Baasklusje schreef :
(en ja, als ik een Urker of Texelaar op het water tegenkom zonder AIS zal ik dat even melden op 16.)
(en aan de nonnen, om voor die Urker te bidden
Dat zal ze leren, die protestanten!)
Ja, en een paar kruisjes voor ze slaan.
Maar serieus. Er zijn een aantal bedrijfstakken waarbij het blijkbaar bonton is om je niet aan de regels te houden. De visserij is er daar een van. De taxi's in Amsterdam en Rotterdam ook. De binnenvaart... Hoewel zij inderdaad de AIS aan hebben staan, staat die vaak zo marginaal ingevuld, dat je de waarde daarvan ook kunt betwisten. In Nederland wordt dat geaccepteerd.
Mijn excuses, maar hoe meer ik over de visserij in Nederland te weten kom, hoe minder sympathie ik kan opbrengen. Het uitzetten van AIS is daar maar één factor in. De protesten tegen de betonblokken van Greenpeace 10 jaar geleden was er ook zo een. Levensgevaarlijk. Klopt, alleen ze lagen alleen in reservaten, waar de vissers niks te zoeken hadden. Mede door de schaal waarop in Nederland gevist wordt, zijn er al meerdere soorten helemaal of bijna uitgeroeid. En als de regelgeving dan met beperkingen aankomt, speelt men de vermoordde onschuld. Daarbij neemt men een loopje met de veiligheid op zee. Zwalken over de zee, overal voorrang forceren, dagtekens voor slecht manoevreerbaar zijn gewoon altijd voeren, etc. Hoewel stigmatiserend, komt de uitdrukking "Urkersnurker" echt wel ergens vandaan. En of ze nou uit Texel, Urk, Zierikzee, Scheveningen of waar dan ook vandaan komen... Het argument dat t nu eenmaal groot moet, is echt onzin. In Engeland en Frankrijk is een grote sector kleine visserij. Ik zal niet zeggen dat die t breed hebben, maar als je in Scheveningen een viskotter van een slordige 100m lang ziet liggen, kun je mij niet wijsmaken dat de hoeveelheid vis die er gevangen moet worden om dat ding rendabel te maken goed voor de visstand is.
Enfin, Off topic. Sorry daarvoor. Moest er even uit.
Tja wat dit ongeluk betreft... Twee schuldigen zou ik zeggen. De TX68 voor t niet voeren van een fatsoenlijke uitkijk, het uit hebben staan van de AIS, en het niet op orde hebben van t logboek.
De Maria, voor het niet houden van goede uitkijk, het niet alert reageren na de aanvaring (Iedereen aan dek, nu!) En voor t uitvoeren van rare manoevres.