Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 09:54 #611081

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
Hans V schreef :
Naar mij idee staat dit haaks op de COLREGS/BVA, die juist zijn ontwikkeld om de veiligheid voor iedereen te vergroten op basis van heldere en logische afspraken, onafhankelijk van wie het grootste of sterkste schip vaart.

Als (ex) motorrijder kijk ik hier anders tegenaan. Daar was het adagium: De motorrijder die gelijk had, ligt op t kerkhof. Wat de rest ook doet, IK kijk uit. Daar kan ik verzekerd van zijn. En IK onderneem aktie als ik t niet vertrouw. Die heb ik namelijk in de hand.

Zoals je hieronder zelf ook aangeeft is er binnen de COLREGS/BVA ruimte om naar bevind van zaken en afwijkend van de standaard voorrangsregels te handelen als daarmee een aanvaring voorkomen kan worden. Daarom verbaas ik mij altijd over de tegenstelling die er wordt gecreëerd tussen de regels en je eigen gezonde verstand. Alsof die elkaar uitsluiten. Niets is - zeker in de COLREGS/BVA - minder waar. Jouw motorrijder op het kerkhof is daar denk ik terecht gekomen omdat hij naast de regels niet ook z'n verstand heeft gebruikt.

Joop66 schreef :
Eerlijk gezegd zal mij de veiligheid van eenieder om mij heen, sjiek gezegd, aan mijn anus oxideren. De enige die voor mij telt, als het er echt op aan komt, is die van mijn schip, mijn bemanning, en mij persoonlijk. Concequent kies ik daarvoor. Waarom? Nou voornamelijk inderdaad, omdat ik me geen aanvaring kan en wil permiteren.

Als ik je goed begrijp ervaar je dat je een keuze moet maken: de regels of je eigen veiligheid. Kun je voorbeelden geven waar de regels je eigen veiligheid in gevaar brengen (of brachten)?
Misschien hebben je eigen veiligheid en de veiligheid van anderen om je heen wel met elkaar te maken...

Joop66 schreef :
Vaak komt dit erop neer om niet-regelementair uit te wijken, en, in uitzonderlijk hufterige gevallen, een knetterende vloek richting de ander. Ik heb gewoon geen zin in ge-urineer over wie er nu wel of niet precies, etc. De aangehaalde COLREGS/BVA hebben daar zelfs een officiele clausule voor.

Als je ziet dat doorvaren als stand-on schip tot een aanvaring leidt is er naar mijn idee helemaal geen sprake van niet-reglementair uitwijken. Zoals je zelf aangeeft is deze handelwijze gewoon deel van de COLREGS/BVA en staan er zelfs aanwijzingen hoe je dat het beste kunt doen.

Ik denk dat er pas sprake is van de regels negeren als je bewust aanstuurt op een aanvaring (denk walvisvaarder vs Greenpeace) of als je op druk vaarwater zonder dat er concreet aanvaringsrisico ontstaat van de regels afwijkt waardoor het voor anderen onvoorspelbaar wordt wat je gaat doen en het voor iedereen (inclusief jezelf) minder veilig wordt. De regel die Dirk hierboven noemt over koers en vaart houden als stand-on schip lijkt de kans op een aanvaring te vergroten maar heeft alles met het voorkomen van onvoorspelbaarheid (en dus verkleining van de kans op een aanvaring) te maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 13:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 09:56 #611082

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Noorderzon schreef :
Ik neem jou nu niet meer helemaal serieus La Mavare. Jij filtert alleen de regels eruit die in jouw plaatje passen.

Dan denken we gelijk over elkaar toch?

Zo zie je maar, met goede communicatie kun je het toch nog eens worden.

En als ik ooit de DEO VOLENTE op mijn scherm zie verschijnen, dan zal ik passende maatregelen nemen. :lol:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 10:08 #611086

Tip: kijk niet alleen op je scherm, maar ook even naar buiten. Misschien zie je daar ook wel wat. Voor de veiligheid! Jij weet wel in welke regel je deze wijsheid kunt vinden. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 12:53 #611147

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
rooiedirk schreef :
De les die je hem vervolgens probeert te leren door je (prima) uitwijkmanoeuvre nog even uit te stellen gebruikt de voor de visser waarschijnlijk bekende taal en heeft natuurlijk ook niets met de COLREGS/BVA te maken...
Volgens BVA ben je verplicht koers en vaart te houden als het andere schip moet wijken. Als duidelijk wordt dat het andere schip alleen geen aanvaring meer kan vermijden, moet je wat je het beste lijkt om een aanvaring te voorkomen. (vrije vertaling)
Redelijk volgens het boekje dus, met misschien een klein schoonheids foutje.
Rule 17
Action by stand-on vessel
(a).
(i). Where one of two vessels is to keep out of the way the other shall keep her course and speed.
(ii). The latter vessel may however take action to avoid collision by her manoeuvre alone, as soon as it becomes
apparent to her that the vessel required to keep out of the way is not taking appropriate action in compliance with these
Rules.
(b). When, from any cause, the vessel required to keep her course and speed finds herself so close that collision
cannot be avoided by the action of the give-way vessel alone, she shall take such action as will best aid to avoid
collision.
(c). A power-driven vessel which takes action in a crossing situation in accordance with subparagraph (a)(ii) of this Rule
to avoid collision with another power-driven vessel shall, if the circumstances of the case admit, not alter course to port
for a vessel on her own port side.
(d). This Rule does not relieve the give-way vessel of her obligation to keep out of the way.

Grijs gebied tussen 17.a.ii. en 17.b. Het was na het marifooncontact voor Noorderzon vrij zeker dat de visser niks zou doen. Noorderzon gaf volgens mij zelf ook aan dat zijn wachten met uitwijken werd ingegeven door iets anders dan de COLREGS/BVA...

De door hem toegelichte beslissing om over bakboord achter de visser langs uit te wijken lijkt me in deze specifieke situatie heel verdedigbaar. Wat de rechter bij een eventuele aanvaring zou oordelen is mogelijk weer een heel ander verhaal.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 16:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 15:40 #611173

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Noorderzon, was je uitwijk naar BB ingegeven door het feit dat dan een relatief kleine stuurcorrectie voldoende zou zijn om achter de visser langs te gaan, terwijl reglementair uitwijken naar SB pas effectief zou blijken door een draai van 90graden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 16:28 #611194

Welke overwegingen er precies door mijn hoofd spookten in die paar minuten weet ik niet zo heel goed meer. Ik bereidde me voor op een noodmanoeuvre en als eindverantwoordelijke op een eventueel noodscenario.
Maar nadat de visser zei voorlangs te willen was dat voor mij wel een gegeven waarvan ik inschatte dat hij daar niet zo snel op terug zou komen. Wanneer dat min of meer een gegeven is, ben je het snelste en doelmatigste van hem af door hem zijn zin te geven en iets BB uit te gaan. Hij had alleen iets eerder willen zien dat zijn zin ook echt zou gaan lukken.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 16:33 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 17:45 #611217

wilde me er eigenlijk verder niet mee bemoeien, maar kan het niet laten. :silly:
volgens mij is het vrij duidelijk hoor.
ze maken onderling een afspraak: hij gaat voorlangs.
prima. en dan zorg je er beide voor daarna dat dat zo gaat gebeuren, zonder ongelukken.
Als je dan even moet uitwijken dan is dat maar zo. bakboord uit was ongetwijfeld de beste keuze in dit geval.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 31 mrt 2015 18:16 #611233

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
roozeboos schreef :
wilde me er eigenlijk verder niet mee bemoeien, maar kan het niet laten. :silly:
volgens mij is het vrij duidelijk hoor.
ze maken onderling een afspraak: hij gaat voorlangs.
prima. en dan zorg je er beide voor daarna dat dat zo gaat gebeuren, zonder ongelukken.
Als je dan even moet uitwijken dan is dat maar zo. bakboord uit was ongetwijfeld de beste keuze in dit geval.

Dat is geheel ontdaan van alle emoties wel de essentie ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 20 juni 2015 15:46 #637466

Een klein gedeelte van het radio verkeer na de aanvaring. Te horen zijn de Maria, TX 68, HD27 en het Kustwacht Centrum (Den Helder Rescue, vrouwen stem)

search-and-rescue.nl/download...._7_oktober_2013_.mp3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 10:06 #637601

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :

Uit het rapport:
- geen zendend AIS-systeem

Opsluiten die gasten, wegens drievoudige doodslag.

Ik lees nergens dat de AIS niet uitzond. Wel erg kort door de bocht.
"Gerede twijfel over het juist functioneren van de AIS" Is toch wat anders.

Dat laatste uiteraard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 juni 2015 10:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 10:19 #637606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Evaluationcopy schreef :

Ja wel in het erg klein, alleen een beperkte regio, en een bemanning die hiervan vooraf op de hoogte was gesteld. Ik bedoel maar, stel dat GPS uitvalt voor alle schepen, hoe zou dat aflopen.
Geen positie meer, en geen AIS info meer.

Dat is vast even vervelend, maar 30 jaar geleden kwamen schepen over het algemeen ook aan toch.[/quote]

Uit een onderzoek van Henk Wever in de 90er jaren is gebleken dat het aantal strandingen als gevolg van foute navigatie na de komst van GPS met ruim 75% afgenomen was.
Dergelijk dooddoeners zijn dus al eeuwen achterhaalt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 10:36 #637609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Noorderzon schreef :
Ik ben met je eens dat ik meerdere dingen fout heb gedaan, maar dat 'elke vorm' van goed zeemanschap ontbrak ben ik niet met je eens. Leg eens uit?

Ja en nee. Ik voel heel erg mee met je verhaal, echter heeft mij zo'n houding wel een een aanvaring opgeleverd.

In exact zo'n zelfde situatie op een kleinere binnenvaartschaal raakte het kleinere schip wel in paniek Ik week al uit en het jachtje trok vol achteruit en dus alsnog recht voor de kop, met alle gevolgen van dien. (eind oktober met oost 6, geen slachtoffers).

Dat is dus een onvoorspelbaar risico, daarom vertrouw ik niemand op het water en op de weg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 juni 2015 10:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 13:53 #637651

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :

Uit het rapport:
- geen zendend AIS-systeem

Opsluiten die gasten, wegens drievoudige doodslag.

Ik lees nergens dat de AIS niet uitzond. Wel erg kort door de bocht.
"Gerede twijfel over het juist functioneren van de AIS" Is toch wat anders.

Dat laatste uiteraard.

Het zou best kunnen zijn dat de AIS een technische mankement heeft gehad, waardoor er geen uitzending zichtbaar was voor de andere schepen. Op dat moment zou je met je kort door de bocht re3denatie n.l. de bemanning van de TX valselijk beschuldigen aan iets wat ze niet in de hand hadden.
Dat lijkt op een soort volks-berechting.
Nu waren er duidelijk meer zaken aan de hand, maar wees altijd voorzichtig met dit aannames.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 14:05 #637653

WADnWIND schreef :
Het zou best kunnen zijn dat de AIS een technische mankement heeft gehad, waardoor er geen uitzending zichtbaar was voor de andere schepen.

uit het rapport:




er zijn dus twee mogelijkheden:
- de AIS was door een slecht contactje uit en is weer aangegaan door de klap van de aanvaring
- de AIS was (zoals vaker) bewust uitgezet, maar na de aanvaring leek dat toch een slecht plan en is hij weer aangezet.

Wat lijkt het meest voor de hand liggend, als de AIS (ruim) 5 minuten na de klap weer gaat zenden?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juni 2015 14:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 20:30 #637767

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Het zou best kunnen zijn dat de AIS een technische mankement heeft gehad, waardoor er geen uitzending zichtbaar was voor de andere schepen.

uit het rapport:




er zijn dus twee mogelijkheden:
- de AIS was door een slecht contactje uit en is weer aangegaan door de klap van de aanvaring
- de AIS was (zoals vaker) bewust uitgezet, maar na de aanvaring leek dat toch een slecht plan en is hij weer aangezet.

Wat lijkt het meest voor de hand liggend, als de AIS (ruim) 5 minuten na de klap weer gaat zenden?

Weer een volks gerecht, geen bewijs, alleen aannames. geen sterke juridische positie.

Een klasse-A AIS heeft een log, waarin precies staat wanneer het toestel aan gezet wordt en hoe laat uitgezet. Dát is het enige keiharde bewijs, als dat werkelijk iets opgeleverd had, had dat zeker in het rapport gestaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 21 juni 2015 20:50 #637790

Maar er staat toch wanneer de AIS begint te zenden? Zou dat niet uit de log komen dan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 22 juni 2015 16:36 #638002

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Baasklusje schreef :
Maar er staat toch wanneer de AIS begint te zenden? Zou dat niet uit de log komen dan?

Het lastige is dat dan nog altijd moeilijk vast te stellen is of dat door menselijke hand kwam of niet?
kan net zo goed de klap en schok door het schip geweest zijn met een connector, of printbreuk met micro scheurtje of losse component door trillen van het schip o.i.d.

Als er had gestaan dat het toestel ingeschakeld was, dan lijkt dat wel menselijke invloed, maar begonnen met zenden kan ook zijn dat het toestel al aanstond en niet goed werkte....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juni 2015 16:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 22 juni 2015 17:06 #638012

de meest simpele verklaring voor iets is meestal ook de juiste (Occam's Razor).....

Dat een AIS tussen 5 en 10 minuten na een klap ineens gaat zenden is niet simpel genoeg.
Als hij dat nu meteen bij de klap had gedaan......
Bovendien, als hij wel aan stond maar de antenne het even niet deed dan is er vast wel een log waar dat in staat, al dan niet als foutmelding.
Zoiets wordt ook niet gemeld in het rapport en is dus niet het geval.

Alles op een rijtje,
- hij stond voor de botsing niet aan
- althans, niemand zag de TX op de AIS
- er zijn geen gemelde logrecords van die tijd (anders stond dat wel in het rapport)
- dus hij stond niet aan
- direct bij de klap verandert daar allemaal niets aan
- en 5 a 10 minuten later staat de AIS wel aan.

Voor zo'n reeks van feiten is echt maar 1 verklaring de simpelste.....
Het is vast niet bewijsbaar (zonder dat de TX zelf toegeeft), maar het is wel met 99,9 % kans de meest logische verklaring.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 juni 2015 17:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 22 juni 2015 20:48 #638108

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Baasklusje schreef :
de meest simpele verklaring voor iets is meestal ook de juiste (Occam's Razor).....

Dat een AIS tussen 5 en 10 minuten na een klap ineens gaat zenden is niet simpel genoeg.
Als hij dat nu meteen bij de klap had gedaan......
Bovendien, als hij wel aan stond maar de antenne het even niet deed dan is er vast wel een log waar dat in staat, al dan niet als foutmelding.
Zoiets wordt ook niet gemeld in het rapport en is dus niet het geval.

Alles op een rijtje,
- hij stond voor de botsing niet aan
- althans, niemand zag de TX op de AIS
- er zijn geen gemelde logrecords van die tijd (anders stond dat wel in het rapport)
- dus hij stond niet aan
- direct bij de klap verandert daar allemaal niets aan
- en 5 a 10 minuten later staat de AIS wel aan.

Voor zo'n reeks van feiten is echt maar 1 verklaring de simpelste.....
Het is vast niet bewijsbaar (zonder dat de TX zelf toegeeft), maar het is wel met 99,9 % kans de meest logische verklaring.

Met veel tegenzin en met wat ervaring met vissers, moet ik in dit geval BK gelijk geven.
Er zullen heus wel vissers zijn die dit zullen bestrijden, maar mijn overtuiging is het, dat in dit geval het niet de hand van God was die de AIS terug heeft aangezet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 22 juni 2015 20:50 #638111

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
Maar er staat toch wanneer de AIS begint te zenden? Zou dat niet uit de log komen dan?

Het lastige is dat dan nog altijd moeilijk vast te stellen is of dat door menselijke hand kwam of niet?
kan net zo goed de klap en schok door het schip geweest zijn met een connector, of printbreuk met micro scheurtje of losse component door trillen van het schip o.i.d.

Als er had gestaan dat het toestel ingeschakeld was, dan lijkt dat wel menselijke invloed, maar begonnen met zenden kan ook zijn dat het toestel al aanstond en niet goed werkte....

Geloof je dit zelf ?
Of wens je dit te geloven ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 22 juni 2015 21:16 #638130

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Tony2920 schreef :
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
Maar er staat toch wanneer de AIS begint te zenden? Zou dat niet uit de log komen dan?

Het lastige is dat dan nog altijd moeilijk vast te stellen is of dat door menselijke hand kwam of niet?
kan net zo goed de klap en schok door het schip geweest zijn met een connector, of printbreuk met micro scheurtje of losse component door trillen van het schip o.i.d.

Als er had gestaan dat het toestel ingeschakeld was, dan lijkt dat wel menselijke invloed, maar begonnen met zenden kan ook zijn dat het toestel al aanstond en niet goed werkte....

Geloof je dit zelf ?
Of wens je dit te geloven ?

Ik weet wat er in zit en hoe het werkt, dus ik zal niet direct oordelen. Feiten zijn wat anders dan emotie. Ik begrijp ook dat het risico groot is dat een visserman de AIS uitzet, maar dat kan je dus (bijna) nooit hard maken juridisch.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 05:32 #638153

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
WADnWIND schreef :

Ik weet wat er in zit en hoe het werkt, dus ik zal niet direct oordelen. Feiten zijn wat anders dan emotie. Ik begrijp ook dat het risico groot is dat een visserman de AIS uitzet, maar dat kan je dus (bijna) nooit hard maken juridisch.

ik snap het niet helemaal.

Je bent als visser verplicht AIS te hebben en aan te hebben staan. Als die het niet doet, ben je daar verantwoordelijk voor toch?
AIS had dit ongeluk kunnen voorkomen middels de diverse alarmen die er op zitten en dat is niet gebeurt, want de AIS van de visserman ging pas 5 min na het ongeluk aan. Dan ben je toch op zijn minst roekeloos geweest door te gaan varen zonder AIS. En daarvoor mag/moet je dan toch ook ter verantwoording kunnen worden geroepen? Zeker nu het zo gruwelijk mis is gegaan.
En als blijkt dat de AIS bewust is uitgezet en na het ongeluk dan toch maar weer aan, dan heb je toch nog meer verantwoording af te leggen?
Daar kan toch niks tegen zijn?

Ik ben blij niet in de schoenen te staan van de visserman.........want wat de rechter of het publiek ook zegt: hoe verantwoord je zo iets nou naar jezelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 07:16 #638174

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
WADnWIND schreef :

Ik weet wat er in zit en hoe het werkt, dus ik zal niet direct oordelen. Feiten zijn wat anders dan emotie. Ik begrijp ook dat het risico groot is dat een visserman de AIS uitzet, maar dat kan je dus (bijna) nooit hard maken juridisch.

Ik ben blij niet in de schoenen te staan van de visserman.........want wat de rechter of het publiek ook zegt: hoe verantwoord je zo iets nou naar jezelf?

Jugo, kan zo'n klasse-A AIS uren in storing staan zonder dat je het merkt? En wel ontvangst maar geen zender, anders zou een schipper die uitkijk houdt het zeker merken. Hoewel het misschien niet juridisch te bewijzen is ben ik het met Thomas eens dat de visser wel alle schijn tegen heeft.

Koko slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop: uiteindelijk gaat het om wat er werkelijk gebeurd is en ook als wij niet achter de waarheid komen sta ik niet graag in de schoenen van de visserman.

Los van deze dodelijke aanvaring: dat vissers hun AIS vaak uitzetten is bij velen bekend. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de autoriteiten heel gericht hierop gaan controleren en beboeten. Ik heb het idee dat dat momenteel niet gebeurt. Pakkans is groot en met stevige boetes neemt dit riskante gedrag vanzelf af.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 07:23 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 07:24 #638177

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Waarom zetten vissers hun AIS eignelijk uit? Zodat ze stiekem kunnen vissen daar waar het niet mag of om andere vissers niet te laten weten wat hun stekkies zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 23 juni 2015 07:25 #638178

ik denk: allebei!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl