Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 08:16 #504892

WhiteMagic schreef :
Toch maakt het varen zonder motor het wel wat spannender dan met, maar het ging 200jaar geleden niet anders...
200 jaar geleden ging er dan ook veeeel meer mis als tegenwoordig. Dus ja, iemand neemt zonder motor echt wel iets meer risico. Maar goed beslagen en goed ervaren op het water: acceptabel risico (mijn persoonlijke mening).
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 09:12 #504905

Nog een andere suggestie dan (ik zou het kanaal echt vermijden zonder motor!)
Boven langs via schotland langs?
Rechtstreeks van Lanzarote naar Nederland is 1785 mijl, zou te doen moeten zijn in 2 weken met jullie boot.
Bovenlangs Schotland klinkt wllicht idioot, maar is maar 600 mijl meer, met jullie boot is dat een dag of 5. Uitgaande van 3,5 week op zee zitten heb je maar een gemiddelde snelheid van 4.2 knopen nodig, en meer als de helft van de route zou bezeild moeten zijn met de heersende windrichting. Lijkt me prima te doen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 09:21 #504911

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
volgens mij is er ooit een woord voor ondekt een thuiskommertje,,,ik ben er eens lang geleden ook mee gered.vgr tonsr.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 09:24 #504912

Pjetrow schreef :
rg33 schreef :
De BBM is voor in de haven en op zee bij te weinig wind. Met zeegang valt het dan meestal wel mee.

Tenzij het de dagen ervoor elders op de oceaan wél gewaaid heeft natuurlijk
Inderdaad, in ruim 150k zeemijlen heb ik welgeteld 1 keer een glade zee gezien waar een bbm op een 40 voeter iets zou kunnen uithalen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 10:19 #504925

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Inderdaad: hier zie je trouwens wel een boerenpraam met een BBM varend over de Kagerplassen. :)

Bovenlangs Schotland zonder tor lijkt mij ook geen feest,in het Kanaal zijn ze zo bij je mocht je assistentie nodig hebben.

Het voorstel van een poll (Rooseboos)is eigenlijk wel een goed idee, hebben ze meer inzicht hoe wij er over denken
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 10:27 #504929

Noorderzon schreef :
WhiteMagic schreef :
Toch maakt het varen zonder motor het wel wat spannender dan met, maar het ging 200jaar geleden niet anders...
200 jaar geleden ging er dan ook veeeel meer mis als tegenwoordig. Dus ja, iemand neemt zonder motor echt wel iets meer risico. Maar goed beslagen en goed ervaren op het water: acceptabel risico (mijn persoonlijke mening).

Klopt, maar lag dat vooral aan de navigatiemiddelen en voedsel of dat ze de geen motor hadden
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 10:33 #504931

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Pjetrow schreef :
rg33 schreef :
De BBM is voor in de haven en op zee bij te weinig wind. Met zeegang valt het dan meestal wel mee.

Tenzij het de dagen ervoor elders op de oceaan wél gewaaid heeft natuurlijk
Inderdaad, in ruim 150k zeemijlen heb ik welgeteld 1 keer een glade zee gezien waar een bbm op een 40 voeter iets zou kunnen uithalen.


Dit is wel vreselijk overdreven of je vaart alleen in stormen.

Deze hele discussie begint ook aardig richting zeuren te gaan je zou ook een poll kunnen maken hoevaak mensen de motor hebben nodig gehad om uit te wijken voor een schip terwijl ze aan het zeilen waren.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 11:20 #504935

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Kapiteinmomo schreef :
...
Prik prik prik. Vrij nutteloos dit.snoopy schreef :
Deze hele discussie begint ook aardig richting zeuren te gaan je zou ook een poll kunnen maken hoevaak mensen de motor hebben nodig gehad om uit te wijken voor een schip terwijl ze aan het zeilen waren.
Ja vind ik ook, is nergens voor nodig. Graag een beetje gefundeerde reacties. Ouwehoeren kun je in het cafe.Erikdejong schreef :
Nog een andere suggestie dan (ik zou het kanaal echt vermijden zonder motor!)
Boven langs via schotland langs?
Rechtstreeks van Lanzarote naar Nederland is 1785 mijl, zou te doen moeten zijn in 2 weken met jullie boot.
Bovenlangs Schotland klinkt wllicht idioot, maar is maar 600 mijl meer, met jullie boot is dat een dag of 5. Uitgaande van 3,5 week op zee zitten heb je maar een gemiddelde snelheid van 4.2 knopen nodig, en meer als de helft van de route zou bezeild moeten zijn met de heersende windrichting. Lijkt me prima te doen!

Kijk daar kan ik wat mee. Gaan we zeker overwegen en is zo gek nog niet.

Bbm is inderdaad niet echt van nut op zee. Alleen in geval van het aanlopen van een haven. Stel dat een schip op ramkoers ligt en je hebt geen wind, dan zal je toch eerst gaan communiceren. Op het moment dat je besluit de bbm te willen installeren is daar waarschijnlijk geen tijd meer voor. Ook al heb je die praktisch vaarklaar staan.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 11:51 #504938

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Guia IV schreef :
Sommigen hebben het vast al gelezen op het blog, maar we gaan zonder werkende motor terug varen naar Nederland.

Ongezouten kritiek prima maar wel gefundeerd graag dus schieten maar!
We hebben er zin in.

Dit staat er toch duidelijk, niet gaan zwabberen nu er allerlei meningen komen.
Natuurlijk heb ik het beste met jullie voor, je vroeg input nou die is er zeker, iedereen leeft met jullie mee (ik ook)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 11:54 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:04 #504942

Wat is je punt precies Jaap? Volgens mij probeer je al een aantal pagina's iets te zeggen maar lukt het niet. Of voel je je niet gehoord misschien...
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:20 #504943

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Gaat prima hier Nachtvlinder, vindt je opmerking niet relevant
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:33 #504947

Kapiteinmomo schreef :
Gaat prima hier Nachtvlinder, vindt je opmerking niet relevant

Zullen we het dan beide relevant proberen te houden vanaf nu?
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:44 #504950

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Nachtvlinder schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Gaat prima hier Nachtvlinder, vindt je opmerking niet relevant

Zullen we het dan beide relevant proberen te houden vanaf nu?

Goed idee Maarten!

Lag vorig jaar (nachts) op een haar na onder een koopvaardijschip motor was de redding op dat moment
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 12:47 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:48 #504951

Ah dus toch ;) Dat hadden we wel gelezen hoor!

PS: Heb ook ooit zelf bijna een aanvaring gehad, maar dat had niets met wel of geen motor te maken. We waren moe en zaten (onbewust) niet op te letten. Het regende waardoor beregende brillen in het donker. Een minuut of 10 het idee gehad dat dat schip nog erg ver weg was (en blijven volhouden in dit scenario om dat het licht-technisch leek te kloppen). Opeens gerealiseerd dat de boordlichten een "hoogte" kregen boven de horizon - ze schitterden ook over het water. Als de bliksem overstag gegaan toen. We hoorden de motor al en scheepswand op een meter of 100 schat ik. Als ik er aan denk krijg ik nog steeds kippenvel.
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 12:55 door Nachtvlinder.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 12:49 #504952

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Ik dacht dat jullie al lang vertrokken waren.....

Als je twijfelt (en blijkbaar doe je dat als je zoveel meningen denkt nodig te hebben) dan zou ik het niet doen.

Gewoon een goedkopere haven opzoeken in frankrijk oid en daarvandaan laten vervoeren of repareren. Als je zelf geen tijd meer hebt om dan naar NL te varen, dan zijn er hier veel lui die het prima weten en graag even helpen de boot te verplaatsen. ;)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 13:51 #504966

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Willen jullie de tijddruk vermijden het volgende:

Vaar naar de het eiland Terceira op de Azoren. Twee havens met beiden een botenlift. De boot op de kant. Hier de motor laten repareren. Genoeg dieselmonteurs. Tijdens de kerstvakantie hier naar toe om te genieten en volgend jaar terug naar Nederland.

Goede vaart, Johan
geen leven zonder water
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 14:03 #504970

ik lees nu ook mee, zou het wel aan durven zonder motor. de shipping lanes ruim mijden bij geringe wind. en weten welke haven je zonder motor goed aan kan lopen bij welke wind.goede luchthoorn mee.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 14:08 #504973

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
In mijn vorige boot (mini 6.50) lag ik eens zonder wind (0.5 sog), geen motor, geen ais op ramkoers met 2 coasters. Deze opgeroepen, situatie uitgelegd en ze gingen keurig om mij heen. Er werd zelfs gevraagd of ik assistentie nodig had.

Onveilig? Nee. Wel is uitkijk en alles wat je ziet varen goed pijlen noodzaak.

Dus, prepare en gaan! :-)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 14:39 #504980

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Hm, zit niet in die situatie, maar ik denk: wat een gedoe.
Je kan altijd situaties bedenken waarbij een motor écht nodig is, maar die zijn vaak zo niet altijd te vermijden als je ver vooruit denkt.

Lin en Larry Pardey zeilden al meer dan 200.000 mijl, hebben de bol al minstens twee keer omzeild van west naar oost en andersom.
Zonder motor!

Juist een boek aan het lezen van Maurice Griffths. Die zeilde jaren rond de Blackwaters en de oostelijke Engelse kusten. Zonder motor.

Joshua Slocum deed het zonder motor.

Het kan dus, maar doordat de TS de vraag stelt, is de vraag: zijn ze er zelf klaar voor?
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 14:41 door Ilex.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 14:44 #504983

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Kapiteinmomo schreef :
Guia IV schreef :
Sommigen hebben het vast al gelezen op het blog, maar we gaan zonder werkende motor terug varen naar Nederland.

Ongezouten kritiek prima maar wel gefundeerd graag dus schieten maar!
We hebben er zin in.

Dit staat er toch duidelijk, niet gaan zwabberen nu er allerlei meningen komen.
Natuurlijk heb ik het beste met jullie voor, je vroeg input nou die is er zeker, iedereen leeft met jullie mee (ik ook)
Dat is fijn om te horen! Dat ik schrijf dat de beslissing me zwaar valt betekend niet dat ik aan het zwabberen ben maar dat ik me heel goed besef dat het risico groter is zonder motor. Ook met motor vind ik het een beste uitdaging .
pieter2 schreef :
Als je twijfelt (en blijkbaar doe je dat als je zoveel meningen denkt nodig te hebben) dan zou ik het niet doen.

Gewoon een goedkopere haven opzoeken in frankrijk oid en daarvandaan laten vervoeren of repareren. Als je zelf geen tijd meer hebt om dan naar NL te varen, dan zijn er hier veel lui die het prima weten en graag even helpen de boot te verplaatsen. ;)
Met het openen van het topic vraag ik inderdaad om meningen dit heeft toch best een aantal nuttige reacties opgeleverd en daar ben ik blij mee. Daarmee stel ik mij kwetsbaar op en op deze manier hou ik mijzelf ook een spiegel voor.

De keuze voor een goedkope haven in Frankrijk houden we ook open, heb je tips? Of we dit doen zal afhangen van hoe de tocht verloopt en wat de voorspellingen zijn. De voorkeur blijft om in een keer naar Nederland te varen.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 14:53 #504987

Ilex,
Het kan ook allemaal best, ik ben zelf ook de oceaan over geweest met een motor die niet werkte. Ik ben ook naar Engeland gevaren met kleine bootjes zonder motor en dat gaat prima. Tim en Pauline Carr hebben ook vele 10.000-den mijlen gevaren zonder motor in hun boot.

De oversteek naar Engeland zie ik ook geen gevaar in als je geen motor hebt. Maar het kanaal door zou ik toch echt niet doen. Mij zou je niet aanboord krijgen.

Lin en Larry hebben geen 200.000 mjl gevaren in een gebied als het nauw van Calais, en ook hun boot is klein en voort te bewegen mbv de Dinghy en of roeispanen. Iets wat ze ook veelvuldig gebruiken, net als de Carr's aanboord van Curlew.
Als Adger zijn boot 30 voet oid zou zijn geweest is het ook een ander verhaal. Dan gooi je wat mooie lange roeispanen aanboord en dan kom je ook een heel eind. Maar met een boot van die groote kun je dat gewoon vergeten. Het duurd 30 tot 40 minuten voor je wat snelheid op kan bouwen met twee man op een 40 voeter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 15:01 #504991

Ik zal iets gemist hebben in deze brei van posts, maar waarom kan de motor niet op Lanzarote gerepareerd worden?
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 15:06 #504993

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
het gevaarlijkste deel zal dus het kanaal zijn, je kan toch ook voor het kanaal wachten op een mooi weer window van hooguit 1/2 dagen. Haven aanlopen voor het kanaal en even wachten is geen geen straf.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 15:14 #504995

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Erikdejong schreef :
Ilex,
Het kan ook allemaal best, ik ben zelf ook de oceaan over geweest met een motor die niet werkte. Ik ben ook naar Engeland gevaren met kleine bootjes zonder motor en dat gaat prima. Tim en Pauline Carr hebben ook vele 10.000-den mijlen gevaren zonder motor in hun boot.

De oversteek naar Engeland zie ik ook geen gevaar in als je geen motor hebt. Maar het kanaal door zou ik toch echt niet doen. Mij zou je niet aanboord krijgen.

Lin en Larry hebben geen 200.000 mjl gevaren in een gebied als het nauw van Calais, en ook hun boot is klein en voort te bewegen mbv de Dinghy en of roeispanen. Iets wat ze ook veelvuldig gebruiken, net als de Carr's aanboord van Curlew.
Als Adger zijn boot 30 voet oid zou zijn geweest is het ook een ander verhaal. Dan gooi je wat mooie lange roeispanen aanboord en dan kom je ook een heel eind. Maar met een boot van die groote kun je dat gewoon vergeten. Het duurd 30 tot 40 minuten voor je wat snelheid op kan bouwen met twee man op een 40 voeter.

Erik, ik volg je hierin wel (ten dele).
Zelf nog niet heel vaak het nauw van Calais gedaan (een keer of 4), maar heb toen nooit de motor nodig gehad. Het is niet dat TS het Kanaal gaat oversteken, toch? Hij wordt een meeloper en dan is het volgens mij een stuk veiliger, overzichtelijker en gemakkelijker. Maar zoals gezegd: niet veel ervaring, misschien was het wel heel kalm op die momenten dat wij er waren.

Wat voor TS van belang is denk ik: bij twijfel, niet doen. Dat werkt het langste goed.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 15:23 #505001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
hypervisor schreef :

als er 1 zuiger is vastgelopen dan kan je die als ie echt defect is ook helemaal afkoppelen en verwijderen. daatna kan je met bijvoorbeeld 3 (of desnoods 2) ipv 4 werkende cilinders de motor ook nog wel draaiend krijgen.

Slecht plan, been there, done that. Ook een geval van overmacht en je probeerd wat. Je kunt je niet voorstellen hoe erg het gaat rammelen, de onbalans is gigantisch, oliedruk valt weg, het zaakje loopt binnen 5 minuten volledig vast.

We zij wel erg bang voor het kanaal. Als je Falmouth weet aan te lopen. Wat op zeil toch echt altijd moet lukken kun je de vervolg etappes doen als je een verwachting met wind hebt.
Plaatsen waar je zonder problemen op zeil binnen danwel goed voor anker kunt op zeil zijn;
Salcombe
Baai achter Start Point
Tor Bay
Baai bij Weymouth
Swanage Bay
Veel plekken in the solent
Oost van Dungeness
Dover kun je binnen op zeil en voor anker in de baai Wel haven oproepen.
Bij de passage van Dover zo i zo contact houden met poort controle. Alle ferry’s houden hier ook contact mee. En worden dan geïnformeerd dat je op zeil vaart.
Harwich kom je ook prima op zeil binnen.

Verder is er in Engeland een heel goed mobiel internet. Koop in Falmouth een kaartje van de provider Three. Kost ±11 pond en je hebt een maand lang 1 Gb mobiel data. Genoeg om je gribfiles bij te houden. Als je ziet dat er windstilte gaat komen zorgen dat je ergens acher je haak ligt
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 15:25 door 3Noreen.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl