Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 18:38 #610780

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Noorderzon schreef :
Ik geef je geen ongelijk Joop66. Laat dat duidelijk zijn. Eerlijk is eerlijk dat ik als koopvaarder ook genoeg weet te melden:

Een recent grapje: Klaarlichte dag, rustig weer, goed zicht, open zee, komt er een visser haaks van BB in stomen (dus niet vissend). Hij loopt 12 knopen, wij 17. Hij zag mij en ik zag hem. Dat voelden we op de een of ander manier aan. CPA constant 0.0. terwijl de TCPA steeds minder werd: 15, 10, 5 minuten. Ik zei toen op 16 zonder naam of toenaam (we voelden aan dat we elkaar in de peiling hadden): "Wat ben je van plan?" Direct daarop antwoordend: "Nou ja, er voorlangs maar". Ik: "Denk je dat dat lukt??" Hij: "Ik wilde het maar proberen". Stilte.. Ik weet met een CPA die constant 0 is, dat het niet gaat lukken, dat kon je op het zicht ook prima zien! Hij vaart gewoon door en de enigste reden dat ik mijn bulb niet in zijn machinekamer boorde was dat ik op het laatste moment (1 min. CPA) snel naar BB uitweek. Echt ongelooflijk!!
Ik raad je aan om je vaarbevoegdheid in te leveren. Zo ben je geen haar beter dan die viserlui. Dit gaat tegen elke vorm van goed zeemanschap in. Maak dan op z'n minst een rondtorn over stuurboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 18:41 #610784

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
NUC, er is op papier niet echt een verschil tussen motor uitzetten en motor stuk. Afhankelijk van het schip kan aanzetten ook zo een uur duren.

6/6 kan wat mij betreft wel, als het schip en de werkzaamheden van het schip dit toelaten. Op een wachtschip lijkt mij dat niet heel handig. (maar dit is mijn mening)

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 18:52 #610796

Harmen85 schreef :
Noorderzon schreef :
Ik geef je geen ongelijk Joop66. Laat dat duidelijk zijn. Eerlijk is eerlijk dat ik als koopvaarder ook genoeg weet te melden:

Een recent grapje: Klaarlichte dag, rustig weer, goed zicht, open zee, komt er een visser haaks van BB in stomen (dus niet vissend). Hij loopt 12 knopen, wij 17. Hij zag mij en ik zag hem. Dat voelden we op de een of ander manier aan. CPA constant 0.0. terwijl de TCPA steeds minder werd: 15, 10, 5 minuten. Ik zei toen op 16 zonder naam of toenaam (we voelden aan dat we elkaar in de peiling hadden): "Wat ben je van plan?" Direct daarop antwoordend: "Nou ja, er voorlangs maar". Ik: "Denk je dat dat lukt??" Hij: "Ik wilde het maar proberen". Stilte.. Ik weet met een CPA die constant 0 is, dat het niet gaat lukken, dat kon je op het zicht ook prima zien! Hij vaart gewoon door en de enigste reden dat ik mijn bulb niet in zijn machinekamer boorde was dat ik op het laatste moment (1 min. CPA) snel naar BB uitweek. Echt ongelooflijk!!
Ik raad je aan om je vaarbevoegdheid in te leveren. Zo ben je geen haar beter dan die viserlui. Dit gaat tegen elke vorm van goed zeemanschap in. Maak dan op z'n minst een rondtorn over stuurboord.
Leg eens uit op welk gedrag je doelt? Er zijn namelijk meerdere tekortkomingen in mijn gedrag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 18:56 #610800

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Noorderzon schreef :
Harmen85 schreef :
Noorderzon schreef :
Ik geef je geen ongelijk Joop66. Laat dat duidelijk zijn. Eerlijk is eerlijk dat ik als koopvaarder ook genoeg weet te melden:

Een recent grapje: Klaarlichte dag, rustig weer, goed zicht, open zee, komt er een visser haaks van BB in stomen (dus niet vissend). Hij loopt 12 knopen, wij 17. Hij zag mij en ik zag hem. Dat voelden we op de een of ander manier aan. CPA constant 0.0. terwijl de TCPA steeds minder werd: 15, 10, 5 minuten. Ik zei toen op 16 zonder naam of toenaam (we voelden aan dat we elkaar in de peiling hadden): "Wat ben je van plan?" Direct daarop antwoordend: "Nou ja, er voorlangs maar". Ik: "Denk je dat dat lukt??" Hij: "Ik wilde het maar proberen". Stilte.. Ik weet met een CPA die constant 0 is, dat het niet gaat lukken, dat kon je op het zicht ook prima zien! Hij vaart gewoon door en de enigste reden dat ik mijn bulb niet in zijn machinekamer boorde was dat ik op het laatste moment (1 min. CPA) snel naar BB uitweek. Echt ongelooflijk!!
Ik raad je aan om je vaarbevoegdheid in te leveren. Zo ben je geen haar beter dan die viserlui. Dit gaat tegen elke vorm van goed zeemanschap in. Maak dan op z'n minst een rondtorn over stuurboord.
Leg eens uit op welk gedrag je doelt? Er zijn namelijk meerdere tekortkomingen in mijn gedrag...

Urkers onder elkaar toch? Moet kunnen ... :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:01 #610802

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Noorderzon schreef :
Harmen85 schreef :
Noorderzon schreef :
Ik geef je geen ongelijk Joop66. Laat dat duidelijk zijn. Eerlijk is eerlijk dat ik als koopvaarder ook genoeg weet te melden:

Een recent grapje: Klaarlichte dag, rustig weer, goed zicht, open zee, komt er een visser haaks van BB in stomen (dus niet vissend). Hij loopt 12 knopen, wij 17. Hij zag mij en ik zag hem. Dat voelden we op de een of ander manier aan. CPA constant 0.0. terwijl de TCPA steeds minder werd: 15, 10, 5 minuten. Ik zei toen op 16 zonder naam of toenaam (we voelden aan dat we elkaar in de peiling hadden): "Wat ben je van plan?" Direct daarop antwoordend: "Nou ja, er voorlangs maar". Ik: "Denk je dat dat lukt??" Hij: "Ik wilde het maar proberen". Stilte.. Ik weet met een CPA die constant 0 is, dat het niet gaat lukken, dat kon je op het zicht ook prima zien! Hij vaart gewoon door en de enigste reden dat ik mijn bulb niet in zijn machinekamer boorde was dat ik op het laatste moment (1 min. CPA) snel naar BB uitweek. Echt ongelooflijk!!
Ik raad je aan om je vaarbevoegdheid in te leveren. Zo ben je geen haar beter dan die viserlui. Dit gaat tegen elke vorm van goed zeemanschap in. Maak dan op z'n minst een rondtorn over stuurboord.
Leg eens uit op welk gedrag je doelt? Er zijn namelijk meerdere tekortkomingen in mijn gedrag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:10 #610812

Ik ben met je eens dat ik meerdere dingen fout heb gedaan, maar dat 'elke vorm' van goed zeemanschap ontbrak ben ik niet met je eens. Leg eens uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:20 #610821

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Zoveel risico nemen, willens en wetens, gaat zo tegen de principes van goed zeemanschap in, dat de dingen die je nog wel juist doet (uitkijk houden bijvoorbeeld) niet meer relevant zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:24 #610825

Dus als jij als automobilist bij een bijna-ongeluk betrokken bent geweest ga je ook naar de politie om je rijbewijs in te leveren? Zelfs als er uiteindelijk niets gebeurt is en jij niet de veroorzaker van het bijna ongeluk bent/was?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 19:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:30 #610829

de door Harmen voorgestelde koerswijziging naar stuurboord had in dit geval wellicht nog slechter geweest. Dus dat heeft Noorderzon goed gedaan, denk ik.
Denk ook wel dat de visser er op rekende dat dat gedaan zou worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:37 #610834

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Het grote verschil op de weg is dat je op het water nagenoeg altijd schuldig bent aan een aanvaring (BVA artikel 2). Ook als je niet de "veroorzaker" bent. Vergeet niet er zijn hier vele mogelijkheden geweest om maatregelen te nemen. Door op het laatste moment naar bakboord uit te wijken heb je op dat moment alle marge verspeeld. Nog één rare actie van de ander en de aanvaring is niet meer te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:39 #610835

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Met het uitwijken naar stuurboord draai je van het gevaar weg. Dit is ook de nadrukkelijk voorkeur van het BVA (17c)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:49 #610843

De galante manier had natuurlijk geweest om bijtijds netjes volgens de regels wat te ondernemen. Dat gaf ik eerder ook al toe. Ik maakte me echter boos (mijn fout, i.d.d.) om de nonchalante reactie van de visser en dat maakte dat ik het zo deed. Maar als je wat meer ervaring hebt (ik ken je niet) weet je op een gegeven moment wel wat je met je schip kan op welke afstanden e.d. ook als de ander rare dingen doet. Eerlijk gezegd vond ik het risico niet bepaald schokkend gelet op de omstandigheden van dat moment. Wanneer ik bijvoorbeeld een slechte stabiliteit had gehad door bijvoorbeeld een deklading, zodat veel roer geven niet mogelijk is omdat je anders ondersteboven gaat met je schip, dan heb je (een van de vele) factoren die de situatie heel anders kunnen maken. Ik heb voor hetere vuren gestaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 19:58 #610853

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18197
Los van de beoordeling van zijn actie vind ik het moedig dat Noorderzon deze situatie en zijn handelen daarbij hier zo voorlegt. Ik begrijp uit zijn woorden dat hij daarbij zelfkritiek niet schuwt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:03 #610856

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Erikdejong schreef :
Dus als jij als automobilist bij een bijna-ongeluk betrokken bent geweest ga je ook naar de politie om je rijbewijs in te leveren? Zelfs als er uiteindelijk niets gebeurt is en jij niet de veroorzaker van het bijna ongeluk bent/was?

Goed zeemanschap is dat je wijkt als de ander niet wijkt. Minder dan 2 mijl van elkaar op open zee wordt in de zeevaart al gezien als een onveilige situatie. Zeker op kruisende koersen.
Als de visser zegt dat hij voorlangs wil in Noorderzon's voorbeeld dan moet je hem duidelijk maken dat je dat niet wil of ruimte geven en dan niet op een halve kabel afstand.

Jouw vergelijking Erik, slaat helemaal nergens op. Was in één van de genoemde voorbeelden schade ontstaan dan had intrekking van de vaar- of rijbevoegdheid zeker aan de orde gekomen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:09 #610861

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
De vraag is of je nog genoeg ruimte had als de kotter op het laatste toch nog stuurboord uit was gegaan. Met 17 knopen hard roer geven is niet een erg gebruikelijk manoeuvre, dus vraag ik hard af of je dit goed kan inschatten, hoe ervaren je ook bent.
Je bent een minuut van te voren gaan uitwijken. Als de kotter tegelijk gaat draaien, naar stuurboord, zie je dit misschien 30 seconden later, zo niet later. Je zit dan op minder dan 500 meter. Dat is niet veel met die vaart. En dan moet je een nog nieuwe (vervolg)manoeuvre gaan uitvaren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:12 #610862

Als je met je auto wat fout doet is de kans op dodelijke afloop ook groot, ook daar word risico genomen. De vraag van Harmen of Noorderzon zijn vaarbewijs heeft ingeleverd na dit incident is ook onzin, de vergelijking met een automobilist die bijna iemand dood heeft gereden buiten zijn schuld om is dan best relevant om te schetsen wat de vraga van Harmen inhoud.

Ook ik ben bekend met de zeevaart, en die twee zeemijl mag dan een kleine afstand zijn voor twee mammoet tankers, maar voor de schepen in kwestie is twee mijl enorm veel ruimte.

Lang verhaal kort, we kunnen hier met zijn allen Noorderzon gaan zitten beschuldigen van van alles en nog wat zonder er zelf bij geweest te zijn en zonder de situatie te kennen, maar feit blijft dat Nederlandse vissers bijna zonder uitzondering de grootste a-socialen op het water zijn. Iets wat ik met vissers uit andere landen eigenlijk nog nooit heb mogen meemaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:16 #610865

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voor de meelezers, het schip van Noorderzon zonder deklading:

Deo Volente

3000 ton, 100 meter

en de bedrijfsfilosofie:

THREE PRINCIPAL ADVANTAGES TO SHIP WITH US...

1. Hartman Seatrade is a SAFE choice. A safety conscious working environment is in place. Proven safe working standards are established.
2. Hartman Seatrade is SKILLED by experience gathered through centuries. In addition we work solely with Dutch trained, qualified and experienced officers possessing the know-how to tackle the challenges of the job they are entrusted with.
3. Hartman Seatrade has SWIFT passage times, and swift lifting and lashing methods. This prevents unnecessary expenses and delays. Hartman knows its competition and aims to outcompete them.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:19 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:17 #610867

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
In het geval van de auto zou ik dit liever vergelijken met het rijden onder invloed. Gaat meestal ook goed, maar wat mij betreft kan je dan ook beter je rijbewijs inleveren.
En in dit verhaal gaat het niet over 2 mijl, maar over aanmerkelijk minder, dat is ook met een coaster die 17 knopen gaat niet veel.

Edit: Op het moment van uitwijken (1 minuut) was de kotter op 642 meter(!)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:23 door Harmen85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:24 #610874

Qua kennis en ervaring kan ik zeker niet concurreren met anderen die in deze draad schrijven.
Maar over uitwijken en het voorkomen van aanvaringen is het gedrag van vleermuizen interessant.
zie deze link

www.nu.nl/wetenschap/4019801/v...verkeersregels-.html

samenvattend, "Als ze dicht genoeg in de buurt vliegen van een ander individu om de echo van zijn biosensor op te pikken, imiteren ze de vliegrichting."
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:24 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:25 #610875

Harmen85 schreef :
De vraag is of je nog genoeg ruimte had als de kotter op het laatste toch nog stuurboord uit was gegaan. Met 17 knopen hard roer geven is niet een erg gebruikelijk manoeuvre, dus vraag ik hard af of je dit goed kan inschatten, hoe ervaren je ook bent.
Je bent een minuut van te voren gaan uitwijken. Als de kotter tegelijk gaat draaien, naar stuurboord, zie je dit misschien 30 seconden later, zo niet later. Je zit dan op minder dan 500 meter. Dat is niet veel met die vaart. En dan moet je een nog nieuwe (vervolg)manoeuvre gaan uitvaren...
Ik verzeker je dat al zou hij tegelijk met mij op 1 min. TCPA zijn gaan wijken, dat hij onmogelijk mij zou kunnen raken. Teken het uit, reken het uit, laat maar zien! Achter hem langs leggen Zorgen dat ik achter langs ging was maar een graad of 10-20 BB uit voor mij. Ik had ook mijn draai door kunnen zetten naar BB. Het verschil in snelheid maakt dat ik meer mogelijkheden had dan hem.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:30 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:35 #610885

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Wat is je draaicirkel met 17 kn? Ik schat hem op minstens 300 meters. Laat dat nou de afstand van de kotter zijn met 30s TCPA. En dan moet je de (vervolg)manoeuvre nog beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:45 #610893

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Erikdejong schreef :
A.... Iets wat ik met vissers uit andere landen eigenlijk nog nooit heb mogen meemaken.

Gelukkig maar

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:49 #610896

Oh dat doen ze ook wel es op de Kaag.

Maar dan met lelievletten.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:49 #610897

Nog even voor Erik de Jong en Noorderzon.

Als je een keer geen zin hebt om te zeilen Erik, kan je gewoon bij Noorderzon als deklading mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderzoeksrapport aanvaring Noordzee TX 68 - Maria 30 mrt 2015 20:57 #610911

:)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2015 20:58 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl