. Waar zou ik dan een omvormer voor kunnen gebruiken?
Dit is dan toch alleen in het geval ik ooit eens ergens 24V voor nodig heb toch?
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 08:39 #78755

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Een omvormer kan je gebruiken om van 12V weer 230V te maken. Zo kan je onderweg ook gebruik maken van je 230V apparaten. Je moet er wel op letten dat dit een behoorlijke aanslag op je accu's kan betekenen. Dus enkel met de motor aan, of voor korte duur.

Ik heb mijn omvormer enkel nog gebruik voor het opladen van telefoons en camera's en dan ook nog in de auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 08:42 #78757

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
@ Marinus

OK - dan snap ik wat de functie is.
Ik denk dat ik dat maar oversla. Als ik niet langer dan 24 uur zonder 230V kan is er iets mis in mn bovenkamer denk ik.
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 09:52 #78764

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, ik kon er eentje krijgen 'voor weinig' en omdat ik toch een goede lader moest hebben heb ik maar meteen een combi gekocht. Voordeel is dat ik nu in een haven niet meteen de walstroom hoef uit te rollen maar gewoon gebruik kan maken van de accu's. En dan kan ik voor anker ook nog het oventje gebruiken om versche croissantjes te maken... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 09:58 #78765

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
@ Sigdock

Geef ff door waar je wanneer gaat ankeren dan.
Zo'n ontbijt op bed sla ik niet af...... :wink:
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 11:48 #78773

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
en dan heb ik de verse espresso nog niet eens genoemd. Eigenlijk kan je niet zonder omvormer... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 17:04 #78811

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365


Hier dan het beloofde schema dat ik wil gaan toepassen. Misschien heb je er wat aan. Het is echter ook maar een idee waar commentaar welkom op is en nog niet in de praktijk toegepast. Dat komt nog :) Ik heb een paar gebruikers er in opgenomen. Dat worden er natuurlijk veel meer maar dat is meer van hetzelfde dus nog even niet allemaal er in gezet.

Ik heb het zo gemaakt dat beide accu's worden opgeladen via een verliesarme diodebrug en samen opgeladen worden. De gebruikers gaan via de bekende " 1 / 2 / both / off "schakelaars. Ik gebruik er twee zodat zowel de motor als de overige gebruikers van beide accu's gebruik kunnen maken. Deze schakelaars zijn meteen de hoofdschakelaars dicht bij de accu en staan in principe altijd zoals aangegeven in het schema behalve als een accu leeg / kapot / afwezig is. De 'both' standen gebruik ik in principe niet.

Ik heb grofweg de boel verdeeld in twee delen: een deel achter het schakelpaneel waar de verbruikers hun knoppen en zekeringen hebben.
Het andere deel bij de accu's. De hoofd schakelaars en hoofd zekeringen wil ik dicht bij de accu's hebben. Daar worden meteen dan andere componenten ondergebracht zodat al die dingen bij elkaar zitten. Zo hou je de lengtes van de kabels en bijhorende verliezen beperkt.

Verder bestaan de gebruikers ook uit twee groepen: het grootste deel krijgt gewoon de spanning van de accu. Sommige dingen kunnen echter niet zo goed tegen de wisselende spanning en die wil ik achter een DC-DC convertor zetten zodat ze altijd mooi 12v krijgen.

Sommige delen zijn best specifiek voor mijn boot zoals de TWC regulator. Die hoort bij mijn dynamo maar heb jij waarschijnlijk niet. De omvormer is bij mij ook een simpel goedkoop ding voor wat noodgevallen. Verder moet ik de kabeldiktes nog verwerken in het schema.

Verder veel labelen en werken met overzichtelijke kabelgootjes en verbindingen zodat storingen weer makkelijk verholpen kunnen worden. hier nog een pdfje met ISO normen met bijvoorbeeld kleurgebruik e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 07 juli 2009 20:52 #78849

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
@ Philip

Superbedankt voor je inbreng.
Ik ga het eens bestuderen. Verdere vragen / opmerkingen en/of danwel voortgang zullen zeker volgen.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektra Stoffel 01 dec 2009 22:55 #101990

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hallo allemaal,

De activiteiten hebben om verschillende redenen op een laag pitje gestaan de afgelopen herfst.
Maar na een succelvolle ZF marifooncursus pakken we de draad weer op.
Inmiddels hebben we op sterk aandringen van mijn wederhelft - anders ging ze niet meer mee :angry: -
besloten de motor te vervangen.
Drinkwaard in Sliedrecht zal deze winter onze 1-cilinder Farymann vervangen voor een 2-cilinder-40
-pk-interkoeling Mercedes. Een flinke budget slurper.
Ik heb desalniettemin ruimte gevonden om tenminste een gedeelte van het elektraplan uit te voeren.
Zo komt er deze winter een DSC Marifoon (RO4700) en een NASA dieptemeter/log/snelheidsmeter.
Om deze apparaten aan te gaan sluiten moeten er nieuwe kabeltjes getrokken worden etc etc etc, dus de
elektra gaat voor een groot gedeelte op de schop.

Ik wil er dan ook nu een nieuw schakelpaneel in gaan bouwen, en zo hier mijn vraag.
Ik zit uiteraard op internet te neuzen naar deze paneeltjes en kom grote prijsverschillen tegen.
Heeft iemand enig idee waar deze vandaan komen. Vreemd genoeg vind de verkoper altijd dat ik de
duurste nodig heb...... :unsure:

Zo kwam ik bv op deze site:

www.allesvoordeboot.nl/contents/nl/d80.html

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de 3e (10 schakelaars voor zeg maar Eur 90.00) en de
9e (8 schakelaars voor Eur 350.00)

Zijn er nog dingen die ik in de gaten moet houden bij de aanschaf van een dergelijk paneel?

Bedankt weer voor de input.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl