Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 15:38 #505006

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
hebben het zelf ook aan de hand gehad met een 6 cilinder ford 242

die stond in de sleper van de vereniging. 11 meter amsterdammer sleepboot.

We hebben toen 2 verbrande zuigers verwijderd en de injectoren afgekoppeld en de leiding afgedicht. (injector wel laten zitten)

We zijn toen rustig aan met 4 werkende cilinders thuis gekomen met de sleep van 3 lelievletten en een kagenaar ernaast van friesland keurig naar de kaag gevaren. zelfstandig.

wel hadden we een 7m stalen kajuitjachtje met een 36 PK yanmar dieseltje er in mee waarmee we bij nog meer panne de boel alsnog thuis konden krijgen. daar hebben we de andere 4 vletten en een roeivletje achter gehangen.

ja er zit wat meer onbalans in de motor, en je moet dus wat voorzichtig zijn en over de oliedruk.. bij ons geen enkel probleem mee gehad. ja hij was iets aan de lage kant, maar dat is beter als te hoog.

heb je wel een olie en filter wissel gedaan? dat ivm metaal slijpsel in de oude olie?

nee je moet er geen stroom mee gaan draaien, maar in die shippinglane met een coaster op ramkoers is het wel je redding.
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 16:12 door hypervisor.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 16:01 #505012

Erikdejong schreef :
Nog een andere suggestie dan (ik zou het kanaal echt vermijden zonder motor!)
Boven langs via schotland langs?
Rechtstreeks van Lanzarote naar Nederland is 1785 mijl, zou te doen moeten zijn in 2 weken met jullie boot.
Bovenlangs Schotland klinkt wllicht idioot, maar is maar 600 mijl meer, met jullie boot is dat een dag of 5. Uitgaande van 3,5 week op zee zitten heb je maar een gemiddelde snelheid van 4.2 knopen nodig, en meer als de helft van de route zou bezeild moeten zijn met de heersende windrichting. Lijkt me prima te doen!
Dan zou ik de Pentland wel vermijden. Voor de stroom gaat het veel te hard en in de stroom kom je er niet eens doorheen. Bovendien is het daar vergeven van de draaikolken. Zeker niet door de Pentland is mijn mening. Ben er motorisch zeker meer dan 100 keer door gegaan.

Als je boven langs de UK wilt moet je zonder motor dus ook ruim(!) boven langs de Orkneys.
Laatst bewerkt: 12 apr 2014 16:02 door Noorderzon.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 16:12 #505020

Tussen de Orkneys door gaat ook prima. Kun je gelijk nog even een lekker visje eten in Kirkwall.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 18:44 #505101

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Tres Hombres (schoenerbrig) heeft vorig jaar een weekje liggen wachten, c.q. heen en weer gevaren in Het Kanaal eer de wind voldoende was om de stroom tegen in Dover Strait te overwinnen. Maar dat is wat uitzonderlijk. Met jouw schip moet je voldoende aan de wind kunnen varen en in de kustzone is ruimte genoeg om te kruisen. Af en toe voor anker bij NO-wind of windstilte voor een tij-stop, meer is niet nodig. Dus gewoon gaan. Moet je vanwege pech een haven aanlopen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 12 apr 2014 19:04 #505114

Goed te lezen dat sommigen beseffen dat bangmakerij op basis van gefantaseerde risico's Guia niet helpen.


Hoe lang is dat stukje "gevaar" nou helemaal? Je mag dan geen pelleboer heten, maar je kunt toch wel je risico afschatten vaar dat kleine korte stukje? Ik zou mijn reis opdelen in een lange zeereis tot vóór het "kanaal". Zover als je het nog veilig acht.

Dan even een paar dagen bijkomen met chococroisantjes, stokbrood en lekker eten in een mooi Frans dorp (Honfleur?)

Bij je croissantje koop je een krantje en leest de weervoorspelling. Bij enige twijfel vaar je niet. Waait het de hele week 5 dan mag je er toch vanuit gaan dat je niet stil valt voor een coaster?

Gooi de spanning, risico's en voorbereiding van een grote oversteek + een kanaaldoorvaart niet op één hoop. Pass that bridge when you get there. Ben je het beu, of is de emotie toch even anders als het dichtbij komt, dan ben je maar 5 uur rijden weg van huis, ben je weer op een plek met goede infrastructuur en kun je veel meer regelen. Desnoods organiseer je een paar man die je het laatste stuk helpen/vergezellen en rijdt eenieder die liever thuis is de auto weer terug.

Je zit nu zo te lezen op een plek waar je weinig te kiezen hebt en je niet goed kunt overzien of plannen. Wegwezen en de moeilijke keuzes pas dichter bij huis maken, waar er meer opties zijn.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 05:21 #505168

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
boarderbas schreef :
Dan even een paar dagen bijkomen met chococroisantjes, stokbrood en lekker eten in een mooi Frans dorp (Honfleur?)

Honfleur is echt een fijne haven om aan te lopen zonder motor. Aanrader !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 05:45 #505176

Honfleur is een toeristische attractie dus dat gaat wel passen B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 05:47 #505177

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Staat de AIS op de Guia aan?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 06:07 #505179

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
uh ... www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/244620180

Rotterdam zegt ie bij mij ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 06:31 #505185

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Erikdejong schreef :
Pjetrow schreef :
rg33 schreef :
De BBM is voor in de haven en op zee bij te weinig wind. Met zeegang valt het dan meestal wel mee.

Tenzij het de dagen ervoor elders op de oceaan wél gewaaid heeft natuurlijk
Inderdaad, in ruim 150k zeemijlen heb ik welgeteld 1 keer een glade zee gezien waar een bbm op een 40 voeter iets zou kunnen uithalen.

Gewoon gaan alleen havens aandoen zonder motor lijkt mij spannend. Windstilte duurt het gewoon wat langer.

Maar Erik hoe glad moet het zijn dan... Want met mij schamele 3k zeemijlen. Kom ik wel eens een gladde zee tegen.


Bijlage DSC04485.jpg niet gevonden



Bijlage DSC04186.jpg niet gevonden

Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 06:36 #505186

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Dan even een paar dagen bijkomen met chococroisantjes, stokbrood en lekker eten in een mooi Frans dorp (Honfleur?)

Honfleur is echt een fijne haven om aan te lopen zonder motor. Aanrader !

:laugh:
Succes!
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 07:14 #505192

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
3Noreen schreef :
Wat op zeil toch echt altijd moet lukken kun je de vervolg etappes doen als je een verwachting met wind hebt.
Plaatsen waar je zonder problemen op zeil binnen danwel goed voor anker kunt op zeil zijn;
Salcombe
Baai achter Start Point
Tor Bay
Baai bij Weymouth
Swanage Bay
Veel plekken in the solent
Oost van Dungeness
Dover kun je binnen op zeil en voor anker in de baai Wel haven oproepen.
Bij de passage van Dover zo i zo contact houden met poort controle. Alle ferry’s houden hier ook contact mee. En worden dan geïnformeerd dat je op zeil vaart.
Harwich kom je ook prima op zeil binnen.
Mooi lijstje, had er zelf ook al een paar van staan. Een aantal vind ik wat minder, maar met erg weinig wind mogelijke opties.Ilex schreef :
Het kan dus, maar doordat de TS de vraag stelt, is de vraag: zijn ze er zelf klaar voor?
Ja ik ben daar klaar voor daar heb ik geen twijfels over. Dat ik de vraag stel kan mij belangrijke informatie opleveren en dat is al gebeurt. Dus is het nuttig voor mij. Ik snap wel dat dit opkomt bij mensen, maar als ik alles invul dan komt er veel minder informatie los. Nu is het een wat meer open topic.Kapiteinmomo schreef :
Staat de AIS op de Guia aan?
JPD schreef :
uh ... www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/244620180

Rotterdam zegt ie bij mij ...
Hmm, misschien heb ik iets gemist en ligt ze klaar in Rotterdam B) , nee de AIS staat niet aan op dit moment. Wel vreemd dat ze me dan toch ergens signaleren. De enige plek waar hij aangestaan heeft is op Lanzarote.boarderbas schreef :
Dan even een paar dagen bijkomen met chococroisantjes, stokbrood en lekker eten in een mooi Frans dorp (Honfleur?)
Maken we Fecamp van dan.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 07:18 #505193

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
La Mavare schreef :
...Met jouw schip moet je voldoende aan de wind kunnen varen en in de kustzone is ruimte genoeg om te kruisen. Af en toe voor anker bij NO-wind of windstilte voor een tij-stop, meer is niet nodig. Dus gewoon gaan. Moet je vanwege pech een haven aanlopen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Dit lijkt me een realistisch scenario. Het kan totaal anders lopen, maar dat kan met werkende motor ook.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 07:23 #505199

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8488
Ik vond het aanvaren van Fécamp best wel spannend. Met motor dan...
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 09:38 #505225

Honfleur zou ik zeker niet doen, Seine stroom sluis brug gedoe eind om.
verder mooie plek.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 10:05 #505232

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Guia IV schreef :
Maken we Fecamp van dan.

Echt een goede haven om onder zeil weer weg te komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 12:25 #505247

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Ik wens jullie een hele goede reis.


Enne.... een grote boot met een bijbootje heen en weer duwen gaat best hoor, dus je komt best wel aan die steiger....
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 12:30 door TWTB.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 13 apr 2014 18:03 #505392

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Voor het maken van een tijstop op zee is een flinke lange ankerlijn (100m) met een korte kettingvoorloop en niet al te zwaar anker (Fortress oid) handig, dan kan je op een diepte van 20-30 meter nog ankeren en hoef je niet de gevaarlijke ondieptes op te zoeken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 14 apr 2014 15:00 #505728

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
hypervisor schreef :
...heb je wel een olie en filter wissel gedaan? dat ivm metaal slijpsel in de oude olie?

nee je moet er geen stroom mee gaan draaien, maar in die shippinglane met een coaster op ramkoers is het wel je redding.
Ja die zijn al een paar vervangen, na laatste wissel misschien 30 a 40 draai uren max.

Misschien nog een poging doen om de motor aan de praat te krijgen, maar ik ga er geen tijden aan besteden. Hangt ook een beetje af van de voorspellingen op dat moment.ilCigno schreef :
Voor het maken van een tijstop op zee is een flinke lange ankerlijn (100m) met een korte kettingvoorloop en niet al te zwaar anker (Fortress oid) handig, dan kan je op een diepte van 20-30 meter nog ankeren en hoef je niet de gevaarlijke ondieptes op te zoeken.
Ja is aan boord, lange lijn van ca. 120 meter 22mm lijn i.c.m. verschillende lengtes ketting. En een Fortress type. Die heb ik meestal klaar liggen voor nood (met een kortere handelbaarder lijn dan). En die zal nu zeker voor het grijpen liggen!
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 14 apr 2014 16:30 #505779

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Is het en heel raar idee om te kijken waar je die motor wel fatsoenlijk kunt laten repareren, en die vier weken gebruiken om zo ver te komen dat je en een goede reparatieplek hebt, en een restafstand tot Nederland die in een paar kortere trips te overbruggen valt?
Op die manier kan je misschien een plannning maken waarbij je het gevaarlijkste deel van de route (het stuk waar Erik de Jong over inzit) vermijdt zolang je geen werkende motor hebt.

Of, totaal ander idee: op lanzarote een torretje laten inbouwen dat werkt en niet te gek duur is, en dat er in nederland weer uitgooien als de oorspronkelijke motor gerepareerd is? Moet je alleen een groot en zwaar ding als een motor ergens zeevast aan boord kunnen sjorren...
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 16:33 door Apae.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 14 apr 2014 16:52 #505793

Apae, een andere motor betekend op zeker een ander fundering daar heb je al een probleem verder een zware motor ergens aan boord vast sjorren is gevaarlijker dan het stukje kanaal in mijn ogen.

We doen het gewoon zoals we het gepland hebben en we kijken wel of we Lemmer halen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 14 apr 2014 18:27 #505849

wanneer gaan jullie?
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 14 apr 2014 18:43 #505855

helmsman 38 schreef :
wanneer gaan jullie?
we vliegen 29 april vanaf Charlois Brussel airport
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 15 apr 2014 05:36 #505922

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
TWTB schreef :
Ik wens jullie een hele goede reis.


Enne.... een grote boot met een bijbootje heen en weer duwen gaat best hoor, dus je komt best wel aan die steiger....

Mee eens, je kunt met een bijbootje met iets van 4, 5 of 6pk best een 40 voeter duwen in bijvoorbeeld een haven, zei het langzaam. Maar het gaat wel.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 15 apr 2014 06:08 #505934

Nog even over het voorkomen om overvaren te worden: Stel het is windstil zodat je niet kunt uitwijken, maar je ligt wel op stromend water en je anker kan de bodem bereiken. Mocht je in deze situatie op ramkoers komen en die ander dreigt je te overvaren, dan kan je dat ook nog voorkomen door te ankeren en zo de SOG nul te maken (waar eerst de SOG nog gelijk aan de snelheid van de stoom was).

Dus: het meeste gevaar voor problemen met andere schepen loop je vanaf Brest tot Nederland, maar daar heb je wel overal stromend water en kan je anker overal de bodem bereiken (in geval van nood natuurlijk). Mocht er voldoende wind staan om nog wat te zeilen kan je praktisch altijd wel vrij blijven van een schip op ramkoers.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl